ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

knuisje schreef:
Ik heb de SigmaStudio Software product key aangevraagd. Ben benieuwd of ik er één krijg. :sure:
Ik heb er anders nog wel een :) (moet wel ff zoeken dan)
Programma vond ik niet echt gebruiksvriendelijk overigens.

Maar dat software te hoog gegrepen is ben ik niet direct met je eens.
Als ik voor mezelf praat wel, maar een doorgewinterde technische informaticus moet dat echt wel kunnen.
Moet die iemand zich wel melden uiteraard :wink:

Ik ken zelf wel een aantal mensen, maar die zijn niet betrokken bij ZBA en ik weet ook niet of ze tijd hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Kortom, het kan vriezen, het kan dooien.

Misschien die programmeurs van AD dan maar inhuren?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Kortom, het kan vriezen, het kan dooien.
Vriezen? Het is al eind Maart hoor :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - De vriendelijkheid zelve
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Kortom, het kan vriezen, het kan dooien.
Vriezen? Het is al eind Maart hoor :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - De vriendelijkheid zelve
Ja nog net, maar bij Bart kan alles :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Kortom, het kan vriezen, het kan dooien.
Vriezen? Het is al eind Maart hoor :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - De vriendelijkheid zelve
Ja nog net, maar bij Bart kan alles :lol:
Waarom moet het nu weet zo flauw allemaal.
Ik probeer serieus te zoeken naar oplossingen.
Zulke lompe opmerkingen helpen daar nou niet bepaald bij.

Slaat ook nergens op om mensen in te huren.
Dit is meer gewoon een oproep dat een vrijwilliger zich meldt.

Inmiddels heb ik meerdere malen mogen zien wat afgestudeerde (en studerende) informatici kunnen.
Die lachen om zoiets, serieus waar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Dit is meer gewoon een oproep dat een vrijwilliger zich meldt.
En denk je dat dat gaat helpen op dit forum? Als die hier op het forum aanwezig is had ie dat allang gedaan en zich er tegenaan bemoeid denk ik. Dit idee loopt al zo lang....

Als je werkelijk daarvoor een oproep wilt plaatsen kun je dat toch beter in "Gevraagd" doen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Ik snap niet wat het hele probleem is. Dat sigma studio lijkt me slepen en klaar.
Dit moet iedereen kunnen na wat uitleg en oefenen.

Andere optie is gewoon dat van hypex, of minidsp gebruiken. Volgensmij werken beide redelijk goed.

Zelf de software schrijven zal waarschijnlijk te hoog gegrepen zijn, Ik ben zelf software engineer, en werk de laatste jaren vooral op backend en communicatie.
Dus alles is mogelijk, enige probleem is de beschikbare tijd. Als ik de software van bijvoorbeeld minidsp na moet gaan maken in mijn vrije tijd ben je zo 2 jaar verder.

Dat is geen 'hobby' project meer. Als je dit met meerdere personen kan doen, heeft het al meer kans van slagen.
Het beste zou zijn op een open source project op te zetten wat zo goed in elkaar steekt dat de enthousiastelingen vanzelf komen.

Als sigma een open api heeft, hou je de mogelijkheid om zelf een interface / software te maken. Plus je hebt voorlopig de mogelijkheid om de instellingen te doen met hun eigen software.
Dan heb je tenminste opties in de toekomst. Met hypex en minidsp zit je 'vast' aan hun software, die niet aan te passen is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Sigma Studio compileert en genereert gewoon source code voor de DSP. Volgens mij kun je die ook gewoon als HEX file saven. Alleen heb je dan geen real time controle meer vanuit de GUI.

Als jij in staat bent om een simpele USB driver te schrijven voor een microcontroller op de DSP print, zou ik er toch een mailtje aan wagen naar AD hoe dat zit met die API. Een vergelijkbare vraag is ook al op dat forum gesteld. Een USB --> SPI link is alleen maar doorgeefluik voor de code die door Sigma gegenereerd wordt.

[Edit]

Hmmm hier de data sheet van de controller van de AD USB --> SPI interface: http://www.cypress.com/?mpn=CY7C68053-5 ... #Datasheet Dat ding laadt zijn code ook bij het booten uit een serieel EEPROM. Dus als het mogelijk is om in eerste instantie dat EEPROM van de USB interface te koppiepeesten .... :roll: Alhoewel dat losse printje zelf iets van $100 is. Nog wel te overzien.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Jammer dat die USBi-interface met een EEPROM werkt, dan moet je inderdaad die hele USBi interface aanschaffen om de dsp te kunnen programmeren. http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... s/fca.html

Ik heb de product key ontvangen en SigmaStudio geïnstalleerd op mijn oude XP laptopje. Het werkt nml. niet onder Win7 SP1.
Het werkt redelijk intuïtief. Je hebt building blocks voor o.a. in- en outputs, IIR-filters, crossovers, mixers, delay, FIR-filters enz. Je kan lijntjes tussen deze building blocks trekken om een dsp-programma te maken. In een grafiekje kun je de filters grafisch bekijken.
Als je een goed basis schema opstelt moet iedereen er mee uit de voeten kunnen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Ik heb de product key ontvangen en SigmaStudio geïnstalleerd op mijn oude XP laptopje. Het werkt nml. niet onder Win7 SP1.
Idem, maar ik heb helaas alleen machines met Windows 7 en krijg het niet aan de praat. Van het weekend maar even een dual-boot maken met WinXP.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Bij de volgende beta versie moet het ook onder Windows 7 draaien belooft ADI. :roll:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

SSassen schreef:
Idem, maar ik heb helaas alleen machines met Windows 7 en krijg het niet aan de praat. Van het weekend maar even een dual-boot maken met WinXP.
Gewoon even een virtual machine opzetten, bijvoorbeeld met virtualbox. Dan heb je binnen no-time en os runnen.
Dat is goed genoeg voor het 'testen' van de software. Alleen als je hem echt gaat koppelen aan het bordje zou ik pas een dual boot maken.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Pjotr schreef:
Sigma Studio compileert en genereert gewoon source code voor de DSP. Volgens mij kun je die ook gewoon als HEX file saven. Alleen heb je dan geen real time controle meer vanuit de GUI.

Als jij in staat bent om een simpele USB driver te schrijven voor een microcontroller op de DSP print, zou ik er toch een mailtje aan wagen naar AD hoe dat zit met die API. Een vergelijkbare vraag is ook al op dat forum gesteld. Een USB --> SPI link is alleen maar doorgeefluik voor de code die door Sigma gegenereerd wordt.

[Edit]

Hmmm hier de data sheet van de controller van de AD USB --> SPI interface: http://www.cypress.com/?mpn=CY7C68053-5 ... #Datasheet Dat ding laadt zijn code ook bij het booten uit een serieel EEPROM. Dus als het mogelijk is om in eerste instantie dat EEPROM van de USB interface te koppiepeesten .... :roll: Alhoewel dat losse printje zelf iets van $100 is. Nog wel te overzien.
Ik ben zelf niet echt fan van een usb of seriële communicatie. Ik doe zelf alles met sockets en ethernet.
Usb heb ik nog nooit mee gewerkt, serieel al wel wat vaker, ook usb/seriële oplossingen.

Zelf voel ik het meeste voor een ethernet oplossing, daar heb ik immers de meeste ervaring. En het bied geweldige opties in de toekomst.

Dit hele verhaal doet me denken aan het volgende product van dsp4you: http://www.dsp4you.com/onlineshop?page= ... egory_id=6

Dsp, streaming en ethernet, klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. En hiermee zijn echt geweldige dingen te bouwen. Ik gok alleen vast en zeker dat dit nooit 100% 'audiofiel' gaat zijn. :)
En er zeker nogal wat andere nadelen aan zullen zitten, ten eerste de prijs al van de ontwikkelkit. :(
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

USB is meestal een USB > serieële poort, tenminste zo gebruik ik USB in de regel met PIC microcontrollers, lekker makkelijk want je kunt dat ook zonder API gewoon via Hyperterminal debuggen e.d.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Die Cypres USB controller zit trouwens in een BGA behuizing. Niet echt DIY.
Dus dat betekent dat iedereen die onze dsp wil gebruiken de USBi interface van $100 moet aanschaffen. :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Als het alleen een USB > I2C bridge is zijn daar legio alternatieven voor te vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ja, maar het gaat om de firmware ervan. Die moet de custom ADI commandoset van SigmaStudio vertalen naar I2C acties. En die commandoset weten we niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Toch heb ik wel het idee dat in samenwerking met AD er wel uit te komen moet zijn. Die jongens van MiniDsp en Hypex zijn dat ten slotte ook.

$100 is wel wat veel als je het vergelijkt met een originele USB ISP programmer van Atmel die nog gen $40 kost. Maar goed, Atmel geeft dat min of meer tegen kostprijs weg.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Toch heb ik wel het idee dat in samenwerking met AD er wel uit te komen moet zijn. Die jongens van MiniDsp en Hypex zijn dat ten slotte ook.
Ja, maar waarschijnlijk moet je eerst een contract tekenen om een x aantal dsp-chips af te nemen. Voor slechts een handvol doen ze meestal geen enkele moeite :-&
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Pjotr schreef:
Toch heb ik wel het idee dat in samenwerking met AD er wel uit te komen moet zijn. Die jongens van MiniDsp en Hypex zijn dat ten slotte ook.
Ja, maar waarschijnlijk moet je eerst een contract tekenen om een x aantal dsp-chips af te nemen. Voor slechts een handvol doen ze meestal geen enkele moeite :-&
Da's inderdaad hoe het normaliter gaat. Ik heb nog geen tijd gehad om me in te lezen in de datasheet, maar de ADAU1701 heeft helemaal geen connectiviteit naar buiten toe behalve via een bridge IC naar USB b.v.?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, maar waarschijnlijk moet je eerst een contract tekenen om een x aantal dsp-chips af te nemen. Voor slechts een handvol doen ze meestal geen enkele moeite
Je weet het niet als je het niet probeert. Hobbyisten die met zoiets aan de gang gaan zijn meestal ook pro op dat gebied en dan is het alleen maar reclame. Mijn ervaring is toch wel dat sommige fabrikanten daar best gevoelig voor zijn, als ze de indruk hebben te praten met iemand met verstand van zaken.

En dan nog, mocht dit ooit tot iets tastbaars komen dan zal het toch richting geassembleerd SMD printje gaan. SMD wordt steeds kleiner, ik werk tegenwoordig hoofdzakelijk met 0603 en 0,5 mm pitch IC's. Dat lukt mij nog wel met de hand onder de microscoop maar dat kun je een hobbyist niet aan doen. Dan beperk je de doelgroep veel te veel.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

In de SigmaStudio helpfile staat trouwens bij System Implementation hoe je het ontwerp (de gecompileerde dsp-code en de configuratie-instellingen) door een microcontroller via SPI in de dsp kunt laden. Je kunt het ontwerp exporteren en dan krijg je een aantal c-bestanden en hexfiles.
Misschien kunnen we die bestanden gebruiken om ze via USB naar een microcontroller te flashen. Die microcontroller dient ze dan elke keer bij het opstarten via I2C of SPI in de dsp te laden.
Bijlagen
test_IC_1_PARAM.zip
Deze bestanden poept SigmaStudio uit bij een export van het ontwerp.
(20.28 KiB) 54 keer gedownload
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 01 apr 2011, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Dat laatste is volgens mij wat Hypex ook doet maar dat weet ik niet zeker, dat is niet aan het DSP printje te zien. Voel ik er eigenlijk meer voor om het op de authentiek AD manier te doen door een EEPROM via de DSP te Flashen. Dan hou je ook de real-time controle mogelijkheid van Sigma Studio in takt. Is ook het minste werk denk ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

Sassiness schreef:
knuisje schreef:
Voorzetje voor een mogelijk ontwerp.
Lijkt me prima, alleen de keuze van de DACs sta ik niet achter, ik zie veel liever de AKM4395 of AKM4396, ook ben ik niet bekend met de Atmel micro's ik werk altijd met PIC.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Waarom prefereer jij AKM tegenover PCM, ESS of CS ?

(of de DSD1794A ook met volume regeling)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Hij zal hem wel beter vinden klinken. Zo heeft iedereen z'n voorkeur.
Plaats reactie