Zelfbouw coax

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Zelfbouw coax

Bericht door Fuzzbass »

Een hele tijd geleden had ik hier het idee gepost om bij een SPH-135KEP de phase plug te verwijderen en op die plek een tweetertje te monteren. Na jaren heb ik dat projekt eindelijk weer eens uit de kast gehaald en dit is het resultaat:

De originele SPH-135KEP:
bestandsbron:<br />http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_original.jpg
bestandsbron:
http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_original.jpg
De phase plug eruit gehaald:
bestandsbron:<br />http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_plug_removed.jpg
bestandsbron:
http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_plug_removed.jpg
Plastic bus gefabriceerd die de tweeter op z'n plek moet gaan houden:
bestandsbron:<br />http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_tube.jpg
bestandsbron:
http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_tube.jpg
En de tweeter op z'n plek:
bestandsbron:<br />http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_coaxial_tweeter.jpg
bestandsbron:
http://fuzzcraft.com/pics/Monacor_SPH-135KEP_coaxial_tweeter.jpg
Helaas heeft de SPH-135KEP een extra ringmagneet op z'n poolkern, dus de tweeter kan niet al te diep in de spreekspoel zakken, maar ik denk dat het effect van deze opstelling al weer z'n voordelen heeft t.o.v. van een normale tweeweg opstelling.

Nu een kastje en filtertje maken en testjes doen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Henkjan »

:rock: gaaf man, echte DIY
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw coax

Bericht door wouter »

Echt een sexy driver zo, beter dan het origineel!

Heb je een vaste foto opstelling gebruikt? Heel netjes zo!

Ik zou me kunnen voorstellen dat de combi met filtering en dieper of verder uitstekende tweeter mooi afhangt van wat de mooiste (fase) optelling oplevert. Ofwel met reversed de diepste 'nul'.

Succes en thanks for sharing :wink:
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Fuzzbass »

Hm, ik vind 'm er niet mooier op geworden, maar dat zal me eerlijk gezegd worst wezen.. :wink:

Voor de eerste drie foto's is de speaker idd niet van z'n plek geweest. Maar begin niet over hoe ik die foto's maak, dan moeten we naar een ander forum 8)

De wisselfrequentie komt op 3,5 k te liggen, en ik denk dat 1 cm diepteverschil (= 1/10 lambda) niet hoorbaar zal zijn. De tweeter is een Dayton ND16FA-6 trouwens.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Sassiness »

Nette foto's, goeie belichting en een leuk idee, ik heb ook al eens zo'n experiment gewaagd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door RobertD »

Leuk gedaan!
Hoe zit die plastic bus vast op de magneet van de grote unit?
En hoe ga je de bedrading van de tweeter aansluiten?

Ben benieuwd wat voor kast eromheen gaat komen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Ronkel »

Netjes gedaan. Hoe lopen de aansluitdraden voor de tweeter nu?
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Fuzzbass »

De bus is gemaakt van een plastic tafelpootje met een kleinere buis door het midden en een verstevigingskruis (een beetje te zien op foto 3). Ik heb daar waar de tweeter zit heel het binnenwerk weggehaald, en een dunnere bout gepakt waarvan de kop het "binnenbuisje" tegen de poolkern trekt. De bedrading (dunne Kynar draadjes) loopt gewoon langs de bout.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Sassiness »

Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment, maar da's een verhaal voor een ander topic.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Martijn H »

Ik heb eens gemeten aan een opstelling waarbij ik de tweeter zo diep als ik wilde kon plaatsen in het midden van de midwoofer. Dus van 30 cm ervoor tot flush met de conus. Iemand wilde met dat concept een speaker ontwerpen voor de markt.. Persoonlijk vind ik de ouderwetse opstelling stukken gunstiger meten, maar hij zwoer bij een coax. Wat wel handig is bij het maken van een coax is om een midwoofer te gebruiken die zo plat mogelijk is, zodat de tweeter zo min mogelijk in een trompet zit. Steekt de tweeter weer verder uit dan zie je heel veel diffractie ontstaan.
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Fuzzbass »

Wat ik zo vreemd vind is dat in de "car" audio vervangingsmarkt de coax meer regel dan uitzondering is. Dat is natuurlijk om het compact te houden en om toch een tweeweg in een standard speaker inbouwplaats te kunnen gebruiken, maar juist daar zou je weer veel eerder een full-range speaker verwachten. Of het heeft misschien te maken met marketing. Een tweeweg speaker verkoopt beter dan één die er net zo uit ziet als de standaard speaker.

Ik heb in mijn autootje een setje Alpine SPE-10C2 voorin zitten en dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Zelfbouw coax

Bericht door EppeRRR »

Heel mooi gedaan, nieuwe dimensie van zelfbouw :D
En hoe zijn de luisterervaringen?



ps: Ik vervang vaak het standaard caraudio voor een 2weg compo ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw coax

Bericht door richard »

Sassiness schreef:
Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment,
Ja, ja;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Zelfbouw coax

Bericht door Fuzzbass »

Na een lange tijd stil te hebben gelegen (en een ander groot project te hebben afgerond) maar weer eens verder gegaan met dit projekt.

Nou wilde ik hier een geïllustreerde post met mijn eigen foto's neerzetten, maar deeplinken mag niet meer. Plaatjes stuk voor stuk uploaden, link kopiëren, en stuk voor stuk invoegen, plaatjes blijken dan groter te zijn dan de toegestane 800 pixels, PFFF omslachtig hoor. Waarom niet gewoon allebei? Deeplinks EN een eigen host?

Kijk maar gewoon hier.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelfbouw coax

Bericht door FR_Aad »

Je zou je beelden ook even kunnen verkleinen. Zou voor een fotograaf toch seconden werk moeten zijn. :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelfbouw coax

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Bijlagen
I got a 160 mm tube fitting, routed an MDF disk, and glued it into the end of the fitting. I also made a 40 mm hole in the side.
I got a 160 mm tube fitting, routed an MDF disk, and glued it into the end of the fitting. I also made a 40 mm hole in the side.
The MDF disk is glued flush with the back side.
The MDF disk is glued flush with the back side.
I routed another disk and removed its center for the speakers.
I routed another disk and removed its center for the speakers.
Small 5/8&quot; PVC tubes are used as standoffs.
Small 5/8" PVC tubes are used as standoffs.
The speaker mount ring sitting on top of the standoffs.
The speaker mount ring sitting on top of the standoffs.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Zelfbouw coax

Bericht door beewee »

Sassiness schreef:
Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment, maar da's een verhaal voor een ander topic
Ik kickte in de jaren '70 en '80 op die mooie witte conussen van Leak, in die zwarte, getrapte kasten.

Mooi gedaan!
Plaats reactie