Hoe dit zijlatje te herstellen?
Moderator: Beheerdersteam
-
Vifacentaur
Hoe dit zijlatje te herstellen?
Hallo,
Ik probeer mijn Apogee stage luidsprekers een beetje mooier te maken. Het eerste wat moet gebeuren zijn de zijlatjes. De vorige eigenaar heeft met een verkeerde lak geprobeerd een plek te herstellen. Zie foto. Verder zit het vol met krassen.
Ik kan de lak volledig verwijderen maar wat zou ik dan voor lak kunnen gebruiken om weer een mooie donker bruine originele kleur te krijgen?
Ik weet niet wat voor hout het is, leek me geen mdf, maar kan nog wel meer foto's maken om dat duidelijk te krijgen?
Ik ben een absolute leek op lak en schilder gebied. Vind het wel leuk om eens te proberen.
Mod: verwijderde content is hersteld. De attachments zijn vooralsnog verdwenen.
Ik probeer mijn Apogee stage luidsprekers een beetje mooier te maken. Het eerste wat moet gebeuren zijn de zijlatjes. De vorige eigenaar heeft met een verkeerde lak geprobeerd een plek te herstellen. Zie foto. Verder zit het vol met krassen.
Ik kan de lak volledig verwijderen maar wat zou ik dan voor lak kunnen gebruiken om weer een mooie donker bruine originele kleur te krijgen?
Ik weet niet wat voor hout het is, leek me geen mdf, maar kan nog wel meer foto's maken om dat duidelijk te krijgen?
Ik ben een absolute leek op lak en schilder gebied. Vind het wel leuk om eens te proberen.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Re: Hoe dit zijlatje te herstellen?
Ik zou zeker alle lak verwijderen.. Met afbijt. (geen krassen en geen brandplekken). Houtje goed wassen en licht opschuren.
Wil je de mooie tekening van het hout ophalen, dan zou ik zeggen: polyurethaan jachtlak.. Wil je alleen een donkere kleur? Dan kun je er net zo goed buitenbeits op doen..
Wat voor hout het is kan ik zo niet zien.. Met name de tekening en de structuur zijn hiervoor relevant... Dit zou net zo goed een stukje meranti kunnen zijn, maar ik verwacht van een speakerfabrikant dat hij eerder houtsoorten als noten, palisander of mahonie gebruikt..
Om dat te zien zijn detailfoto's van het kale hout wel handig..
Kees
Wil je de mooie tekening van het hout ophalen, dan zou ik zeggen: polyurethaan jachtlak.. Wil je alleen een donkere kleur? Dan kun je er net zo goed buitenbeits op doen..
Wat voor hout het is kan ik zo niet zien.. Met name de tekening en de structuur zijn hiervoor relevant... Dit zou net zo goed een stukje meranti kunnen zijn, maar ik verwacht van een speakerfabrikant dat hij eerder houtsoorten als noten, palisander of mahonie gebruikt..
Om dat te zien zijn detailfoto's van het kale hout wel handig..
Kees
-
Vifacentaur
Prima. Eerst alle lak verwijderen dus, begin ik daar mee!
Nog een plaatje misschien zegt het iets over het hout.
Nog een plaatje misschien zegt het iets over het hout.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je beide? Dan zou je het kaal gemaakte hout eerst iets donkerder kunnen beitsen met Clou waterbeits, en daarna aflakken met polyurethaanlak. Het hout is waarschijnlijk mahonie, of idd meranti, zoals Kees al zei.audiomanics schreef:Wil je de mooie tekening van het hout ophalen, dan zou ik zeggen: polyurethaan jachtlak.. Wil je alleen een donkere kleur? Dan kun je er net zo goed buitenbeits op doen..
- audiomanics
- Contacteer:
Voor oude meubels gebruiken ze ook wel loogbeits... dat is ook waterdun spul, maar de tekeningen en vlammen maak je daarmee wel iets minder..Arno schreef:Clou waterbeits
Kees
-
Vifacentaur
Het is voor mij wel belangrijk dat ze donker blijven inderdaad. Dus eerst een laag clou beits en dan de lak er over begrijp ik? De lak die er nu op zit zou dat op dezelfde manier zijn gegaan? Is er geen bruine lak te krijgen?
Mod: verwijderde content is hersteld.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vifacentaur
http://www.bestel-verf.nl/product/152/c ... beits.html
Ik zie hier de beits en de lak. Lijkt me kleur 165 of 169 licht mahonie.
Ik heb nu de volgende producten in de winkelwagen, ontbreekt er iets?
verfafbijt 375ml
copenhagen prof verfkwast
pannespons
glashandschoenen
clou waterbeits 169
dpu lak zijdeglans
Zijdeglans lijkt me beter dan hoogglans. De speaker moet in principe niet opvallen.
Ik zie hier de beits en de lak. Lijkt me kleur 165 of 169 licht mahonie.
Ik heb nu de volgende producten in de winkelwagen, ontbreekt er iets?
verfafbijt 375ml
copenhagen prof verfkwast
pannespons
glashandschoenen
clou waterbeits 169
dpu lak zijdeglans
Zijdeglans lijkt me beter dan hoogglans. De speaker moet in principe niet opvallen.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vifacentaur
En nog een leken vraagje. Als die Clou kleur 'licht mahonie' heet en mijn hout mahonie hout is waarom zou een blanke lak dan niet dezelfde kleur opleveren ???
- audiomanics
- Contacteer:
Het wordt altijd donkerder.. Ik heb geen ervaring met die Clou waterbeits, maar als het 't zelfde is wordt het met een paar lagen nog donkerder. Het trekt helemaal in het hout dus.
Knap strakke afwerking kun je ook krijgen met een lakrolletje.
Kees
Knap strakke afwerking kun je ook krijgen met een lakrolletje.
Kees
Hier is nog een leuke video waarin te zien is dat het schuren ook invloed heeft op hoe donker je werkstuk wordt
How sanding affects stain absorption.
http://videos.americanwoodworker.com/vi ... merican-Wo
How sanding affects stain absorption.
http://videos.americanwoodworker.com/vi ... merican-Wo
-
Vifacentaur
De Clou waterbeits bleek hier lokaal niet verkrijgbaar daarom heb ik de volgende ingrediënten:
Alabastine afbijtmiddel met rubber handschoenen en verfkraber
Ceta bever binnenbeits transparant zijdeglans mahonie 0145
En voor de afwerking:
Ruwa jachtlak kleurloos
Glitsa Parketlak eiglans
Ik ga dus beide lakken proberen. Als de jachtlak te veel glans heeft ga ik de parketlak gebruiken in de hoop dat eiglans iets minder glanst?
En voor de afwerking:
Ruwa jachtlak kleurloos
Glitsa Parketlak eiglans
Ik ga dus beide lakken proberen. Als de jachtlak te veel glans heeft ga ik de parketlak gebruiken in de hoop dat eiglans iets minder glanst?
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt me dat je met alleen de Ceta Bever ook al een nette afwerking krijgt. Een eventuele transparante laag daar overheen is dan alleen ter extra bescherming.Vifacentaur schreef:De Clou waterbeits bleek hier lokaal niet verkrijgbaar daarom heb ik de volgende ingrediënten:
En voor de afwerking:
Ruwa jachtlak kleurloos
Glitsa Parketlak eiglans
Zou je dus ook kunnen weglaten, als het resultaat al naar je zin is.
-
Vifacentaur
Ja waarschijnlijk heb je gelijk. Ik ga na de cetabever een stukje van een onzichtbare zijkant proberen met de twee lakken maar denk dat het niet nodig is.
Waar ik ook over twijfel is hoe ik alle latjes dezelfde kleur ga krijgen. Als ik op 1 een iets dikkere laag aanbreng zal dan de kleur anders zijn?
Verder is het hout nu bijna blank maar het blijft een beetje grauw. Ik denk er over om het licht op te schuren met heel fijn papier zoals audiomaniacs zei.
Waar ik ook over twijfel is hoe ik alle latjes dezelfde kleur ga krijgen. Als ik op 1 een iets dikkere laag aanbreng zal dan de kleur anders zijn?
Verder is het hout nu bijna blank maar het blijft een beetje grauw. Ik denk er over om het licht op te schuren met heel fijn papier zoals audiomaniacs zei.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vifacentaur
Zou dit mahonie hout zijn (hard)?
- audiomanics
- Contacteer:
't zou kunnen.. ik kan het nog niet goed zien... ik vind 't eigenlijk toch meer op iets van meranti lijken.. Maar WHATEVER...
(lekker belangrijk dus, al zou 't vuren zijn..wat het overigens zeer zeker niet is..) Mooi op kleur brengen met je waterbeits.. mooi aflakken en weer genieten van je meubel..
Kijk ook eens op de sites van de fijnhout-handelaren in Arnhem en Amsterdam.. Daar kun je uit de stalen vaak wel wat kenmerkende details halen zodat je misschien maar vier soorten overhoud die het zouden kunnen zijn..
Kees
(lekker belangrijk dus, al zou 't vuren zijn..wat het overigens zeer zeker niet is..) Mooi op kleur brengen met je waterbeits.. mooi aflakken en weer genieten van je meubel..
Kijk ook eens op de sites van de fijnhout-handelaren in Arnhem en Amsterdam.. Daar kun je uit de stalen vaak wel wat kenmerkende details halen zodat je misschien maar vier soorten overhoud die het zouden kunnen zijn..
Kees
- audiomanics
- Contacteer:
Die ga je toch hopelijk niet gebruiken he?? Hooguit krabben met een stukje hout of een stevige kwast (desnoods een kwast waar je de haren ingekort hebt tot een cm ofzo)..Vifacentaur schreef:en verfkraber
Anders krijg je zeker beschadigingen in je houtje..
Kees
-
Vifacentaur
De verfkraber was inderdaad iets te enthousiast 
Maar hier het resultaat. Ik vind het zelf wel mooi en ook mooier dan het bruine kleurtje dat het had. Het is nu roder en dat vind ik warmer
Wat ik wel vreemd vind is dat de oorspronkelijke bruine kleur transparanter was. Je ziet daar echt het hout doorheen. Zou dat dan toch geen beits geweest zijn?
Ik twijfel nog over verder lakken.
Deze eerste ervaringen waren wel heel leerzaam. Bedankt voor de hulp!
Maar hier het resultaat. Ik vind het zelf wel mooi en ook mooier dan het bruine kleurtje dat het had. Het is nu roder en dat vind ik warmer
Ik twijfel nog over verder lakken.
Deze eerste ervaringen waren wel heel leerzaam. Bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarom raadde ik je ook die clou waterbeits aan. Dat zijn heel fijne pigmenten die echt in het hout trekken. Die bouwmarktbeits is een gepigmenteerde lak, die er meer óp ligt. Die bedekt dus de tekening een beetje (in jouw geval een beetje erg).
-
Vifacentaur
Arno schreef:Daarom raadde ik je ook die clou waterbeits aan. Dat zijn heel fijne pigmenten die echt in het hout trekken. Die bouwmarktbeits is een gepigmenteerde lak, die er meer óp ligt. Die bedekt dus de tekening een beetje (in jouw geval een beetje erg).
Tja en dat terwijl er transparant op het blik staat. Maar niet getreurd het ziet er echt goed uit. En als het iets donkerder is dan lijkt het ook erg veel op het origineel. Ik Heb twee paartjes Apogee stage speakers hier staan met dit soort hout. De eerste maak ik op deze manier af. De tweede ga ik met de Clou beits proberen! En dan ga ik ook eerst een stukje onzichtbaar hout behandelen. Al doende leert men.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vifacentaur
ij de overige latjes is het hout iets transparanter. Ik heb deze niet met de roller maar met de kwast gedaan waardoor vooral de eerste laag dunner was. Toch nog moeilijk te zien op de foto vrees ik.
Het linker latje is de eerste die ook in de andere foto's staat.
Het linker latje is de eerste die ook in de andere foto's staat.
- audiomanics
- Contacteer:
Als je zelf helemaal happy bent met de kleur vind ik het ook een heel best resultaat!
Kees
Kees
-
Vifacentaur
Wel een belangrijke les geleerd. Niet je verf kopen bij een bouwmarkt al is de goede kant dat je er alles ook weer terug kunt brengen maar de hulp is belabberd. In het bijzonder xxx in xxx valt dus door de mand. De keuze van de beits is dus wel degelijk iets om stil bij te staan.
Laatst gewijzigd door Vifacentaur op do 28 apr 2011, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
He, die mis ik nog het meeste hier in Lelystad
Echt een fijne bouwmarkt
Echt een fijne bouwmarkt