Ik heb het enkele malen meegemaakt tijdens mijn studies (niet alleen bij mezelf).
De ene 'sist' meer en er komt elektrolyt uit, de andere ontploft.
We hebben het gehad met een 4700µF / 63V type... wil je niet bij zijn..
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
SSassen schreef:Goed, onderstaand de inschakelvertraging van de Prelude voorversterker uit de Elektor Audio Special 5. Bouw deze eens op, en sluit de contacten van de relais zo aan dat de uitgangen van de Mini-DSP worden kortgesloten (liefst met 100R in serie, dus niet koud aan GND knopen). Dit is een zeer minimalistische schakeling waarbij de afvaltijd enkele ms bedraagt, waarschijnlijk is dat voldoende, maar misschien niet, dus zal iemand even dit moeten verfiëren. Zo ja, dan ontwerp ik wel even een printje en dan schakelen we Ray in voor de serieproductie ervan
AC3, AC4 ~12V wisselspanning uit de trafo, K1 en K2 zijn twee miniatuur 12V printrelais. T13 ligt met z'n emitter aan GND, basis aan R30 en de collector aan de relais. Alle elco's zijn 25V werkspanning, weerstanden 1/4W kool- of metaalfilm. LD1 is een LED naar keuze (rood, groen, geel, blauw, etc.).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Trafospanning is iets te laag, vervang de 220 ohm weerstand in serie met 't relais maar door een stuk draad, die weerstand heb je nu niet nodig. BC547 of 546 is om 't even, liefst wel de C variant (BC547C) in verband met de hogere stroomversterkingsfactor (Hfe).Leeuwarden schreef:Okee, dit keer geen spectaculaire ontploffingen. Led brand, relais schakelt niet. Trafo is echter geen 12v sec maar 9V sec. Zou het kunnen zijn dat ik de BC547 verkeerd om heb? Mag die vervangen worden door een BC 546?

Veels te exotischAh!buis schreef:Wat hebben we eigenlijk tegen de BS170.
Anne
Exotisch?SSassen schreef:Veels te exotischAh!buis schreef:Wat hebben we eigenlijk tegen de BS170.
Anne
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Dat, of d'r gaat ergens iets mis ...Ah!buis schreef:Schema Sander niet genoeg vertraging![]()
Gooi R30 eruit en vergroot R29 naar 470k en kijk dan nog 's.
Anne
Goed, beginnen we even simpel, zie onderstaand schema, s.v.p. even opbouwen en 3x controleren en dan de spanning erop.Leeuwarden schreef:Hmm...er gaat kennelijk iets anders mis.
Dan gebeuren er rare dingen inderdaadLeeuwarden schreef:Als ik het nu goed zie heb ik toch de transistor verkeerd om zitten.Zou dat het gedrag kunnen verklaren of mag het relais dan helemaal niet schakelen?
Voor de zekerheid zou ik wel even een hagelnieuwe transistor pakkenLeeuwarden schreef:Ik denk dat ik dat vermoedelijk snap. Eerst maar eens wat extra koud water over het hoofd gooien, oor vol druppelen met chemisch afbijtmiddel en nog eens proberenn.