Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Moderator: Beheerdersteam
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
De potmeter is een 100K stereo potmeter met een hele stapel dale-weerstanden erop. De zwarte draad is de massa, de grijze signaal in en de oranje signaal uit. Deze hebben we uiteraard voor links & rechts.
Ik heb ook nog even naar jouw tekening gekeken maar de komt niet helemaal overeen met het schema dat ik eerder poste (volgens mij). R15 is 27K (op t schema en in werkelijkheid) en R14 (en R30) staan erin als 100K weerstanden. R14 & R30 zijn echter om de bias te regelen(?) en zijn optioneel. Ik heb deze dus ook niet op de PCB zitten.
Komen we hier iets verder mee?
Satefan
Ik heb ook nog even naar jouw tekening gekeken maar de komt niet helemaal overeen met het schema dat ik eerder poste (volgens mij). R15 is 27K (op t schema en in werkelijkheid) en R14 (en R30) staan erin als 100K weerstanden. R14 & R30 zijn echter om de bias te regelen(?) en zijn optioneel. Ik heb deze dus ook niet op de PCB zitten.
Komen we hier iets verder mee?
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Op een of andere manier is R14 en R15 verwisseld.Het schema vermeld hier R15/31=27k en R14/30=100k aan pin 2/7.
Hoe dan ook dat die 100k (vanaf pin 2/7) er niet in zit komt goed uit,hoort daar helemaal niet.
Voor de rest blijft het zoals aangegeven,één van de gaatjes van de weggelaten weerstand is een massa (die dat niet naar de buis gaat).
Anne
Hoe dan ook dat die 100k (vanaf pin 2/7) er niet in zit komt goed uit,hoort daar helemaal niet.
Voor de rest blijft het zoals aangegeven,één van de gaatjes van de weggelaten weerstand is een massa (die dat niet naar de buis gaat).
Anne
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Vanavond heb ik de volumeregelaar weer even tussen de preamp en de UCD geplaatst (dus eigenlijk op de line-in van cd UCD) en dan speelt t voortreffelijk. Plaats ik m voor de preamp dan heb ik weer brom. Ik heb de preamp niet geaard aangesloten. Er zit wel een gaatje op de PCB genaamt 'GND'. Dient deze op de randaarde aangesloten te worden?
Satefan
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Na bevestiging van de leverancier van de preamp de GND aansluiting op de randaarde aangesloten en......weg brom! De preamp werkt zoals van tevoren bedacht en t klinkt zo op t eerste gehoord verdraaid niet slecht.
Het klinkt een stuk 'opener' en t geluid plakt minder aan de luidsprekers. Lou Reed met Walk on the Wildside klinkt gortdroog en zodra de dames 'tu-tutu-tutu-tu-tututu' (oid) inzetten en laten aanzwellen klinkt flink ruimtelijk. Heel lekker. De combi van n buizen-preamp en de UcD's lijkt heel aardig te werken.
Ik ga nog even lekker luisteren en flink nadenken over hoe de definitieve behuizing eruit gaat zien.
grt
Satefan
Het klinkt een stuk 'opener' en t geluid plakt minder aan de luidsprekers. Lou Reed met Walk on the Wildside klinkt gortdroog en zodra de dames 'tu-tutu-tutu-tu-tututu' (oid) inzetten en laten aanzwellen klinkt flink ruimtelijk. Heel lekker. De combi van n buizen-preamp en de UcD's lijkt heel aardig te werken.
Ik ga nog even lekker luisteren en flink nadenken over hoe de definitieve behuizing eruit gaat zien.
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Voordat ik ze in de definitieve kastjes ga inbouwen zo ik graag willen weten of ik nog wat nuttige tweaks kan doen. Bijvoorbeeld vervanging van condensatoren door meer 'audio-grade' versies etc. Iemand hier wat input voor?
grt
Satefan
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Wat er nu inzit lijkt me prima (gesteld dat het geen fake onderdelen zijn
)
Ik zou er eerst eens lekker naar gaan luisteren, als je later nog de kriebels krijgt kun je het altijd nog doen, en hoor je ook wat voor verschil dat maakt.
Ik zou er eerst eens lekker naar gaan luisteren, als je later nog de kriebels krijgt kun je het altijd nog doen, en hoor je ook wat voor verschil dat maakt.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Hallo Dre,
Ik heb een tijd naar de preamp geluisterd icm de ucd's? Goede combi. De boel ligt nu uit elkaar om in de nieuwe behuizing gebouwd te worden. Ik zalmde voortgang en pics hier posten!
Satefan
Ik heb een tijd naar de preamp geluisterd icm de ucd's? Goede combi. De boel ligt nu uit elkaar om in de nieuwe behuizing gebouwd te worden. Ik zalmde voortgang en pics hier posten!
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Na een behoorlijk tijd van inactiviteit in dit topic. Ik kon maar geen geschikte behuizing vinden die voldoen aan de cosmetische eisen, de juiste binnenmaten hebben en ook nog enigzins te betalen zijn. Vorig weekend kwam ik leuke kastjes tegen op eBay en gelijk de bestelling maar gedaan.
Vandaag stond de bezorger op de stoep terwijk aan het werk was. Er moest helaas wel een paar tientjes betaald worden om de douaniers van ons land de winter door te helpen en met behulp van de vrouw's tegenwoordigheid van geest en haar creditcard heb ik de spulletjes toch voor t weekend in huis
Okay, 'pics or it did not happen' hoor ik sommige al roepen:
De oplettende kijker ziet drie kastjes. Het kastje met de uitsparing voor de volume-regeling wordt de vast woon en verblijfplaats voor de tube preamp. Het idee is om in het deksel gaten te maken zodat de drie buisjes er boven uitsteken en wellicht een ronde trafokap daarachter.
Met de twee andere kastjes ben ik nog aan het dubben. Als het past plaats ik daar wellicht mn twee UCD400's en met de 2 smps400's. Dan kan in de andere wellicht mn HK-Dac. Anders worden het 'mono-blokken'.
Wordt vervolgt!
Vandaag stond de bezorger op de stoep terwijk aan het werk was. Er moest helaas wel een paar tientjes betaald worden om de douaniers van ons land de winter door te helpen en met behulp van de vrouw's tegenwoordigheid van geest en haar creditcard heb ik de spulletjes toch voor t weekend in huis
Okay, 'pics or it did not happen' hoor ik sommige al roepen:
De oplettende kijker ziet drie kastjes. Het kastje met de uitsparing voor de volume-regeling wordt de vast woon en verblijfplaats voor de tube preamp. Het idee is om in het deksel gaten te maken zodat de drie buisjes er boven uitsteken en wellicht een ronde trafokap daarachter.
Met de twee andere kastjes ben ik nog aan het dubben. Als het past plaats ik daar wellicht mn twee UCD400's en met de 2 smps400's. Dan kan in de andere wellicht mn HK-Dac. Anders worden het 'mono-blokken'.
Wordt vervolgt!
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Okay. De SMPS400 en de UCD400 passen samen netjes in 1 kastje dus we gaan voor de 'dual-mono-blok' setup. Had ik eigenlijk toch steeds in het hoofd. De HK DAC ga ik me later wel zorgen over maken. Verder met de behuizing voor de Preamp.
Vanmorgen even zitten rommelen met de kastjes en de rca-ingangen erin gezet en de aan/uit schakelaar aan de voorkant gemonteerd.
De buisjes komen straks bovenop het kastje en daarachter de trafo met een afschermkap, ik moet dus nog wat materiaal bestellen. Het gat voor mn volume-knop is te klein dus die zal ik even moeten uitboren om het passend te maken. Gelukkig heeft de buurman een kolomboor dus kan eea perfect recht geboord worden.
Even voor het 'effect' een 'in situ' plaatje van de buisjes:
Satefan
Vanmorgen even zitten rommelen met de kastjes en de rca-ingangen erin gezet en de aan/uit schakelaar aan de voorkant gemonteerd.
De buisjes komen straks bovenop het kastje en daarachter de trafo met een afschermkap, ik moet dus nog wat materiaal bestellen. Het gat voor mn volume-knop is te klein dus die zal ik even moeten uitboren om het passend te maken. Gelukkig heeft de buurman een kolomboor dus kan eea perfect recht geboord worden.
Even voor het 'effect' een 'in situ' plaatje van de buisjes:
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Dat zijn nette (mooie) kastjes. Kan je een linkje geven naar de eBay verkoper?
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Hier de link naar iebeej: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... TQ:US:1123
Er zijn verschillende verkopers van deze kastjes dus ff om n strakke prijs vragen...er zijn verschillende versies voor (pre)amp & dac.
groeten,
Satefan
Er zijn verschillende verkopers van deze kastjes dus ff om n strakke prijs vragen...er zijn verschillende versies voor (pre)amp & dac.
groeten,
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
ben benieuwd om je ervaringen te lezen hoe ie klinkt.
Lijkt wel een leuk kitje voor een redelijk bedrag
Lijkt wel een leuk kitje voor een redelijk bedrag
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Hi Bert, het begint natuurlijk al aardig in de papieren te lopen met dit kitje, kastjes, UCD's etc etc. Ik heb ze al spelend gehad in proefsopstelling en dat klonk al heel erg leuk vond ik zelf, maar heb er toen niet heel lang achter elkaar naar geluisterd. Zodra alles in elkaar zit meer hierover.
Wat ik leuk vind van deze kastjes is dat het behoorlijk portable en flexibel wordt. Zo kun je makkelijk een andere preamp proberen of eindtrap etc.
Satefan
Wat ik leuk vind van deze kastjes is dat het behoorlijk portable en flexibel wordt. Zo kun je makkelijk een andere preamp proberen of eindtrap etc.
Satefan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Portable en flexibel. Dus makkelijk mee te nemen naar een ........satefan schreef:Hi Bert, het begint natuurlijk al aardig in de papieren te lopen met dit kitje, kastjes, UCD's etc etc. Ik heb ze al spelend gehad in proefsopstelling en dat klonk al heel erg leuk vond ik zelf, maar heb er toen niet heel lang achter elkaar naar geluisterd. Zodra alles in elkaar zit meer hierover.
Wat ik leuk vind van deze kastjes is dat het behoorlijk portable en flexibel wordt. Zo kun je makkelijk een andere preamp proberen of eindtrap etc.
Satefan
Ziet er mooi zo, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Probleem is dat op de ZBA dagen mn baas altijd iets plant in het verre buitenland...maar als t kan ga ik graag een keer..Barry2001 schreef:Portable en flexibel. Dus makkelijk mee te nemen naar een ........satefan schreef:Hi Bert, het begint natuurlijk al aardig in de papieren te lopen met dit kitje, kastjes, UCD's etc etc. Ik heb ze al spelend gehad in proefsopstelling en dat klonk al heel erg leuk vond ik zelf, maar heb er toen niet heel lang achter elkaar naar geluisterd. Zodra alles in elkaar zit meer hierover.
Wat ik leuk vind van deze kastjes is dat het behoorlijk portable en flexibel wordt. Zo kun je makkelijk een andere preamp proberen of eindtrap etc.
Satefan
Ziet er mooi zo, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
oké, schaamtelijk voor mezelf.. ik had enkel de eerste pagina gezien en de volgende 3 niet ..
Hopelijk mogen we'm horen volgend jaar in Breda ! (eig niet zo heel lang meer !
)
Ik zou de buisjes in driehoek-vorm ipv op één lijn bovenop het chassis plaatsen
Hopelijk mogen we'm horen volgend jaar in Breda ! (eig niet zo heel lang meer !
Ik zou de buisjes in driehoek-vorm ipv op één lijn bovenop het chassis plaatsen
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Leuke tip, ik zal strafs es ff wat 'opstellingen' proberen. Mischien kunnen we er een 'poll' aan wagenIk zou de buisjes in driehoek-vorm ipv op één lijn bovenop het chassis plaatsen
Satefan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Even reclame maken, zaterdag 4 febr 2012. Almelo is goed te berijden vanaf Lelystad
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=14714
Als je baas je op pad stuurt wordt het een ander verhaal natuurlijk.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=14714
Als je baas je op pad stuurt wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Als t goed is ben ik die voorafgaande week in Los Angeles en kom net op die zaterdag terug verwacht ik...jammer maar helaas kan ik dan niet in Almelo zijn.
Anyway, net nog even wat lopen rommelen aan de UCD's. De speakerterminals zitten erop alsmede de RCA voor de ingang. Ook weet ik ongeveer hoe de modules erin gaan komen.
Ik baal als een stekker want ik heb helaas geen afstandsbusjes in huis om de UCD print 'op pootjes' te zetten en vast te maken. Als ik die zou hebben had ik ze vanavond of morgen af operationeel kunnen hebben. Geduld is een schone zaak. Helaas was de buurman (van de kolomboor) de hele dag de deur uit anders had ik de volumeknop nog op de preamp gemaakt. Wellicht morgen meer geluk.
Groeten,
Satefan
EDIT: Ja ik ga de rode en zwarte aansluitingen nog even omdraaien van 1 kastje...je ziet t straks niet maar ik erger me er nu al aan....
Anyway, net nog even wat lopen rommelen aan de UCD's. De speakerterminals zitten erop alsmede de RCA voor de ingang. Ook weet ik ongeveer hoe de modules erin gaan komen.
Ik baal als een stekker want ik heb helaas geen afstandsbusjes in huis om de UCD print 'op pootjes' te zetten en vast te maken. Als ik die zou hebben had ik ze vanavond of morgen af operationeel kunnen hebben. Geduld is een schone zaak. Helaas was de buurman (van de kolomboor) de hele dag de deur uit anders had ik de volumeknop nog op de preamp gemaakt. Wellicht morgen meer geluk.
Groeten,
Satefan
EDIT: Ja ik ga de rode en zwarte aansluitingen nog even omdraaien van 1 kastje...je ziet t straks niet maar ik erger me er nu al aan....
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
He nee,niet doenJa ik ga de rode en zwarte aansluitingen nog even omdraaien van 1 kastje
Zoals vroeger de dames een zwart puntje op hun gezicht plakten,een "tache de beautee"
Heb je geen muurpluggen in huis,afzagen op de goeie lengte,mooie afstandsbussen
Anne
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Geniaal...om het ZBA karakter te benadrukken ga ik dit nog doen ook...maar wat als ik nu een 'unplugged' cd wil afspelen???Heb je geen muurpluggen in huis,afzagen op de goeie lengte,mooie afstandsbussen
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Vanavond even doorgesleuteld en de UCD's zijn inmiddels operationeel. Ik kan het volume op mn mediaspeler regelen dus ik kan ze even testen zonder preamp...heerlijk dat UCD geluid...kraakhelder....hopen dat ik ergens volgende week de pre-amp ook af heb....
Excuses voor de kwaliteit van de plaatjes: Groet,
Satefan
Excuses voor de kwaliteit van de plaatjes: Groet,
Satefan

