uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

Bericht door Leeuwarden »

Ah!buis schreef:
is een kwestie van kiezen zou ik zeggen.Kort studeren en lang zoeken of lang studeren en kort zoeken :lol: .
Wat die schakeling van extreme-en nog wat betreft,geeft een inschakelvertraging van zo'n 2..3 sec.maar of het uitschakelen snel genoeg gaat om een plop te voorkomen :?: :?: .
Anne

Zie net het schema van Sander,komt ongeveer op hetzelfde neer als dat extreme-geval.De moeilijkheid is C25,te groot dan schakelt ie niet vlug genoeg uit,te klein dan gaan de relais brommen.
Sander z'n schema is van de Prelude. En wat dat lange en kort studeren betreft... Ik heb ergens in mijn leven de beslissing gemaakt om niet verder met elektronica te gaan stoeien. Dat zal zo rond mijn 12e zijn geweest. Internet bestond toen nog net niet. Was ik nu rond die leeftijd geweest had ik misschien een andere keuze gemaakt. Feit is en blijft dat ik een bouwpakketje-bouwen ben. En dat vindt ik ook het allerleukst.
Kortom, wat ik zie moet ik op mijn manier na kunnen bouwen. :-)
Leeuwarden

SSassen schreef:
Goed, onderstaand de inschakelvertraging van de Prelude voorversterker uit de Elektor Audio Special 5. Bouw deze eens op, en sluit de contacten van de relais zo aan dat de uitgangen van de Mini-DSP worden kortgesloten (liefst met 100R in serie, dus niet koud aan GND knopen)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
En dan is dit het stukje wat mij nog niet helemaal duidelijk is. Maandag eerst even werken, dinsdag wordt ik verwacht op een vliegveld in België dus hopelijk later in de week even tijd om onderdelen te halen...
Leeuwarden

Henkjan? Lees je nog mee? Vraagje: heeft de gebalanceerde versie van de MiniDSp ook last van de in en uitschakelplop?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Is een printtrafootje van 0,95VA voldoende?
Je mag die wisselspanning van dezelfde trafo af snoepen die de Mini-DSP voedt, je hebt daar vast wel iets van 8-12V AC toch?

Met vriendelijke groet,

Rizzo

Bericht door Rizzo »

Leeuwarden schreef:
Henkjan? Lees je nog mee? Vraagje: heeft de gebalanceerde versie van de MiniDSp ook last van de in en uitschakelplop?
Ik heb de gebalanceerde versie, en ja ook deze heeft een (flinke) in-, en uitschakel plop.....
Laatst gewijzigd door Rizzo op za 26 mar 2011, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Goed, onderstaand de inschakelvertraging van de Prelude voorversterker uit de Elektor Audio Special 5. Bouw deze eens op, en sluit de contacten van de relais zo aan dat de uitgangen van de Mini-DSP worden kortgesloten (liefst met 100R in serie, dus niet koud aan GND knopen)

Met vriendelijke groet,

En dan is dit het stukje wat mij nog niet helemaal duidelijk is. Maandag eerst even werken, dinsdag wordt ik verwacht op een vliegveld in België dus hopelijk later in de week even tijd om onderdelen te halen...
Je weet me te vinden, dus kom maar op met die blonde vragen :D

Met vriendelijke groet,

Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het leukst vind ik te begrijpen wat iets doet,op m'n 69ste blijf ik studeren,maar goed iedereen z'n meug.
Als dat vliegveld Zaventem is dan ben je in de buurt,langskomen in Overijse :?: Rusthuis Mariendal O:) .
Anne
Leeuwarden

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Is een printtrafootje van 0,95VA voldoende?
Je mag die wisselspanning van dezelfde trafo af snoepen die de Mini-DSP voedt, je hebt daar vast wel iets van 8-12V AC toch?

Met vriendelijke groet,

Die geniet eerst nog even van een iPhone-oplader. Ik heb die printtrafootjes liggen. Ik had in gedachten om eerst een kanaal te bouwen en dat te testen op een woofer.
Leeuwarden

Ah!buis schreef:
Het leukst vind ik te begrijpen wat iets doet,op m'n 69ste blijf ik studeren,maar goed iedereen z'n meug.
Als dat vliegveld Zaventem is dan ben je in de buurt,langskomen in Overijse :?: Rusthuis Mariendal O:) .
Anne
Kleine Brogel :-)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oh! dat ruikt naar Libiê,geef mij dan maar m'n rusthuis :D .
Anne
Leeuwarden

Rizzo schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik heb de gebalanceerde versie, en ja ook deze heeft een (flinke) in-, en uitschakel plop.....
Hmmm... Jammer...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
jazeker, ik lees mee. meestal op m'n foon de laatste tijd, dus schrijf ik wat minder. ik heb over t onderwerp vrij uitgebreid gesproken met Tony van MiniDSP, en het is gewoon het directe gevolg van een ontwerpkeuze (en op basis daarvan verwacht ik niet dat de balanced versie zich anders zal gedragen op dit punt).

Het ding is ontworpen om in een systeem te worden ingebouwd, en dat de in dat systeem de volgorde is: dsp aan, versterker aan, muziek luisteren, versterker uit, dsp uit (of gewoon minidsp de hele tijd aanlaten, de CO2 uitstoot veroorzaakt door die 0.5W is al met een enkele tulp te compenseren). Ik zelf heb dat in die set met de Concaeve's opgelost door een versterker te gebruiken die pas na een dikke tel na aanzetten uit mute gaat, en waar ik met een relais dat met de 230V gestuurd wordt direct de mute van de versterker weer er in gooit, een 1000µF elko zorgt dan dat de MiniDSP nog even aan blijft.

Dus als je nu de voeding zo opbouwt dat bij aanzetten de minidsp direct sap krijgt en de versterker via een vertraging aan gaat, en dat bij t uitzetten de versterker direct uit (en/of de uitgangen van de minidsp aan gnd) en de voeding naar de minidsp nog even in leven blijft (een 1000µF elko is daarvoor al genoeg als de versterker echt direct uit gaat) dan ben je er dus.
Leeuwarden

Dat lukt bij mij niet. Is allemaal stand-alone spul. Ik heb ook grote voorkeur voor een beveiliging. (mocht iemand in de familie dan toch de installatie aan willen zetten, dan kan het in ieder geval niet fout gaan... :-) )
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan laat je de minidsp toch gewoon altijd aan?
Leeuwarden

Het is een optie maar dan moet je wel vreselijk goed nadenken als het een keer wel (allemaal) uitgezet moet worden...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Ik heb die printtrafootjes liggen. Ik had in gedachten om eerst een kanaal te bouwen en dat te testen op een woofer.
Lijkt me prima, dat werkt natuurlijk ook, wel even parallel (de 220V) aansluiten aan de voeding van de Mini-DSP anders werkt het nog niet natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

cobaltjeh schreef:
Ah!buis schreef:
Dat ik liever kortsluit dan doorverbind is wegens de gevolgen van een slecht kontakt.
Met de kortsluit-manier speelt alles goed alleen de plop wordt weer (min of meer) hoorbaar,terwijl met de doorverbind-manier gaat het geluid sputteren of zachter doorkomen.
Anne
Als je kortsluit blijft de plop dat heb ik al ondervonden, tenzij je iets van 10 seconden wacht met inschakelen van relais. Maar dit is nu juist iets waarmee ik aan het testen ben. Dus ik zal de resultaten wel posten hier.
Ik heb even getest met kortsluiten, en werk nu met 5 seconden inschakeltijd voordat ik het kortsluitende relais onderbreek. Resultaat een 100% schone inschakeling zonder plop.
Alleen met uitschakelen heb ik iets van 1 seconden buffer zitten tussen afvallen relais en uitvallen van mijn voeding voor de minidsp, dit is helaas net wat te kort waardoor er nog een kleine uitschakelplop te horen is, ik vind deze echter niet storend.
Leeuwarden

Jouw tweeter overleeft dat?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Leeuwarden schreef:
Jouw tweeter overleeft dat?
Het is echt een klein plopje wat je maar net hoort, dus ik gok dat de tweeter daar geen probleem mee heeft. Beetje vergelijkbaar als een t-amp die je uit zet.
Daarnaast gok ik dat het toch beter is om de tweeter altijd te voorzien van een elco, voor eventuele fouten die je kan maken in de instellingen.

De oorspronkelijke plop is inderdaad sterk genoeg om zelfs een mid of woofer te slopen wanneer deze op een flinke eindtrap zit.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je antiplop net zoeits is als die van de prelude dan kun je altijd nog proberen om de elko direkt na de gelijkrichter wat kleiner te nemen.Tenzij de zachte uit-plop al bij het huisgezin hoort natuurlijk :lol:
Anne
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, ik had met alleen een elko in de voeding van de minidsp al wel voldoende vertraging om de plop bijna weg te krijgen, maar vond t gewoon niet netjes dattie er was, heb toen dus dat relais er bij gebatst
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om alle misverstanden te voorkomen,daarnet bedoelde ik wel de elko van de gelijkrichter voor het relais,niet die van de DSP.
Wat betreft het wegwerken van een uitschakel-plop door een dikkere elko voor de DSP dan moet je die wel via een weerstand laden (om het inschakelen niet te vertragen) met erover een diode (pijltje=anode aan extra C ) zodat de weerstand maar in een richting meespeelt.Helpt alleen niet tegen inschakel-plop :( .
Anne
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bedoelt zo:Afbeelding
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nee,eigenlijk bedoel ik het zo :-s .
Anne
Bijlagen
Resv.JPG
Leeuwarden

Heel grappig... als je het schakelingetje uit de Prelude bouwt maar je bent geen elektronicus en ook nog eens erg moe, dan maak je eerst mee hoe een diode ontploft en als je die vervolgens vervangt door een klein diode-brugje maak je mee dat een condensator ontploft. Nu had ik zelf nog nooit een ontploffende condensator meegemaakt en dit was maar een kleintje, ben wel heel benieuwd wat er gebeurd als 10.000 uF de lucht in gaat!

Nu eerst even valium en nieuwe onderdelen halen!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”