Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Moderator: Beheerdersteam
Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Heren (en enkele dames),
Eindelijk een vooruitgang, maar tevens ook een kleine aderlating in huize Mischa72. De vooruitgang houdt in dat we vanaf midden deze week kunnen kijken naar een mooie plasma-tv, de aderlating is toch wel dat dan mijn zelfgebouwde zuilen op basis van de Magnat 320 na ca 9 jaar het veld moeten ruimen. Ik moet zeggen dat ik ze nog lang niet moe ben, maar het vrouwtje staat mij toe een groter toestel te kiezen als ik ervoor zorg dat er kleinere speakers voor terug komen.
Vandaag (koopzondag in Heerlen) maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar bij BCC naar binnen te sleuren om speakers te kijken om zo de maximaal geaccepteerde afmeting te bepalen. Die hebben we ongeveer gevonden met een Magnat Quantum 553. Deze speaker heeft een afmeting van 36 x 21,5 x 32 cm, wat neerkomt op ca 24L bruto. Dit zijn dus de maten waar ik het mee zou moeten doen.
Ik ben dus concreet op zoek naar een ontwerp van een liter of 16,5 (netto) dat ook enige diepgang te bieden heeft. Ik zou het liefst gewoon stereo willen luisteren zonder subwoofer zonder dat ik het idee krijg dat ik elke 5 minuten de conussen uit de kamer mag gaan vegen. De receiver die er nu voor de vulling zorgt is een Philips FR965 (5x60W), maar als het goed is wordt dat een Marantz SR6004 (7x110W) of opvolger.
Voor film kan ik een sub bijschuiven, da's geen probleem, maar op de film-instelling klinkt hij best bonkerig bij stereo. In principe zullen ze voor film ook fullrange moeten kunnen draaien, maar dan bijvoorbeeld vanaf een 150Hz.
Ik zat te denken aan een ontwerp met een 16cm laagunit en en nette tweeter erboven. Ik hoop dat dit een beetje te verwezelijken is in een compacte kast.
Om de vraagstelling nog een beetje lastiger te maken zou ik het budget graag onder de € 100,00 per speaker houden (units + filter). Houtkosten mogen er dus bovenop komen.
EDIT:
Een kleine aanpassing aan de vraagstelling. Mensen zullen zich misschien afvragen waarom ik zo'n laag budget heb (krom gezegd), maar ik wil dus 4 van dit soort speakers bouwen voor mijn surround opstelling. Daarbij zoek ik nog een bijpassende centre. De sub kan meehelpen tot ca 120Hz, daarboven klinkt hij niet meer echt geweldig.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Mischa
Eindelijk een vooruitgang, maar tevens ook een kleine aderlating in huize Mischa72. De vooruitgang houdt in dat we vanaf midden deze week kunnen kijken naar een mooie plasma-tv, de aderlating is toch wel dat dan mijn zelfgebouwde zuilen op basis van de Magnat 320 na ca 9 jaar het veld moeten ruimen. Ik moet zeggen dat ik ze nog lang niet moe ben, maar het vrouwtje staat mij toe een groter toestel te kiezen als ik ervoor zorg dat er kleinere speakers voor terug komen.
Vandaag (koopzondag in Heerlen) maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar bij BCC naar binnen te sleuren om speakers te kijken om zo de maximaal geaccepteerde afmeting te bepalen. Die hebben we ongeveer gevonden met een Magnat Quantum 553. Deze speaker heeft een afmeting van 36 x 21,5 x 32 cm, wat neerkomt op ca 24L bruto. Dit zijn dus de maten waar ik het mee zou moeten doen.
Ik ben dus concreet op zoek naar een ontwerp van een liter of 16,5 (netto) dat ook enige diepgang te bieden heeft. Ik zou het liefst gewoon stereo willen luisteren zonder subwoofer zonder dat ik het idee krijg dat ik elke 5 minuten de conussen uit de kamer mag gaan vegen. De receiver die er nu voor de vulling zorgt is een Philips FR965 (5x60W), maar als het goed is wordt dat een Marantz SR6004 (7x110W) of opvolger.
Voor film kan ik een sub bijschuiven, da's geen probleem, maar op de film-instelling klinkt hij best bonkerig bij stereo. In principe zullen ze voor film ook fullrange moeten kunnen draaien, maar dan bijvoorbeeld vanaf een 150Hz.
Ik zat te denken aan een ontwerp met een 16cm laagunit en en nette tweeter erboven. Ik hoop dat dit een beetje te verwezelijken is in een compacte kast.
Om de vraagstelling nog een beetje lastiger te maken zou ik het budget graag onder de € 100,00 per speaker houden (units + filter). Houtkosten mogen er dus bovenop komen.
EDIT:
Een kleine aanpassing aan de vraagstelling. Mensen zullen zich misschien afvragen waarom ik zo'n laag budget heb (krom gezegd), maar ik wil dus 4 van dit soort speakers bouwen voor mijn surround opstelling. Daarbij zoek ik nog een bijpassende centre. De sub kan meehelpen tot ca 120Hz, daarboven klinkt hij niet meer echt geweldig.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 28 mar 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
zwolschemaloten
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
- Locatie: zwolle
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
ik weet nog niks van de speaker af, maar ben van ze plan binnenkort ze te bouwen: visaton alto I (sorry geen link, zit met mobiel op internet;) )mischa72 schreef:Ik ben dus concreet op zoek naar een ontwerp van een liter of 16,5 (netto) dat ook enige diepgang te bieden heeft. Ik zou het liefst gewoon stereo willen luisteren zonder subwoofer zonder dat ik het idee krijg dat ik elke 5 minuten de conussen uit de kamer mag gaan vegen. De receiver die er nu voor de vulling zorgt is een Philips FR965 (5x60W), maar als het goed is wordt dat een Marantz SR6004
Om de vraagstelling nog een beetje lastiger te maken zou ik het budget graag onder de € 100,00 per speaker houden (units + filter). Houtkosten mogen er dus bovenop komen.
zit 17 cm mid laag in met tweever, alleen winisd had uitgerekend dat de perfecte kast 30 liter was (voor alleen mid laag unit en voor zover mijn berekening klopt)
weet verder nog niks van de kwaliteit af, en prijs ligt exclusief hout rond 70 per speaker
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Bedankt voor de tip, maar die zijn net geen factor 2 te groot
Ik had ze wel al gezien op de site van Strassacker, maar ze zijn echt te groot.
Ik heb er ook al aan gedacht om mijn huidige speakers om te bouwen naar een 2.2 systeem met de tweet en 10cm mid in de satellietjes en de 20cm woofers in aparte kasten aan weerszijden van het tv-meubel. Ik heb echter geen idee hoe het dan gaat klinken.
Groeten,
Mischa
Ik had ze wel al gezien op de site van Strassacker, maar ze zijn echt te groot.
Ik heb er ook al aan gedacht om mijn huidige speakers om te bouwen naar een 2.2 systeem met de tweet en 10cm mid in de satellietjes en de 20cm woofers in aparte kasten aan weerszijden van het tv-meubel. Ik heb echter geen idee hoe het dan gaat klinken.
Groeten,
Mischa
-
zwolschemaloten
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
- Locatie: zwolle
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
te groot? Toen ik voor mezelf deze set voorstelde kreeg ik van sander sassen een link naar eenzelfde type speaker van hem, alleen dan met de w130s ipv de w170s (kleiner dus)... low budget.mischa72 schreef:Bedankt voor de tip, maar die zijn net geen factor 2 te groot![]()
Ik had ze wel al gezien op de site van Strassacker, maar ze zijn echt te groot.
Ik heb er ook al aan gedacht om mijn huidige speakers om te bouwen naar een 2.2 systeem met de tweet en 10cm mid in de satellietjes en de 20cm woofers in aparte kasten aan weerszijden van het tv-meubel. Ik heb echter geen idee hoe het dan gaat klinken.
Groeten,
Mischa
Link kan ik nog steeds niet geven, stomme mobiel
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Ik reageerde op de 30 liter die je noemde. Ik zie hier dat de Alto 1 slechts 13 liter netto inhoud heeft. De 30 liter zijn voor de Alto 2.
Wellicht toch een optie, maar ik kijk nog een beetje verder wat er nog meer komt.
Bedankt weer.
Groeten,
Mischa
Wellicht toch een optie, maar ik kijk nog een beetje verder wat er nog meer komt.
Bedankt weer.
Groeten,
Mischa
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Mark K z'n ER18DXT is weliswaar wat boven budget, maar past wel qua afmetingen. En ik vind dat het een prima doordacht ontwerp is. http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm
Maar anders moet je toch echt maar gaan luisteren bij 'n zelfbouwzaak/ZB-luisterdag. Naar de Rapid van S&C bv. Sowieso wel een goed idee voordat je zelf gaat bouwen.
Maar anders moet je toch echt maar gaan luisteren bij 'n zelfbouwzaak/ZB-luisterdag. Naar de Rapid van S&C bv. Sowieso wel een goed idee voordat je zelf gaat bouwen.
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Uiteraard ga ik eerst luisteren, maar ook zonder dit vraagstuk zou ik mijn lichaam richting Breda slepen.
Die Rapid is wel een leuke speaker en ook nog eens betaalbaar. Zou ik afzien van de bouw van surroundspeakers en mij concentreren op de fronts en een centre zouden ook die ER18DXT een goeie optie zijn. Om dat niet afhankelijk te zijn van mijn houtbewerkingskunsten zou ik nog een setje behuizingen van Parts Express kunnen scoren.
Vermoedelijk zal ik dan voor zo'n € 250,00 per speaker klaar zijn. Hm, toch weer een flink bedrag.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn er suggesties voor kant-en-klare speakers in dit segment? Als ik bijvoorbeeld kijk naar een setje Klipsch RB-51 of de in de openingspost genoemde Magnat Quantum 553 hebben die (zonder ze gehoord te hebben) ook behoorlijk wat te bieden.
Ik weet het, bovenstaande vraag is vloeken in de kerk, maar mijn vrouw (en ikzelf ook) vinden toch dat het er gewoon goed uit moet zien, waarbij bij mij de klank boven het uiterlijk telt.
Groeten,
Mischa
Die Rapid is wel een leuke speaker en ook nog eens betaalbaar. Zou ik afzien van de bouw van surroundspeakers en mij concentreren op de fronts en een centre zouden ook die ER18DXT een goeie optie zijn. Om dat niet afhankelijk te zijn van mijn houtbewerkingskunsten zou ik nog een setje behuizingen van Parts Express kunnen scoren.
Vermoedelijk zal ik dan voor zo'n € 250,00 per speaker klaar zijn. Hm, toch weer een flink bedrag.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn er suggesties voor kant-en-klare speakers in dit segment? Als ik bijvoorbeeld kijk naar een setje Klipsch RB-51 of de in de openingspost genoemde Magnat Quantum 553 hebben die (zonder ze gehoord te hebben) ook behoorlijk wat te bieden.
Ik weet het, bovenstaande vraag is vloeken in de kerk, maar mijn vrouw (en ikzelf ook) vinden toch dat het er gewoon goed uit moet zien, waarbij bij mij de klank boven het uiterlijk telt.
Groeten,
Mischa
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Voor 200 euro koop je een VEEL betere zelbouwspeaker dan een fabrieks speaker. De LBVS van Edo die ik heb gemaakt, speelt een set speakers van 3x zoveel geld finaal weg.
Dit vergelijken heeft geen zin. Het ene is veel goedkoper of kwalitatief voor hetzelfde geld VEEL beter. Het andere kost je geen tijd en daarvan weet je zeker dat afwerking goed is.
Voor 200 euro bestaan zat goede speakers. je koopt bv je 2e een prima setje B&W DM303's voor dit bedrag. Fijn klinkende compacte sattelietjes. Maar wat je wilt, moet je zelf bepalen. Vergelijkbaar met zelfbouw voor 200 euro is het niet (dat laatste is kwalitatief gegarandeerd beter).
Dat moet je denk ik eerst eens gaan bepalen.
Dit vergelijken heeft geen zin. Het ene is veel goedkoper of kwalitatief voor hetzelfde geld VEEL beter. Het andere kost je geen tijd en daarvan weet je zeker dat afwerking goed is.
Voor 200 euro bestaan zat goede speakers. je koopt bv je 2e een prima setje B&W DM303's voor dit bedrag. Fijn klinkende compacte sattelietjes. Maar wat je wilt, moet je zelf bepalen. Vergelijkbaar met zelfbouw voor 200 euro is het niet (dat laatste is kwalitatief gegarandeerd beter).
Dat moet je denk ik eerst eens gaan bepalen.
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Die zelfbouwzaken in ons landje maken prima betaalbare houtpakketten waarmee je je houtbewerkingskunsten niet zo op de proef hoeft te stellen. Hooguit fineren, plakken of lakken...
Maar volgens mij moet je ECHT eerst eens vergelijkenderwijs gaan luisteren. Misschien vind je de hogere kwaliteit van een zelfbouwsysteem wel helemaal de moeite niet waard.
Maar volgens mij moet je ECHT eerst eens vergelijkenderwijs gaan luisteren. Misschien vind je de hogere kwaliteit van een zelfbouwsysteem wel helemaal de moeite niet waard.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Voor wat meer geld bouw je de Fountek Aether van Edo. Even op zijn site kijken.
Ik heb ze voor mijn ouders gebouwd, en ik ben nog iedere keer onder de indruk van de klank van deze kleine krachtpatsers.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10944
Ik heb ze voor mijn ouders gebouwd, en ik ben nog iedere keer onder de indruk van de klank van deze kleine krachtpatsers.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10944
Re: Compacte speaker gezocht (ontwerp)
Zo, de kogel is door de kerk.
Na wat luisteren vond ik de Wharfedale Diamond 10.2 prima klinken. Deze speaker ga ik dus kopen op het moment dat ik weet welke kleur de kast heeft waar alles op en in komt te staan.
In elk geval wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Groeten,
Mischa
Na wat luisteren vond ik de Wharfedale Diamond 10.2 prima klinken. Deze speaker ga ik dus kopen op het moment dat ik weet welke kleur de kast heeft waar alles op en in komt te staan.
In elk geval wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Groeten,
Mischa
