Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door Chris_T »

Ik heb beide ontwerpen niet gehoord. Maar als ik eieren voor het geld moet kiezen, dan zou dat ongetwijfeld de LBV van Edo of Nobudget monitor van Sander worden.
De Peerless SDS164 midbass en Visaton SC10N tweeter zijn gewoon hele leuke drivertjes.
Daarnaast is de LBV al meerdere keren gebouwd en kun je de bouwdraadjes hier mooi volgen ;).
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door zwolschemaloten »

Chris_T schreef:
Ik heb beide ontwerpen niet gehoord. Maar als ik eieren voor het geld moet kiezen, dan zou dat ongetwijfeld de LBV van Edo of Nobudget monitor van Sander worden.
De Peerless SDS164 midbass en Visaton SC10N tweeter zijn gewoon hele leuke drivertjes.
Daarnaast is de LBV al meerdere keren gebouwd en kun je de bouwdraadjes hier mooi volgen ;).
hmmm de ALTO I lijkt redelijk op de nobudget van Sander... (ja okee andere tweeter en een 17 cm ipv 13 visaton bass/midrange speaker....)

het is meer dat ik het nog niet aandurf om zelf een filter samen te stellen... (klinkt misschien gek, maar ik wil eerst eens weten hoe de speaker opzich bouwen is)
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door Mphus »

beste zwolschemaloten,
het is meer dat ik het nog niet aandurf om zelf een filter samen te stellen... (klinkt misschien gek, maar ik wil eerst eens weten hoe de speaker opzich bouwen is)
Dat hoeft toch ook niet :roll: Sander maakt toch een Filter voor deze luidspreker. Of bedoel je het solderen? Nou dat ik ook niet zo moeilijk, kastje maken is lastiger als en paar draadjes aan elkaar solderen (tot dus ver mijn ervaring).

Groeten en succes Daan
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door zwolschemaloten »

Mphus schreef:
beste zwolschemaloten,
het is meer dat ik het nog niet aandurf om zelf een filter samen te stellen... (klinkt misschien gek, maar ik wil eerst eens weten hoe de speaker opzich bouwen is)
Dat hoeft toch ook niet :roll: Sander maakt toch een Filter voor deze luidspreker. Of bedoel je het solderen? Nou dat ik ook niet zo moeilijk, kastje maken is lastiger als en paar draadjes aan elkaar solderen (tot dus ver mijn ervaring).

Groeten en succes Daan
daar heb je een punt. maar als ik via internet ook gewoon een passend filter krijg, waarom niet? en mijn gevoel hamert ook een beetje dat ik meer aan de w170s 4 ohm heb dan aan de w130s 8 ohm....) okee geen goede beredenering... *dilemma*

Groetjes!
(en trouwens noem me maar roland ;) )
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door Tom Magchielse »

Bij een experiment hoort een hypothese. In jullie geval is die dat luidsprekerkasten van hout, metaal en steen met dezelfde speaker verschillend zullen klinken. En dat zou dan veroorzaakt moeten worden door één of andere materiaaleigenschap zoals de inwendige wrijving, de elasticiteitsmodulus of de soortelijke massa. Die drie samen zullen de materiaalresonanties in de wanden bepalen. Om een enigszins zinvolle vergelijking te kunnen maken zou je bijvoorbeeld de massa van de wanden in alle drie gevallen gelijk kunnen kiezen. Want als die ongelijk zijn, is de uitkomst van het experiment wel heel gemakkelijk af te schieten. Ik zou eerst eens uitrekenen op wat voor gewicht je uitkomt met hout, steen en metaal, en of een gelijk gewicht wel praktisch haalbaar is.
Zo niet dan wordt het een proef die gaat aantonen dat sterk verschillende massa's van de wanden verschillend klinken, maar dan kun je ze beter allemaal van hetzelfde materiaal maken. Grote kasten zullen al deze effecten beter hoorbaar maken, maar worden wel moeilijk te hanteren..
succes, Tom
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door Mphus »

Bij een experiment hoort een hypothese. In jullie geval is die dat luidsprekerkasten van hout, metaal en steen met dezelfde speaker verschillend zullen klinken. En dat zou dan veroorzaakt moeten worden door één of andere materiaaleigenschap zoals de inwendige wrijving, de elasticiteitsmodulus of de soortelijke massa. Die drie samen zullen de materiaalresonanties in de wanden bepalen. Om een enigszins zinvolle vergelijking te kunnen maken zou je bijvoorbeeld de massa van de wanden in alle drie gevallen gelijk kunnen kiezen. Want als die ongelijk zijn, is de uitkomst van het experiment wel heel gemakkelijk af te schieten. Ik zou eerst eens uitrekenen op wat voor gewicht je uitkomt met hout, steen en metaal, en of een gelijk gewicht wel praktisch haalbaar is.
Zo niet dan wordt het een proef die gaat aantonen dat sterk verschillende massa's van de wanden verschillend klinken, maar dan kun je ze beter allemaal van hetzelfde materiaal maken. Grote kasten zullen al deze effecten beter hoorbaar maken, maar worden wel moeilijk te hanteren..
succes, Tom
Als ik het niet verkeerd heb is hun onderwerp al veranderd (iet met wapens geloof ik) en is de besproken luidspreker een eigen project geworden. :mrgreen:
oftewel, geen onderzoek meer door ons naar de werking/verschillen tussen luidsprekerkasten... maarr......:
Groeten Daan
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door nxs77 »

zwolschemaloten schreef:
Chris_T schreef:
Ik heb beide ontwerpen niet gehoord. Maar als ik eieren voor het geld moet kiezen, dan zou dat ongetwijfeld de LBV van Edo of Nobudget monitor van Sander worden.
De Peerless SDS164 midbass en Visaton SC10N tweeter zijn gewoon hele leuke drivertjes.
Daarnaast is de LBV al meerdere keren gebouwd en kun je de bouwdraadjes hier mooi volgen ;).
hmmm de ALTO I lijkt redelijk op de nobudget van Sander... (ja okee andere tweeter en een 17 cm ipv 13 visaton bass/midrange speaker....)

het is meer dat ik het nog niet aandurf om zelf een filter samen te stellen... (klinkt misschien gek, maar ik wil eerst eens weten hoe de speaker opzich bouwen is)
Een andere optie is de Cyburg needle. Ik heb ze staan met de 3" aurasound driver en een tweetertje.
Dit vind ik persoonlijk heel lekker klinken. Het zijn zuiltjes die mooi smal zijn. en als aanvulling in het laag heb ik een actieve subwoofer.
De cyburgs van mij hebben geen filter zoals deze in de originele ontwerp staat en de kosten voor mij vielen ver onder de 50 euro per set.
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door zwolschemaloten »

om na alle hulpvaardigheid toch nog iets van me te laten horen:

ben (toch neit) geschikt voor het zelfbouw werk, mij te precies...

als profielwerkstuk maar een technisch ontwerp genomen, heb een coilgun gebouwd, deed 't prima, mooie 8 op m'n eindlijst erbij!
maar bedankt voor alle hulp/info die ik hier heb gehad!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door MechanicalAnimal »

Jammer Roland,

ik hoop je later misschien nog eens te verwelkomen hier. Door het bouwen van een speaker leer je waanzinnig veel in 1 projectje. En met al die hulp hier moet dat goed komen.

groeten

maarten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”