Nieuwe kasten Jamo Concert V

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ronaldw

Nieuwe kasten Jamo Concert V

Bericht door ronaldw »

Hallo,
Ik ben de trotse bezitter van een paar Jamo's concert V's..
Daar heb ik al nieuwe filters in gezet zie http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=3769.30
Voor mij, als voormalig timmerman/meubelmaker een totaal nieuwe klus.
Nu wil ik graag van mijn speakers een meubelstuk maken door er nieuwe kasten voor te maken.
Als ik dan toch bezig ben wil ik er graag het maximale uithalen mbt klank en resonantie.
Wie kent deze speakers en het principe en kan mij van advies dienen ?
Het plan is kasten van MDF, 22mm dik, daar komt geen enkele "koude" verbinding in, deze
kasten ga ik dan fineren met een nog te bepalen houtsoort.
Onder de klankkast wil ik een kleine, separate ruimte maken voor het filter en de terminals.
In de huidige kasten zitten hoog en midden aan de voorzijde, en recht tegenover het midden,
is aan de achterzijde de lagetoner geplaatst, voor is nog een baspoort geplaatst.
De kast is 1 ruimte, tussen de speakers gescheiden met schuim waarmee ook de wanden zijn bedekt.
Wat is nu het beste ? naar ik aanneem kastinhoud gelijk houden ? de binnenwanden met loodbitumen bekleden, maar
moet ik alle units op dezelfde plaats houden of kan ik ook alledrie de speakers voor plaatsen en een baspoort aan de achterzijde ?Wie kent deze speakers en heeft een idee hoe ik het maximale eruit kan halen ?
bas focal m180
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten Jamo Concert V

Bericht door bas focal m180 »

:foto:
Dan wordt het wat duidelijker hoe je speaker eruit ziet van buiten en binnen.
Zo ver ik het weet moet je de kast in de breedte met rust laten , dieper en hoger is geen probleem , zolang de neto kast inhoud maar het zelfde blijfd.
De woofer zou ik wederom aan de achterkant houden omdat je anders het filter moet gaan aanpassen.
ronaldw

Bericht door ronaldw »

PICT1081.JPG
Ja ik weet het,ik was al op zoek naar beeldmateriaal , hieronder een foto...recht tegenover de voorste grote 165mm speaker zit aan de achterzijde de 165mm woofer, slechts gescheiden door wat schuim, het zit dus allemaal in 1 kast !
Tevens nog wat technische gegevens..

Allgemein
Hersteller: Jamo
Modell: Concert V
Baujahre: ab ca. 1988 - um 1993
Hergestellt in: Dänemark
Farbe: Nussbaum, Mahagoni, schwarz
Abmessungen: 800 x 245 x 275 mm (HxBxT)
Gewicht: 19 kg
Neupreis ca.: 1600 DM/Paar

Technische Daten
Bauart: 3-Wege Bassreflex, Standlautsprecher
Chassis:
Tieftöner: 1x 165 mm
Mitteltöner: 1x 165 mm
Hochtöner: 1x 25 mm (Metallkalotte)
Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 110 / 160 W
Wirkungsgrad: 88 dB (1W/1m)
Frequenzgang: 30 - 22.000 Hz
Übergangsbereiche: 150 / 3.500 Hz
Impedanz: 6 Ohm
ErikW

Bericht door ErikW »

Die tweeter is volgens mij een Seas H 398 deze is ooit eens toegepast in een Elektuur ontwerp van eind jaren tachtig in een luidspreker systeem met de naam Triplet. Ik heb die speakers hier nog spelen, hier http://82.197.193.203/Elektuur-Originee ... S00014.pdf heb een link naar het des betreffende Elektuur artikel gevonden. Ik hoop dat je hiermee in ieder geval een klein beetje meer info hebt.
jaap380

Bericht door jaap380 »

Ha Ronald,

ben je nog aan het maken van nieuwe kasten toe gekomen?
Ik heb nu ook een setje Concert V op de kop getikt, waarvan de kasten niet mooi meer zijn.
De grill van de tweeter is half dichtgelopen met zwarte verf en enigszins gedeukt. Zijn die grilles te vervangen?
De Tweeter bij mij is een Seas H400.

vr gr, Jaap
jaap380

Bericht door jaap380 »

Ik zit er ook over te denken om deze Jamo's in een andere kast te doen. De tweeter werkt inmiddels weer naar behoren (voor zover ik kan horen).
Ik wil de basdriver van de achterkant verplaatsen naar de voorkant, en de baspoort onder de woofer. Zo kan ik de speaker makkelijker bij een muur plaatsen
Maar kan ik gewoon de verbouw starten en naderhand het filter aanpassen? (Komt dat dan nog wel goed?) :think:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”