Ben bang van niet.Sassiness schreef:Zijn de .hex files voor de PIC op de MiniDSP ergens te downloaden?
ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker
Grote vraag is wat gaat die kostenPjotr schreef:Hé, die had ik nog niet gezien. Bedankt Sander, hebben ze het toch opgepiktSassiness schreef:http://www.hypex.nl/docs/DSP2W_datasheet.pdf
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Lijkt mij een ad-on voor PA. Maar dan is het weer vreemd dat het maar 2-weg is. De meeste (grotere) PA systemen zijn 3-weg![]()
![]()
Een minidsp met externe dac als uitgangen zoals knuisje heeft, zal natuurlijk ook meteen de bekende plop oplossen.
Blijven alleen de software problemen over met linken van modules denk ik zo.
Ik zal eens kijken of ik uit kan dokteren hoe die communicatie verloopt.
Met probleem bedoel je dat je voor 2 minidsp's 2 USB-aansluitingen nodig hebt? Is niet optimaal maar toch ook niet echt een probleem?
Hoe doen ze software updates richting de PIC? Via USB? Zo ja, dan gebruiken ze ongetwijfeld de standaard USB bootloader e.d. dan is het redelijk eenvoudig om uit een software update de firmware te knippen. Alleen ben je dan wel bezig met het distilleren van een stuk firmware uit een stuk software en daar zijn ze gezien copyrights enzo vast niet blij mee. Hoe zit het met de MiniDSP community, d'r is toch ook een soort opensource beweging gaande?knuisje schreef:Ben bang van niet.Sassiness schreef:Zijn de .hex files voor de PIC op de MiniDSP ergens te downloaden?
Met vriendelijke groet,
Ja alles via USB, maar dat lijkt mij ook illegaal. Maar zie je technische bezwaren in het gebruiken van het minidsp bordje?
Open source in de minidsp community is mij niet bekend.
Nee hier zit een groot nadeel aan, de software kan geen onderscheid maken tussen de 2 borden.knuisje schreef:Met probleem bedoel je dat je voor 2 minidsp's 2 USB-aansluitingen nodig hebt? Is niet optimaal maar toch ook niet echt een probleem?
Dus als je 2 borden tergelijk aansluit connect je random naar een bord.
Wil je dus links en rechts configureren moet je ze 1 voor 1 aansluiten en configureren. Dit vind ik een groot nadeel.
Info van minidsp:
CODE: Selecteer alles
Can I control mulitple kits concurrently?
Unfortunately no. Because of the way we control the boards (HID driver), having two software instances running concurrently would require a unique identifier. It could however maybe happen one day if we get enough requests to justify redesigning the software/firmware and once we understand better how our customers are using our kits.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op di 29 mar 2011, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik wordt niet echt blij van de opzet van de schakelende voeding, het massavlak dat met vias aan elkaar hangt en de wijze van aan elkaar knopen van de diverse onderdelen zonder ordentelijke ontkoppeling. Maar goed, ik ben een zeikerd wat dat betreft.knuisje schreef:Ja alles via USB, maar dat lijkt mij ook illegaal. Maar zie je technische bezwaren in het gebruiken van het minidsp bordje?
Met vriendelijke groet,
Zover ik kan zien werkt de software met een een los connectie programma, voor de communicatie met USB. Deze zie je ook opgestart worden wanneer je op connect drukt in de air applicatie.
Tussen deze en de adobe air applicatie loopt een socket verbinding op poort 5333.
Het lijkt er op dat de air applicatie de client is, en het tooltje de server.
Los connecten naar de 'server' lukt, alleen daarna komt er een soort van handshake die ik niet weet.
Met een sniffer even deze poort bekeken, en het lijkt er op dat er geheugen posities meteen geschreven worden.
Als voorbeeld volumeregeling aan heeft dit als resultaat:
En uit deze:
Het lijkt er dus op dat hij 2 geheugen posities schrijft, en vervolgens een signaal terug krijgt actie gelukt.
Resultaat van deze test is dus dat we zonder api gegevens van minidsp eigenlijk nooit achter dit protocol gaan komen.
Tussen deze en de adobe air applicatie loopt een socket verbinding op poort 5333.
Het lijkt er op dat de air applicatie de client is, en het tooltje de server.
Los connecten naar de 'server' lukt, alleen daarna komt er een soort van handshake die ik niet weet.
Met een sniffer even deze poort bekeken, en het lijkt er op dat er geheugen posities meteen geschreven worden.
Als voorbeeld volumeregeling aan heeft dit als resultaat:
Send: Return Code: 0x00000000
00000000 08 13 80 03 00 00 00 00 9E .........
00000000 08 13 80 04 00 80 00 00 1F .........
Receive: Return Code: 0x00000000
00000000 01 01 ..
00000000 08 13 80 03 00 80 00 00 1E .........
00000000 08 13 80 04 00 00 00 00 9F .........
Receive: Return Code: 0x00000000
00000000 01 01
Resultaat van deze test is dus dat we zonder api gegevens van minidsp eigenlijk nooit achter dit protocol gaan komen.
Okay, maar gebruikt hij dezelfde procedure voor updates van de firmware? Zit er een ICSP connector naast de PIC? Zo ja, heb je een PICkit2 of 3? Dan kan je even kijken of je zo de firmware eruit kan peuteren?cobaltjeh schreef:Zover ik kan zien werkt de software met een een los connectie programma, voor de communicatie met USB. Deze zie je ook opgestart worden wanneer je op connect drukt in de air applicatie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Dezelfde wordt gebruikt voor syncen van de dps, dit is dus ook de firmware denk ik zo. Er zijn geen ICSP connectoren aanwezig.Sassiness schreef:Okay, maar gebruikt hij dezelfde procedure voor updates van de firmware? Zit er een ICSP connector naast de PIC? Zo ja, heb je een PICkit2 of 3? Dan kan je even kijken of je zo de firmware eruit kan peuteren?
De pic is een PIC18LF14KSO, en er zit ook nog een eeprom op een 24LC1281.
Alleen ik moet zeggen dat ik op microcontroller niveau niet veel kaas gebakken heb.
Ik programmeer zelf alleen Wago IPC's, en heb ooit arduino's geprogrammeerd.
De code protection bit van de pic zal wel zijn gezet. Dan kun je de code dus niet uitlezen.
Ja, daar ga ik gemakshalve wel vanuit i.d.d.knuisje schreef:De code protection bit van de pic zal wel zijn gezet. Dan kun je de code dus niet uitlezen.
Met vriendelijke groet,
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dit is bij de Hypex modules al niet anders, daar zat ik ook steeds om te pluggen om beide Nescio's te programmeren. echt geen punt om je druk over te maken imho.knuisje schreef:Met probleem bedoel je dat je voor 2 minidsp's 2 USB-aansluitingen nodig hebt? Is niet optimaal maar toch ook niet echt een probleem?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
welke? een minidsp heeft geen eigen voeding.Sassiness schreef:Ik wordt niet echt blij van de opzet van de schakelende voeding...
Ik vind het nogal een beperkende factor, telkens kabels ompluggen vind ik niet gebruikers vriendelijk. Dit vind ik nogal een behoorlijk ontwerpfout.Henkjan schreef:dit is bij de Hypex modules al niet anders, daar zat ik ook steeds om te pluggen om beide Nescio's te programmeren. echt geen punt om je druk over te maken imho.knuisje schreef:Met probleem bedoel je dat je voor 2 minidsp's 2 USB-aansluitingen nodig hebt? Is niet optimaal maar toch ook niet echt een probleem?
Het wachten is dus op de 6 kanaals van Hypex?
Overigens is reverse engineeren van software niet onmogelijk maar vaak wel een heidens werk. Moet je over het algemeen ook goed voor thuis zijn in assembler en zeker bij de PIC'jes is dat helemaal een crime.
Als je vindt dat de hardware van de MiniDSP een stuk beter kan kun je m.i. beter proberen om samen te werken met die jongens.
Overigens is reverse engineeren van software niet onmogelijk maar vaak wel een heidens werk. Moet je over het algemeen ook goed voor thuis zijn in assembler en zeker bij de PIC'jes is dat helemaal een crime.
Als je vindt dat de hardware van de MiniDSP een stuk beter kan kun je m.i. beter proberen om samen te werken met die jongens.
Groot nadeel daarvan vind ik dat je verplicht bent e.e.a. in een externe kast in te bouwen inclusief de einvdversterkers e.d. Veel netter en compacter vind ik de AS2.100 benadering, dan heb je alles op de plek waar het wezen moet en alleen een SPDIF kabel tussen beide luidsprekers.Pjotr schreef:Het wachten is dus op de 6 kanaals van Hypex?
Da's een andere optie, maar ik zie dat toch niet zo snel gebeuren, misschien dat knuisje een balletje op kan gooien, die kent die jongens wat beter? Liefst ga ik echter bij Jan-Peter aan de bel trekken over een 3-kanaals AS2.100 zonder eindversterkers met de benadering van de 6-kanaals kwa uitwerking (dus met nette DACs, ASRC, etc.).Pjotr schreef:Als je vindt dat de hardware van de MiniDSP een stuk beter kan kun je m.i. beter proberen om samen te werken met die jongens.
Met vriendelijke groet,
Sander,
De komende maand doe ik ik niets met mijn minidsp/minidigi (ik ga verder met een UCD/cornerwoofer). Dus als jij op je gemaak een wil kijken en proberen, stuur ik ze zo naar je op.
Rizzo
De komende maand doe ik ik niets met mijn minidsp/minidigi (ik ga verder met een UCD/cornerwoofer). Dus als jij op je gemaak een wil kijken en proberen, stuur ik ze zo naar je op.
Rizzo
D'r zit een schakelende voeding aan boord, zie MiniDSP manual (input voltage 4.5 - 24V), die maakt 3.3V van zowel een externe voeding, als voeding via USB.Henkjan schreef:welke? een minidsp heeft geen eigen voeding.Sassiness schreef:Ik wordt niet echt blij van de opzet van de schakelende voeding...
Met vriendelijke groet,
Da's een super aanbod! Daar kan ik geen nee tegen zeggen! Dan kan ik e.e.a. tenminste even van dichtbij bekijken. Ik heb je een PM gestuurd.Rizzo schreef:Sander,
Rizzo
Met vriendelijke groet,
Okidoki, vandaag zal niet meer lukken, maar morgen kan ik alles op de post doen. Het gaat trouwens om de gebalanceerde versie.
Super, dankjewelRizzo schreef:Okidoki, vandaag zal niet meer lukken, maar morgen kan ik alles op de post doen. Het gaat trouwens om de gebalanceerde versie.
Met vriendelijke groet,
Ik denk dat ze dan minimaal een 4-kanaals versie moeten uitbrengen met een betere dsp dan de AUDAU1702. Deze is toch wel beperkt in het mogelijk aantal biquads (ook in vergelijking met de minidsp). Dat betekent voor hen ook een redesign van de software.Sassiness schreef:Liefst ga ik echter bij Jan-Peter aan de bel trekken over een 3-kanaals AS2.100 zonder eindversterkers met de benadering van de 6-kanaals kwa uitwerking (dus met nette DACs, ASRC, etc.).
Het is mij een raadsel waarom Hypex niet meteen de ADAU1701 heeft gepakt voor die ene dollar meer.
Mooiste zou zijn als ze de software api ook public maken, op die manier kunnen daar weer open source projecten uit voortvloeien.
Alleen ik denk dat de meeste bedrijven daar weinig brood in zien, schilt weer wel in de ontwikkelkosten.
Alleen ik denk dat de meeste bedrijven daar weinig brood in zien, schilt weer wel in de ontwikkelkosten.
Voorzetje voor een mogelijk ontwerp.