Chorda Evo
Moderator: Beheerdersteam
Re: Chorda TL
Een dcx werkt prima, maar kan geen cascading filters maken. Dit schijnt geen probleem te zijn als je crossover punten niet te dicht bij elkaar liggen.
- Hifi_goeroe
Hi,
Thanks voor je info. Ik ga alleen de subs met de dcx filteren. Het middenhoog zal passief en dus gelijk blijven aan de originele chorda. Het is alleen wel zo dat de C220 in een gesloten setting natuurlijk zich anders gaat gedragen dan in de 65 br configuratie. We zullen in de praktijk gaan zien of deze aan de onderkant ongefilterd kan blijven of dat hier iets moet gebeuren.
Ik ga er maar even vanuit dat de dcx, met alle mogelijkheden, probleemloos naar het passieve gedeelte kan filteren, toch???
Thanks voor je info. Ik ga alleen de subs met de dcx filteren. Het middenhoog zal passief en dus gelijk blijven aan de originele chorda. Het is alleen wel zo dat de C220 in een gesloten setting natuurlijk zich anders gaat gedragen dan in de 65 br configuratie. We zullen in de praktijk gaan zien of deze aan de onderkant ongefilterd kan blijven of dat hier iets moet gebeuren.
Ik ga er maar even vanuit dat de dcx, met alle mogelijkheden, probleemloos naar het passieve gedeelte kan filteren, toch???
Als je het zo aansluit zal het moeten werken:
aaaaaaaaaaaaa/-------L----\aaaa/-----L (midhoog)----Eindversterker----L chorda midhoog
pre+vol controlaaaaaaaaaaaaaDCX------(sub mono)-----Eindversterker----sub chorda
aaaaaaaaaaaaa\-------R----/aaaa\-----R (midhoog)----Eindversterker----R chorda midhoog
Eventueel kun je ook de volume controle na de DCX doen, maar dit maakt het wat complexer. Ook kun je het volume op DCX regelen, maar dit is niet heel handig.
Verder kun je ook nog de subkanalen splitsen, want je hebt kanalen genoeg op de DCX voor de huidige opzet. Als het puur om subkanalen gaat lijkt me een mono signaal de voorkeur hebben.
aaaaaaaaaaaaa/-------L----\aaaa/-----L (midhoog)----Eindversterker----L chorda midhoog
pre+vol controlaaaaaaaaaaaaaDCX------(sub mono)-----Eindversterker----sub chorda
aaaaaaaaaaaaa\-------R----/aaaa\-----R (midhoog)----Eindversterker----R chorda midhoog
Eventueel kun je ook de volume controle na de DCX doen, maar dit maakt het wat complexer. Ook kun je het volume op DCX regelen, maar dit is niet heel handig.
Verder kun je ook nog de subkanalen splitsen, want je hebt kanalen genoeg op de DCX voor de huidige opzet. Als het puur om subkanalen gaat lijkt me een mono signaal de voorkeur hebben.
- Hifi_goeroe
We zijn er weer even tussenuit geweest maar we hebben niet stil gezeten. Hieronder een aantal foto's van de bouw van de en de bijna afgeronde fase van de chorda!
Staan super strak in de lak. Vriend van mij, Peter, heeft dit klusje voor me geklaard. Als iemand intresse heeft om spuitwerk uit te laten besteden voor een goede prijs dan kun je via mij in contact komen met Peter.
Bedankt voor je intresse!
Staan super strak in de lak. Vriend van mij, Peter, heeft dit klusje voor me geklaard. Als iemand intresse heeft om spuitwerk uit te laten besteden voor een goede prijs dan kun je via mij in contact komen met Peter.
Bedankt voor je intresse!
- Hifi_goeroe
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het zijn weer fraaie kastjes geworden en de kleur is ook wel bijzonder. Hopelijk nooit meer naden door spuitwerk heen met deze bouwijze
Helaas nog altijd in zuigreflex constructie, maar dan wel een heel mooie 2-weg zuigreflex
Ze zijn trouwens 10 cm hoger, uit ervaring bleek dat de Chorda wat 'laag' het stereobeeld opbouwd. Het oogt nu wat slanker.
Helaas nog altijd in zuigreflex constructie, maar dan wel een heel mooie 2-weg zuigreflex
Ze zijn trouwens 10 cm hoger, uit ervaring bleek dat de Chorda wat 'laag' het stereobeeld opbouwd. Het oogt nu wat slanker.
Zeer mooie chorda, die kleur past perfect bij die SciFi uitstraling van het ontwerp met die Thiel units.
Vraagje tussendoor aan de "simulatoren", ik heb een beetje dit draadje bekenen maar welke van de drie programma's/scripts komt nu het dichtste bij de werkelijkheid? Ik zou zelf graag AJHorn willen aanschaffen, versie 6 ziet er veelbelovend uit en komt volgens HobbyHifi nog dichter bij de werkelijkheid.
Vraagje tussendoor aan de "simulatoren", ik heb een beetje dit draadje bekenen maar welke van de drie programma's/scripts komt nu het dichtste bij de werkelijkheid? Ik zou zelf graag AJHorn willen aanschaffen, versie 6 ziet er veelbelovend uit en komt volgens HobbyHifi nog dichter bij de werkelijkheid.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
welke alternatieven overweeg je? ik neem aan dat je ook TL's wil kunnen simuleren? [open anders ff een separaat draadje, is ene beetje OT hier]arjank schreef:Vraagje tussendoor aan de "simulatoren", ik heb een beetje dit draadje bekenen maar welke van de drie programma's/scripts komt nu het dichtste bij de werkelijkheid? Ik zou zelf graag AJHorn willen aanschaffen, versie 6 ziet er veelbelovend uit en komt volgens HobbyHifi nog dichter bij de werkelijkheid.
Zal ik doen, draadje geopendHenkjan schreef:welke alternatieven overweeg je? ik neem aan dat je ook TL's wil kunnen simuleren? [open anders ff een separaat draadje, is ene beetje OT hier]arjank schreef:Vraagje tussendoor aan de "simulatoren", ik heb een beetje dit draadje bekenen maar welke van de drie programma's/scripts komt nu het dichtste bij de werkelijkheid? Ik zou zelf graag AJHorn willen aanschaffen, versie 6 ziet er veelbelovend uit en komt volgens HobbyHifi nog dichter bij de werkelijkheid.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13536
- Hifi_goeroe
Beste Allen.
Nadat ons derde kindje geboren is en alles weer een beetje in rustig vaarwater komt ga ik mijn projectje weer oppakken.
Ik heb 4 scanspeak discovery's binnen en ga een isis kloon bouwen waarbij het mid hoog bestaat uit de c44 en c220 van thiel/ accuton van de chorda ondersteund door actief laag.
Ik heb inmiddels redelijk wat gelezen en wil nu starten met het ontwerpen van het interieur van de laag kasten.
Ik wil de woofers in twee aparte compartimenten plaatsen van ongeveer 50 liter per stuk (dsp plus 2 crown k2 moeten ervoor zorgen dat het laag in orde komt) Ook mijn verder front-end aangepakt zodat straks alles op zijn plek kan vallen.
Nu ben ik samen met Wouter veel aan het kletsen geweest over hoe we de kast het best kunnen bracen.
optie 1 is zoals [Project] Devastating precision
optie 2 is zoals het vifa project Overhaulin'
Ik denk dat ik ga crossen tussen de 80 en 150 hz.
Nu vroeg ik me af welke optie het beste is om de backwave en staandegolven te voorkomen of heb ik daar door de geringe grote per woofer geen last van.
Wellicht heb ik niet alles goed uitgelegd maar ik kan altijd zaken nader verklaren.
Stap 2 wordt het interieur van de topkast. Iets als de galactica, overhaulin, concave rapide?
Alvast bedankt!
Nadat ons derde kindje geboren is en alles weer een beetje in rustig vaarwater komt ga ik mijn projectje weer oppakken.
Ik heb 4 scanspeak discovery's binnen en ga een isis kloon bouwen waarbij het mid hoog bestaat uit de c44 en c220 van thiel/ accuton van de chorda ondersteund door actief laag.
Ik heb inmiddels redelijk wat gelezen en wil nu starten met het ontwerpen van het interieur van de laag kasten.
Ik wil de woofers in twee aparte compartimenten plaatsen van ongeveer 50 liter per stuk (dsp plus 2 crown k2 moeten ervoor zorgen dat het laag in orde komt) Ook mijn verder front-end aangepakt zodat straks alles op zijn plek kan vallen.
Nu ben ik samen met Wouter veel aan het kletsen geweest over hoe we de kast het best kunnen bracen.
optie 1 is zoals [Project] Devastating precision
optie 2 is zoals het vifa project Overhaulin'
Ik denk dat ik ga crossen tussen de 80 en 150 hz.
Nu vroeg ik me af welke optie het beste is om de backwave en staandegolven te voorkomen of heb ik daar door de geringe grote per woofer geen last van.
Wellicht heb ik niet alles goed uitgelegd maar ik kan altijd zaken nader verklaren.
Stap 2 wordt het interieur van de topkast. Iets als de galactica, overhaulin, concave rapide?
Alvast bedankt!
Bij crossen rond 150Hz zul je tot circa een octaaf hoger vrij willen blijven van staande golven. Dus: kastmaten groter dan 55cm vermijden of onderbreken door tactisch op een akoestisch transparant tussenschot geplaatst dempingsmateriaal. Op die manier blijf je redelijk vrij van staande golven en backwaves.Hifi_goeroe schreef:Nu vroeg ik me af welke optie het beste is om de backwave en staandegolven te voorkomen of heb ik daar door de geringe grote per woofer geen last van.
Bracen doe je verder vooral om de kast steviger te maken. In die zin is de kast van Jasper wel fraai.
- Hifi_goeroe
Re: Chorda Evo
De diepte van de kast zal max 40 zijn alleen de hoogte zal op 1 plek zo rond de 60 cm zitten. Daar kan ik wel een schuin schot plaatsen waardoor deze maat kleiner is en er geen golf kan ontstaan.
Als ik het goed begrijp hoef ik me dus met de diepte geen zorgen te maken dat er geluid terugkomt door de woofer vanaf de achterwand.
Zal spoedig even een schets plaatsen.
Als ik het goed begrijp hoef ik me dus met de diepte geen zorgen te maken dat er geluid terugkomt door de woofer vanaf de achterwand.
Zal spoedig even een schets plaatsen.
- Hifi_goeroe
Tja, mijn eerst volgende project wordt leren 3D tekenen. Dit is het even voor nu. Rood wil zeggen afgesloten.
- Hifi_goeroe
Beste,
Hulp is welkom. Wil niet straks verkeerde beslissingen gemaakt hebben. Iemand suggesties? Opmerkingen?
Gr, Erik
Hulp is welkom. Wil niet straks verkeerde beslissingen gemaakt hebben. Iemand suggesties? Opmerkingen?
Gr, Erik