ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Henkjan »

:hide:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

:hide: Afbeelding
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Het was meer een kickje om te kijken of er nog iemand wat doet met info en ideeën.
BertDB

Bericht door BertDB »

Het is een erg complex concept waar veel bij komt kijken, en ik denk dat veel meedenkers hiervan ook wat in tijdsgebrek zitten of andere prioriteiten moeten leggen :wink:
Desalniettemin hoop ik toch dat het topic langzaamaan toch verder gaat. :rock:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik denk dat je er lastig zit in het vinden van een geschikte uitwerking die voor meerdere mensen geschikt is.

Globaal zitten de meeste op een lijn. Maar als je naar budget kijkt kan je eigenlijk niet met minidsp concurreren.
Maak je het extreem mooi kom je in de buurt van hypex achtige oplossingen.

Dus het is in mijn ogen alleen zinvol als je de mindere design punten van de minidsp kunt oplossen, en een niet al te veel duurder product kunt maken dat net wat meer vrijheid heeft zodat een ieder hier mee uit de voeten kan.
Daarnaast spreek je hier over een jarenplan, en de vraag is wat heeft minidsp dan voor verbeteringen uitgebracht.

DSP4u wat achter minidsp zit, komt al uit met plate amps, ethernet functionaliteit, en linking / streaming. Dit zijn nu nog development kits of erg dure producten, maar ik verwacht dat die verbeteringen op den duur ook in de dsp ingevoerd worden.

Veel mensen klagen over de in/uitschakelplop, en koppelen van 2 dsp tergelijk aan 1 pc is ook niet echt handig, dus ik verwacht wel dat dit een van de dingen is die ze eerst aanpakken.
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

Ik moet cobaltje toch gelijk geven. Het is jammer dat men bij Mini-DSP zoveel steken laat vallen wat de hardware betreft en dat het Hypex 6-kanaals platform zo lang op zich laat wachten. Natuurlijk is het mogelijk om het ontwerp van Mini-DSP even dunnetjes over te doen en daar een aantal wijzigingen op door te voeren, alleen kan ik me zo voorstellen dat ze daar bij DSP4you niet zo blij mee zijn. Zowieso wordt dat dan een stuk reverse engineering wat de hardware betreft en blijft de software origineel. Lijkt mij op zich geen gekke optie, een soort van 'audiofiele' Mini-DSP. Alleen moet ik eerlijk zeggen dat als Hypex gewoon met een drie-kanaals versie komt van de AS2.100 en het uitgangsvermogen iets opschroeft dat je daarmee feitelijk klaar bent. Zowieso vind ik de AS2.100 een prima oplossing voor een twee-weg luidspreker waar met DSP gefilterd moet worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Sassiness schreef:
een soort van 'audiofiele' Mini-DSP
Even een korte zijsprong. Ik dacht dat de miniDSP al erkend was als echt audiofiel en niet onder hoeft te doen voor hele dure commerciële dsp's. Er zal ongetwijfeld verbetering mogelijk zijn maar het is toch geen "speelgoedproduct"? Dit is overigens een oprechte vraag, geen statement.
Niet dat ik nu lekker met de miniDSP als hart in mijn installatie zet en het blijkt audiofiel gezien de zwakste schakel te zijn...
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

Vinculum schreef:
Sassiness schreef:
een soort van 'audiofiele' Mini-DSP
Even een korte zijsprong. Ik dacht dat de miniDSP al erkend was als echt audiofiel en niet onder hoeft te doen voor hele dure commerciële dsp's. Er zal ongetwijfeld verbetering mogelijk zijn maar het is toch geen "speelgoedproduct"? Dit is overigens een oprechte vraag, geen statement.
Niet dat ik nu lekker met de miniDSP als hart in mijn installatie zet en het blijkt audiofiel gezien de zwakste schakel te zijn...
Speelgoed is weer een andere categorie, maar de Mini-DSP en bijvoorbeeld een Hypex AS2.100 of 6-kanaals DSP zijn toch van een geheel andere orde. Vergelijk het met een UcD versterker module en een Tripath versterker module uit HK. Die laatste doet het best aardig, maar is toch niet van dezelfde kwaliteit als een UcD, zowel niet wat weergave betreft, als het ontwerp en de gekozen uitwerking daarvan (onderdelen, PCB layout, etc.).

Dat neemt niet weg dat er met een Mini-DSP prima resultaten te behalen zijn, maar van wat ik gezien heb wat de hardware betreft is d'r veel minder aandacht besteed aan resampling, jitter onderdrukking, voeding, analoge filtering etc. etc. Een Hypex 6-kanaals DSP is nu juist op al die punten wél tot in de finesses uitgewerkt, en ook de AS2.100 heeft wat dat betreft duidelijk een aantal strepen voor.

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Nu moet ik wel zeggen, dat de user interface van minidsp wel juist weer een stuk beter/aantrekkelijker uitgewerkt is.

Alleen het 'linken' van modules gaat een beetje moeizaam (software). Dit zou out of the box gewoon moeten werken vind ik.
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

cobaltjeh schreef:
Nu moet ik wel zeggen, dat de user interface van minidsp wel juist weer een stuk beter/aantrekkelijker uitgewerkt is.

Alleen het 'linken' van modules gaat een beetje moeizaam (software). Dit zou out of the box gewoon moeten werken vind ik.
Ja, de software ziet er zeer gelikt uit, da's ook een goed verkoopargument natuurlijk, gebruiksvriendelijkheid is een groot goed.

Met vriendelijke groet,

Pjotr

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Vind je? Hij ziet er gelikter uit maar daar is ook alles mee gezegd.

Hypex werkt op zich prima, al vind ik wel dat er nog wel wat aan te verbeteren valt. De gebruikshandleiding is tamelijk spartaans en vereist de nodige voorkennis. En wat ik ook mis, is het direct in kunnen lezen van frequentie en fase data van speakers. Je kunt nu alleen de impuls responsie inlezen (die beiden uiteraard ook bevat).

W.b.t. dat sub-kanaal Sander, daar heb je toch een aparte versterker voor nodig voor de meeste subs en is die 2x 100W voldoende voor mid en hoog. Wat ze wel zouden kunnen doen is om een extra sub-kanaal uit beschikbaar te maken. Er zitten tenslotte 4 uitgangen op de DSP. Maar misschien trekt de DSP het dan niet meer? Het moet ergens uit de lengte of uit de breedte komen.
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

Pjotr schreef:
W.b.t. dat sub-kanaal Sander, daar heb je toch een aparte versterker voor nodig voor de meeste subs en is die 2x 100W voldoende voor mid en hoog. Wat ze wel zouden kunnen doen is om een extra sub-kanaal uit beschikbaar te maken. Er zitten tenslotte 4 uitgangen op de DSP. Maar misschien trekt de DSP het dan niet meer? Het moet ergens uit de lengte of uit de breedte komen.
Ze houden niet zoveel biquads meer over ben ik bang. Niettemin zou ik goed geld betalen voor een 3-kanaals AS2.100 module zonder eindversterkers en met I2S uitgangen voor alledrie de kanalen, alsmede gebalanceerde outputs voor alledrie de kanalen. Je bent nu vrij in het kiezen van óf de eindversterkers óf externe DACs.

Degene die bij Hypex de layout voor de PCBs verzorgt kan daar toch niet meer dan twee á drie dagen dagen werk aan hebben? Als ze de schema's van de AS2.100 sturen en de huidige layout klus ik dat er met alle liefde zelf wel in :D

Met vriendelijke groet,

knuisje

Bericht door knuisje »

Sassiness schreef:
Dat neemt niet weg dat er met een Mini-DSP prima resultaten te behalen zijn, maar van wat ik gezien heb wat de hardware betreft is d'r veel minder aandacht besteed aan resampling, jitter onderdrukking, voeding, analoge filtering etc. etc. Een Hypex 6-kanaals DSP is nu juist op al die punten wél tot in de finesses uitgewerkt, en ook de AS2.100 heeft wat dat betreft duidelijk een aantal strepen voor.
Met het risico op een uitbrander nog een paar opmerkingen. :wink:
Resampling op de minidigi gebeurt met een SRC4382 van TI, is helemaal niks mis mee. Jitter onderdrukking mbv. een enkele masterclock voor ASRC en DSP, ook niks mis mee. Voeding heb je voor een deel zelf in de hand. Analoge filtering kan beter maar door de flexibiliteit van het concept kun je je favoriete dac via SPDIF of I2S aansluiten. Kwa flexibiliteit, zowel in hard- als software, kan een AS2.100 hier niet aan tippen. De high end DSP van Hypex kun je niet vergelijken met een minidsp. Deze liggen in prijs te ver uiteen. Dat is hetzelfde als een Porsche met een Golfje vergelijken.
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Sassiness schreef:
Met het risico op een uitbrander nog een paar opmerkingen. :wink:
Resampling op de minidigi gebeurt met een SRC4382 van TI, is helemaal niks mis mee. Jitter onderdrukking mbv. een enkele masterclock voor ASRC en DSP, ook niks mis mee. Voeding heb je voor een deel zelf in de hand. Analoge filtering kan beter maar door de flexibiliteit van het concept kun je je favoriete dac via SPDIF of I2S aansluiten. Kwa flexibiliteit, zowel in hard- als software, kan een AS2.100 hier niet aan tippen. De high end DSP van Hypex kun je niet vergelijken met een minidsp. Deze liggen in prijs te ver uiteen. Dat is hetzelfde als een Porsche met een Golfje vergelijken.
Ha! Zit je nu te stoken? :D

Wat ik heb begrepen van de topics op DIYaudio heeft de MiniDSP geen SRC of ASRC (dat laatste heeft mijn voorkeur), wellicht dat men daarin op de MiniDIGI wel in voorzien heeft? Vooralsnog ga ik af op de foto's en reacties op de diverse fora omdat DSP4you zelf erg summier is met het vrijgeven van info over de opzet van hun modules. Ik had graag wat blokdiagrammen gezien van hoe e.e.a. in elkaar steekt, helaas ben ik die nog niet tegengekomen?

Gelukkig zie ik jouw nick vaak voorbij komen op DIYaudio, dus wellicht kan jij e.e.a. wat aanvullen? Als je hoge resolutie foto's hebt van de MiniDSP PCB (boven en onderkant) dan hou ik me ook aanbevolen, dan kan ik me daar eens over buigen (e.v.t. via email naar ssassen(at)hardwareanalysis(dot)com).

Met vriendelijke groet,

knuisje

Bericht door knuisje »

Nee hoor, ik zit niet te stoken. Is meer ironisch bedoelt, ik heb je hoog zitten. :D

Klopt de minidsp zelf heeft geen ASRC, maar die zit dus op de minidigi.

Het grote voordeel vind ik toch wel de flexibiliteit van hun concept. Je kunt zowel invoer als uitvoer mbv. SPDIF en I2S doen. Dus je kan zowel je eigen dac als ook adc gebruiken als je dat wilt. Nadeel is dat het best complex is voor veel mensen om de configuratiemogelijkheden te doorgronden.
De softwarematige beperkingen van de ADAU1701 worden verminderd door diverse plugins aan te bieden. Dus als je bijvoorbeeld een heel grote delay wilt kunnen instellen is daar een plugin voor. En ook de verdeling van de kanalen over de diverse I2S kanalen is via diverse plugins te beinvloeden.

De meetresultaten van de ingebouwde dacs zijn heel fatsoenlijk, zie: http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... nidsp.html
Hires foto's zijn hier te vinden: http://www.diymobileaudio.com/forum/pro ... ative.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sassiness schreef:
Niettemin zou ik goed geld betalen voor een 3-kanaals AS2.100 module zonder eindversterkers en met I2S uitgangen voor alledrie de kanalen, alsmede gebalanceerde outputs voor alledrie de kanalen. Je bent nu vrij in het kiezen van óf de eindversterkers óf externe DACs.
Dat heb ik vorig jaar ook al eens met JP besproken. Ik zou al blij zijn geweest met het basis printje met microcontroller + DSP printje. Maar daar zien ze geen brood in. Ze hebben het al druk zat met andere dingen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 29 mar 2011, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Foto's van de minidsp zijn wel te regelen denk ik.

Ik heb met de hypex software nooit mogen spelen, maar zover ik zie is dat meten, invoeren en soort van berekenstap.
Ik ben meer van de ik doe alles zelf manier, dus niets inladen gewoon zelf getalletjes invoeren en schuifjes slepen. Ik weet niet of de hypex software dat ook kan.

Een losse hypex dsp module en dan 3 weg zou perfect zijn. Zelf je versterkers er aan knopen. En dan de mogelijkheid om een aantal modules te linken en via 1 kabel op de pc in te stellen zou perfect zijn.
Het liefste zelfs nog ethernet, dat lig toch meestal overal, en maakt wireless ook mogelijk via een router.

Vooral de automatische inschakeling van de plate bij krijgen van signaal vind ik een mooie functie.

Maar wat knuisje zegt dat de minidsp veel flexibeler is ben ik het zeker mee eens.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Ik ben meer van de ik doe alles zelf manier, dus niets inladen gewoon zelf getalletjes invoeren en schuifjes slepen. Ik weet niet of de hypex software dat ook kan.
Jazeker, juist. Die frequentie karakteristieken dienen alleen als template. De filters moet je zelf maken.

Je kunt bij Hypex de software downloaden en die werkt ook helemaal zonder dat er een module aanhangt. Je kunt er dus zelf vrij mee spelen om uit te testen. Er zitten ook wat voorbeeld PIR files bij van een woef en tweet als beginnetje.
knuisje

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Sassiness schreef:
Niettemin zou ik goed geld betalen voor een 3-kanaals AS2.100 module zonder eindversterkers en met I2S uitgangen voor alledrie de kanalen, alsmede gebalanceerde outputs voor alledrie de kanalen. Je bent nu vrij in het kiezen van óf de eindversterkers óf externe DACs.
Dat heb ik vorig jaar ook al eens met JP besproken. Ik zou al blij zijn geweest met het basis printje met microcontroller + DSP printje. Maar daar zien ze geen brood in. Ze hebben het al druk zat met andere dingen.
Maar dat is toch bijna hetzelfde als een minidsp nu al biedt?
De dsp-chip op de minidsp (ADAU1701) is zelfs wat krachtiger dan die op de AS2.100 (ADAU1702) http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... index.html.
Sluit de 4 I2S uitgangskanalen van de minidsp aan op 2 gebalanceerde dacs en je bent er. Dit heb ik met mijn eigen dsp ook gedaan. Ik heb 2 stuks PCM1794 gebalanceerde dacs via I2S op de minidsp aangesloten. Zowel de ASRC als de DSP en de DACS draaien op dezelfde masterclock. :D
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Pjotr schreef:
Jazeker, juist. Die frequentie karakteristieken dienen alleen als template. De filters moet je zelf maken.

Je kunt bij Hypex de software downloaden en die werkt ook helemaal zonder dat er een module aanhangt. Je kunt er dus zelf vrij mee spelen om uit te testen. Er zitten ook wat voorbeeld PIR files bij van een woef en tweet als beginnetje.
Ok altijd interessant om te proberen. :)

Grootste probleem van alle system is volgensmij de linkbaarheid. Wat nou als je een 5x 3weg HT systeem wil filteren. Of een 2x 3 weg met 2 losse subs etc.
Dat is bij veel systemen wel mogelijk maar allemaal met omwegen, en de meeste software kan er al helemaal niet mee overweg.
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Sluit de 4 I2S uitgangskanalen van de minidsp aan op 2 gebalanceerde dacs en je bent er. Dit heb ik met mijn eigen dsp ook gedaan. Ik heb 2 stuks PCM1794 gebalanceerde dacs via I2S op de minidsp aangesloten. Zowel de ASRC als de DSP en de DACS draaien op dezelfde masterclock. :D
Heb ik dat topic gemist? Da's ongeveer hoe ik 't ook zou doen :D

Met vriendelijke groet,

Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

Pjotr schreef:
Sassiness schreef:
Ik was d'r al bang voor, alleen heeft zoiets juist zeer veel mogelijkheden zonder de complexiteit van de 6-kanaals DSP. Ik zag vorige week bijvoorbeeld dat ze iets vergelijkbaars wel aanbieden als twee-weg, jammer dat er niet gewoon een derde uitgang op zit voor een drie-weg.

http://www.hypex.nl/docs/DSP2W_datasheet.pdf

Met vriendelijke groet,

knuisje

Bericht door knuisje »

Sassiness schreef:
Kijk, dat hoor ik graag. :D
Topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7#p1492427
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sassiness schreef:
http://www.hypex.nl/docs/DSP2W_datasheet.pdf

Met vriendelijke groet,

Hé, die had ik nog niet gezien. Bedankt Sander, hebben ze het toch opgepikt :D

Lijkt mij een ad-on voor PA. Maar dan is het weer vreemd dat het maar 2-weg is. De meeste (grotere) PA systemen zijn 3-weg :?: :?: :?:
Sassiness
Ook commercieel actief

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Sassiness schreef:
Kijk, dat hoor ik graag. :D
Topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7#p1492427
Ik zie het al, dat was van de zomer, toen was ik op vakantie :D

Niettemin lijkt me dit een leuk vertrekpunt. Zijn de .hex files voor de PIC op de MiniDSP ergens te downloaden? Anders kan je namelijk gewoon alles op één PCB monteren.

Met vriendelijke groet,

Plaats reactie