Welke woofers ter vervanging van de B200 (Kef)??
Moderator: Beheerdersteam
Welke woofers ter vervanging van de B200 (Kef)??
Ik ben door een collega in het bezit gekomen van de inhoud van 2 Kef's 105/3's op de B200 woofers na..
Nu wil ik de zuilen opnieuw op gaan bouwen maar bij gebrek aan de 4 B200 woofers (zijn meerdere types en ik weet niet precies welke er in gezeten hebben) Maar door welke 8" woofers zou ik deze kunnen vervangen? en dan in de volgende 3 prijsklasse:
Low budget: ??
Middenklasser: ??
High end: ??
2de vraag er maar gelijk bij:
Ik lees dat er een Kube200 wordt aangeraden, maar ik kan op mijn receiver aangeven wat er voor speakers aangesloten zijn en kan daar het signaal op aanpassen, dit is toch eigenlijk wat je met de Kube200 ook doet?
Nu wil ik de zuilen opnieuw op gaan bouwen maar bij gebrek aan de 4 B200 woofers (zijn meerdere types en ik weet niet precies welke er in gezeten hebben) Maar door welke 8" woofers zou ik deze kunnen vervangen? en dan in de volgende 3 prijsklasse:
Low budget: ??
Middenklasser: ??
High end: ??
2de vraag er maar gelijk bij:
Ik lees dat er een Kube200 wordt aangeraden, maar ik kan op mijn receiver aangeven wat er voor speakers aangesloten zijn en kan daar het signaal op aanpassen, dit is toch eigenlijk wat je met de Kube200 ook doet?
Re: Welke woofers ter vervanging van de B200 (Kef)??
Dat wordt een aardig staaltje reverse engineering ben ik bang. Maar ik zou eerst wat langer op het WWW rondsnuffelen. http://www.hifiloudspeakers.info/
De correctiekarakteristiek van de Kube namaken kan prima (met dsp), maar je moet de karakteristiek wel kennen (door 'm te meten).
De correctiekarakteristiek van de Kube namaken kan prima (met dsp), maar je moet de karakteristiek wel kennen (door 'm te meten).
Ik heb al redelijk gegoogeled maar over de driehoekige B200 is heel weinig te vinden, dit type is voor zover ik zocht nergens beschreven.
Waar ik op terecht kom is dat de karakteristieken zijn:
8 Ohm
Frequentiebereik 25 - 35000
en dat ik bij het bouwen een zo'n 20-30 liter nodig heb, maar ik ben van plan om de originele afmetingen te behouden.
That's all...
Waar ik op terecht kom is dat de karakteristieken zijn:
8 Ohm
Frequentiebereik 25 - 35000
en dat ik bij het bouwen een zo'n 20-30 liter nodig heb, maar ik ben van plan om de originele afmetingen te behouden.
That's all...
Ik zou als ik jou was niet ervan uitgaan dat er maar één driehoekige B200 is geweest. De vroeger ook voor zelfbouw verkrijgbare B200G is voor zover ik weet een andere dan de units die zijn toegepast in de RR-serie. Als je (toch nog) wil kan ik nog wel eens nasnuffelen in een oud Lautsprecherjahrbuch welke parameters Michael Gaedtke van de B200G destijds gemeten heeft.
-
dream theater
Het klopt het is de driehoekige B200 SP1256 veelvuldig gerefoamd
Kijk hier maar,
http://www.hifiloudspeakers.info/speake ... .php?t=208
Kijk hier maar,
http://www.hifiloudspeakers.info/speake ... .php?t=208
Om het nog iets gecompliceerder te maken: het schijnt dat KEF zowel B200's met foam- als met rubberrand in de 105.3 heeft gemonteerd. In het eerste geval is de trotse eigenaar na 10-15 jaar de Sjaak, in het tweede geval mag je rekenen op een wat langere levensduur. Wel slim idee om de stang tussen de magneet-assemblies te vervangen door drie 'afstandhouders' op de chassis' zelf.
Maar om terug te keren op de oorspronkelijke vraag: een driver met een fatsoenlijke xmax, een fs onder de 30Hz en een Qts van minder dan 0,35 zal denk ik de B200's kunnen vervangen. Sowieso is de output van een bandpass meer afhankelijk van het totale systeem dan van de individuele units. Is overigens prima te simuleren met de gebruikelijke software.
Let er wel op dat KEF deze kasten van de RR-serie niet modelleerde op een perfecte bandpassoutput, maar meer aanstuurde op 'zoveel mogelijk output' (weet ik van iemand die destijds stage liep bij KEF). Daarom kun je ook niks met de poortdimensies van de kasten. De Kube diende ervoor om het resultaat glad te strijken.
Maar om terug te keren op de oorspronkelijke vraag: een driver met een fatsoenlijke xmax, een fs onder de 30Hz en een Qts van minder dan 0,35 zal denk ik de B200's kunnen vervangen. Sowieso is de output van een bandpass meer afhankelijk van het totale systeem dan van de individuele units. Is overigens prima te simuleren met de gebruikelijke software.
Let er wel op dat KEF deze kasten van de RR-serie niet modelleerde op een perfecte bandpassoutput, maar meer aanstuurde op 'zoveel mogelijk output' (weet ik van iemand die destijds stage liep bij KEF). Daarom kun je ook niks met de poortdimensies van de kasten. De Kube diende ervoor om het resultaat glad te strijken.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
Het lijkt me vragen om moeilijkheden. Het zou namelijk wel heel toevallig zijn als je woofers zou kunnen vinden die behalve dat ze aan de T/S-parameters voldoen, ook nog goed aansluiten op het scheidingsfilter.
De Kef 105/2 had ook nog eens een dikke condensator van bijna 600 uF in serie met de B200. Dit werd toen uitgelegd als een subsonisch filter (wat het ook is) maar werkt ook nog zodanig op de impedantie-piek in, dat er een (veel) kleinere kast nodig is. Kef was volgens mij de eerste, die de " truc met de condensator" toepaste. Toen liepen ze eigenlijk al tientallen jaren vooruit!
Het nadeel voor jou is, dat je echt een speaker met precies dezelfde parameters moet vinden, anders moet je ook nog eens die condensator wijzigen en dat kun je alleen maar goed simuleren met Boxsim.
Het nadeel voor jou is, dat je echt een speaker met precies dezelfde parameters moet vinden, anders moet je ook nog eens die condensator wijzigen en dat kun je alleen maar goed simuleren met Boxsim.
Tsja, tientallen jaren geleden was gewoon de CS-serie (CS1 t/m 7) te koop voor zelfbouwers. De CS1 en CS3 hadden een C voor een B3-afstemming. Was ook toen op zich niet echt iets nieuws, alleen was KEF (ook?) toen een producent die het ontwerpen van luidsprekersystemen een beetje serieus wetenschappelijk oppakte. Een zekere meneer Small en een zekere meneer Fincham waren destijds daarvoor verantwoordelijk...threshold schreef:Kef was volgens mij de eerste, die de " truc met de condensator" toepaste. Toen liepen ze eigenlijk al tientallen jaren vooruit!