klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door mipo »

Ik ben op zoek naar een "gewone" klopboormachine die ook heel fatsoenlijk door beton heen gaat.
Nu heb ik een 12 jaar oude Metabo sbe 600, heel fijn voor hout, maar heeft serieus veel moeite met beton.

Mijn vraag is nu; wie heeft positieve ervaring met een goede middenklasse klopboor die ook beton lust?

(Ik zie bijv. een metabo sbe 701 sp en een Bosch GSB 16 RE langskomen als ik zoek op het net.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Die zijn er gewoon niet.... zeker niet voor dat harde beton van tegenwoordig.

Daar heb je simpelweg een boorhamer met SDS boren voor nodig. Zelf heb ik een Makita HR2020, een niet zo heel grote, die gaat door beton alsof het koek is. Maar dat doen andere merken met dit kaliber boor ook wel. Hij heeft zich al dubbel en dwars terug betaald.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door TH0M »

Heb zelf een Hitachi, doet het ook naar behoren. Goede boren helpt ook behoren!
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Leon »

Een klopboormachine heeft domweg niet genoeg slagkracht om goed door beton heen te komen. Met een boorhamer kom je veel makkelijker en sneller door beton, waardoor ook je boren minder hard slijten. Bijna alles draait in het ontwerp om het aantal joules slagkracht, de draaiing is domweg alleen nodig om het gruis af te voeren. Als je deze machine naast je huidige wilt gebruiken dan zou je kunnen kijken naar de GBH 2-23RE of GBH 2-26RE. Als het een vervanging is kun je kijken naar de GBH 2-26DFR.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door EppeRRR »

Hilti is heer en meester in dit werk, maar dan wel de boorhamer zoals hierboven genoemd.

Heb zelf een goedkope Skil Boorhamer en die voldoet ook prima, de 3 standaard boren (van 6, 8 en 10mm) die erbij zitten stellen niet zoveel voor. Maar met een degelijk merk sds boor kan kom ik zelfs door het ontzettend harde beton hier in huis :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door hannesie »

Ik heb al jaren 1 van de eerste boorhamers van Bosch, die is al door de hele buurt gebruikt, een soort lichtekooi van een boor. Ze is nu al 25 jaar. :oops:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Het enige is dat er geen beitel stand op zit, maar hij blijft het prima doen in alle soorten beton en karton. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Op de mijne zit ook geen beitelstand. Dat werkt toch niet bij zulke machines, daar zijn ze weer te klein voor. Voor hak- en breekwerk kun je toch beter een echte Hilti huren in geval dat...
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door EppeRRR »

Beitelstand is funest voor een boorhamer, heb veel degelijke merken zien sneuvelen na het gebruik van de beitelstand.

Wil je beitelen, gebruik dan een kangoo met beitel, maar gebruik er geen boorhamer voor.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Leon »

Hilti is heer en meester in dit werk
Vroeger wel, maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van. De Bosch die ik aangeef is lichter in gewicht, maar heeft nog steeds een grotere slagkracht als een TE 7 model.
Voor beitelen kijk je naar bijv. SDS max, gewone SDS machines zijn daar niet op gebouwd. Een paar tegeltjes van de muur tikken lukt nog wel, maar meer ermee doen is vragen om een probleem.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door mipo »

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik er verstandig aan doe een aparte boorhamer erbij te nemen
aangezien ik deze ook steeds vaker nodig zal hebben..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Verstandig. Neem wel een machine die zowel rechtsom als linksom kan, dat zijn ze niet allemaal. Vooral handig als je boor vast komt te zitten tussen een kiezel en betonijzer of door te veel aan gruis in het boorgat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door markbakk »

EppeRRR schreef:
Beitelstand is funest voor een boorhamer, heb veel degelijke merken zien sneuvelen na het gebruik van de beitelstand.
M'n Bosch blauw is nog steeds heel hoor! Maar ik bik er hooguit wat tegels en mortel mee af. Voor zwaar werk (beton) moet je idd een breekhamer pakken.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Penguin »

meestal ligt het niet aan de boren (mits nieuw) en niet aan de klop van de hamer in je boormachine.
Het ligt voor 90 % aan de mens die de boor in de muur ramt.
Te veel druk zorgt voor een te heet wordende boorpunt.
En de hamer MOET zelf de kiezels verbrijzelen .... dit kan alleen maar als je de boor het werk laat doen.
Lichte druk brengt je veel verder.
En om de zeg 15-20 seconden boren geheel de boor uit de muur trekken, daarmee los je het boorgat met puin.

Als je dit handhaaft kun je echt veel gaten doen met de machine en goede sds sluiting.

kom je eenmaal op staal, zuig het gat uit neem een staal boor en je boort zo door die staaldraad heen.
Daarna vervolg je weer met de betonboor

Heb in de bouw duizenden gaten geboord ook in zware kolommen gewapend beton.

1) nieuwe boor
2) lichte druk zeker niet tegen leunen.
3) geregeld lossen van puin uit het boorgat

Voor een redelijk bedrag 148 euro heb je een mooie proffi die heel erg lang mee gaat
http://www.vergelijk.nl/boormachine/dewalt/d25012k/
Afbeelding

is even een net iets meer uigave maar je doet hier zeker meer dat 10 jaar mee en geen frustraties
Deze heeft echt kracht en met gemak de zwaarste muren in komt
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door AntonZ »

Voor incidenteel gebruik voldoet bij mij het goedkope prul prima. Jaren terug voor enkele tientjes aangeschaft. Heeft onder andere twee badkamer verbouwingen doorstaan, waarbij voor leidingwerk een aardig aantal gaten van zo'n 2cm doorsnee door gewapend betonnen verdiepingsvloeren moest. Het verbaasde me dat die machine het eerste gat overleefde, inmiddels heeft ie een stuk of 10-15 van dat soort gaten gehad en een veelvoud aan kleinere klusjes, doet het nog steeds. Wel gehoorbescherming dragen, het hameren maakt minder herrie dan een klopboor, maar het tandwiel mechaniek in de machine maakt een hels geluid.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Penguin »

Weet ik wel incidenteel gebruik ben je een audiofiel?

"machine maakt een hels geluid "

Deze veel minder en minder arm trillingen als je dan toch een nieuwe moet kopen :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Waar gààààààààt....................... dit nog over? Mipo vroeg in eerste instantie om een klopboor die óók in beton kan. Volgens mij wil hij noch professioneel betongaatjesprikker noch betongatenfiel worden.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Penguin »

Wat ben jij OVERDREVEN serieus zeg was meer als een grapje bedoeld

Klopboormachines zijn voor beton daar gaat het toch over.
Zeg alleen dat deze machine erg degelijk is en niet voor 2 jaar gebruik maar een beter merk
Ook hobyisten werken graag met zoiets, meer niet.

Er zijn wel meer mensen die dit lezen en wel zo`n machine willen of zoeken, dat is de enige reden waarom ik het hier heb geplaatst.
Laatst gewijzigd door Penguin op za 02 apr 2011, 2:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Penguin »

Pjotr schreef:
Die zijn er gewoon niet.... zeker niet voor dat harde beton van tegenwoordig.
Jij weet echt nul comma nul, Peter

Heb een jaar of 25 metaal en bouw ervaring.

Maar ehh weer on topic want daar vroeg de ts helemaal niet om :wink:

En als je JOUW aanbevolen machine vergelijkt met die De walt is de jouwe nog duurder ook (in-exc. prijzen)

Wat nou, professioneel-fiel zijn :lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Niet om het een of ander maar die DeWalt die je laat zien is toch géén klopboormachine? Maar ook gewoon een boorhamer.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Leon »

Ja, dat is een boorhamer. Ik ben bang dat hij niet weet wat een klopboormachine is. Dat heb je soms met professionals: die komen zulke machines zelfs in 25 jaar niet tegen ;)
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Penguin »

Pjotr schreef:
Niet om het een of ander maar die DeWalt die je laat zien is toch géén klopboormachine? Maar ook gewoon een boorhamer.
De grootste natuur kiezels ze gaan als boter in beton
Heb in structureel belangrijke kolommen geboord om bedienings delen er op te monteren
Gewoon een 6 mm betonboor komt er moeiteloos in.
Alleen slijten die boren enorm snel na een gat of 10-12 zijn ze gewoon bijna op.
Door de hitte en kiezels gaat de boor dus erg snel achteruit.

Boren met opleg plaatjes zijn wel duurder maar je haalt er dubbel zo veel gaten mee.

Het leuke van die De Walt je kan hem ook als kango gebruiken want je kan de spil stil laten staan en toch hameren.
Gewoon een goed en zeer degelijke boormachine die je ook met een sds metaalboor kop kan uitrusten voor metaal boren.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door xander79 »

Mijn ervaring met die goedkope machines is dat het allemaal net niet werkt.
Ik heb hiervoor ooit een bosch gekocht, de huis tuin en keuken lijn,
volgens mij heeft hij een groene kleur(ben kleurenblind, weet het dus niet zeker :( ).
De standaard machines die ze bij de Praxis verkopen. En daar kon ik niet eens in mijn
plafond een gat boren(kanaalplaatvloer)

Je moet wel wat hier boven al gezegd is, de machine het werk laten doen.
Anders sloop je je boren en je machine.

Ik zelf heb nu een Hilti en die gaat als een malle door beton!
Alleen het enige is dat ze best wel wat kosten :( , maar als je hem hebt, krijg je er er geen spijt van!

Hoe vaak ga je hem gebruiken, gebruik je hem een paar keer per jaar........
Dan zijn er toch wel vrienden, die er wel een heeft en dan kan je hem toch lenen?

Xander.

ps.
Kijk eens op marktplaats, ik zie wel vaker een hilti voorbij komen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door Pjotr »

Dat van die groene Bosch klopt wel naar mijn ervaring. Maar dat was wel een exemplaar uit de low budget serie jaren geleden. Die vielen snel uit elkaar. De huidige middenmoters van zeg rond en boven de €150 zijn verder gewoon goed voor normaal thuis gebruik. Maar volgens mij heeft Mipo allang zo'n ding.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: klopboormachine Metabo-Bosch-etc

Bericht door xander79 »

lol....zie nu pas de datum van de post voor mij :? .

En welke heeft hij gehaald? En lukt het allemaal?

Xander.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”