Kast van PVC-buis

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Kast van PVC-buis

Bericht door Marcel »

Beste forumleden,

Ik ben aan het denken om een kast te bouwen ('d Apollito) van een PVC-pijp met een diameter van ca. 20 cm.
Ik lees hier op het forum heel weinig over en denk dat het juist een mooie mogelijkheid biedt om te experimenteren met de inhoud door de bodem (ronde schijf) in de pijp omhoog of omlaag te bewegen om zo aan het juiste kastvolume te komen en daardoor ook aan de juiste afstemming m.b.t. het laag.
Wellicht is het een optie om de bovenkant open te houden (Pied Piper) en dan eens te horen wat dit doet.

Dat is een beetje mijn visie op dit gebeuren, maar ik ben zeer benieuwd naar de reacties die jullie hierin kunnen bieden.

Groeten,

Marcel
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi plan....

maak het evt wat concreter (tekening helpt enorm), dan krijg je meer reacties denk ik
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Er is wel eens wat gedaan met HDPE buizen in een ander topic,
Materiaalmet een veel dikkere wand dan standaard PVC buizen.

Mij lijkt het grootste nadeel de afwerking en aansluitingen met units etc.

Ik gebruik het af en toe wel eens (als het toevallig past) om snel wat TL rekenwerk in praktijk te brengen. Een veel betere benadering van een pijp is er namelijk niet :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een ronde PVC buis heeft als voordeel dat het extreem stijf is.
Daardoor heb je weinig last van resonanties van het materiaal.

Echter heeft een ronde buis direct ook nadelen.
Het oppervlakte van een cirkel is nmlk Pi*r^2, en je zult direct zien dat bij een cirkel met gelijke diameter als een zeide van een vierkant, je flink veel oppervlakte verliest.

Aangezien je toch een bepaald volume wilt hebben, zul je de buis dus relatief lang moeten maken.

Voor een TL zal dit niet echt een probleem zijn, echter als je voor een gesloten of BR systeem wilt gaan, kun je dus last krijgen van (flinke) staande golven in de buis.

Daarnaast is natuurlijk de afwerking en plaatsing van de woofers wat lastiger.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Komt ook nog bij dat de plaats waar de woofers wilt inbouwen, als dat aan de voorzijde is neem ik aan, je deze kant zult moeten afvlakken.

Neem je een bescheiden woofertje van 15cm, dan moet je al zover je buis afvlakken dat je in de diepte in de problemen komt (de magneet zal de achterwand raken.
Daar zijn dan ook wel weer oplossing voor, maar makkelijker/mooier wordt het er (vaak) niet van.

Op het eerste gezicht lijkt het een makkelijk materiaal, maar al doende loop je toch tegen vreemde problemen aan, maarrrrr daarom niet minder leuk :)
markje

Bericht door markje »

bartsegers schreef:
Er is wel eens wat gedaan met HDPE buizen in een ander topic,
Zat ik dus ook aan te denken.

Krijg je geen staande golven bij hogere frequenties of zit 20cm golflengte niet in het probleemgebied?

Groeten Mark
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Met 20cm heb je last bij het laag/midden, volgens mij zo rond de 400Hz.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Staande golven bij hogere frequenties zijn te temperen met demping.

(vilt, schuim, dempingswol etc etc.)

Montage van een woofer die je wel vooruit wilt laten stralen is makkelijk te doen met een 90 graden bochtje natuurlijk.

Komt meteen het voordeel van die pijpjes naar voren, je kan naar hartelust kastvormen maken :D

voorbeeldjes:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Behalve die HDPE buizen moet er ook nog wat rondslingeren over luidsprekers, gemaakt met PVC buizen. En zelfs een gelijksoortig idee van beton.

Als grootste nadeel zie ik inderdaad ook een vrij hardnekkige staande golf. In een rechthoekige kast zit nog een verloop in de afstand tussen tegenoverliggende wanden, waarbij je slechts 2 tot 4 maal dezelfde afstand tegenkomt. In een cilinder is die afstand op elke positie binnen 360 graden gelijk, met slechts een kleine variatie bij de baffle. Dat moet dus wel resulteren in een dominante piek... in dit geval vooral rond 6.8 KHz, als ik me niet vergis. In een gesloten behuizing is dat misschien nog wel redelijk te ondervangen door hem geheel te vullen met dempingswol. De openheid in het middengebied neemt daar dan wel weer mee af.

Ik kan me overigens herinneren dat de eerste bouwer erg tevreden was over zijn PVC-behuizingen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Die "gevreesde" staande golven zijn toch eenvoudig met wat strategisch schuin geplaatste schotjes op te lossen? (uiteraard geperforeerd voor de doorlatendheid).

Maak een kruis die door de gehele lengte van de buis loopt. Maak hier gaten in met een 7-gaten zaag en plaats in dit kruis strategisch nog wat schuine schotjes. Hierdoor creëer je simpel een labyrint waar een woofer echt geen last van heeft en je staande golf "probleem" is weg.

Persoonlijk zou ik niet werken met 90graden bochten en daar een speaker in monteren, want dan krijg je de flens te zien en heb je ook het effect van een rioolpijp met een speaker er in... Niet echt mooi.
gvy

Bericht door gvy »

Of een RVS buis.
Het verwerkt wel een heel stuk moeilijker.

Afbeelding

Geert
gvy

Bericht door gvy »

Of een RVS buis.
Het verwerkt wel een heel stuk moeilijker.

Afbeelding

Geert
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die gevreesde staande golf heb je geen last van met een cilinder, als de driver netjes in het centrum zit en naar boven wijst (Pluto van Linkwitz). Hij kan dan alleen ontstaan op enige afstand van de conus, daar waar hij geen probleem geeft omdat de behuizing zo stijf is. Waar je dan nog vooral last van hebt is de staande golf in de hoogte, die doorwerkt op de conus van de driver. Deze staande golf kan worden aangepakt met voldoende demping met toenemende dichtheid naar beneden toe.

Btw de commerciële speakers die ik heb gehoord met een woofer naar voren wijzend in een cilinder zijn zo ongeveer de meest kleurende speakers die ik ken...misschien heb ik pech gehad en verkeerde voorbeelden gehoord.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

PVC buis speakers?

ik vind deze kleintjes na al die jaren nog steeds leuk klinken tijdens het werken :mrgreen:

Het montagedeel waar de BGS10 inzit, is een adapter voor een dampkapafvoer.
Die gaat via een gat in de bureautafel naar anderhalve meter 90mm TL buis die onzichtbaar achter het bureau hangt.
Het laag dat hieruit komt verwacht je niet van dat kleine zichtbare adapterkastje op het bureau :lol:

de koekendoos die er tussen ligt is de PC versterker. Niet erg professioneel, maar 'k vond het wel origineel, bij de hand en gratis!
Bijlagen
009 [1024x768].JPG
015 [1024x768].JPG
gvy

Bericht door gvy »

Heel erg leuk stukje zelfbouw.

Geert
Plaats reactie