De nieuwe 8 inch driver is binnen van Rumoh (in een andere draad had ik daar een vraag over) en ik heb het midhoog membraan ook gerepareerd.
Factoren die van belang waren bij het membraan zoals de posters in deze draad en elders aangaven:
1-de gelijkstroomweerstand mag niet wijzigen
2-de positionering van het membraan moet zo goed mogelijk in het midden van de magneten zijn
(massa en trekspanning speelt volgens mij geen rol en zijn nihil)
Bij punt 1 bleek dat verlijmen de weerstand wel beïnvloedde en ik durfde het niet aan om de verbinding daadwerkelijk met deze lijm te maken. Anderen maten namelijk 1 ohm per cm. Daarom heb ik een tussen oplossing gekozen en een klein blauw draadje vanaf het contactpunt aan de folie vastgelijmd. Zie foto. De weerstand bleek ongewijzigd na 10 uur uitharden en gelijk aan de andere Centaur: 4,0 Ohm.
Bij punt 2 was opgemerkt dat wear van het folie en het feit dat het membraan aan het doek vastgesmolten waren geweest een slechte positionering had veroorzaakt. Door het membraan meer op te spannen kon ik het echter toch weer behoorlijk goed centreren. De membranen in mijn andere Apogees lijken ongeveer dezelfde trekspanning te hebben maar ik vermoed dat de invloed er van niet zo groot is. De centrering kan potentieel wel van invloed zijn. Ik heb geluisterd zonder de woofers en de positionering en trekspanning nog wat aangepast tot ik er van overtuigd was dat het fantastisch klonk en er geen verschil was tussen links en rechts.
Dus voorlopig geen nieuw membraan.
De volgende stap is nieuw doek en er liggen houten frontpaneeltjes bij een schilder die ze mooi zwart maakt. Er volgen foto's als ik ze af heb. Maar kan nu al wel vertellen dat ik erg tevreden ben over het geluid.
Ik heb lange tijd Sonus Faber Cremona Auditor's in huis gehad en kwam tot de conclusie dat de Apogee toch verder gaan in het hoog, ondanks de geweldige tweeters van de Fabers. In het laag waren de Fabers ook iets te beperkt en de Apogee Stage konden weer niet zo goed met de resonanties in mijn huis overweg. De Centaur lijkt echter alles goed te doen

Dus ik heb ze liever dan de Sonus Fabers en liever dan de Stage's
Mod: verwijderde content is hersteld. De attachments zijn vooralsnog verdwenen.