Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door Jappierocks »

Ik ben van plan om de luidsprekers op mijn werkplek te vervangen voor iets beters.

Ik luister vrij veel muziek (werkelijk van alles) en ik monteer en mix dit ook regelmatig. (ik ben spininstructeur en maak dus mijn eigen lesprogramma's). Nu wil ik eindelijk eens mijn speakers vervangen door betere. In het verleden heb ik voor in de huiskamer jaren geleden de Dynaudio Nuance gebouwd en jaren daarna nog eens voorzien van een D260 upgrade en ik heb daar ook nog iedere dag plezier van. Dus een nieuw project ligt in het verschiet.

Nu wil ik graag een compacte luidspreker voor op mijn buro die wel het een en ander kan. Hierbij kom ik naar mijn idee een aantal problemen tegen:

- een kleine luidspreker geeft over het algemeen weinig laag.
- de luidsprekers staan altijd zo goed als strak tegen de muur.
- de luisterafstand van oor naar speaker is net een meter.
- een heel diep ontwerp zou erg ver naar voren op je desktop komen.

Een aantal oplossingen die ik al bedacht heb:

- ivm 'de muur' lijkt het niet handig om voor een reflexoplossing te gaan maar gesloten.
- reflexpoort eventueel toch, maar dan aan voorzijde.
- het ontwerp minder diep maar iets hoger en/of breder maken voor meer volume.
- 2-weg lijkt me het meest praktisch.

Ik wil ze graag versterken met mijn huidige Fatman iTube versterker. Voor een overzicht van mijn huidige desktop opstelling heb ik een kleine schets bijgevoegd.

Ik heb al aardig wat gelezen en gezocht, maar hebben jullie reeds goede bestaande ontwerpen die hiervoor in aanmerking zouden komen? Of heb je andere suggesties?
Bijlagen
desktop jasper.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door Henkjan »

hallo Jappierocks, welkom!

zoek eens op "paasproject", ik heb een paar gemaakt die prima op een buro passen. Ook mijn "Ga voor Goud" a.k.a. Desktop TL ontwerp is speciaal bedoeld voor op het buro
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door Jappierocks »

Mooie projecten Henkjan!

aangezien ik regelmatig op wat hogere volumes, wat stevigere muziek eruit laat komen lijkt mij breedband iets minder geschikt.

Is een gesloten systeem als de Morel CA-621 misschien een goed alternatief. Kun je dan ook strak tegen de muur zetten.... toch?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door nxs77 »

Mischien mijn desktop tl topic volgen? :mrgreen:
De mijne komt lekker stukje laag uit. Oa sublaag. heerlijk.
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door Jappierocks »

Dank jullie voor de tips. Ondertussen alweer flink veel verder op het web gelezen.

Ik denk toch dat ik gewoon zelf iets moet gaan bedenken. (Met jullie hulp natuurlijk!) En dan beginnen bij de basics.

- Dus een 2-weg systeem. dan leer ik ook iets over filteren.
- Het volume van de behuizing moet komen uit de hoogte en de breedte, dus niet uit de diepte zoals (bijna) alle ontwerpen.

Ik wil dan een kastje gaan gebruiken wat aan een aantal eisen moet voldoen:

- maximale diepte 20 cm (buitenmaat)
- maximale hoogte 40 cm (buitenmaat) Dan kan de tweeter op ongeveer luisterhoogte komen.
- maximale breedte 25 cm (buitenmaat)
- Bassreflex of gesloten
- ihgv BR de poort aan de voorkant, ivm plaatsing tegen muur.

Ik ga ondertussen weer verder lezen en speuren. Iemand al goede tips om ergens te starten?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Buro/Computer/Monitor luidsprekers - Wat is wijsheid?

Bericht door nxs77 »

Is een compacte TL niks voor je dan?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”