Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone

Bericht door Ah!buis »

Ziet er goed uit :D ,met meten aan de gloeidraad gaat de BUX85 niet kapot.
Als de bedrading volgens schema is dan zit er niks aan pin 9,met de buizen erin staat daar een goeie 6V op als het ok is.
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Ik zal eerst pin 4 & 5 eens even meten om te kijken of daar 12.6V op staat. Ik snap alleen niet helemaal hoe ik pin 9 (de 6V) moet meten?

grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Ok. Ik meet geen spanning op pin 4 & 5 van de drie sockets...dat kan natuurlijk niet kloppen...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Op pin 4 of 5 moet geen spanning staan,zit aan de massa.Op de andere moet dan de 12V van C10,C18 staan.
In de buis zitten twee gloeidraden in serie op die 12V ,pin 9 zit in het midden en dus is er de halve spanning te vinden.
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Okay, met mn beperkte kennis weet even niet hoe ik dit moet meten...helpt t als ik even n foto plaats en iemand me kan vertellen waar ik welke spanning moet vinden? Wellicht nog n suffe vraag...als ik de boel onder spanning ben, moeten de buisjes dan direct flink gaan gloeien? Of doen ze dat alleen met een signaal er op? T klinkt suf maar ik heb nog nooit een buizen-amp live zien werken...

Satefan
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Tussen pin 4 en 5 meten.
Meet je tussen 9 en 4 of 9 en 5 dan zal je de halve spanning meten.
satefan

Bericht door satefan »

Okay, ik meet dus geen spanning tussen 4&5....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Goed geen spanning tussen 4 en 5 maar de buisjes gloeien :? .
Waar mag dan pin 9 wel aan zitten :shock: .
Omschrijf 's waaraan zitten C10 , massa , pin 4 5 en 9.(of een tekening)
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Nou ja, gloeien....echt twee zeer kleine oranje stipjes...that's it. The PCB is volgens het schema bestukt, dit gaat niet anders omdat t n kit is. Ik zal zo nogmaals eens meten om t zeker te weten...

[EDIT]. Ik meet precies 1 volt op pin 4 & 5...
[EDIT2]. Op alle drie de tube-sockets...volgens mijn boeren-logica moet t dus eerder in t schema ergens fout gaan...
grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Okay, ik tel dus de socket vanaf de verkeerde kant want als ik op de socket vanaf rechts begin met tellen dan heb ik wel degelijk 12.6 volt...nog steeds een heeeeeeel klein oranje stipje per buis....gaan ze pas echt gloeien als er een signaal op staat? Dus met belasting of zo?

grt

Satefan
dre

Bericht door dre »

voorbuisjes hoeven helemaal niet hard te gloeien :wink:
satefan

Bericht door satefan »

hmmmm.....ik zal er eens wat signaal op zetten....
satefan

Bericht door satefan »

En er is geluid...helaas nog op 1 kanaal maar dat kan van alles zijn....alle drie de buisjes gloeien dus mischien iets in de kabeltjes...eindtrap is wel goed want het probleem verhuist van links naar rechts als ik de kabels omdraai op de eindtrap...

nog ff zoeken dus! Maar er is vooruitgang.

EDIT: Had een tulpje verkeerd gesoldeerd maar nu uit beiden kanalen geluid. Wat een historisch moment...mn preamp doet t!! Even een traantje wegpinken...
Laatst gewijzigd door satefan op do 17 mar 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

als 1 zijde goed werkt kun je makkelijk terug meten :wink:
satefan

Bericht door satefan »

En de versterking is behoorlijk! Ik had eerst de UcD's direct aan de DAC en volume veel tegen maar met de buisjes er tussen is t veeeeel harder. (logisch natuurlijk maar ik ben nog wat euforisch!)

Satefan
dre

Bericht door dre »

klinkt het nog een beetje?
satefan

Bericht door satefan »

Nou, ik heb t idee dat t heel aardig klinkt, t klinkt open en fris... Zonder de preamp blijft t geluid naar mijn idee meer aan de speakers plakken...t lijkt nu wat meer open...maar da's gebaseerd op 4 minuten luisteren...

Satefan
dre

Bericht door dre »

klinkt in ieder geval positief! 8)
satefan

Bericht door satefan »

Janis Ian klinkt geniaal goed...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat het werkt,mijn gelukwensen :D
Toch zit er een en ander scheef.Als je verkeerom getelt heb dan blijft pin5 hetzelfde,maar pin4 wordt pin6 en vv.
Maar pin6 is een anode en daar staat 140V of bij het derde buisje 240V op,da's niet niks of 1V :?: :? .
Ook wel duidelijk hoe die transistor is gesneuveld,als je pin6 voor 4 neemt en die per ongeluk tegen pin5 houdt dan sluit je je bij buis 3 de voeding kort,plof gedaan 8-[ .
Kijk alles aan de hand van het spanningslijstje(tov massa),wat ik in febr.heb doorgegeven,voor de zekerheid maar na.
Zit er eigenlijk al een volumeregelaar in ? En hoe heeft de leverancier gereageerd op de missers in het schema ?
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Thanks Ah!buis. Ik denk dat ik weet wat t issue is. Mn multimeter geeft een 1 als je iets probeert te meten dat buiten het ingestelde bereik ligt...ik had m dus op 20V staan omdat ik verwacht 12.6V te meten. Maar als er dan 140V op staat geeft ie 1V aan. User-error dus :oops:

Ik had de volumeregelaar aan de UcD's hangen dus kon ik even testen. Dit werkte aardig maar hij moet voor de pre natuurlijk. Dat ga ik nu even doen, ik kon gisteravond niet meer logisch nadenken dus lukte t niet. Hopelijk vandaag meer suc6.

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Okay: Volgende probleem. Ik krijg de volume-regelaar maar niet correct aangesloten (volgens mij dan).

De regelaar heeft 2 X 3 aansluitingen. Een 1 signaal 1 (+), 1 signaal uit (+1) en een massa. Dit dus maal 2 voor links en rechts. De gebruikte kleuren zijn zwart, oranje en grijs. Ik denk dat zwart de massa is. De manual heeft helaas andere kleurcodes (zie manual + foto attached).

De preamp heeft twee aansluitingen voor t signaal, een voor ingaand en een uitgaand. Deze aansluitingen hebben maar 1 massa (dus drie aansluitpunten in totaal). Het lijkt mij logisch dat de beide massa-aansluitingen voor links & rechts van de regelaar op deze 'centrale' massa aangesloten dient te worden. Ik weer dus echter niet waar ik de massa van de uitgang op aansluit. Zodra ik dat echter doe en ik meet de weerstand tussen het ingaande en het uitgaande signaal dan lijken links en recht met elkaar in verbinding te staan. Kortom, Het ingaande signaal van links meet een weerstand met het uigaande signaal van rechts. Volgens mij (maar wie ben ik) mag dat dus niet voorkomen.

Kan iemand me vertellen of ik dit zo goed doe? [EDIT] of is de conslusie dat zwart blijkbaar niet de massa is op de volumeregelaar?
step_attentuator.jpg
Mijn_volumeregelaar.jpg
Bijlagen
23 Step Ladder Type Attenuator User Manual.pdf
(1018.86 KiB) 298 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

In de hoop dat je de 100k ,of beter nog de 250k, versie hebt verwijs ik naar m'n tekening van 01/01/'11.
De grijze aan C1 , oranje aan C2 en zwart op de plaats van R15 waar die niet aan C2 zat.
Dit alles in de veronderstelling dat het schema klopt.
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Hmm....ik ben erg huiverig om iets aan t schema te wijzigen om de volumeregelaar ertussen te prikken. Het liefst plaats ik m toch voor de preamp en na de DAC.

Echter, Als ik mn UCD's direct aan de DAC heb dan speelt dat prima (ik kan volume op mn bron regelen zodat t niet knetterhard klinkt gelijk). Maar....zodra ik de Preamp aan de UCD hang dan hoor ik n brom...volgens mij ergens een massaprobleem maar waar...

Satefan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tIs anders wel DE plaats voor een volumeregelaar,voor de kathodevolger en na de voorversterker.Zo krijg je bij lager volume ook minder ruis en brom van wat er voor zit.
Maar zonder meer goeie gegevens zoals welke potmeter en wat zit er echt op de pront qua schakeling,blijven de raadgevingen giswerk.Met alleen vragen maar geen gegevens komen we niet verder.
Anne
Plaats reactie