Actieve luidspreker op basis van 4x100W TK2050

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

japperrrr

Re: Actieve luidspreker op basis van 4x100W TK2050

Bericht door japperrrr »

fterheide schreef:
Vraag anders even of je topic verhuisd kan worden, hij staat niet op de goede plek
Waar zou hij heen moeten dan? Ik heb even gekeken bij de subforums maar ik zie geen betere dan deze.
fterheide
Ook commercieel actief

Bericht door fterheide »

My mistake, zat ook een ander topic te lezen :oops:
japperrrr

Bericht door japperrrr »

fterheide schreef:
My mistake, zat ook een ander topic te lezen :oops:
Aah okee, foutje kan iedereen overkomen ;)

Wat vinden jullie ervan als ik de vloerstaanders en basskisten niet zelf ontwerp maar slechts nabouw en enkel het main-unit zelf ontwerp? De vloerstaanders en basskisten moeten wel goede kwaliteit geluid geven, maar het main-unit moet eigenlijk vooral hard gaan. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik hier ook niet een goede kwaliteit geluid wil hebben. Het is alleen minder belangrijk dan bij de vloerstaanders en basskisten.
ikke26

Bericht door ikke26 »

Je hebt wel heel veel luidsprekers en ik denk dat het héél veel werk is om daar allemaal goede behuizingen voor te maken en om fatsoenlijk geluid te krijgen.
Misschien is het beter om je ontwerp wat ze versimpelen zoals het plaatje dat ik even snel heb gemaakt. Daar zou je zelfs nog een leuke parabool omheen kunnen maken. Ik denk dat als je plexiglas goed weet te buigen dat het er erg leuk uit kan komen te zien.
Als je daar dan weer heel veel ledjes in stopt (met een kleurverloop, dan wordt het helemaal cool) en het met een soort van vu-meter aanstuurt (daarvoor zul je denk ik wel een bestaand ontwerp van bijv circuitsonlinehttp://www.circuitsonline.net/schakelin ... eter.htmll voor kunnen gebruiken, ik denk dat je het ontwerp dan wel aan moet passen, en dat heeft weer met natuurkunde te maken :sure:)
Dan heb je dus met weinig geluid alleen de onderste ledjes, en met veel geluid ook de hogere :D , het wordt nog cooler als je een stereo VU-meter gebruikt, wat denk ik wel handig is, omdat je dan twee circuits hebt die allebei de helft van de lading dragen. Ik weet trouwens niet of dat haalbaar is, het wordt dan iig wel een opvallend bouwwerk.
Ik denk dat je met zoiets als mijn snelle ontwerp:
A) veel minder geld kwijt bent
B)Ik denk dat je zo een stuk beter geluid kan krijgen
C) je bent veel minder tijd kwijt
D) het klinkt een stuk haalbaarder.
E) je hebt maar een versterker, en ik denk dat dat zeker goed is voor de batterij.
F) Je hebt stereo

@hieronder: Je kunt de tweeters voor de stevigheid en de verlichting natuurlijk ook bovenin plaatsen, ik denk dat dat men een beetje grote tweeters ook een stuk mooier is, ik ben hier uitgegaan van hele kleine tweeters. Ik denk trouwens dat dit je minder tijd kost dan al voor al die losse drivers een behuizing maken. Ik weet niet of je het VU-meter idee iets vindt, maar als je dat gebruikt met een paar honderd LED's, denk ik dat je wel genoeg licht hebt :sure: . Je zegt dat dit ontwerp complex is, maar ik denk dat je dit makkelijker stevig/stabiel/optilbaar zonder je rug te breken of de boel te slopen krijgt dan die enorme toren bij je eigen ontwerp.

EDIT: Ik had de verkeerde VU-meter link geplaatst.
Bijlagen
Snel ontwerpje in paint. De kleurtjes stellen de kanalen voor
Snel ontwerpje in paint. De kleurtjes stellen de kanalen voor
Laatst gewijzigd door ikke26 op za 02 apr 2011, 10:51, 9 keer totaal gewijzigd.
Heatside

Bericht door Heatside »

Kijk je begint een beetje te kalmeren in je ontwerpwoede.
Ik ken het hoor, het is leuk om raak te ontwerpen zonder er goed over na te denken of het uitvoerbaar is. Zeer verstandig om voor bestaande ontwerpen te gaan. Mocht je mainunit tegenvallen, dan heb je zeker nog twee goed subjes en vloerstaanders.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de LBVS (low budget vloerstaander) dit ontwerp is inmiddels al een aantal keer gebouwd en zover ik weet naar volle tevredenheid van de bouwers. Voor subjes zijn heel veel ontwerpen mogelijk, kijk vooral eens rond op het forum want er is al veel moois gebouwd.

Dan terugkomend op je mainunit. Persoonlijk zou ik twee kanalen van het versterkerbordje gebruiken voor je vloerstaanders. Bij normale muziek of films kan je echt geen mono geluid gebruiken, je mist dan namelijk volledig de ruimtelijke beleving.
Als je voor je mainunit voor drivers met een hoog rendement kiest heb je die 100watt zo terugverdiend (verdubbeling van het vermogen op een zelfde aantal drivers geeft namelijk 3db extra, het verschil tussen 200 en 300 watt is dus nog minder).
Zelf zou ik kiezen voor een leuk systeempje met breedbanders of 2x een 2 weg inbouwen. Mocht je nou toch heel graag veel drivertjes zien, kan je er voor kiezen om een aantal niet functionerende drivers te monteren (Kledingwinkelketen The Sting doet dit bijvoorbeeld ook met de line array's die in hun winkels hangen).
japperrrr

Bericht door japperrrr »

@ikke26
Je ontwerp spreekt me wel heel erg aan. Zo heb ik in het main-unit nog twee kanalen over voor twee vloerstaanders met een impedantie van 4 Ohm en kan ik ook nog stereo-geluid gebruiken. Ook is het draagbaarder dan wat ik oorspronkelijk wilde bouwen. Het ontwerp wordt wel wat complex. De ruimte in de koker achter de tweeters en de midwoofers wil ik gebruiken voor de subwoofers maar van buiten moet het net lijken alsof de speakers echt in kokers zitten, want in de openingen tussen de kokers komt de verlichting.

@Heatside
De basskisten hoeven toch geen stereo te zijn? Als ik zorg dat de vloerstaanders stereo zijn en het main-unit mono is(kan met een stereo-to-mono converter tussen de iPod en de versterker) lijkt me dat namelijk al genoeg om het effect goed hoorbaar te maken. Ik ga nog eens goed nadenken over het ontwerp en ik zal proberen het uit te tekenen op papier. Met de computer ben ik daar niet zo handig in. Morgen werkt ik de hele dag 's avonds ben ik pas weer online! :)
Heatside

Bericht door Heatside »

japperrrr schreef:
@ikke26
@Heatside
De basskisten hoeven toch geen stereo te zijn?
Dat hoeft inderdaad niet goed laag (mits laag genoeg gecrossed) is niet te plaatsen.
Je gaf overigens aan dat je budget hoog is, maar hoe hoog? Het kan je namelijk nog wel eens verassen wat alles bij elkaar kost.
japperrrr

Bericht door japperrrr »

Heatside schreef:
japperrrr schreef:
@ikke26
@Heatside
De basskisten hoeven toch geen stereo te zijn?
Dat hoeft inderdaad niet goed laag (mits laag genoeg gecrossed) is niet te plaatsen.
Je gaf overigens aan dat je budget hoog is, maar hoe hoog? Het kan je namelijk nog wel eens verassen wat alles bij elkaar kost.
Ik verdien zo'n €350,- in de maand en heb niet echt iets anders waar ik het aan uit kan geven. Dus beetje bij beetje sprokkel ik de onderdelen bij elkaar :)
ikke26

Bericht door ikke26 »

Als je echt twee losse speakers wilt zou je ook zoiets kunnen maken;
Bijlagen
toren - kopie.png
japperrrr

Bericht door japperrrr »

ikke26 schreef:
Als je echt twee losse speakers wilt zou je ook zoiets kunnen maken;
Zo zou het ook kunnen maar dan kan ik de verlichting er niet meer in wegwerken. De hele radio wordt bijvoorbeeld 50cm diep en de kokers van de midwoofers en tweeters worden dan maar 25cm diep. Dat is dan ook de diepte waarop de verlichting weggewerkt komt te zitten. De ruimte achter die kokers wil ik dan koppelen aan de kokers van de subwoofers. Eigenlijk maak ik dus een radio bestaande uit speakers in kokers van 25cm diep waarbij de kokers van de tweeters en midwoofers aan de achterkant gesloten zijn en de kokers van de subwoofers nog open zijn. Hier komt dan weer een holle ruimte achterop die is opgedeeld in twee compartimenten en de kokers van de subwoofers afsluit, maar zo hebben ze een grotere klankkast. Snap je wat ik bedoel? :-s
ikke26

Bericht door ikke26 »

Ik snap niet wat je bedoelt met de ruimte achter de tweeters en midwoofers. Ik heb niet veel verstand van luidsprekerbouw, maar krijg je als je zo'n rare vorm klankkast neemt nog wel goed geluid? Ik snap niet wat je bedoelt met de verlichting wegwerken. Ik neem aan dat je van LED gebruik gaat maken, en die lampjes/strips nemen toch niet zoveel ruimte in?
japperrrr

Bericht door japperrrr »

ikke26 schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt met de ruimte achter de tweeters en midwoofers. Ik heb niet veel verstand van luidsprekerbouw, maar krijg je als je zo'n rare vorm klankkast neemt nog wel goed geluid? Ik snap niet wat je bedoelt met de verlichting wegwerken. Ik neem aan dat je van LED gebruik gaat maken, en die lampjes/strips nemen toch niet zoveel ruimte in?
Ik ga even proberen om een prototype te bouwen van karton. Misschien is het vanavond af, misschien niet :P

[update]
Vanavond gaat niet meer lukken; waarschijnlijk ergens halverwege komende week.
SuperR

Bericht door SuperR »

Hoi Jasper,

Ik doe echt mijn best om te begrijpen waar je naartoe wil, maar echt eenvoudig maak je het ons niet.

Je hebt het over twee vloerstaanders, twee subs en een "mainunit", toch?
PA (vloerstaande) luidsprekers; kunnen we ons wel iets bij voorstellen (zoiets? http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)
Twee subs, ook dat is mogelijk, (zoiets bijvoorbeeld, http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)
Mainunit, beetje vaag begrip, maar je had het over een mengpaneel/versterker/luidspreker-ding toch? (iets met dit misschien, http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)

En om het project af te toppen wil je nog metingen gaan doen, je iPod als bron gebruiken en moet de afwerking van het hout "perfect" zijn.

Ik denk dat om je project te behappen te houden voor ons/je docent en jezelf je voorlopig een keuze moet maken over wat je wil maken. Gaan we het hebben over je vloerstaanders? Over je subs? of toch over je versterker/meng/luidspreker-ding?
japperrrr

Bericht door japperrrr »

SuperR schreef:
Hoi Jasper,

Ik doe echt mijn best om te begrijpen waar je naartoe wil, maar echt eenvoudig maak je het ons niet.

Je hebt het over twee vloerstaanders, twee subs en een "mainunit", toch?
PA (vloerstaande) luidsprekers; kunnen we ons wel iets bij voorstellen (zoiets? http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)
Twee subs, ook dat is mogelijk, (zoiets bijvoorbeeld, http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)
Mainunit, beetje vaag begrip, maar je had het over een mengpaneel/versterker/luidspreker-ding toch? (iets met dit misschien, http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html)

En om het project af te toppen wil je nog metingen gaan doen, je iPod als bron gebruiken en moet de afwerking van het hout "perfect" zijn.

Ik denk dat om je project te behappen te houden voor ons/je docent en jezelf je voorlopig een keuze moet maken over wat je wil maken. Gaan we het hebben over je vloerstaanders? Over je subs? of toch over je versterker/meng/luidspreker-ding?
In het main-unit komen als audio-ingang een iPod d.m.v. een ingebouwd docking-station en een RCA-aansluiting voor overige geluidsbronnen als bijvoorbeeld een televisie. Van de 4x100W (4 Ohm) versterker die in het main-unit komt te zitten gaan twee kanalen intern gebruikt worden en zullen twee kanalen over blijven voor vloerstaanders. De impedantie van de vloerstaanders en de drivers in het main-unit zelf moet 4 Ohm zijn. Daarnaast komt er nog een enkele RCA-aansluiting waarmee de subs op de bron van het main-unit aangesloten kunnen worden. In één van de twee subwoofers komt een 1x600W (2 Ohm) versterker die allebei de subs van signaal voorziet. Ook de subs moeten een impedantie van 4 Ohm hebben en worden parallel geschakeld om op een impedantie van 2 Ohm uit te komen.

Het main-unit komt er ongeveer zo uit te zien:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1248
japperrrr

Bericht door japperrrr »

Weet iemand hoe een voorversterker als deze precies werkt? Ik zit een beetje met het probleem dat mijn iPod een vrij laag uitgangsvoltage heeft vergeleken met bijvoorbeeld mijn laptop. Hier een quote van mij op Tweakers.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 4#35832464
Ik ben namelijk bang voor clipping die veroorzaakt wordt door de voorversterker. Iemand enig idee hoe zoiets werkt?
japperrrr

Bericht door japperrrr »

Er mag hier wat mij betreft een slotje op. Ik ben van het draagbare idee afgestapt en focus me nu op een flinke geluidsset. Jullie horen nog wel van me als ik er wat meer info over heb :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”