Neem dan even een paar stuks BC517 mee, dat scheelt weer als je Hfe tekort komt.Leeuwarden schreef:Vanmiddag eerst nieuwe onderdelen halen...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Neem dan even een paar stuks BC517 mee, dat scheelt weer als je Hfe tekort komt.Leeuwarden schreef:Vanmiddag eerst nieuwe onderdelen halen...
Weerstand in waarde verhogen, gewoon een tweede in serie solderen.Leeuwarden schreef:Gentleman, we have ignition, and lift off! Hij doet het. Nu het volgende stapje. De inschakelvertraging is te kort. Hoe maak ik die langer?
Dan zullen we de schakeling iets moeten aanpassen met één transistor per relais, of een dikke transistor erachter, en dan alles aan elkaar, dat kan ook.Leeuwarden schreef:390K vreet ie niet, 218K wel. Ik heb zelf het gevoel dat de inschakelvertraging net niet lang genoeg is.
Even voor de beeldvorming. Kan dit schakelingetje uiteindelijk 4 relais aansturen?
die zet je dus in elk van de 4 analoge uitgangen?b_force schreef:Probleem is echter al bijna helemaal weg als je er een 100nFje in serie zet..
ah, je bent best lekker bezig toch ?Leeuwarden schreef:En gevonden. Smaak wordt dit keer 546B. Met zo'n simpel project krijgt je echt het gevoel dat je geen zinnige bijdrage aan dit forum kan leveren...
SSassen schreef:Goed, onderstaand de inschakelvertraging van de Prelude voorversterker uit de Elektor Audio Special 5. Bouw deze eens op, en sluit de contacten van de relais zo aan dat de uitgangen van de Mini-DSP worden kortgesloten (liefst met 100R in serie, dus niet koud aan GND knopen). Dit is een zeer minimalistische schakeling waarbij de afvaltijd enkele ms bedraagt, waarschijnlijk is dat voldoende, maar misschien niet, dus zal iemand even dit moeten verfiëren. Zo ja, dan ontwerp ik wel even een printje en dan schakelen we Ray in voor de serieproductie ervan
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Zie schema hieronder, ik ga even uit van een gebalanceerde uitgang van de MiniDSP (+INA en -INA), voor een niet gebalanceerde mag je één helft wegdenken. Je hebt dus een relais (met twee contacten) wat in rust de weerstanden aan massa (GND) legt, de rustsituatie is getekend in 't schema. Zodoende kan er nooit een plop optreden omdat de ingang van de erna volgende versterker is kortgesloten. Na x seconden trekt het relais aan en wordt de verbinding naar massa (GND) verbroken.Leeuwarden schreef:Zou je voor mij kunnen tekenen hoe je bovenstaande bedoeld?
Gebalanceerd, of niet-gebalanceerd? In het laatste geval ben je met twee relais klaar, een dubbelpolig relais (zoals getekend) heeft twee contacten. In het eerste geval worden het vier relais, dan teken ik wel even een nieuw schema, dan komen er een paar transistoren bij.Leeuwarden schreef:Pinpas in de jaszak en een 100 ohm weerstand halen! Dank!
Wat is nu wijsheid voor het vervolg. Aangezien de MiniDSP 4 uitgangen bezit kan je het ontwerp aanpassen naar een versie die 4 relais aan kan maar is het niet simpeler om dit schema 4x toe te passen met slechts 1 voeding om het geheel aan te sturen?
Ja, inderdaad. Voor de relais zou ik gewoon zo klein mogelijke relais pakken, hoe groter hoe meer stroom ze vragen en des te lastiger ze te schakelen zijn met een BC547. Co heeft van die schattige miniatuurrelais in z'n voorversterker, zoiets is uitermate geschikt.Leeuwarden schreef:RC naar smaak zijn dan dus R29 en C26?
Heb je nog een advies welk relais een verantwoorde keuze zou zijn?
Poeheej...Leeuwarden schreef:... <snip> ...
Daarna is de dag voorbij