Omgekeerde WAF - "Epilogue"
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Daar dacht ik dus ook aan. Ik heb daarom de woofers ipv 300 tot 400hz laten lopen. Binnenkort weer meten en dan laat ik het weten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
ach zo. ik verwachtte dat het meten en filteren wel optimaal gebeurd was.
Ik denk dat je klankmatig goede verwachtingen mag hebben van een mooie 12 dB op 600 Hz.
Ik herinner me een ontwikkelingsverslag waarin stond dat het gebied rond 300 Hz het meeste energie bevatte voor muziek, daaronder filteren gaf nooit een homogeen geluid, bijvoorbeeld met een F.A.S.T. dus daarom zou ik ik dat zeker uitproberen.
Ik denk dat je klankmatig goede verwachtingen mag hebben van een mooie 12 dB op 600 Hz.
Ik herinner me een ontwikkelingsverslag waarin stond dat het gebied rond 300 Hz het meeste energie bevatte voor muziek, daaronder filteren gaf nooit een homogeen geluid, bijvoorbeeld met een F.A.S.T. dus daarom zou ik ik dat zeker uitproberen.
Bron: http://customanalogue.com/elsinore/elsi ... m#ACOUSTIC IMPEDANCE DRIVER MATCHING9. Max acoustic power transference into room
This is something I became more acutely aware about twenty years ago. We had an unusual two-way speaker system based on a Ted Jordan design. The crossover was a low 150Hz and the two-inch driver covered 150Hz to 20KHz. This was quite a remarkable feat and it certainly worked. But something was also perceived as lacking. When the crossover was lifted to around 500Hz it improved dramatically. There were good reasons for this. The median of the power range of music is 300Hz approx. That is to say that half the energy of music is above 300Hz and the other half is below 300Hz. This means that the maximum power generated is centred on the same 300Hz. So the octave below and above, 150Hz to 600Hz is where most of the energy is emanating from your speaker. To effectively couple this energy to the room and air we need one rather basic commodity, a large radiating surface area. Otherwise it may sound weak and anaemic.
- Vinculum
- Contacteer:
@Wouter
Dit klinkt logisch. Ik heb gisteravond even vlug het filter aangepast met een overnamepunt van 600 op de woofers. Binnenkort weer meten maar dan moet ik even alleen thuis zijn anders werkt het niet.
Ondertussen ben ik wel wat verder gekomen met kast 2. Al het houtwerk is klaar. In de woonkamer ziet het er nu zo uit: De schuur daarentegen ziet er zo uit. Je snapt natuurlijk wat ik zaterdag mag gaan doen...
Nu gaan mijn "oude" Rapides in de verkoop.
Wat moet er nog gebeuren aan de kasten?
-Kast 2 verder bekabelen
-Midkasten nog voorzien van schuine rand aan de binnenkant
-Demping aanbrengen in beide woofer en midkasten
-Alu tweeterplaat monteren voor kast 2 (is besteld)
-Filter tussen mid en tweeter (Wie kan mij daarbij helpen?)
-Meten en filtering finetunen
-Fineren
Dit klinkt logisch. Ik heb gisteravond even vlug het filter aangepast met een overnamepunt van 600 op de woofers. Binnenkort weer meten maar dan moet ik even alleen thuis zijn anders werkt het niet.
Ondertussen ben ik wel wat verder gekomen met kast 2. Al het houtwerk is klaar. In de woonkamer ziet het er nu zo uit: De schuur daarentegen ziet er zo uit. Je snapt natuurlijk wat ik zaterdag mag gaan doen...
Wat moet er nog gebeuren aan de kasten?
-Kast 2 verder bekabelen
-Midkasten nog voorzien van schuine rand aan de binnenkant
-Demping aanbrengen in beide woofer en midkasten
-Alu tweeterplaat monteren voor kast 2 (is besteld)
-Filter tussen mid en tweeter (Wie kan mij daarbij helpen?)
-Meten en filtering finetunen
-Fineren
- MechanicalAnimal
Interessant!wouter schreef:Ik herinner me een ontwikkelingsverslag waarin stond dat het gebied rond 300 Hz het meeste energie bevatte voor muziek, daaronder filteren gaf nooit een homogeen geluid, bijvoorbeeld met een F.A.S.T. dus daarom zou ik ik dat zeker uitproberen.
Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ik proefondervindelijk altijd rond deze scheidingsfrequentie blijf zitten. Lager zeker niet.
Stemmen gaan ook onnatuurlijk dun klinken als je lager gaat zitten (vind ik).
Goeie zet dus om wat hoger te filteren, maar of 600Hz met een 12dB slope nou meteen een goeie stap is (de woofers lopen ook al vanaf 800Hz langzaam op)... Dat zal luisteren uitwijzen. Meten is leuk, maar daar zie je de "dunne klank" niet mee. Ik vermoed dat je dan een verstoort midden krijgt. Het midden zie ik persoonlijk als een no-go gebied v.w.b. filtering. Laat dat lekker zoveel mogelijk aan je breedbander over.
De slopes naar 12dB aanpassen (bij 300Hz) zou al een verbetering kunnen zijn.
Je hebt een DSP, dus aanpassen is zo gedaan en leuk!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ed (asterduc) filtert toch pas bij iets van 230Hz naar z'n cornerwoofers?
Denk dat het meer te maken heeft met een evenwichtige power response dan met het filteren an sich.
- asterduc
- Contacteer:
wow, dat is een mooi project, Vinculum.
Ik had je topic nog niet bemerkt en ben blij verrast het te zien.
Zelf gebruik ik zoals HJ aangeeft inderdaad een cross rond 250 hz, maar wel 4de orde.
600 hz met electrisch 12db lijkt me ook wel wat te hoog. Je staande golven gaan dan volledig in het weergavebereik vallen. Ook gaat dat gebied minder natuurlijk klinken dan dat van de 10F.
Doe eens de test met een equaliser waarbij je 600 hz overdreven sterk boost en stuur dat eens afwisselend door de woofers en mid.
Enkele persoonlijke bedenkingen bij je ontwerp:
- kast midunit. Het volume had je aardig groter kunnen maken. Dat zou het geluid ten goede komen. Bij het ontwerp van de RAPide ben ik uitgegaan van een minimum volume om de kast zo klein mogelijk te houden. In jouw geval heb je meer volume ter beschikking, dat had je kunnen gebruiken.
Hoe hoger je cross, hoe minder dat het kastvolume een rol gaat spelen.
De kleinere kast geeft je dus imo alleen beperkingen als je hem lager gaat affilteren. Als je hoog inzet, bvb 600 hz 48db, weet ik niet of het kleinere volume dan nog een rol gaat spelen. Ik denk het eigenlijk niet.
- een opmerking die ik steeds opnieuw maak is de volgende. Als je enorm veel werk steekt in een project, in de kastbouw, de afwerking, kun je het best met de meest hoogwaardige drivers uitrusten. Je komt op een bepaald punt aan de beperkingen van de drivers en dat is jammer als je het beste van je kunnen in de kast hebt gestoken. Als ik dit ontwerp zie dan zou ik persoonlijk voor de Illuminator mid, een betere tweeter en enkele aluminium woofers hebben gekozen. Kostprijs van deze drivers zou dan wel een veelvoud zijn geweest van wat je nu hebt besteed.
Let wel, dat is mijn mening en die drivers zijn mijn keuze. Andere bouwers zullen ongetwijfeld andere drivers voorstellen.
Wat ik echter duidelijk wil maken is dat de driverskeuze best in verhouding kan staan tot het kastontwerp.
Hoedanook, de drivers die je gebruikt hebt zijn zeker overtuigend, ze zijn foutloos en voor hun prijs onslaagbaar.
De duurdere Illuminator mid, betere tweeter en moderne Alu woofers hadden net dat tikkeltje meer gegeven, net zoals jouw kast trouwens!
Groeten, Ed.
Ik had je topic nog niet bemerkt en ben blij verrast het te zien.
Zelf gebruik ik zoals HJ aangeeft inderdaad een cross rond 250 hz, maar wel 4de orde.
600 hz met electrisch 12db lijkt me ook wel wat te hoog. Je staande golven gaan dan volledig in het weergavebereik vallen. Ook gaat dat gebied minder natuurlijk klinken dan dat van de 10F.
Doe eens de test met een equaliser waarbij je 600 hz overdreven sterk boost en stuur dat eens afwisselend door de woofers en mid.
Enkele persoonlijke bedenkingen bij je ontwerp:
- kast midunit. Het volume had je aardig groter kunnen maken. Dat zou het geluid ten goede komen. Bij het ontwerp van de RAPide ben ik uitgegaan van een minimum volume om de kast zo klein mogelijk te houden. In jouw geval heb je meer volume ter beschikking, dat had je kunnen gebruiken.
Hoe hoger je cross, hoe minder dat het kastvolume een rol gaat spelen.
De kleinere kast geeft je dus imo alleen beperkingen als je hem lager gaat affilteren. Als je hoog inzet, bvb 600 hz 48db, weet ik niet of het kleinere volume dan nog een rol gaat spelen. Ik denk het eigenlijk niet.
- een opmerking die ik steeds opnieuw maak is de volgende. Als je enorm veel werk steekt in een project, in de kastbouw, de afwerking, kun je het best met de meest hoogwaardige drivers uitrusten. Je komt op een bepaald punt aan de beperkingen van de drivers en dat is jammer als je het beste van je kunnen in de kast hebt gestoken. Als ik dit ontwerp zie dan zou ik persoonlijk voor de Illuminator mid, een betere tweeter en enkele aluminium woofers hebben gekozen. Kostprijs van deze drivers zou dan wel een veelvoud zijn geweest van wat je nu hebt besteed.
Let wel, dat is mijn mening en die drivers zijn mijn keuze. Andere bouwers zullen ongetwijfeld andere drivers voorstellen.
Wat ik echter duidelijk wil maken is dat de driverskeuze best in verhouding kan staan tot het kastontwerp.
Hoedanook, de drivers die je gebruikt hebt zijn zeker overtuigend, ze zijn foutloos en voor hun prijs onslaagbaar.
De duurdere Illuminator mid, betere tweeter en moderne Alu woofers hadden net dat tikkeltje meer gegeven, net zoals jouw kast trouwens!
Groeten, Ed.
- Vinculum
- Contacteer:
@Asterduc
Dank voor de complimenten!
Om eerst maar even de driverkeuze aan te stippen. Dit is een bewuste keuze geweest. Ten eerste had ik al de 10F en ik ben (zoals zovelen) erg gecharmeerd van deze kleine krachtpatser. De keuze voor de woofers was beinvloed door de 10F aangezien de woofers uit dezelfde serie komen en zo optisch (en acoustisch) een goede match zijn. De tweeter was wat lastiger. Hier is de keus gelimiteerd door de fysieke afmetingen, er zijn nl maar een handjevol tweeters met een diameter rond de 60mm. De Vifa is bijna een legende, veel gebruikt en veel geprezen. Er zijn zeker betere zoals de Iluminator maar tegen een kostprijs van 16 euro voor de Vifa of 135 voor de ScanSpeak vind ik het verschil wel erg groot.
Daarmee kom ik gelijk op mijn doel van deze speaker. Je kan steeds wel kasten maken met dure Accuton en Illuminator units doen maar zoals je zegt zijn deze een veelvoud van deze units qua prijs. Dan is de kunst er een beetje vanaf vind ik. Kunst is juist om met een budget ook mooie luidsprekers te maken. Er zal zeker kwaliteitsverschil zijn maar voor mij persoonlijk vind ik de kleine vooruitgang in klank niet opwegen tegen de enorme sprong voorwaarts in prijs. We hebben het hier over bijna een tienvoud in prijs! En wat betreft het vergelijk met de "kwaliteit" van de kast. Ach, houtbewerking vind ik gewoon leuk om te doen. Dus zo extreem is dit niet.
Tja de midunit. Ik had het hier al een aantal keer aangestipt wat de beste methode zou zijn. Zoveel mensen, zoveel meningen kwam ik al snel achter. Daarom heb ik voor de veilige weg gekozen en de Rapide kast aangehouden omdat ik die klank ken en er blij mee ben. Ook de vele positieve reacties op deze kastvorm op de luisterdag en hier op het forum sterkte mij in mijn besluit.
De filtering vind ik erg moeilijk. Ik moet daar echt even voor gaan zitten. Mijn gevoel zegt ook dat 600 erg hoog is maar ik zie ook de duidelijke dip rond 250hz in mijn luisterplek meting. Komende week ga ik wat meer meten, luisteren en met de DSP spelen.
Dank voor de complimenten!
Om eerst maar even de driverkeuze aan te stippen. Dit is een bewuste keuze geweest. Ten eerste had ik al de 10F en ik ben (zoals zovelen) erg gecharmeerd van deze kleine krachtpatser. De keuze voor de woofers was beinvloed door de 10F aangezien de woofers uit dezelfde serie komen en zo optisch (en acoustisch) een goede match zijn. De tweeter was wat lastiger. Hier is de keus gelimiteerd door de fysieke afmetingen, er zijn nl maar een handjevol tweeters met een diameter rond de 60mm. De Vifa is bijna een legende, veel gebruikt en veel geprezen. Er zijn zeker betere zoals de Iluminator maar tegen een kostprijs van 16 euro voor de Vifa of 135 voor de ScanSpeak vind ik het verschil wel erg groot.
Daarmee kom ik gelijk op mijn doel van deze speaker. Je kan steeds wel kasten maken met dure Accuton en Illuminator units doen maar zoals je zegt zijn deze een veelvoud van deze units qua prijs. Dan is de kunst er een beetje vanaf vind ik. Kunst is juist om met een budget ook mooie luidsprekers te maken. Er zal zeker kwaliteitsverschil zijn maar voor mij persoonlijk vind ik de kleine vooruitgang in klank niet opwegen tegen de enorme sprong voorwaarts in prijs. We hebben het hier over bijna een tienvoud in prijs! En wat betreft het vergelijk met de "kwaliteit" van de kast. Ach, houtbewerking vind ik gewoon leuk om te doen. Dus zo extreem is dit niet.
Tja de midunit. Ik had het hier al een aantal keer aangestipt wat de beste methode zou zijn. Zoveel mensen, zoveel meningen kwam ik al snel achter. Daarom heb ik voor de veilige weg gekozen en de Rapide kast aangehouden omdat ik die klank ken en er blij mee ben. Ook de vele positieve reacties op deze kastvorm op de luisterdag en hier op het forum sterkte mij in mijn besluit.
De filtering vind ik erg moeilijk. Ik moet daar echt even voor gaan zitten. Mijn gevoel zegt ook dat 600 erg hoog is maar ik zie ook de duidelijke dip rond 250hz in mijn luisterplek meting. Komende week ga ik wat meer meten, luisteren en met de DSP spelen.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik vind ook een van de charmes van zelfbouw om een zo kosten efficient mogelijk ontwerp te maken. Een 10f een Vifa tweeter, een discovery serie, een seas prestige serie, een Peerless HDS serie midranges, SLS subwoofers, het hele merk dayton. Dat zijn volgens mij de speakers die echt goed presteren (niveau met goed ontwerp kan makkelijk wedijveren met losse luidsprekers van tot rustig 1500 euro per stuk) en die dat tegen een bijzonder strakke / goede prijs doen.
Ik vind eerlijk gezegd de accutons, de SS tweeters van 300 euro etc qua prijs niet echt meer in verhouding staan tot de verbetering. Ik kan dit soort unitskeuze dan juist weer wel aanmoedigen.
Ik vind eerlijk gezegd de accutons, de SS tweeters van 300 euro etc qua prijs niet echt meer in verhouding staan tot de verbetering. Ik kan dit soort unitskeuze dan juist weer wel aanmoedigen.
- asterduc
- Contacteer:
ik begrijp jullie prijs/uitdaging standpunt volkomen, temeer omdat ik dit vroeger ook steeds hanteerde.
Ben echter pas echt van muziek beginnen genieten na aanschaf van mijn eerste 'dure' driver set.
Hoedanook, je hebt zeker geen foute drivers en op deze manier laat je nog ruimte voor verbetering.
Zit de kans erin dat ze naar Breda komen?
Ben echter pas echt van muziek beginnen genieten na aanschaf van mijn eerste 'dure' driver set.
Hoedanook, je hebt zeker geen foute drivers en op deze manier laat je nog ruimte voor verbetering.
Zit de kans erin dat ze naar Breda komen?
- Vinculum
- Contacteer:
Zeker weten! Als het kan/zin heeft neem ik bijna mijn hele set mee. Zal wel moeten ivm dsp aansturing.asterduc schreef:Zit de kans erin dat ze naar Breda komen?
Ik ben bijzonder benieuwd naar deze creatie!!! Ik kan me prima vinden in de driverkeuze; zo blijft het ook voor de meesten onder ons een financieel haalbare speaker om te bouwen!
Groetjes
jan
Groetjes
jan
- Vinculum
- Contacteer:
De Epilogue is eigenlijk heel goed na te bouwen en , voor zo'n "grote" kast, goed te betalen.
Aan units zit er 211 euro incl btw in per kant. Even een vlug optelsommetje:
4x ScanSpeak 22W/8534G00 a 62,45 = 249,80
2x ScanSpeak 10F/8424G00 a 68,25 = 136,49
2x Vifa XT25SC-90/04 a 15,67 = 31,34
MDF gezaagd op maat = 70
Buigtriplex & BuigMDF = 60
8x Terminal a 2,50 = 20
Schroeven, bouten, moeren, etc = 5
7x Houtlijm a 6 = 40
10x 1mm zilverkabel teflon coating a 2,50 = 25
8x 2mm zilverkabel teflon coating a 4 = 32
6 lappen BAF a 2,80 = 16,80
12 banaanstekkers a 5,45 per 4 = 16,35
12 connectoren a 9 per 4 = 27
2x 4kg zilverzand a 5 = 10
Kom je op totaal zo'n 740 euro per paar! En de fabricage van de kasten is echt niet moeilijk. 1 mal maken met de vorm en dat 16x kopieren. Zijkanten erop plakken en alle kanten vlak maken. Alle rechte vlakken afdekken met 4mm mdf en weer alle kanten vlak maken. Gaten frezen en genieten. De afwerking zit er natuurlijk niet bij aangezien dit teveel zal varieren in prijs.
Aan units zit er 211 euro incl btw in per kant. Even een vlug optelsommetje:
4x ScanSpeak 22W/8534G00 a 62,45 = 249,80
2x ScanSpeak 10F/8424G00 a 68,25 = 136,49
2x Vifa XT25SC-90/04 a 15,67 = 31,34
MDF gezaagd op maat = 70
Buigtriplex & BuigMDF = 60
8x Terminal a 2,50 = 20
Schroeven, bouten, moeren, etc = 5
7x Houtlijm a 6 = 40
10x 1mm zilverkabel teflon coating a 2,50 = 25
8x 2mm zilverkabel teflon coating a 4 = 32
6 lappen BAF a 2,80 = 16,80
12 banaanstekkers a 5,45 per 4 = 16,35
12 connectoren a 9 per 4 = 27
2x 4kg zilverzand a 5 = 10
Kom je op totaal zo'n 740 euro per paar! En de fabricage van de kasten is echt niet moeilijk. 1 mal maken met de vorm en dat 16x kopieren. Zijkanten erop plakken en alle kanten vlak maken. Alle rechte vlakken afdekken met 4mm mdf en weer alle kanten vlak maken. Gaten frezen en genieten. De afwerking zit er natuurlijk niet bij aangezien dit teveel zal varieren in prijs.
- Vinculum
- Contacteer:
Over de afwerking...
Daar ben ik het nog niet over uit. Aan de ene kant lokt het eerder genoemde Ebony Madasser/Coromandel erg maar het door Focal geleverde Black&White model vind ik ook erg mooi: Als ik dat op mijn 3D model probeer en in de woonkamer zet krijg ik dit idee voor beide opties: En even zonder schaduw: Misschien dat ik binnenkort even een rolletje witte en zwarte folie haal en het er vlug tegen aan smijt om in real life te zien hoe het er uit ziet. Voordat sommige hier weer een rolberoerte krijgen als ik over folie begin, dit is alleen voor testdoeleinden en zal niet de uiteindelijke afwerking worden!
Daar ben ik het nog niet over uit. Aan de ene kant lokt het eerder genoemde Ebony Madasser/Coromandel erg maar het door Focal geleverde Black&White model vind ik ook erg mooi: Als ik dat op mijn 3D model probeer en in de woonkamer zet krijg ik dit idee voor beide opties: En even zonder schaduw: Misschien dat ik binnenkort even een rolletje witte en zwarte folie haal en het er vlug tegen aan smijt om in real life te zien hoe het er uit ziet. Voordat sommige hier weer een rolberoerte krijgen als ik over folie begin, dit is alleen voor testdoeleinden en zal niet de uiteindelijke afwerking worden!
Ja, Ja.Vinculum schreef:Over de afwerking...
Misschien dat ik binnenkort even een rolletje witte en zwarte folie haal en het er vlug tegen aan smijt om in real life te zien hoe het er uit ziet. Voordat sommige hier weer een rolberoerte krijgen als ik over folie begin, dit is alleen voor testdoeleinden en zal niet de uiteindelijke afwerking worden!
En dat moeten wij maar weer geloven,
P.S. Ik vind dat met dat wit/zwart wel erg goed matchen.
- Vinculum
- Contacteer:
]Nou er is weer veel gebeurd! De tweede kast had een iets te klein gat gefreesd voor de woofers. Scheelde maar 0.2mm ofzo maar toch niet passend te krijgen. Daarom maar een mal gemaakt en met een kopieer ring het gat iets groter gemaakt. Op zich iets groter dan ik voor ogen had maar met net geen 1mm rondom is het nog vrij strak. Dit zal natuurlijk nog iets minder worden als er eventueel verf e.d. op gaat.
Verder zijn bij kast twee alle gaten afgeschuind aan de binnenkant zodat de units kunnen ademen. Ook is er demping aangebracht in de kasten. En natuurlijk de testafwerking! Even vlug uitgevoerd met wit en zwart plastic. Ik vind het persoonlijk erg mooi! Past ook goed in het interieur. Vanavond maar eens het oordeel van mijn vrouw afwachten...
Wat is jullie oordeel?
Hiernaa eerst maar weer eens gaan meten en met het filter spelen.
Verder zijn bij kast twee alle gaten afgeschuind aan de binnenkant zodat de units kunnen ademen. Ook is er demping aangebracht in de kasten. En natuurlijk de testafwerking! Even vlug uitgevoerd met wit en zwart plastic. Ik vind het persoonlijk erg mooi! Past ook goed in het interieur. Vanavond maar eens het oordeel van mijn vrouw afwachten...
Wat is jullie oordeel?
Hiernaa eerst maar weer eens gaan meten en met het filter spelen.
- Leeuwarden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zeer geslaagdVinculum schreef:En natuurlijk de testafwerking! Even vlug uitgevoerd met wit en zwart plastic. Ik vind het persoonlijk erg mooi! Past ook goed in het interieur. Vanavond maar eens het oordeel van mijn vrouw afwachten...
Wat is jullie oordeel?
-
wouter
- Ook commercieel actief
lekker laten zitten dat plasic, alleen al om te jennen hier
Het ziet er heel fraai uit!
Het ziet er heel fraai uit!