Zelfbouw voeding UCD 180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
frenger

Zelfbouw voeding UCD 180

Bericht door frenger »

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb nu besloten zelf een ucd180 versterker te gaan maken. Ik wil de voeding graag zelf maken. Ik heb hier nog 2 30v 120VA transformatoren liggen die ik voor de voeding wil gaan gebruiken. De gelijkrichter wil ik gaan maken van 4 losse diodes, type moet ik nog uitzoeken. Mijn vraag is maakt het uit welk soort condensators ik gebruik voor de voeding. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je beter meerdere kleine elkos kunt gebruiken dan 1 of 2 grote. Is dit waar, en wat zouden dan uiteindelijk een beetje nette waardes zijn.
ray5150

Re: Zelfbouw voeding UCD 180

Bericht door ray5150 »

Hier heb je een hele behoorlijke en betaalbare elko:

http://www.baco-army-goods.nl/component ... hicon.html

Met 4 van deze elko's heb je in totaal 18800 uF aan afvlak capaciteit hetgeen ruim voldoende is voor een UCD 180, je kunt er ook makkelijk 2 mee aansturen met onderstaand ontwerp.

en een kompleet voedingsconcept:
UCD Voeding schema.pdf
(28.92 KiB) 272 keer gedownload
UCD Voeding layout.pdf
(201.13 KiB) 129 keer gedownload
UCD voeding printfilm.pdf
(21.51 KiB) 95 keer gedownload
UCD voeding.rar
(56.69 KiB) 74 keer gedownload
En hier is een hele beste diode: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1680

In de .rar map zitten de originele schema en board files. die kun je uitlezen met het ontwerpprogramma Eagle:
http://www.cadsoftusa.com/download.htm
frenger

Bericht door frenger »

Ray heel erg bedankt. Dat scheelt me weer een hoop uitzoek werk gewoon een compleet schema en zelfs de pint layout erbij.
Ik heb nog 1 vraagje als softstart wil ik het schema van CO gebruiken.
Afbeelding
Zal dit werken als ik er 2 voedingprinten op aansluit?
TheoK

Bericht door TheoK »

Deze vertraging werkt ook perfect. Door Anne gemaakt.
Bijlagen
TRG.JPG
TRG.JPG (52.56 KiB) 630 keer bekeken
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goh, heb jij even mazzel... :wink:
softstart schema.pdf
(16.95 KiB) 112 keer gedownload
softstart layout.pdf
(18.37 KiB) 70 keer gedownload
softstart printfilm.pdf
(13.2 KiB) 55 keer gedownload
softstart COL.rar
(49.74 KiB) 40 keer gedownload
Gezien het feit dat de trafo's (maar) 120VA zijn zou dat wel moeten lukken, ja.
Het belangrijkste criterium is de belastbaarheid van de schakelkontakten van het relais.
Ik meen dat ik daar deze voor heb gebruikt:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=451
Rudy

Bericht door Rudy »

Ray,

Je dc beveiliging op je ucd voeding werkt niet, je kan je relais niet aantrekken met een spanning die er pas is na het aantrekken van de relais.

mvg Rudy
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp, Rudy. de relais verbreken de secundaire voedingsspanning naar de UCD's als de DC te hoog word.
Default staan ze dus als maak kontakt geschakeld. als de spanning de drempel overschrijd schakelen de relais dus IN en worden de voedingspanningen afgeschakeld. de voedingen blijven dus onder spanning staan.
Wil je de boel resetten, dan zul je de (primaire) hoofdschakelaar moeten uitzetten.

Ik heb zie hier van gekopieerd:
http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/UcD18 ... .htm#Power supply

En bij mijn weten draaien ze nog steeds: (ik heb nog geen klachten erover gehad.)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=10742
Rudy

Bericht door Rudy »

Je zal er inderdaad geen klachten over hebben, maar dat wil niet zeggen dat je dc beveiliging werkt.

Je "+58V" op je schema is er nooit, stel je hebt een probleem met je ucd, dan nog heeft q4 geen spanning om de relais aan te trekken, en dus ook de modules niet kan afzetten, wat toch eigenlijk wel de bedoeling is.

Simpele test, haal je ucd eraf en plaats een draadbrug tussen de voedingsspanning en je dc ingang, als dan de relais niet afschakelen werkt het gewoon niet.

En zelfs dan nog als je het simpel oplost ( want dat kan ) , dan nog staan je relais op en af te flapperen omdat de ucd ( bij een fout ) steeds dc op zen uitgang heefd, maar deze word dan zonder voedingsspanning gezet, hierdoor is ook je dc weg en zal de relais zich terug afzetten, dit spelletje blijft dus zolang het toestel opstaat bezig.

Het schema van Jeroen is correct, het jouwe is niet hetzelfde.

mvg Rudy

/edit, foto toegevoegd
Bijlagen
Supply.JPG
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Ik heb ook zelf een analoge voeding gebouwd voor een UCD400. Het schema is gebaseerd op green frog, maar met wat verbeteringen. De DC-beveiliging en het enable-circuit werken hier wel. De condensatoren zijn wel wat speciaal (slit-foil en T-net), maar optimaal toegepast na overleg met de fabrikant.
Op het schema staan ook snubbers over de diodes maar die heb ik na testen niet toegevoegd, Ook de RC-kring over de diodes is er niet in de praktijk. Ik heb ze op de print gezet om te kunnen experimenteren. De RC-kring over de transfo heb ik er wel ingesoldeerd. Die is geoptimaliseerd om ringing minimaal te houden.
De printlayout is enkelzijdig zodat ik zelf de printen kon etsen. De opstelling is symmetrisch maar heeft 1 nadeel: van zodra de grote elcos gesoldeerd zijn, worden de componenten van de beveiliging moeilijk toegankelijk, je hebt dan een pincet nodig. Maar eens alles werkt is dat geen probleem. Wel de elcos pas als laatste solderen na uittesten van al de rest. Dat is altijd aan te raden want een 10.000uF/63V die zijn inhoud opblaast vraagt een pak poetswerk.
Wat ook niet standaard is, is dat er geen zekering tussen de elcos en de UCD zit. Dat is om die niet-lineaire weerstand te vermijden. Er is dan iets meer risico op beschadiging van je UCD, maar als je alles zorgvuldig uittest en doormeet vooraleer op te starten zie je geen rook.
De transfo is primair wel heel laag afgezekerd. Om dat te kunnen heb ik een heel langzame softstart gebruikt. Ik reken erop dat de primaire zekering de geest geeft vooraleer er teveel rook uit de voeding komt. De softstart verzorgt ook de remote poweron/off. Die kan ik kiezen als 12Vin, 5Vin of relaiscontact.
Ik ben zeer tevreden over de klank, zeker met een DCB1 als preamp. Maar uiteraard heeft de voeding daar maar een klein aandeel in. Ik zou de voeding zeker herbouwen bij een volgend project.
v5 Schem.png
v5 Cupper layout.png
v5 Comp layout.png
Startup Delay Schem.png
Plaats reactie