Mijn Gainclone in aanbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Mr Tube »

SSassen schreef:

Zal ik dan nog wat verse kolen op 't vuur gooien? Wat je zegt klopt, sterker nog, er is een manier om met doorsnee (dus niet bipolair) elco's de prestaties van een elco te verbeteren. De truc is om twee elco's antiparallel aan elkaar te schakelen (+ aan -, - aan +). Onderstaande PDF geeft hier wat meer informatie over (vanaf pagina 52).

http://www.sg-acoustics.ch/analogue_aud ... mments.pdf

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Sander,

zondermeer een interessant stukje leeswerk

Elco's worden veel vaker in serie gezet ipv parallel, met name bij Marantz ben ik dat wel tegengekomen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Djuke schreef:
SSassen schreef:
Zal ik dan nog wat verse kolen op 't vuur gooien? Wat je zegt klopt, sterker nog, er is een manier om met doorsnee (dus niet bipolair) elco's de prestaties van een elco te verbeteren. De truc is om twee elco's antiparallel aan elkaar te schakelen (+ aan -, - aan +). Onderstaande PDF geeft hier wat meer informatie over (vanaf pagina 52).
Nu gaan we herhalen, vanmorgen om 9:50 heb ik dat al genoemd.
Nou nee, jij zegt 't volgende:
Djuke schreef:
Sommige ontwerpen hebben twee elco's in serie met als achterliggend idee dat eventuele niet-lineariteiten elkaar dan ongeveer opheffen.
Da's heel wat anders dan waar ik naar refereer, namelijk het anti-parallel schakelen van elco's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Djuke
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Je hebt gelijk: anti-parallel is uiteraard anders dan in serie, interessante optie.
Nog even voor de duidelijkheid: als je het gebruik van een elco in de signaalweg eenvoudigweg kan voorkomen heb ik dat ook graag, maar je moet het wel in perspectief zien. Tot nu toe lijkt de vervorming door de Elco een orde kleiner (0.002%) dan die van een LM3875 (0.02%). Gebruik van DC-servo lijkt me erg chique voor een very low distortion amp, maar een DC-servo bij een LM3875 lijkt me wat tegenstrijdig.

Tot nu toe blijft de discussie interessant en leerzaam, dus misschien nog maar een andere optie noemen. Ik ben geen condensator-expert, maar aangezien voor een feedback netwerk een condensator met lage spanning en hoge capaciteit nodig is, waarom geen tantaal-elco gebruiken, eventueel twee in serie of anti-parallel?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Djuke schreef:
Ik ben geen condensator-expert, maar aangezien voor een feedback netwerk een condensator met lage spanning en hoge capaciteit nodig is, waarom geen tantaal-elco gebruiken, eventueel twee in serie of anti-parallel?
Tantaal elco's voldoen prima in een voeding, echter door de opbouw vertonen ze voor AC signalen halfgeleider eigenschappen dus wil je tantaal elco's zeker niet in de signaalweg. Daar komt bij dat tantaal elco's er absoluut niet van houden om een omgepoolde spanning te zien, dus voor AC zijn we dan niet erg bruikbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Djuke
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Mooi, kunnen we die snel afschrijven voor dit doel.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door IJsbier »

Corprius schreef:
Mijn hooft loopt er zo langzamerhand van over :D , maar als het goed is wordt vanavond eindelijk de behuizing geleverd en kan ik mij even op wat anders focussen dan schema's. Nu alleen de chips nog. Zal nog wel een weekje duren aangezien ze uit Hong Kong moeten komen, als het goed is zijn ze al een dag of wat onderweg.

Nog even een aantal stappen terug: De voeding. Oke zo?

Ik had nog een vraagje over de voeding; de C'tjes over de diodes, kunnen die ook 100nF zijn?
Als het goed is zouden deze c'tjes ratels veroorzaakt door de diodes te verminderen. Zou toch ook met 100nF moeten kunnen, ik heb namelijk nu even geen 10nF ligen. ;)
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

Op deze site wordt een voeding gebruikt waarbij de diodes inderdaad worden overbrugt met 100 nf C'tjes. Dus het kan vast ook wel.
http://www.platenspeler.com/diy/amps/ge ... oon_2.html

Momenteel de voeding op enkele C'tjes na in elkaar geknutseld. Ik heb ook geen 10 nF C'tjes liggen en moet deze dus nog halen. Ook de kast zo goed als klaar met alle aansluitingen. Helaas heb ik de matte lak hier en daar beschadigd, dus moet deze opnieuw spuiten ](*,) .
Ook de LM chips zijn er nog niet dus ik moet nog even geduld hebben met verder knutselen.

Heeft iemand nog tips mbt het testen? Ik sluit liever niet meteen mijn goede speakers aan. Kan je bijvoorbeeld ook een 8 ohm weerstand ipv een speaker er tusse hangen? Vast wel....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Ah!buis »

100n over de diodes :?: alles kan maar of het zin heeft :?
De bedoeling is dat die Ctjes de HF storingen kortsluiten,hoe groter de C hoe groter de eraanhangende zelfinduktie->minder nut. :( .
Het best is die 10n en dan keramisch,zo dicht mogelijk op de diode.
Versterker testen met weerstand 8ohm,ja hoor maar wel minstens 10W,tenzij je van rook houdt =P~ .
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door IJsbier »

Bij gebrek aan 10nF c'tjes, toch maar de 100nF C'tjes gebruikt. Tzt maar vervangen door 10nF. Ik wou hem vandaag toch eigenlijk weer spelend hebben.
Dat is gelukt. Ik kan nog iets van brom horen, maar dan moet ik met m'n oor zowat tegen de speaker aan.

PS. De DC spanning op de uitgang is: -80mV om -94mV, niet echt iets om wakker van te liggen volgens mij.

Nog even wat foto's, altijd leuk. :)
Bijlagen
IMG_1535.jpg
IMG_1538.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Ah!buis »

Mooi spul :mrgreen: en lekker ruim opgezet :D .
Zonder 100n of welke dan ook doet ie het ook wel :? .
Waar zijn ze trouwens gebleven,kan ze niet vinden :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Fokko »

Ze zitten voor de diodes, aan de kant van de elko's. De 100nf's gaat nogal op in de kleur van het PCB :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Hé die lijkt wel op de mijne!

Ik heb de c'tjes ook binnen, maar zoek nog een moment om ze erin te zetten.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door IJsbier »

@Robert, Ik heb jouw opstelling idd aangehouden. :) Dat leek me het best te passen. Helaas kan ik de potmeter niet dicht bij de ingang houden. Deze zal voor het koelblok moeten komen, met wat langere draden van de ingang naar de potmeter en weer terug naar de LM3886's.

De 100nF's over de diodes vallen inderdaad niet zo op. Ik heb er ook nog twee bij de aansluitingen voor de versterker. Deze zijn helemaal niet te zien. ;)

Waar zou ik trouwens het beste assen en koppelstukken kunnen kopen om de aansluiting van m'n potmeter te verlengen?
Ik heb gezocht bij Conrad, maar kon het niet echt vinden daar.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

IJsbier schreef:
Waar zou ik trouwens het beste assen en koppelstukken kunnen kopen om de aansluiting van m'n potmeter te verlengen?
Deze vraag speelt ook al enkele dagen door mijn hoofd...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door knuisje »

IJsbier schreef:
Waar zou ik trouwens het beste assen en koppelstukken kunnen kopen om de aansluiting van m'n potmeter te verlengen?
Ik heb gezocht bij Conrad, maar kon het niet echt vinden daar.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=183731
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=183771
:dank:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door IJsbier »

Dank u, Dank u. O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

http://www.display.nl verkoopt ze ook.
Oenboek
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jul 2009, 17:05

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Oenboek »

Ik heb zeer sterk mijn twijfels over het gebruik van een condensator parallel over de diodes. Je creëert daardoor een kortsluiting in AC. Volgend artikel gaat hierover en vond ik heel boeiend: http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf
Daaruit blijkt dat de hoogfrekwent ringing-pulsen door de capaciteit naar een lagere frekwentie gaan. Dus korter bij de audioband. Dat is net wat ik NIET wil. Laat ze maar in de MHzen blijven. Desnoods zet ik een ferrietkern op de leiding tussen de voeding en de belasting om daar het HF tegen te houden.
Ik heb een deel testen gedaan, zowel met de scoop als op het gehoor. Op het gehoor was er voor mij nooit een verschil. Op de scoop zie je wel wat veranderingen, maar daarom geen verbeteringen.
Ik heb wel een (lage) weerstand staan tussen de diodes en de elcos om daar de piekstromen te verminderen. En een RC-kring parallel aan de transfo lijkt me ook zinvol om de resonantie te dempen. Maar ik zie op de scoop onvoldoende verschil tussen verschillende waardes om daarover een uitspraak te doen. Ik pas het dan ook niet toe.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Pjotr »

Die C'tjes zitten er ook niet voor de interne storing maar voor externe en 10nF keramisch voldoet dan prima, maar 100nF keramisch doet het ook. Vaak genoeg meegemaakt dat zonder die C'tjes de FM tuner niet veel meer wilde ontvangen.

Dat verhaal van Hagtech is maar gedeeltelijk juist, gedurende iets van 30% van de tijd geleiden de dioden en laten dan evengoed alles door. zowel hoog als laagfrequent.

Wil je oscillaties t.g.v. het schakelgedrag van de dioden onderdrukken dan heb je een RC snubber over de trafo nodig. Zie de scoop plaatjes hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1461055
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Mr Tube »

Bij gelijkrichting ontstaan hele gemene strompulsen die kort zijn en alleen op de sinustoppen plaatsvinden, die C'tjes helpen om ze iets milder te maken. Het gaat hier dus niet om het filteren van HF maar om het verminderen van storingen die de voeding zelf veroorzaakt, ook belangrijk want daar kan het apparaat wat er naast staat last van hebben.

sommige merken nemen dit probleem heel serieus en houden de voeding bewust buiten de behuizing van met name gevoelige voorversterker schakelingen, Naim Audio is daar een groot voorbeeld van (Hicap, Supercap enz.) maar 47 labs doet dat ook met de powerhumbty en eigenlijk al hun producten.

beschouw de hele AC kant van de voeding als een stoorzender, daar hoort het netsnoer ook bij welke als een antenne beschouwd kan worden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Condensatoren over de diodes hebben als taak om het afschakelgedrag van de diodes wat te temmen, anders verloopt dit nogal abrupt waardoor er harmonischen tot in de ettelijke MHz gegenereerd worden, hoe sneller de diode hoe meer harmonischen. Deze harmonischen kunnen problemen veroorzaken in randapparatuur, maar ook in het apparaat zelf. Speciaal om dit tegen te gaan zijn er ook soft recovery diodes voor gelijkrichting (rectifier diodes) ontwikkeld die iets vriendelijker afschakelen. De condensatoren over de diodes zouden feitelijk uitgevoerd moeten worden als RC specifiek toegesneden op een bepaald type diode, echter da's teveel werk, in de praktijk volstaat een waarde van 10 tot 47nF in 99% van de gevallen meer dan afdoende.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door IJsbier »

In plaats de volumepotmeter en keuze schakelaar in de kast te bouwen heb ik los kastje gekocht en ze daarin ingebouwd. Een passieve voor "versterker". :)
Eindelijk kan nu meerdere bronnen aansluiten en ik heb geen lange draden in m'n versterker. Plus ik kan nu direct van de tulp connectoren naar de LM3886's.

Nu is het dus tijd om het laatste restje brom uit m'n versterker te krijgen.
Het is al een stuk verbeterd nadat ik de GND van de ingangen en de luidspreker uitgangen direct op het IC heb aangesloten ipv het centrale aardpunt.

Met een bron (PC) aangesloten, met Winamp op pauze, is er nog wat brom te horen, het duidelijkst als de volume potmeter ongeveer halverwege staat.
Met de potmeter op 0, hoor ik niks, helemaal max hoor ik wat ruis, bij het draaien van mid naar max gaat de brom over in ruis.
De brom lijkt op een 50Hz, maar ik hoor er ook wat hoogs bij

Zou afgeschermde kabel voor het ingangssignaal nog wat kunnen helpen? Ik gebruik nu geen afschermde kabel.
Verder zou ik het even niet meer weten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Ah!buis »

Bij de ingang en potmeter in ieder geval afgeschermde kabel,is het gevoeligste deel.Met de regeling buiten de kast al helemaal hoognodig.
Zit er wel een weerstand tussen de ingang van het IC en de massa?Zonder dat maakt de uitgang wel hele rare sprongen als de potmeter los raakt.
Anne
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door johnrtd2 »

SSassen schreef:
Condensatoren over de diodes hebben als taak om het afschakelgedrag van de diodes wat te temmen, anders verloopt dit nogal abrupt waardoor er harmonischen tot in de ettelijke MHz gegenereerd worden, hoe sneller de diode hoe meer harmonischen.
Die "ettelijke MHz" is wel wat bescheiden uitgedrukt. Het kan tot in de honderden MHz gaan.
Ik denk soms dat ouderwetse dioden (1N4001 - 7) misschien wel wat zachtzinniger zijn voor het audio signaal.

John
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zit er wel een weerstand tussen de ingang van het IC en de massa?Zonder dat maakt de uitgang wel hele rare sprongen als de potmeter los raakt.
Anne
I.d.d. Altijd een 100K weerstand direct tussen de ingang van het IC en aarde solderen. De bias stroom aan de ingang kan tot 1 uA bedragen en die moet ergens heen. Zonder die weerstand gaat de potmeter voeg of laat altijd kraken of erger nog flinke DC sprongen op de uitgang veroorzaken.
johnrtd2 schreef:
Ik denk soms dat ouderwetse dioden (1N4001 - 7) misschien wel wat zachtzinniger zijn voor het audio signaal.

John
Die zijn wel oud maar niet ouderwets ;)

De "snap-off" energie is daarvan vele malen groter dan van fast/soft recovery dioden en geven daardoor echt veel grotere oscillaties. Desalniettemin zijn die i.d.d. ook prima met een 10 nF C'tje er over stil te krijgen.
Plaats reactie