Eclipse TD replica met TB W3-1723s

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Turbopuppy

Eclipse TD replica met TB W3-1723s

Bericht door Turbopuppy »

Hoi mensen.

Na een tijdje mee te lezen op dit forum heb ik mij dan toch maar eens geregistreerd.

Ik heb enkele maanden geleden permissie van moeders de vrouw gehad om weer wat audio te plaatsen.
Uiteraard gaat dit niet geheel zonder concessies te moeten doen.
Had het aan mij gelegen dan stonden hier wel 2 Tannoy zuilen namelijk :sure:

De opties die ik momenteel heb heten als volgt,

DUUR

Ik speur internet af naar wat gebruikte Scandyna's.
Buiten de exorbitante prijs om, ben ik er ook nog niet eens zo heel kapot van.

Optie 2

Ik ben nogal wild wat betreft design van de Eclipse TD-series.
Met wat boor, zaag & plakwerk kan ik van een houten vaas als basis wel die behuizing maken "geloof ik".
Hierin zou ik dan graag een Tangband W3-1723s coaxiale driver gebruiken.

Mijn motivatie voor bovenstaande is nml. als volgt.

Compact van model, past goed bij de rest van onze moderne inrichting.
Ook lijkt mij dit technisch haalbaar daar de TB W3-1723s een behuizing van slechts 1.23L (netto) behoeft.
Daarbij...gezien mijn ervaring (welke gerust minimaal genoemd mag worden) is dit een leuk en eenvoudig project.
Met eenvoudig bedoel ik dan zonder gebruik te hoeven maken van filters.
Mocht ik namelijk niet slagen in de bouw, dan kost het niet gelijk een berg geld, en in het slechtste geval kan ik ze dan als nog degraderen tot pc of surround luidspreker.

Goed. Ik heb ter aanvulling op bovenstaande nog wat beeld materiaal erbij gezocht.
Een foto spreekt immers voor 1000 woorden.

De Eclipse luidspreker welke ik graag ter inspiratie zou gebruiken
Afbeelding

De tech specs van de Tangband W3-1723s
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w3-1723s.htm

Ik zou graag jullie mening lezen op bovenstaande ambitie.
Alle suggesties wat betreft vormgeving of anders zijn ook welkom !
Laatst gewijzigd door Turbopuppy op wo 30 mar 2011, 9:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Sassiness
Ook commercieel actief

Re: Eclipse TD replica met TB W3-1723s

Bericht door Sassiness »

Turbopuppy schreef:
... Ik zou graag jullie mening lezen op bovenstaande ambitie.
Alle suggesties wat betreft vormgeving of anders zijn ook welkom !
Kwa styling ziet het er gelikt uit, maar realiseer je dat er kwa geluidsdruk en weergavekwaliteiten ernstige beperkingen zitten aan een dergelijk ontwerp. Feitelijk is het een PC luidsprekersetje met een wel erg aangedikt prijskaartje. Helaas is het fysiek onmogelijk een realistisch geluidsbeeld neer te zetten wat dynamiek en weergave van het hele hoorbare bereik betreft met een dergelijk formaat weergever in een dergelijke eenvoudige configuratie.

Als je dat incalculeert, prima, dan kan je zonder al te veel moeite (mits je geen twee linkerhanden hebt) zelf iets vergelijkbaars in elkaar zetten. D'r zijn legio mensen die met de Tangband units gewerkt hebben, in de regel zijn dit ook compacte ontwerpen voor bij de PC/TV met ondersteuning van een subwoofer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
k.p.

Bericht door k.p. »

Als je tot +/- 250Hz luid genoeg kunt spelen dan zou je met een stel corner woofers een prima geluidsbeeld moeten kunnen krijgen. Met alleen een paar van deze of met een 2.1 configuratie gaat het inderdaad niet lukken om op volumes te komen die Jeroen onacceptabel vind :wink: .
Turbopuppy

Bedankt voor de snelle reacties mensen.

@ Sassiness

De keuze voor een zogenaamd "spherical" model kwam voort uit diverse aanwijzingen op andere zelfbouw fora.
Er wordt namelijk 'nogal' nadrukkelijk beweerd dat het bouwen van een correcte vierkante dan wel rechthoekige klankkast met zijn eigen karakter komt indien niet goed uitgevoerd.
Daarop volgend wordt vaak vermeld dat een elipse of ronde vorm wel niet het makkelijkst te fabriceren is, maar doorgaans wel minder nauwkeurig luisterd wat betreft vorm. (met deze aanbeveling gaat men er dan wel van uit dat inhoud en aankleding correct uitgevoerd worden)

Graag hoor ik dan ook meerdere meningen en/of ervaringen op bovenstaande.

Wat betreft dynamiek en geluidsbeeld.
Ik zit uiteraard niet vast aan de TB driver en net zo min aan een klankkast.
De voorkeur gaat echter wel uit naar een elips model.
Daarom zou ik graag een voorkeur van jou (en anderen) horen wat betreft driver .

@ K.P. om gelijk u/jou antwoord te beantwoorden.

Het is wel de bedoeling om de luidsprekers aan te vullen met een subwoofer.
Echter lijken mij aanvullende corners woofers gezien de situatie niet haalbaar. (mij wel...mijn vrouw niet)
Met bovenstaande maak ik dan hopelijk duidelijk dat ik ook onder de 250hz nog geluid verwacht middels een subwoofer.
Het hoeft echter niet tot in de laagste regionen daar deze luidsprekers niet of nooit luid zullen spelen.
Wel zou zoals "Sassiness" als aangeeft wat extra dynamiek en een acceptabel geluidsbeeld een leuke aanvulling zijn. (lees: vereiste)

Met dit gezegd hoop ik dat jullie mij een zetje in de juiste richting kunnen geven.
Het grootste hekelpunt voor mij is op dit moment de keuze van de driver zelf.
Gezien mijn kennis stopt bij "kleine luidsprekers weinig laag en andersom" ...heb ik dus verder geen idee wat passende modellen zouden kunnen zijn bij mijn ontwerp cq doelstelling.

Overigens sta ik wel open voor 2-weg systemen zolang het maar eenvoudig blijft.
Zoals eerder aangegeven is mijn keuze voor een coaxiale driver gemotiveerd door het weg laten van filters/crossovers.
Indien er afgestemde setjes te koop zijn zonder mij verder technisch te moeten verdiepen in de materie dan zie ik verder geen probleem voor een 2-weg.
markbakk

Bericht door markbakk »

Turbopuppy schreef:
De keuze voor een zogenaamd "spherical" model kwam voort uit diverse aanwijzingen op andere zelfbouw fora.
Die aanwijzingen komen vast allemaal van het beroemde plaatje van Harry Olson. Let er wel op dat je een echte bol moet maken, d.w.z. de geluidsbron moet relatief klein zijn t.o.v. de diameter van de bol. Een en ander is weer afhankelijk van het frequentiegebied in kwestie.
Bijlagen
Olson.jpg
simon

Bericht door simon »

Turbopuppy schreef:

Overigens sta ik wel open voor 2-weg systemen zolang het maar eenvoudig blijft.
Zoals eerder aangegeven is mijn keuze voor een coaxiale driver gemotiveerd door het weg laten van filters/crossovers.
Indien er afgestemde setjes te koop zijn zonder mij verder technisch te moeten verdiepen in de materie dan zie ik verder geen probleem voor een 2-weg.
Ook bij een coaxiale driver heb je een crossover nodig. Een coaxiale driver is niets meer dan een tweeter geplaatst in het midden van een woofer. Het heeft dus net als een 'normale' 2-weg een crossover nodig.

In mijn ogen ontkom je eigenlijk nooit aan een filternetwerk wanneer je een neutraal klinkende luidspreker wil bouwen (dus ook wanneer je 'slechts' een breedbander gebruikt).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

inderdaad, voor een coax heb je zeker weten een filter nodig, voor een breedbander zeer waarschijnlijk een correctie (die correctie kan met een dsp als je die route op gaat).

als je alleen een redelijke aanvulling in t laag wil, dan kan de sub erg klein blijven, een 17 of 20 cm woofer in een gesloten kastje (bij de juiste keuze van de driver kan dat onder de 10 liter blijven)
k.p.

Bericht door k.p. »

Henkjan schreef:
inderdaad, voor een coax heb je zeker weten een filter nodig, voor een breedbander zeer waarschijnlijk een correctie (die correctie kan met een dsp als je die route op gaat).

als je alleen een redelijke aanvulling in t laag wil, dan kan de sub erg klein blijven, een 17 of 20 cm woofer in een gesloten kastje (bij de juiste keuze van de driver kan dat onder de 10 liter blijven)
Hier speelt ik met 2x mivoc AW2000 in ongveer 10L gecorigeerd tot 35Hz. Deze 20cm gaat inderdaad hard zat. Als je hem op de grond en tegen de muur kunt zetten dan heb je niet snel iets te klagen. Zo kun je ook twee heel schattige cornerwoofers maken.

Wat mij betreft staat dynamiek gelijk aan het maximale geluidsdruk die een luidspreker kan halen. Eventueel nog rekening houdend met powercompressie. Met een 3" kom je nooit diep genoeg om met voldoende dynamiek hem aan te laten sluiten bij een sub.

Een goede weergave en vrouwvriendelijkheid gaat niet goed samen. Het beste compromis is wat mij betreft:

of een mooi vrij opgestelde kleine luidspreker met mooi afstraalgedrag aangevult met cornerwoofers en eventueel multisub met kleine subjes (in mij studentenkamer staan er 4(!) waarvan er altijd maar 1 wordt gevonden door gasten. En dat gebeurd meestal pas nadat ze een tijdje aanwezig zijn. En zyklop van meer dan 250L verstoppen is ook niet makkelijk in een studentenkamer ;) ). Misschien is je vrouw alsnog te overtuigen :-$

Een tweede optie is een mooi vrij opgestelde monitor of zuil die tot 80-100Hz speelt. Deze moet dan het liefst worden aangevuld met een multisub opstelling. Deze optie is al iets minder vrouwvriendelijk omdat een luidspreker die tot 80hz speelt groter moet zijn dan een die tot 250Hz speelt.

De derde optie is een inwall oplossing weer met multisub. Dit is misschien wel de meest vrouwvriendelijke hoewel een dergelijke opstelling vaak niet mogelijk is.

Een echt goed geluid zal altijd invloed hebben op de leefbaarheid. Optie 1 zal voor mij het minimum zijn. "perfect" geluid en geen lompe dingen in het midden van de kamer. Als de kamer enigzins ruim is lijkt me een omnipool(tje) het meest geschikt). Bij een ietswat kleinere kamer of bij een wat beperktere plaatsingsmogelijkheden zou ik voor een CD dipool kiezen. Met een AL170 en een NEO3 (zoals Martijn M toepast in zijn unbaffled dipole) geeft een afstraalgedrag waar veel luidsprekers een puntje aan kunnen zeggen en een flinke dynamiek tot 250Hz. Het enige wat daar bij moet is een draagconstructie, want een kast of enige vorm van baffle is daar niet aanwezig. Het enige wat je als nadeel kunt zien is dat de achterkant van de drivers zichtbaar is. Dit is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem.

Het is maar net wat je exacte wensen en mogelijkheden zijn.
Turbopuppy

Ik heb de reacties nog eens doorgelezen..bedankt hiervoor.

Een filter kan ik ansich wel mee leven.
Is het mogenlijk een kant en klaar scheidingsfilter dan tussen de versterker en luidspreker te plaatsen ?

dus als volgt,

Versterker-> 2weg filter -> hooge uitgang naar coax driver, lage uitgang naar woofer
( dan moet ik een filter vinden dat rond de 250hz het signaal splitst ? )

In dat geval zouden dan alleen de corner woofers wel onder het dressoir worden geplaatst.
Helaas heeft dat als nadeel dat ze zowel laag bij de grond als uit het zicht (en audiobeeld) worden geplaatst dan.

Wat zou overigens de kleinste kandidaat kunnen zijn wat betreft "corner woofer" ?
Zou de Peerless SDS-134 THP deze taak kunnen voldoen ?
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=3348

Hier is overigens een foto van de situatie nu.
De hoofdluidsprekers zouden tussen televisie en lampen geplaatst mogen worden.
De woofer zouden dan ergens onder het dressoir kunnen.

Afbeelding
Bart_Venner

Bericht door Bart_Venner »

Ik heb een keer een LAT250 in een TL gemaakt, deze was slechts 9cm hoog en kwam onder de bank te liggen. misschien een idee voor bij jou?
Turbopuppy

Ik heb net even gekeken, maar de meningen lopen nog al uit eén over die subwoofer.

Maar ik heb wel wat anders voor elkaar gekregen.
De middelste kastjes van de dressoirs mogen eventueel verbouwt worden.
(middelste..is dus het 2e en 5e laatje)

De kastjes hebben een binnenmaat van grofweg 460x580x170 ( DxBXH )
Als ik die intern bekleed met 18mm mdf dan blijft er nog steeds een goede 37 liter over !
De kast weegt ruim 100Kg, en het boven/onder paneel is reeds van 50mm mdf.
Eigenlijk is het al een (sub)woofer kast waar toevallig laatjes inzitten ;)

Anyway...Mogenlijk kan ik dus 2 leuke 8 inch subs daarin kwijt, maar dan op voorwaarde dat de woofers naar beneden gericht worden. ( niet zichtbaar was de concessie :sure: )

Dit maakt alles een stuk eenvoudiger, want precies boven die laatjes in kwestie kunnen ook de luidsprekers straks komen te staan.

Nu twijfel ik er alleen nog aan om de sub onderdeel van een 3 weg filter te maken of dat ik beide actief ga maken.
Ik kan zonodig 2 plaatversterkers kwijt in die kast ( deel het kastjes dan op in 2 ruimtes )

Het moet trouwens wel mogenlijk zijn dit later onderdeel van een HT te maken... w.w.z. het zou leuk zijn als straks de linker en rechter surround ook mogenlijk via die subs spelen. ( of is dit niet gebruikelijk ? )

-Edit-

Foto toegevoegd.

Afbeelding
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Heey Tuuurrrrboooooooooooooooo....

als ik die vorm zo zie......is het misschien leuk voor je om dit te gieten?

Arno is bezig met een betonnen speaker en ik heb eens rondgezocht maar er bestaan ook mooie kunstharsen met natuursteen waarmee ze vazen, beeldjes en kunstwerken mee gieten.

Polystone, durastone, duracast, gietsteen etc. Als je een vergelijkbare vorm kunt vinden kun je een gietmal maken en dat spul maken.

Misschien heb je iets aan de tip
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”