Tappenset

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Tappenset

Bericht door hanselchen »

Beste mede knutselaars.
Heeft iemand nog recentelijk een tappenset aangeschaft en is hier heel content mee, waar heb je deze gekocht?
Ik ben nl. naar een set, maat M3 tot pakhembeet M6,
tbv. aluminium/koper/ ijzeren behuizingen, koelplaten, fronten etc. etc.

Thnx.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tappenset

Bericht door gniaw »

Sinds kort heb ik twee draadboortjes; M3 en M4, gekocht bij Conrad voor € 3,69 per stuk. Deze zijn geschikt voor doorgaande gaten.
HSSG-insnijdraadtap M 3 DIN 3126.jpg
HSSG-insnijdraadtap M 3 DIN 3126.jpg (7.42 KiB) 1229 keer bekeken
Binnenkort wil ik nog twee aanschaffen voor blinde gaten, zoals deze:
Machine tapboor M4 DIN 371.jpg
Machine tapboor M4 DIN 371.jpg (4.25 KiB) 1229 keer bekeken
Wellicht bij de bouwmarkt zijn er meer keuzes en goedkoper.

Succes, Wai
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Tappenset

Bericht door MechanicalAnimal »

hanselchen schreef:
Beste mede knutselaars.
Heeft iemand nog recentelijk een tappenset aangeschaft en is hier heel content mee, waar heb je deze gekocht?
Ik ben nl. naar een set, maat M3 tot pakhembeet M6,
tbv. aluminium/koper/ ijzeren behuizingen, koelplaten, fronten etc. etc.

Thnx.
Bij de E-norm, niet goedkoop maar wel een pak advies erbij gekregen, wel zo handig als beginner.

Advies gekregen om machinetappen te nemen itt handtappen omdat de laatste veelal minder hard zijn uitgevoerd. Zolang je geen centimeters diep en blinde schroefdraadgaten hoeft te tappen kun je prima machinetappen gebruiken. Handtappen zijn vaak van die setjes met 3 tappen per maat. Dan tap je je een ongeluk ook nog eens :lol:

Mijn aanschaf: setje M3-M12 machine-tappen van International Tools, rond de 120 euro. Kost wat, heb je ook wat.

Vergeet ff niet snij-olie mee te nemen, gaan je boortjes en tappen langer mee :wink:
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Tappenset

Bericht door hanselchen »

De tap op de bovenste foto van Gniaw, is dat niet een soort van machinetap?
Je begint dunnetjes in te snijden en naarmate je verder draait, snijdt hij dieper in de juiste vorm en diepte.
Met deze tapjes lijkt het erop dat je niet met 3 losse hoeft te werken.
Dan is deze Conrad tap een leuke optie.

Hans
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tappenset

Bericht door dre »

zo`n sneltap werkt inderdaad prima.
ik ben zelf meer van de 3 tappen,net iets fraaier gesneden.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Tappenset

Bericht door Leon »

Machinetappen zijn inderdaad vaak harder uitgevoerd, en breken daardoor sneller af. Tenzij je van plan bent ze machinaal te gaan gebruiken in bijv. een tap machine kun je beter setjes van 3 handtaps kopen.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tappenset

Bericht door gniaw »

hanselchen schreef:
De tap op de bovenste foto van Gniaw, is dat niet een soort van machinetap?
Je begint dunnetjes in te snijden en naarmate je verder draait, snijdt hij dieper in de juiste vorm en diepte.
Met deze tapjes lijkt het erop dat je niet met 3 losse hoeft te werken.
Dan is deze Conrad tap een leuke optie.
Hans
Hoi Hans,

De tap op de eerste foto is idd een machinetap voor doorgaande gaten. Voor kleine diameters gebruik ik liefst machinetap (1x) ipv handtap (3x); ik ben lui :-$
Ik maak gebruik van zo'n ding en tap heel rustig met 3 vingertjes. Zorgvuldig voorboren en maak gebruik van snijolie:
DSC02611.jpg
DSC02609.jpg
Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tappenset

Bericht door Pjotr »

gniaw schreef:

Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai
Klopt helemaal. Al is 4 sets wel wat overdreven. Zelf heb 2 sets: 1 voor staal en 1 voor zachtmetaal, in kunststof tap ik niet. Maar als je een plexiglas freak bent loont het wel daar aparte tappen voor te houden.

Zelf hou ik het ook bij geslepen machine tappen van de gereedschapshandel en dat gaat perfect uit de hand. Ze zijn vrij duur maar dat loont wel. Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Tappenset

Bericht door hanselchen »

Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai[/quote]

Bedoel je dat er voor elk soort materiaal een andere machinetap is?
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Tappenset

Bericht door hanselchen »

Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.[/quote]

Een tap voor doorlopende gaten, daar heb ik genoeg aan.

Gr. Hans
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Tappenset

Bericht door Luukvdk »

Ik loop dan nu stage in de fijnmechanische werkplaats van ESA-ESTEC in Noordwijk, daar gebruiken we voor alles dezelfde tappen.

We maken daar totaal geen onderscheid tussen tappen voor RVS of alu. Het enige is dat als je alu getapt hebt dat er een laagje alu op de tap achter blijft en hij daardoor niet meer echt scherp is, wat een vereiste is voor RVS en gewoon staal, dat je snijgereedschappen vlijmscherp zijn.

Wel gebruiken we natuurlijk veelal machine tappen, die overigens altijd de spanen terug afvoeren.

Er is dan we achterlijk veel geld voor die werkplaats en nemen dus ook wel eens een nieuwe tapje als iets echt super mooi moet lopen.

Voor ontbraam gereedschappen en verzinkboren maken we overigens wel onderschijd tussen alu en RVS omdat dat in een keer goed moet en daarom de snij-hoek en spaan-hoek enzo perfect moet zijn, maar als je tappen voor speciaal alu of RVS gaat kopen ben je een godsvermogen kwijt.

Oohja, en als je een flesje snij-olie te duur vind of effe niet kan vinden werkt van die goedkope dikke sla-olie even goed.

gegroet,
Luuk
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tappenset

Bericht door gniaw »

hanselchen schreef:
Bedoel je dat er voor elk soort materiaal een andere machinetap is?
In jouw geval kun je beginnen met 2 setjes. Eén voor ferro en één voor non-ferro. Na gebruik zorgvuldig schoonmaken. Dit geldt uiteraard ook voor de boortjes.
hanselchen schreef:
Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.

Een tap voor doorlopende gaten, daar heb ik genoeg aan.

Gr. Hans
Zie de foto's en urls die ik eerder heb gepost:
Foto 1: voor doorlopende gaten
Foto 2: voor blinde gaten; = terug snijdend

Groetjes, Wai
Lambert
Ook commercieel actief
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 21:12
Locatie: Leiden

Re: Tappenset

Bericht door Lambert »

Voor de mensen die professionele tappen zoeken maar niet bij groothandels terecht kunnen : daar zou ik een rol in kunnen spelen.
Plaats reactie