Nieuwe Twisted Pear Audio handleiding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Nieuwe Twisted Pear Audio handleiding
Voor wie met de TPA Buffalo II modules een DAC wil bouwen is er nu een nieuwe handleiding van ondergetekende. Deze kan gevonden worden op de volgende pagina: http://www.twistedpearaudio.com/docs/docs.aspx onder het kopje "Community Docs".
In deze handleiding staat extra informatie over de integratie van de BII module met o.a. de volgende onderdelen:
- Volumite
- Trident
- Placid/LCDPS
- MUX
Bovendien is er vandaag weer een batch met DACs te koop. Mijn tip: zorg dat je op tijd bent. Ze zijn meestal snel weg.
In deze handleiding staat extra informatie over de integratie van de BII module met o.a. de volgende onderdelen:
- Volumite
- Trident
- Placid/LCDPS
- MUX
Bovendien is er vandaag weer een batch met DACs te koop. Mijn tip: zorg dat je op tijd bent. Ze zijn meestal snel weg.
- Leeuwarden
Re: Nieuwe Twisted Pear Audio handleiding
Begrijp ik nu goed dat ze bij Twisted Pear verder geen informatie meeleveren anders dan op hun site staat?
Zit zelf een beetje in de richting van een Opus te denken maar als ik heel eerlijk ben dan snap ik er geen biet
van wat je nu moet aanschaffen om een en ander met wat opties werkende te krijgen...
Zit zelf een beetje in de richting van een Opus te denken maar als ik heel eerlijk ben dan snap ik er geen biet
van wat je nu moet aanschaffen om een en ander met wat opties werkende te krijgen...
Dat klopt helemaal, erg weinig informatie. TPA modules zijn voor de meer gevorderde bouwer, die al weet wat hij wil en ook ongeveer hoe maar die geen zin heeft om zelf los spullen te bestellen of PCBs te ontwerpen en maken. Je wordt veronderstelt met het schema alles werkend te kunnen krijgen.
Gezien de kwaliteit van de kits is de beperkte informatie in de handleiding een beetje jammer, de beginnende bouwer wordt er door afgeschrikt. Vandaar dat ik voor de BII module een handleiding heb geschreven die uitgebreider is dan wat TPA biedt, met een paar standaardrecepten. Met name dual mono configuraties waren bar slecht beschreven, in sommige gevallen klopte de officieele handleiding zelfs helemaal niet. Het TPA forum is wel erg goed, de meeste vragen worden snel beantwoord.
Wat betreft je vraag: ik heb geen Opus gebouwd, maar ik veronderstel dat er een voeding (Placid of LCDPS) en trafo (9V) nodig zijn. Verder meestal een output stage, IVY of Legato met als voeding een Placid BP of LCBPS en uiteraard weer een trafo (15V). De Opus heeft volgens mij ook nog de WM8804 SPDIF transceiver nodig als je SPDIF input nodig hebt.
Gezien de kwaliteit van de kits is de beperkte informatie in de handleiding een beetje jammer, de beginnende bouwer wordt er door afgeschrikt. Vandaar dat ik voor de BII module een handleiding heb geschreven die uitgebreider is dan wat TPA biedt, met een paar standaardrecepten. Met name dual mono configuraties waren bar slecht beschreven, in sommige gevallen klopte de officieele handleiding zelfs helemaal niet. Het TPA forum is wel erg goed, de meeste vragen worden snel beantwoord.
Wat betreft je vraag: ik heb geen Opus gebouwd, maar ik veronderstel dat er een voeding (Placid of LCDPS) en trafo (9V) nodig zijn. Verder meestal een output stage, IVY of Legato met als voeding een Placid BP of LCBPS en uiteraard weer een trafo (15V). De Opus heeft volgens mij ook nog de WM8804 SPDIF transceiver nodig als je SPDIF input nodig hebt.
- Leeuwarden
Toch een beetje vreemd, de modules zien er erg eenvoudig te bouwen uit. Een duidelijke uitleg hoe een en ander aan te sluiten zou voor de makers toch niet al te ingewikkeld moeten zijn... Ik zie dat ze inderdaad vaak aanwezig zijn op forums en daar ook antwoord geven...
Neemt niet weg dat ik al die switches toch maar ingewikkeld vind...
Neemt niet weg dat ik al die switches toch maar ingewikkeld vind...
- scanspeakman
Echt ingewikkeld zijn die kitjes ook weer niet. Ik ben absoluut geen heel gevorderde bouwer en heb mijn Buffalo toch zonder problemen in elkaar gekregen. Daarnaast heb ik op het forum bij de gallery een beetje gespiekt hoe anderen hun DAC hadden gebouwd. In een avondje zat het in elkaar.
Zie bijvoorbeeld: http://www.twistedpearaudio.com/forum/d ... sts&t=1617
Later nog een MUX toegevoegd zodat ik ook digitale ingangsselectie heb. Dat was een uurtje werk. Het valt echt reuze mee. Als je een aleph 1.7 kitje in elkaar kan zetten, lukt dit je ook. Ben ik van overtuigd.
Scanspeakman
Zie bijvoorbeeld: http://www.twistedpearaudio.com/forum/d ... sts&t=1617
Later nog een MUX toegevoegd zodat ik ook digitale ingangsselectie heb. Dat was een uurtje werk. Het valt echt reuze mee. Als je een aleph 1.7 kitje in elkaar kan zetten, lukt dit je ook. Ben ik van overtuigd.
Scanspeakman
- Leeuwarden
Ik krijg ze ook wel in elkaar, maar aansluiten is nog een heel ander verhaal.
Waar ik aan zit te denken is het volgende:
Optische, USB en coax input (alle drie maar anders worden de verzendkosten meer als het hele ding )
Volume regeling
Balsie of IVY.
Ik twijfel of ik dual mono of gewoon een enkele Opus kies. Ik begrijp dat het verschil niet overdreven is.
En dan natuurlijk nog een bijbehorende hoeveelheid aan voedingen...
Maar goed, het is de oriënterende fase, ik heb eerst nog wat andere projecten op stapel staan...
Waar ik aan zit te denken is het volgende:
Optische, USB en coax input (alle drie maar anders worden de verzendkosten meer als het hele ding )
Volume regeling
Balsie of IVY.
Ik twijfel of ik dual mono of gewoon een enkele Opus kies. Ik begrijp dat het verschil niet overdreven is.
En dan natuurlijk nog een bijbehorende hoeveelheid aan voedingen...
Maar goed, het is de oriënterende fase, ik heb eerst nog wat andere projecten op stapel staan...
- Leeuwarden
Kijk eens... ze kunnen het wel en verduidelijkt (voor mij) heel veel
jammer genoeg alleen voor Bufallo. 
- Bijlagen
-
- simple_BII+IVYIII_complete.pdf
- (34.15 KiB) 616 keer gedownload
- scanspeakman
IVY heb je niet nodig met de Opus. Ballsie eventueel maar heb ik weggelaten (gewoon de + en GND van de XLR uitgang gepakt). Wat er niet is kan niet ruisen. En in plaats van zo'n spdif transceiver een 4:1 MUX nemen, optische ingangsmodule (die twee kunnen gebruik maken van de voeding voor je digitale gedeelte) en een USB module (heeft geen voeding nodig; is USB powered). Naast die coax ingang heb je dan ook nog AES/EBU (is om te bouwen naar 2e coax). Volgens mij kan je dus al volstaan met 2 placids als je gewoon een stereo versie (geen dual mono) bouwt. Volgens mij zijn die twistedpear boys op dit moment bezig met een nieuwe USB module. Loopt een topic op diyaudio.com over.
Scanspeakman
Scanspeakman
- Leeuwarden
Bij de BII zou ik een I/V stage gebruiken. Scheelt al snel ca. 20 dB, in dat geval geldt namelijk: wat er niet is kan de vervorming niet tegenhouden. Bij de Opus kun je eventueel zonder I/V stage werken. Als meerdere inputs nodig zijn is de Mux unit inderdaad handig. De nieuwe USB module wordt op een XMOS chip gebaseerd, en zou 32/384 moeten ondersteunen. Het kan echter nog wel een paar maanden duren voor we daar iets van gaan zien/horen: de test PCBs moeten nog besteld worden.Ballsie eventueel maar heb ik weggelaten
N.B. Een BII met Trident setje klinkt erg lekker, en is beter gedocumenteerd icm een Volumite. Ik zou dat beetje meer uitgeven.
- scanspeakman
Nope; een Buffalo 32s. Daar zit die Ballsie niet standaard in geintegreerd.Leeuwarden schreef:Jij hebt een Opus?
Scanspeakman
Leon,Leon schreef:N.B. Een BII met Trident setje klinkt erg lekker, en is beter gedocumenteerd icm een Volumite. Ik zou dat beetje meer uitgeven.Ballsie eventueel maar heb ik weggelaten
Ik kijk nu al geruime tijd regelmatig op de site van TP, maar die Tridents zijn tot nu toe continue out of stock. Wat is jou ervaring?
- Leeuwarden
Die Buffalo dingen worden alleen op bestelling geleverd zo lijkt het. Dat zal dan met die tridents ook het geval zijn.
Weet iemand wat het klank verschil tussen Opus en Bufallo is?
Weet iemand wat het klank verschil tussen Opus en Bufallo is?
Tip: neem een COD + IVY als je de Buffalo niet kan krijgen. Deze komt volgens Twisted Pear heel dicht bij de Buffalo. Klinkt zeer goed vind ik.
- Leeuwarden
Die valt op zich af omdat er geen Volumite op kan.
Misschien nog iemand die iets kan zeggen over deze dac's ten opzichte van een Hong Kong dac?
(ik ben bang dat dat mijn referentie is...)
Misschien nog iemand die iets kan zeggen over deze dac's ten opzichte van een Hong Kong dac?
(ik ben bang dat dat mijn referentie is...)
Een Trident setje geeft een stevige verbetering van de geluidskwaliteit, meer dan de overgang naar dual mono. Russ en Brian hebben de belangstelling voor de Tridents heel erg onderschat, waardoor deze al een tijd niet geleverd worden.Ik kijk nu al geruime tijd regelmatig op de site van TP, maar die Tridents zijn tot nu toe continue out of stock. Wat is jou ervaring?
Mijn referentie beperkt zich tot de sets waar ik goed naar geluisterd heb, en ik zet die in deze volgorde:
1- Stello DA220 MKII + Dussun V6
2- BII stereo + UCD 700HG dual mono
3- McIntosh MCD500 + MC450
4- BII dual mono + UCD 700HG dual mono
5- BII dual mono/Tridents + UCD 700HG dual mono
Waarbij ik opmerk dat ik 2 en 3 niet direct met elkaar heb vergeleken, omdat ik toen al mijn DAC als dual mono had opgebouwd. Dit zou bij een directe vergelijking misschien nog omgedraaid worden. De MCD500 heeft allerlei problemen (o.a. clipping) die de BII niet heeft, ik denk doordat McIntosh functionaliteit van de ESS chip heeft uitgeschakeld. Mogelijk meet de McIntosh beter maar de BII in dual mono klinkt echt lekkerder. En het verschil in prijs maakt de vergelijking natuurlijk ook erg vermakelijk.
- Leeuwarden
Gebruikte Metronome gevonden en als het goed is wordt ie deze kant op gestuurd...
Wat is eigenlijk de beste input methode? Optisch, coaxiaal of USB?
Wat is eigenlijk de beste input methode? Optisch, coaxiaal of USB?
- scanspeakman
AT&T glasvezel; dat is dus iets anders dan dat toslink plasticvezel. Maar dat zit alleen op bv Wadia. Komt overeen met fiber voor netwerken. 2nd best is coaxiaal. Toslink is de minste. USB heeft nog weer een extra conveter chip nodig (usb naar spdif of i2s).
Scanspeakman
Scanspeakman
- Leeuwarden
Ik zou zeggen dat dat afhankelijk van de implementatie is. Er zijn goede USB implementaties, en hele slechte.
Naar mijn beste weten zijn er USB modules die de mogelijkheid hebben het I2S signaal af te tappen.
Dat hoeft dus geen SPDIF of iets anders te zijn want dan moet je weer een omzetting hebben.
De Usb streamer module van MiniDsp geeft ook die mogelijkheid.
Die gebruikt dan de Tenor chip 24 bit, terwijl er veel andere zijn die nog werken met TI 27xx en 29xx serie die dan 16 bits zijn.
Er is gelukkig wat beweging in die omgeving.
Dat hoeft dus geen SPDIF of iets anders te zijn want dan moet je weer een omzetting hebben.
De Usb streamer module van MiniDsp geeft ook die mogelijkheid.
Die gebruikt dan de Tenor chip 24 bit, terwijl er veel andere zijn die nog werken met TI 27xx en 29xx serie die dan 16 bits zijn.
Er is gelukkig wat beweging in die omgeving.
I2S moet ook omgezet worden. Er is bij mijn weten geen bewijs dat I2S naar de ESS9018 per definitie een beter geluid oplevert dan SPDIF. Ook is het niet zo dat een slechte USB implementatie door het kiezen van een andere uitgang plotseling een goede USB implementatie wordt. De meeste problemen zitten nu eenmaal aan de kant van de PC. De beperkingen van USB hebben audio lang dwars gezeten, pas de laatste tijd lukt het steeds meer fabrikanten een goede hoge resolute audio interface erop te bouwen. Zelf zit ik te wachten op de nieuwe TPA interface: 32/384, grote buffer, re-send, geisoleerd, etc. Alles wat je technisch maar zou kunnen wensen zit erop.
Het voordeel van I2S tov. SPDIF is de scheiding van klok en datasignalen. Normaliter is dit de "beste" manier van overdracht van digitale audiosignalen (binnen een aparaat). Het kan zijn dat dit voor de Sabre dac niet veel uitmaakt maar voor andere dacs is I2S toch wel te prefereren.
Bij de Sabre DACs wordt de inkomende klok zo wie zo genegeerd. Zowel I2S als SPDIF worden in feite een state-machine ingevoerd, die afhankelijk van het signaaal de klok herleid. De enig belangrijke klok in die opzet is de eigen klok, bij de BII is dat een heel fatsoenlijke module.
- Leeuwarden
Nou, het begin is er. Vandaag is de Metronome bezorgd...