Morel ET-338 en Seas H1212 gemeten
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
Morel ET-338 en Seas H1212 gemeten
Hoi allen,
Omdat ik "in the mood" was heb ik een Morel ET-338 en Seas H1212 samen gemeten. Op dezelfde baffle, met de microfoon op dezelfde afstand, dezelfde hoeken, dezelfde gating en hetzelfde volume. Omdat ik natuurlijk hartstikke bevooroordeeld ben ga ik geen waardeoordelen geven over beide tweeters. Desondanks vond ik het voor mezelf interessant om te doen, en wellicht meer mensen op dit forum, dus vandaar post ik het.
Bij beide afstralingsdiagrammen corresponderen deze kleuren bij de hoeken:
0 = rood
15 = groen
30 = grijs
45 = paars
60 = zalm
75 = groen
Omdat ik "in the mood" was heb ik een Morel ET-338 en Seas H1212 samen gemeten. Op dezelfde baffle, met de microfoon op dezelfde afstand, dezelfde hoeken, dezelfde gating en hetzelfde volume. Omdat ik natuurlijk hartstikke bevooroordeeld ben ga ik geen waardeoordelen geven over beide tweeters. Desondanks vond ik het voor mezelf interessant om te doen, en wellicht meer mensen op dit forum, dus vandaar post ik het.
Bij beide afstralingsdiagrammen corresponderen deze kleuren bij de hoeken:
0 = rood
15 = groen
30 = grijs
45 = paars
60 = zalm
75 = groen
Ja, de 1212 zet een mooier plaatje neer. Wel is er iets fout gegaan met de 75graden meting. Ik vermoed dat de marker een pietsje in de impuls stond, waardoor het niveau te laag is uitgekomen.
Verder vind ik bij beide tweeters de K2 meting verdacht, die verhoging van 3-5kHz en dan ook weer bij 9kHz. Ik denk dat dit in de meting zit, niet in de tweeters.
Verder vind ik bij beide tweeters de K2 meting verdacht, die verhoging van 3-5kHz en dan ook weer bij 9kHz. Ik denk dat dit in de meting zit, niet in de tweeters.
- jantje-secuur
- jantje-secuur
Daardoor gebeurt het juist...de marker blijft staan, de baffle komt ietsje dichterbij de mic, de puls komt dus ietsje eerder aan bij de mic, marker komt een stukje in het begin van de impuls en gaat niet meer door het nulniveau, referentieniveau klopt dus niet meer, gemeten niveau te laag.b_force schreef:Jeroen, bij ARTA kun je de markers laten staan.
Ik ga er even op door, omdat je hier erg mee moet oppassen. Het is in dit geval natuurlijk helemaal niet erg, maar als je net even verkeerd zit met je niveau dan kan je met de onderlinge niveau's van woofer en tweeter wel eens ernaast zitten. Het is mijzelf in ieder geval wel eens overkomen.
volgens mij is die optie er wel. Je moet dan in de plot kiezen voor 'minimum phase'. Dan wordt alle 'delay'fase eruit gefilterd. Alleen ben je dan dus wel je faseverschil tussen de verschillende drivers kwijt. In deze situatie zou je daar echter wel wat aan kunnen hebben.b_force schreef:oow dat bedoelde je.
Ja dat klopt idd, is een probleem waar het een en ander soms compleet in de soep kan lopen.
Ik vind het overigens vreemd dat dergelijke programma's niet een optie hebben om de cursor mooi voor de eerst "piek" te zetten.
Lijkt me toch niet moeilijk om zoiets te programmeren.