ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

@Sander.

Zonder analoge ingangen missen mensen de optie om hun favoriete oude cd speler te kunnen gebruiken (Sony, anyone :lol: ) of hun LP speler en wellicht nog wat dingen.
Kabelbomen kun je in principe ook vermijden door te gaan werken met XLR/Speakon kabels (tot 4 kanalen zeker).

Hiermee probeer ik overigens aan te geven dat jou idee niet gelijk "onzin" is, maar meer dat er wellicht wensen van mensen zijn.
Blijft lastig om dat heel breed in te schatten.

Normaliter werk ik bij zulke projecten eerst zo breed mogelijk.
Schrappen kan altijd nog, maar later er weer iets bij moeten maken is meestal moeilijker en kost vaak ook veel meer tijd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

De source code komt gewoon beschikbaar en dan is het voor eenieder die wijzigingen wil aanbrengen natuurlijk eenvoudig om dat op eigen initiatief te doen. Arduino is leuk, maar is ietwat teveel van het goede om in dit project in te gaan bakken, iets met hooi en een vork,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom vind je dat teveel van het goede?

Ik vind het juist veel simpeler ipv moeilijker.
Mensen die puur C (of zelfs assembler) willen kunnen hun ei kwijt, maar mensen die dat minder goed beheersen kunnen ook nog enigszins uit de voeten.
Voor de rest werkt het identiek als gewoon zelf een Atmel en/of PIC porgrammeren.

Overigens mis ik op het moment de projectleider/voorzitter die de status mooi en overzichtelijk bijhoudt in de startpost :P
'T zijn nogal pagina's vol met van alles en nog wat. :sure:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Arduino vind ik prima (Bootloader en Software), alleen dan wel het bord maken. En niet het standaard design gebruiken denk ik zo.

Maar echt eindgebruiker vriendelijk maak je het niet echt, alleen de software updaten zou 'beter' kunnen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

b_force schreef:
Zonder analoge ingangen missen mensen de optie om hun favoriete oude cd speler te kunnen gebruiken (Sony, anyone :lol: )
Waarom zou je dat willen? Dan zet je in op een DSP systeem met state-of-the-art DAC's en dan hang je er een bejaarde CD-speler voor? Nee, koop dan gewoon een CD-speler voor een paar tientjes op Marktplaats waar wél een digitale uitgang op zit.
b_force schreef:
Kabelbomen kun je in principe ook vermijden door te gaan werken met XLR/Speakon kabels (tot 4 kanalen zeker).
Is niet praktisch als je daar lange (en dus dikke) kabels voor wil gebruiken, de Speakon pluggen zijn ook nog eens fors en dat steekt dan een flink stuk uit aan de achterzijde van je luidspreker.
b_force schreef:
Schrappen kan altijd nog, maar later er weer iets bij moeten maken is meestal moeilijker en kost vaak ook veel meer tijd.
Ik denk dat we dat goed in kunnen schatten hoor, maak je geen zorgen.

Met vriendelijke groet,

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

b_force schreef:
Overigens mis ik op het moment de projectleider/voorzitter die de status mooi en overzichtelijk bijhoudt in de startpost :P
'T zijn nogal pagina's vol met van alles en nog wat. :sure:
De status is dat er overleg is, dat ga ik niet per minuut bijwerken op de voorpagina, als je interesse hebt lees je maar gewoon mee zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou Sander, ik heb net even het HELE topic door gespit en alles even op een hoop gegooid.
Dat ga ik zo even destilleren tot waar het project nu ongeveer is.
(Het valt op dat veel wensen iig overeen komen)
Uiteraard is de status overleg, maar dat moet wel een beetje overzichtelijk bij elkaar blijven,zodat je kunt zien waar je bent.

Dat wil zeggen wat concreet voor ideeën en problemen er zijn per categorie en zulk soort dingen.
Dat hoeft niet per minuut, maar per 2 dagen of halve week lijkt me wel raadzaam (gezien de snelheid waarmee dit tot nu toe gaat :P)

Zo zijn er natuurlijk wat uitspraken gedaan over de uC etc.
We komen echter dadelijk ook aan de vraag hoeveel poorten etc we nodig gaan hebben.
En of er bv slimme trucs moeten worden uitgehaald met Shift registers, MUXers en dat soort dingen.

Overigens las ik ook problemen met switchen van USB, volgens mij moet dat met een chip select commando (net als bij Daisy-chain schakelingen) te verhelpen zijn.
Ik meen daar een tijd geleden iets over gelezen te hebben.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
b_force schreef:
Zonder analoge ingangen missen mensen de optie om hun favoriete oude cd speler te kunnen gebruiken (Sony, anyone :lol: )
Waarom zou je dat willen? Dan zet je in op een DSP systeem met state-of-the-art DAC's en dan hang je er een bejaarde CD-speler voor? Nee, koop dan gewoon een CD-speler voor een paar tientjes op Marktplaats waar wél een digitale uitgang op zit.
b_force schreef:
Is niet praktisch als je daar lange (en dus dikke) kabels voor wil gebruiken, de Speakon pluggen zijn ook nog eens fors en dat steekt dan een flink stuk uit aan de achterzijde van je luidspreker.
b_force schreef:
Ik denk dat we dat goed in kunnen schatten hoor, maak je geen zorgen.

Met vriendelijke groet,

Ik weet niet waarom iemand dat zou willen.
Ik zeg alleen dat er vast mensen zijn die het zullen willen.
Zeker LP-spelers zijn nog wel redelijk in trek.
Zonder analoge poorten kom je gewoon te kort denk ik.

Uiteraard is Speakon niet alles, maar ook hier kijk ik het eventjes van een andere kant.
Het mag duidelijk zijn dat er iets moet gevonden worden waarop het misschien beiden kan.
Dat de gebruiker dus kan kiezen of hij voor een plate-amp constructie gaat of vanaf een centraal punt met kabels aan de gang wil.

Wat ik zie is dat er nu al dingen worden uitgesloten op puur persoonlijke smaak en ervaring.
Naar mijn mening is dat doodzonde als het misschien juist wel beiden kan.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

b_force schreef:
Nou Sander, ik heb net even het HELE topic door gespit en alles even op een hoop gegooid.
Dat ga ik zo even destilleren tot waar het project nu ongeveer is.
(Het valt op dat veel wensen iig overeen komen)
Uiteraard is de status overleg, maar dat moet wel een beetje overzichtelijk bij elkaar blijven,zodat je kunt zien waar je bent.

Dat wil zeggen wat concreet voor ideeën en problemen er zijn per categorie en zulk soort dingen.
Dat hoeft niet per minuut, maar per 2 dagen of halve week lijkt me wel raadzaam (gezien de snelheid waarmee dit tot nu toe gaat :P)

Zo zijn er natuurlijk wat uitspraken gedaan over de uC etc.
We komen echter dadelijk ook aan de vraag hoeveel poorten etc we nodig gaan hebben.
En of er bv slimme trucs moeten worden uitgehaald met Shift registers, MUXers en dat soort dingen.

Overigens las ik ook problemen met switchen van USB, volgens mij moet dat met een chip select commando (net als bij Daisy-chain schakelingen) te verhelpen zijn.
Ik meen daar een tijd geleden iets over gelezen te hebben.
Bart,

Je solliciteert naar de positie van project archivaris? Vind ik prima hoor, als jij om de zoveel reacties even een synopsis maakt van de status quo dan wordt dat zeer gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

cve

Bericht door cve »

Ik vind het ontbreken van analoge inputs toch wel een behoorlijke amputatie. In ieder geval gaat er een hoop van de multifunctionaliteit verloren.

Groet, Co
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

SSassen schreef:
D'r zijn een aantal zaken die we niet uit het oog moeten verliezen. Eén ding is dat een centrale kast met daarin alles zorgt voor een gigantische kabelboom naar beide luidsprekers en daardoor een negatieve WAF. Daarom is het denk ik handiger om in te zetten op het concept plate-amp, of een kast naast iedere luidspreker met daarin per luidspreker een DSP en de eindversterkers.
Ik weet niet of je van deze dingen UCD modules op de hoogte bent, maar dat zijn echt kleine stabelbare kastjes. :mrgreen:
UCD400MPE.1.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

cve schreef:
Ik vind het ontbreken van analoge inputs toch wel een behoorlijke amputatie. In ieder geval gaat er een hoop van de multifunctionaliteit verloren.

Groet, Co
Ik zie vooral niet de winst om ze weg te halen.
Schakelen van digitaal naar analoog is geen issue.
2-3 analoge ingangen is genoeg om toch nog enige flexibiliteit te hebben.

@Sander
Ik zal kijken wat ik kan doen. :wink:
Eerst even een opzetje maken.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Zie attachment: even een korte schematische samenvatting van de requirements.

Mocht ik wat gemist hebben, laat het me weten en dan voeg ik dit toe.
DSP AMP Set-Up (version 1).pdf
(10.08 KiB) 111 keer gedownload
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cve schreef:

Groet, Co
Ja en nee, ik denk dat je je af moet vragen of er anno 2011 behoefte is aan analoge ingangen. Op alles zit tegenwoordig een SPDIF aansluiting tegenwoordig, de HD decoder voor de TV, de CD-speler, de DVD-speler, de media speler, de PC, etc. etc. Ook zit je dan met het probleem dat je dus een extra DA-AD stap doet waarbij je de eventuele inferieure uitgangssectie van de CD-speler (of om het even welk apparaat je aansluit) klankbepalend laat wezen in de hele audio keten.

Dan kies ik liever voor een volledig digitaal traject waarbij jitter je grootste vijand is en die is prima te bestrijden. Klankbepalend zijn dan de DAC's en de gebruikte eindversterkers, dat zijn aanzienlijk minder variabelen. Maar goed, misschien dat ik te perfectionistisch kijk naar e.e.a.? Wellicht is juist de flexibiliteit een pré en nemen mensen het feit dat er een extra DA-AD stap tussen zit voor lief.

Kortom, interpreteer mijn reacties a.u.b. niet als bindend, ik geef even puur een reactie vanuit mijn perspectief. Als men collectief kiest voor analoge ingangen dan knutselen we ze er gewoon op, alleen zal ik ze nooit gaan gebruiken :D

Met vriendelijke groet,

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens zou ik Voodooless (Christiaan) weer eens tot leven moeten roepen.
Als Embedded Software Engineer is hij wel de aangewezen persoon om een brug te slaan van de PC software (interface) naar de hardware :P
(sterker nog, ik had met hem precies dit idee precies twee jaar geleden besef ik me opeens :roll: )

Ik heb er alleen een hard hoofd in of hij wel tijd heeft.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rizzo schreef:
Zie attachment: even een korte schematische samenvatting van de requirements.

Mocht ik wat gemist hebben, laat het me weten en dan voeg ik dit toe.
Bedankt voor de opzet, maar je kan beter niet met SPDIF gaan werken richting de DAC's, de opzet is namelijk om één masterclock te gebruiken en alle communicatie via I2S te doen, zodoende heb je geen last van jitter, dat lukt niet met alleen SPDIF.

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ergens voel ik wel iets voor een systeem met soort van plate / losse kast met daarin versterkers en dsp.

En dan een enkle 'controle' unit met ingangen en source selectie. Schilt een berg aan kabels, en kabels zijn juist iets waar ik me aan irriteer.

Maar ik denk wel dat het ten alle tijden mogelijk moet zijn om een losse dsp kast te maken. En zelf versterkers knopen en kabels leggen.

Analoog is voor mij zeker interessant voor de phono voorversterker. En dit moet ook geen groot struikelblok zijn.
Zie het zo een digitaal dsp blok, met een analoge toevoeging.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Als men collectief kiest voor analoge ingangen dan knutselen we ze er gewoon op, alleen zal ik ze nooit gaan gebruiken :D

Met vriendelijke groet,

Dat is nu PRECIES wat ik bedoel.
Boeiend als er 2 of 3 analoge ingangen op zitten.
Sluit je ze niet aan en gebruik je ze niet toch?

Mits S/Pdif surround kan worden ondersteund heb ik aan 1 genoeg, en dat is om af en toe een nostalgisch plaatje af te spelen.
Er zijn echter ook hele groeperingen die bij die plaatjes opgewonden worden en afknappen bij bv CD's.
Sja, ieder z'n ding. Als je een universeel geheel wilt maken moet dat geen discussie opleveren.
En als en dergelijke optie nu weinig problemen met zich mee brengt, dan is het in feite geen punt van discussie?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cobaltjeh schreef:
Ergens voel ik wel iets voor een systeem met soort van plate / losse kast met daarin versterkers en dsp.

En dan een enkle 'controle' unit met ingangen en source selectie. Schilt een berg aan kabels, en kabels zijn juist iets waar ik me aan irriteer.

Maar ik denk wel dat het ten alle tijden mogelijk moet zijn om een losse dsp kast te maken. En zelf versterkers knopen en kabels leggen.

Analoog is voor mij zeker interessant voor de phono voorversterker. En dit moet ook geen groot struikelblok zijn.
Zie het zo een digitaal dsp blok, met een analoge toevoeging.
Phono trap kunnen we in DSP doen, correctie is heel eenvoudig daar te doen. Met een losse zeer ruisarme ADC kan je dat prima zo aanpakken. Of gewoon recht-toe-recht-aan met een nette phono-trap en RIAA filter naar lijn nivo en dan de ADC in.

Met vriendelijke groet,

Rizzo

Bericht door Rizzo »

Aangepast!
(12.02 KiB) 113 keer gedownload
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

b_force schreef:
Als Embedded Software Engineer is hij wel de aangewezen persoon om een brug te slaan van de PC software (interface) naar de hardware :P
(sterker nog, ik had met hem precies dit idee precies twee jaar geleden besef ik me opeens :roll: )

Ethernet zou ik prima kunnen bouwen, serieel kan ik ook heeft niet mijn voorkeur.
Usb zou ik mezelf flink in moeten inleren.

Mijn dagelijkse werk is ethernet communicatie tussen plc / pc / servers.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als argument tegen de losse DSP in een kast en dan een aantal kasten met versterkers erbij even Martijn z'n installatie. Niet dat ik zijn setup afkraak, in tegendeel, maar ik wil alleen even de zeer lage WAF illustreren, hoe Martijn dat z'n vriendin heeft aangepraat is mij een raadsel, ik krijg dat gegarandeerd niet voor elkaar :D

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12486

Met vriendelijke groet,

Laatst gewijzigd door SSassen op do 31 mar 2011, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

cobaltjeh schreef:
b_force schreef:

Ethernet zou ik prima kunnen bouwen, serieel kan ik ook heeft niet mijn voorkeur.
Usb zou ik mezelf flink in moeten inleren.

Mijn dagelijkse werk is ethernet communicatie tussen plc / pc / servers.
Ik bedoelde meer ook de software zelf en de schil daaromheen.
Maar goed dat je het zegt.
Vul ik even het lijstje taak verdeling aan :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Als argument tegen de losse DSP in een kast en dan een aantal kasten met versterkers erbij even Martijn z'n installatie. Niet dat ik zijn setup afkraak, in tegendeel, maar ik wil alleen even de zeer lage WAF illustreren, hoe Martijn dat z'n vriendin heeft aangepraat is mij een raadsel, ik krijg dat gegarandeerd niet voor elkaar :D

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12486

Met vriendelijke groet,

Ik had er ook nooit moeite mee hoor.
Ik vind persoonlijk plate-amps helemaal niks.
Maar ik denk dat het best zo te regelen is dat ieder z'n eigen pakketje kan samenstellen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Misschien is het ook slim om de dsp zelf ook modulair te houden.

Dus een bord met dsp gedeelte met enkele digitaal in. En de betreffende analoge uitgangen.
Deze kan dus geïntegreerd worden in de plate amp, of in een losse kast.

Het 2e bord zal dan een aansturingsbord worden, met alle in/uitgangen. Dit kan dan losse kast / of naast het dsp bord geplaats worden.
Er zal dan ook wel een kabelboompje tussen beide moeten komen voor de sync. Dit is weer wel een nadeel.
Plaats reactie