Zelfbouw coax
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw coax
Een hele tijd geleden had ik hier het idee gepost om bij een SPH-135KEP de phase plug te verwijderen en op die plek een tweetertje te monteren. Na jaren heb ik dat projekt eindelijk weer eens uit de kast gehaald en dit is het resultaat:
De originele SPH-135KEP: De phase plug eruit gehaald: Plastic bus gefabriceerd die de tweeter op z'n plek moet gaan houden: En de tweeter op z'n plek: Helaas heeft de SPH-135KEP een extra ringmagneet op z'n poolkern, dus de tweeter kan niet al te diep in de spreekspoel zakken, maar ik denk dat het effect van deze opstelling al weer z'n voordelen heeft t.o.v. van een normale tweeweg opstelling.
Nu een kastje en filtertje maken en testjes doen!
De originele SPH-135KEP: De phase plug eruit gehaald: Plastic bus gefabriceerd die de tweeter op z'n plek moet gaan houden: En de tweeter op z'n plek: Helaas heeft de SPH-135KEP een extra ringmagneet op z'n poolkern, dus de tweeter kan niet al te diep in de spreekspoel zakken, maar ik denk dat het effect van deze opstelling al weer z'n voordelen heeft t.o.v. van een normale tweeweg opstelling.
Nu een kastje en filtertje maken en testjes doen!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw coax
Echt een sexy driver zo, beter dan het origineel!
Heb je een vaste foto opstelling gebruikt? Heel netjes zo!
Ik zou me kunnen voorstellen dat de combi met filtering en dieper of verder uitstekende tweeter mooi afhangt van wat de mooiste (fase) optelling oplevert. Ofwel met reversed de diepste 'nul'.
Succes en thanks for sharing
Heb je een vaste foto opstelling gebruikt? Heel netjes zo!
Ik zou me kunnen voorstellen dat de combi met filtering en dieper of verder uitstekende tweeter mooi afhangt van wat de mooiste (fase) optelling oplevert. Ofwel met reversed de diepste 'nul'.
Succes en thanks for sharing
Re: Zelfbouw coax
Hm, ik vind 'm er niet mooier op geworden, maar dat zal me eerlijk gezegd worst wezen.. 
Voor de eerste drie foto's is de speaker idd niet van z'n plek geweest. Maar begin niet over hoe ik die foto's maak, dan moeten we naar een ander forum
De wisselfrequentie komt op 3,5 k te liggen, en ik denk dat 1 cm diepteverschil (= 1/10 lambda) niet hoorbaar zal zijn. De tweeter is een Dayton ND16FA-6 trouwens.
Voor de eerste drie foto's is de speaker idd niet van z'n plek geweest. Maar begin niet over hoe ik die foto's maak, dan moeten we naar een ander forum
De wisselfrequentie komt op 3,5 k te liggen, en ik denk dat 1 cm diepteverschil (= 1/10 lambda) niet hoorbaar zal zijn. De tweeter is een Dayton ND16FA-6 trouwens.
Re: Zelfbouw coax
Nette foto's, goeie belichting en een leuk idee, ik heb ook al eens zo'n experiment gewaagd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Zelfbouw coax
Leuk gedaan!
Hoe zit die plastic bus vast op de magneet van de grote unit?
En hoe ga je de bedrading van de tweeter aansluiten?
Ben benieuwd wat voor kast eromheen gaat komen.
Hoe zit die plastic bus vast op de magneet van de grote unit?
En hoe ga je de bedrading van de tweeter aansluiten?
Ben benieuwd wat voor kast eromheen gaat komen.
Re: Zelfbouw coax
De bus is gemaakt van een plastic tafelpootje met een kleinere buis door het midden en een verstevigingskruis (een beetje te zien op foto 3). Ik heb daar waar de tweeter zit heel het binnenwerk weggehaald, en een dunnere bout gepakt waarvan de kop het "binnenbuisje" tegen de poolkern trekt. De bedrading (dunne Kynar draadjes) loopt gewoon langs de bout.
Re: Zelfbouw coax
Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment, maar da's een verhaal voor een ander topic.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Zelfbouw coax
Ik heb eens gemeten aan een opstelling waarbij ik de tweeter zo diep als ik wilde kon plaatsen in het midden van de midwoofer. Dus van 30 cm ervoor tot flush met de conus. Iemand wilde met dat concept een speaker ontwerpen voor de markt.. Persoonlijk vind ik de ouderwetse opstelling stukken gunstiger meten, maar hij zwoer bij een coax. Wat wel handig is bij het maken van een coax is om een midwoofer te gebruiken die zo plat mogelijk is, zodat de tweeter zo min mogelijk in een trompet zit. Steekt de tweeter weer verder uit dan zie je heel veel diffractie ontstaan.
Re: Zelfbouw coax
Wat ik zo vreemd vind is dat in de "car" audio vervangingsmarkt de coax meer regel dan uitzondering is. Dat is natuurlijk om het compact te houden en om toch een tweeweg in een standard speaker inbouwplaats te kunnen gebruiken, maar juist daar zou je weer veel eerder een full-range speaker verwachten. Of het heeft misschien te maken met marketing. Een tweeweg speaker verkoopt beter dan één die er net zo uit ziet als de standaard speaker.
Ik heb in mijn autootje een setje Alpine SPE-10C2 voorin zitten en dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Ik heb in mijn autootje een setje Alpine SPE-10C2 voorin zitten en dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Re: Zelfbouw coax
Heel mooi gedaan, nieuwe dimensie van zelfbouw 
En hoe zijn de luisterervaringen?
ps: Ik vervang vaak het standaard caraudio voor een 2weg compo
En hoe zijn de luisterervaringen?
ps: Ik vervang vaak het standaard caraudio voor een 2weg compo
Re: Zelfbouw coax
Ja, ja;Sassiness schreef:Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment,

Re: Zelfbouw coax
Na een lange tijd stil te hebben gelegen (en een ander groot project te hebben afgerond) maar weer eens verder gegaan met dit projekt.
Nou wilde ik hier een geïllustreerde post met mijn eigen foto's neerzetten, maar deeplinken mag niet meer. Plaatjes stuk voor stuk uploaden, link kopiëren, en stuk voor stuk invoegen, plaatjes blijken dan groter te zijn dan de toegestane 800 pixels, PFFF omslachtig hoor. Waarom niet gewoon allebei? Deeplinks EN een eigen host?
Kijk maar gewoon hier.
Nou wilde ik hier een geïllustreerde post met mijn eigen foto's neerzetten, maar deeplinken mag niet meer. Plaatjes stuk voor stuk uploaden, link kopiëren, en stuk voor stuk invoegen, plaatjes blijken dan groter te zijn dan de toegestane 800 pixels, PFFF omslachtig hoor. Waarom niet gewoon allebei? Deeplinks EN een eigen host?
Kijk maar gewoon hier.
Re: Zelfbouw coax
Je zou je beelden ook even kunnen verkleinen. Zou voor een fotograaf toch seconden werk moeten zijn. 
Re: Zelfbouw coax
Ik kickte in de jaren '70 en '80 op die mooie witte conussen van Leak, in die zwarte, getrapte kasten.Sassiness schreef:Ik vind 'm heel sexy ogen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor gele kevlar conussen, iets met jeugdsentiment, maar da's een verhaal voor een ander topic
Mooi gedaan!
