Mijn naam is Jasper en ik zit in 5VWO. Volgend jaar moet ik een profielwerkstuk maken en ik wil iets met houtbewerking, geluid en licht doen. Het plan wat ik in gedachten heb is door mijn docent natuurkunde goedgekeurd, mits alles te realiseren valt, en luidt als volgt:
Met als kloppend hart de TK2050 versterker van Sure Electronics wil ik een enigszins draagbare geluidsinstallatie bouwen die nagenoeg perfect is afgewerkt en voorzien is van het een en ander aan licht. Ik zou graag het geluid en de afwerkingen hier met jullie bespreken en delen, omdat ik van meerdere mensen heb gehoord dat hier veel ervaring aanwezig is. Veel ervaring heb ik niet, dus ik sta volledig open voor opmerkingen over dingen die ik zeg. Ik ga ervan uit dat jullie het beter weten dan ik
Nu sta ik voor de eerste grote vraag: hoeveel van de vier kanalen ga ik intern gebruiken en hoeveel houd ik er over voor afkoppelbare luidsprekers? Hier spelen verscheidene factoren mee:
- Hoe is de verhouding tussen geluid en draagbaarheid?
- Hoeveel gaat het kosten?
- Hoe zit het met resonantie die optreed tussen speakers?
- Hoe benut ik de 4x100W van de versterker optimaal?
Ik neig sterk naar een systeem waarbij twee hele en twee halve(uitleg volgt hieronder) kanalen intern worden gebruikt en de twee overige halve kanalen beschikbaar blijven voor normale 8 Ohm luidsprekers. Een kleine situatieschets hier: http://i52.tinypic.com/25zt4ba.png
In deze schets geeft iedere kleur een kanaal aan. De grote subwoofer en de kleinere subwoofers krijgen allen een eigen compartiment, en de midwoofers delen hun compartiment met de tweeters. Alle speakers hebben een impedantie van 8 Ohm behalve de subwoofer, die heeft in dit geval een impedantie van 4 Ohm. Het rood staat voor links, het geel en groen voor mono/gemengd en het blauw voor rechts.
Bij de groene groep wil ik met één passieve cross-over werken en de speakers parallel geschakeld op het filter aansluiten om zo 4 Ohm te krijgen. De rode en de blauwe groep krijgen per drie luidsprekers(subwoofer, midwoofer en tweeter) een eigen cross-over omdat dat het makkelijkst is in verband met de afkoppelbaarheid van het 'halve kanaal'. Er moet dan uiteraard wel bij de aansluitingen voor de losse luidsprekers een wisselschakelaar komen omdat de (interne) rode en blauwe groep anders niet werken als er geen luidsprekers aangesloten zijn.
Op het kanaal waar de subwoofer op aangesloten wordt wil ik eigenlijk vóór de versterker een actief filter en een voorversterker zetten, om zo de lage tonen die naar de subwoofer gaan zo hoog mogelijk te versterken.(Enkel een idee, ik weet niet of dat mogelijk is op deze manier. Het lijkt me dat als ik de tonen van 1000Hz of hoger filter ik de tonen van 1000Hz en lager kan voorversterken omdat de versterker dan 'kracht' over heeft)
Een ander ontwerp zonder afkoppelbare zuilluidsprekers hier
Is dit überhaupt wel mogelijk in verband met resonantie van de speakers?
Op het forum van Tweakers.net werd ik al gewezen op mogelijke resonantie die op zal gaan treden tussen de speakers in de actieve luidspreker. Hoe denken jullie daarover? En wat zijn de dingen waarvan jullie denken: dat gaat fout of dat is onmogelijk?