ucd180 stopt na enkele seconden
Moderator: Beheerdersteam
ucd180 stopt na enkele seconden
Ik heb vandaag mijn ucd180 versterker in elkaar gezet. Alleen bij het testen met mijn mp3 speler aangesloten speelt de versterker eventjes (+-30 sec) waarna eerst 1 speaker stopt en iets later de andere ook.
Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn. De blauwe ledjes op de ucd's blijven branden.
Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn. De blauwe ledjes op de ucd's blijven branden.
Re: ucd180 stopt na enkele seconden
Heb het nog even nagekeken en het is geen 30, maar +-10 seconden dat hij het doet. Dan hoor ik een zacht soort brom geluid gevolgd door een zacht plopje en dan helemaal niets meer. Ik heb momenteel geen andere bron waarvan ik het volume kan regelen tot mijn beschikking. Dus dan zou ik moeten wachten tot mijn voorversterker klaar is. Ook zonder bron aangesloten hoor ik na +- 10 sec. het zachte brom geluid gevolgd door een zacht plopje. Dus ik denk dat het niet aan de bron ligt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat dacht je van de PC of telefoon waar je dit bericht op getikt hebt?frenger schreef:Ik heb momenteel geen andere bron waarvan ik het volume kan regelen tot mijn beschikking.
Plaatjes helpen soms om het probleem te vinden. Heb je die?
Ja stom had ik niet aan gedacht. Heb net mijn laptop aangesloten en het probleem blijft. Heb ook even de voeding gemeten op tijdens het testen en die lijkt het prima te doen. Meet netjes 45v naar de ucd. Ook op het moment dat het probleem zich voordoet. Dus het lijkt geen voedingsprobleem te zijn maar echt aan de ucd's te liggen.
Hier een fototje van de versterker.

Hier een fototje van de versterker.

Uw wikkelingen van de transfo zijn TOTAAL verkeerd aangesloten, check effe de datascheet van je voeding, staat een vrij duidelijke foto hoe het wel moet.
mvg Rudy
mvg Rudy
@Rudy De trafo's die ik gebruik zijn niet de originele hypex trafo's maar trafo's die ik hier al een tijdje had liggen. Deze trafo's hebben 2 secondaire wikkelingen van 2x 30V 2A en weet vrijwel zeker dat ze op deze manier juist zijn aangesloten. Het probleem lijkt hem ook niet in de voeding te zitten, maar in de ucd modules zelf.
Ik zie in de foto 2 maal vrij duidelijk dat de 0V van de voedingen niet is aangesloten, of dit is optisch bedrog of de transfo's zijn verkeerd aangesloten.
Van beide wikkelingen moet 1 kant aan de 0V hangen en de andere kant aan een wisselspanningsteken op de print.
Maar het is ook te zien dat er steeds 2 kabels in 1 faston zitten, dit moet enkele bij de 0V.
mvg Rudy
Van beide wikkelingen moet 1 kant aan de 0V hangen en de andere kant aan een wisselspanningsteken op de print.
Maar het is ook te zien dat er steeds 2 kabels in 1 faston zitten, dit moet enkele bij de 0V.
mvg Rudy
Onderaan de pdf staat het aansluitvoorbeeld . Dat jij andere trafo's gebruikt maakt dan natuurlijk niet uit.
http://www.hypex.nl/docs/UcDSupplyST_datasheet.pdf
http://www.hypex.nl/docs/UcDSupplyST_datasheet.pdf
Ik heb het nu als volgt aangesloten. Zwart en rood op 0, oranje op ~ en bruin op de andere ~.
Info op de trafo is: sec1: 0-30V Zwart - Bruin. sec2 0-30V Rood - Oranje.
Alleen nu meet ik +- 90V op de uitgang van de voedingsmodule.

Info op de trafo is: sec1: 0-30V Zwart - Bruin. sec2 0-30V Rood - Oranje.
Alleen nu meet ik +- 90V op de uitgang van de voedingsmodule.

- audiomanics
- Contacteer:
je meet waarschijnlijk +45V en -45V... je moet de spanningen wel tov massa meten..
Kees
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Waar meet jij die 90V, is dat een enkele voedingsspanning of de dubbele? Dus van + of - naar GND of van + naar -?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dubbel. Denk dat het wel goed is nu, kan het zo niet vinden maar wat moet de ingangsspanning zijn voor je UCD's? Waarom is de info over die dingen zo beknopt, of kijk ik niet goed.audiomanics schreef:je meet waarschijnlijk +45V en -45V... je moet de spanningen wel tov massa meten..
Kees
Dat ze het eerder niet deden zal dan toch wel de voeding geweest zijn, met de UCD in beveiliging.
Ik denk dat je op de verkeerde plek kijkt. Bij Hypex op de site staat dat gewoon.
De specificatie van de PSU:
De specificatie van de PSU:
De specificatie van de UCD:ELECTRICAL FEATURES:
- AC input voltage: Min 25V, Max 42V
- TR180/TR400/TR501A is recommended
ELECTRICAL FEATURES:
- Power supply voltage: +/- 30-50V
- Unit shuts down when either rail exceeds 52V
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik kijk niet goed inderdaad. Het lijkt me dan juist, dat de TS 2 x 45V meet, en het uitschakelen van de ucd's in de vorige situatie was de 'shut down' bij een te hoge spanning.Leon schreef:Ik denk dat je op de verkeerde plek kijkt. Bij Hypex op de site staat dat gewoon.
De specificatie van de PSU:De specificatie van de UCD:ELECTRICAL FEATURES:
- AC input voltage: Min 25V, Max 42V
- TR180/TR400/TR501A is recommendedELECTRICAL FEATURES:
- Power supply voltage: +/- 30-50V
- Unit shuts down when either rail exceeds 52V
- SSassen
- Contacteer:
Dat lijkt mij inderdaad ook, trafo's verkeerd aangesloten dus ...Barry2001 schreef:Ik kijk niet goed inderdaad. Het lijkt me dan juist, dat de TS 2 x 45V meet, en het uitschakelen van de ucd's in de vorige situatie was de 'shut down' bij een te hoge spanning.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Trafo zit nu inderdaad goed aangesloten. Ik had alleen verkeerd gemeten (tussen de + en de - i.p.v. tussen gnd en +/-).
Hij doet het nu. Bedank allemaal.
Hij doet het nu. Bedank allemaal.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik heb toch al wat rookwolkjes gehad uit Hypex-modules... totaal 3 reparaties en 2 modificaties en nu heb ik nog een kanaal dat niet mee kan komen met het andere (maar dat rookt niet..'t is alleen veeeel zachter na een tijdje)Arno schreef:Fijn dat dat hypex spul niet meteen begint te roken.
Kees
Kwamen er eerst rookwolkjes uit een stel spreekspoelen?audiomanics schreef:Ik heb toch al wat rookwolkjes gehad uit Hypex-modules... totaal 3 reparaties en 2 modificaties en nu heb ik nog een kanaal dat niet mee kan komen met het andere (maar dat rookt niet..'t is alleen veeeel zachter na een tijdje)Arno schreef:Fijn dat dat hypex spul niet meteen begint te roken.
Kees
Je moet trouwens nog wel uitkijken, het kan nog steeds verkeerd zijn, je moet effe je multimeter op ac/frequentie zetten en tussen de 0 en de +uitgang meten om vervolgens een frequentie van 100Hz te meten, is deze 50Hz dan zitten de wikkelingen nog steeds verkeerd.
mvg Rudy
mvg Rudy
Heb nog niet echt de tijd gehad om echt goed te kunnen luisteren, maar wat ik tot nu toe gehoord heb klinkt zeker niet verkeerd. (Niet dat ik iets anders verwacht had natuurlijk)
- audiomanics
- Contacteer:
Nee, dit probleem heb ik al veel langer.. Maar als ik 'm hard zet komt dat ene kanaal er langzaam weer in.. Het lijkt of er ergens een DC-offset opgebouwd wordt die dat ene kanaal dicht drukt.. Voer je meer signaal toe dan trekt ie weer wat bij..Ronkel schreef:Kwamen er eerst rookwolkjes uit een stel spreekspoelen?
Ik heb er nog geen tijd/zin voor gehad om het uitgebreid te bestuderen.. Ik dacht eerst dat het uit mijn DSP kwam maar met wat wisselingen (L>R en andersom) blijkt het toch de UCD te zijn..
't ding doet toch al wat vreemde onlogische dingen.. Zo moet ik heel wat truckjes uithalen met de massa om 'm echt stil te krijgen.. er zit ook, standaard, een jumper op de voeding bijvoorbeeld..
Oh ja, de standaard weerstanden op de inschakelvertraging vinden de voeding van 2 x Ucd700 ook niet lief: iedere keer bij het aanzetten gloeiden ze even op, met rook! Dat heb ik dus even aangepast.. (de kast is van hout en bovendien vind ik zulke rook eng..
deze dus:

Kees