TV speakers verbeteren
Moderator: Beheerdersteam
TV speakers verbeteren
Ik overweeg eindelijk over te gaan op een platte TV. Ben nu wel overtuigd van het betere beeldkwaliteit (in combinatie met digitale HD ontvangst). Alleen doordat de TV’s steeds platter worden is het omgekeerde aan de gang met het geluidskwaliteit. Door het ontbreken van een klankkast is er van serieuze bas geen sprake.
Omdat ik eerst een nieuw tv meubel ga maken overweeg ik het volgende:
1. Het tv geluid aan te vullen met een basspeaker
2. De tv speakers te vervangen door breedbanders
Beide opties natuurlijk met een klankkast. Er zijn in de laatste jaar zowel fantastisch kleine breedbanders (talloze van bv. Wavecor, Visaton, Vifa etc.) als subwoofers (bv. TangBand W2-1625) op de markt gekomen.
Ik heb echter de volgende vragen/problemen:
1. Ik wil het absoluut passief gaan doen
2. Hoe is dit aan te sluiten?, is de headphone aansluiting zonder meer te gebruiken (bij sommige merken is dan geen spdif out gelijktijdig meer mogelijk). Is andere aansluiting mogelijk te gebruiken? Of bestaande speakers eruit solderen en nieuwe aansluiten?
3. Speakers in tv’s zijn vaak 16 Ω (minimaal 8Ω), ik zie weinig 16Ω speakers.
4. De speakertjes in TV zijn over algemeen wel redelijk maar er komt geen bas uit. Hoe een basspeaker aan te sluiten? (passief!!)
Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd of zijn er suggesties?
Omdat ik eerst een nieuw tv meubel ga maken overweeg ik het volgende:
1. Het tv geluid aan te vullen met een basspeaker
2. De tv speakers te vervangen door breedbanders
Beide opties natuurlijk met een klankkast. Er zijn in de laatste jaar zowel fantastisch kleine breedbanders (talloze van bv. Wavecor, Visaton, Vifa etc.) als subwoofers (bv. TangBand W2-1625) op de markt gekomen.
Ik heb echter de volgende vragen/problemen:
1. Ik wil het absoluut passief gaan doen
2. Hoe is dit aan te sluiten?, is de headphone aansluiting zonder meer te gebruiken (bij sommige merken is dan geen spdif out gelijktijdig meer mogelijk). Is andere aansluiting mogelijk te gebruiken? Of bestaande speakers eruit solderen en nieuwe aansluiten?
3. Speakers in tv’s zijn vaak 16 Ω (minimaal 8Ω), ik zie weinig 16Ω speakers.
4. De speakertjes in TV zijn over algemeen wel redelijk maar er komt geen bas uit. Hoe een basspeaker aan te sluiten? (passief!!)
Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd of zijn er suggesties?
Re: TV speakers verbeteren
Waarom moet het per se passief? Een filter voor een passieve subwoofer is behoorlijk duur.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TV speakers verbeteren
ik zou gaan voor losse kasten naast de TV, de plaats van de speakertjes in de platte TVs is vaak ook naar beneden enzo, krijg je alleen maar een wazig geluid van, met aanvullen in t laag alleen red je t niet.
Re: TV speakers verbeteren
Passief omdat het energiezuinig moet en bovendien meer uitdagend is (actief kan heel makkelijk door kant en klaar set met usb voeding (bijna elke tv heeft usb aansluiting).
Ik maak inderdaad losse kasten.
Maar hoe aan te sluiten, suggesties?
Ik maak inderdaad losse kasten.
Maar hoe aan te sluiten, suggesties?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TV speakers verbeteren
? Ik zie je een tangband woofer noemen van 2" ? Wil je verbetering binnen de TV kast met breedbanders?
Ik begrijp niet helemaal waarom je graag voor moeilijk gaat als je eenvoudig actief kunt filteren maar ik ben zelf uit onkunde altijd op het passieve pad gebleven.
Ik heb laatst trouwens hORHizontal 51 openingspost gedaan en er zijn diverse tv speaker meubels in de maak, al gecheckt?
Maar passief, das dus via de speaker uitgang van de TV. Ik zou eerder de line out pakken en die met een versterker versterken en dan passief je speakers bouwen. Maar of dat nou efficient is
Ik begrijp niet helemaal waarom je graag voor moeilijk gaat als je eenvoudig actief kunt filteren maar ik ben zelf uit onkunde altijd op het passieve pad gebleven.
Ik heb laatst trouwens hORHizontal 51 openingspost gedaan en er zijn diverse tv speaker meubels in de maak, al gecheckt?
Maar passief, das dus via de speaker uitgang van de TV. Ik zou eerder de line out pakken en die met een versterker versterken en dan passief je speakers bouwen. Maar of dat nou efficient is
Re: TV speakers verbeteren
ik wil ook even inhaken over dit onderwerp. Ik heb z'n wat oudere philips tv op de slaapkamer.
Ik heb de interne luidsprekers binnenin losgekoppeld en via kroonsteentje op de achterkant van de tv extern 2 weg boxjes aangesloten.
Klinkt al een stuk beter maar als je de bass wat extra wil is actief hoe dan ook beter.
In mijn geval een goedkoop maar goed klinkende zelfbouw philips sub met erin 2 8" woofers.
De sub is een 4e orde bandpass subje. Deze combinatie wordt aangestuurd met een erg goedkope ta2020 tripath versterkertje.
Dit versterkertje is ook lekker zuinig in het verbruik.
Als je je meubel nog gaat maken dat je mischien een sub erin kan verwerken?
Ik heb de interne luidsprekers binnenin losgekoppeld en via kroonsteentje op de achterkant van de tv extern 2 weg boxjes aangesloten.
Klinkt al een stuk beter maar als je de bass wat extra wil is actief hoe dan ook beter.
In mijn geval een goedkoop maar goed klinkende zelfbouw philips sub met erin 2 8" woofers.
De sub is een 4e orde bandpass subje. Deze combinatie wordt aangestuurd met een erg goedkope ta2020 tripath versterkertje.
Dit versterkertje is ook lekker zuinig in het verbruik.
Als je je meubel nog gaat maken dat je mischien een sub erin kan verwerken?
Re: TV speakers verbeteren
Bedankt voor jullie input. Even wat toelichting nav van jullie opmerkingen.
Het moet absoluut passief anders kan ik ook mijn 5.1set aanzetten (met diy Jordan JX92 als center).
Het gaat om vervanging van de speakers in de tv die ik dan niet gebruik maar dan signaal over breedbanders laat lopen in aparte kast, de nxs77 oplossing.
Of de televisie speakertjes wel gebruik maar het laag aanvul met passief aangesloten boxje.
De door mij gesuggereerde 2`TB was misschien niet zo´n goed idee gezien het rendement van dit boxje, hij is moeilijk passief te gebruiken.
Mijn vragen zijn daarom de volgende
1 Suggesties voor aansluiten en keuze van breedbanders 16Ω.
2 Suggesties voor aansluiting en keuze aanvullende speaker voor laag.
Het moet absoluut passief anders kan ik ook mijn 5.1set aanzetten (met diy Jordan JX92 als center).
Het gaat om vervanging van de speakers in de tv die ik dan niet gebruik maar dan signaal over breedbanders laat lopen in aparte kast, de nxs77 oplossing.
Of de televisie speakertjes wel gebruik maar het laag aanvul met passief aangesloten boxje.
De door mij gesuggereerde 2`TB was misschien niet zo´n goed idee gezien het rendement van dit boxje, hij is moeilijk passief te gebruiken.
Mijn vragen zijn daarom de volgende
1 Suggesties voor aansluiten en keuze van breedbanders 16Ω.
2 Suggesties voor aansluiting en keuze aanvullende speaker voor laag.
Re: TV speakers verbeteren
Voor je 2e optie kan ik je alleen aanraden om er een actief subje voor te gebruiken.
Mischien is het idee om een compacte TL subje in je meubel een idee?
Mischien is het idee om een compacte TL subje in je meubel een idee?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: TV speakers verbeteren
stuurt een Tv wel het volledige audiosignaal naar de speakertjes?
ik kan me voorstellen dat daar namelijk wel één en ander aan EQ vooraf gaat.
De line-out gebruiken met een T-ampje, wellicht is dat een optie?
ik kan me voorstellen dat daar namelijk wel één en ander aan EQ vooraf gaat.
De line-out gebruiken met een T-ampje, wellicht is dat een optie?
Re: TV speakers verbeteren
Ik weet ook dat bepaalde lcd's een subuit aansluiting hebben. hang daar een actief subje achter zou ik zeggen.
Re: TV speakers verbeteren
Sorry voor late reactie. Heb net vanavond een Tripath 2020 besteld maar dat is voor een heel ander project. De tv gaat passief dat is zeker, dus ook geen actieve sub erbij. Ik ben bezig om 16ohm speakers te vinden maar dat is niet makkelijk Visaton heeft er één. Ik denk er zelfs over om naar een tv-sloop te gaan, er moeten toch tv's stuk gaan. Overigens hen ik nog geen platte tv die komt er pas als meubel klaar is.
Wordt vervolgt......
Wordt vervolgt......
Re: TV speakers verbeteren
Een jaar verder maar wel een geslaagd projectje.
Vier maanden geleden een eerste platte tv gekocht voor in de slaapkamer. Prima beeld maar zoals voorspeld geluid was ruk!
De boxjes eruit gehaald deze waren naar beneden gericht! In het kastje waar de tv op staat een tweede kastje ingebouwd met wat resthout, daar de gedemonteerde tv speakers in gemonteerd. Tevens met een simpel filtertje aan één kanaal een Visaton woofer gekoppeld. Niets doorgemeten op de gok gekoppeld.
Het geheel is passief aangesloten!!!!!! Het zijn dus dezelfde speakers als die in de tv zaten.
Van alle audioprojecten die ik tot nog toe gemaakt heb was dit de meest simpele, 4 uur werk en 30 euro armer maar een geluid, daar kan nog geen Bose tv tegenop
Een platte tv voor in de woonkamer laat nog even op zich wachten, ik zie nu voor het eerst modellen die Flac bestanden kunnen afspelen (eindelijk).
De middelste speaker is de center voor 5.1.
Vier maanden geleden een eerste platte tv gekocht voor in de slaapkamer. Prima beeld maar zoals voorspeld geluid was ruk!
De boxjes eruit gehaald deze waren naar beneden gericht! In het kastje waar de tv op staat een tweede kastje ingebouwd met wat resthout, daar de gedemonteerde tv speakers in gemonteerd. Tevens met een simpel filtertje aan één kanaal een Visaton woofer gekoppeld. Niets doorgemeten op de gok gekoppeld.
Het geheel is passief aangesloten!!!!!! Het zijn dus dezelfde speakers als die in de tv zaten.
Van alle audioprojecten die ik tot nog toe gemaakt heb was dit de meest simpele, 4 uur werk en 30 euro armer maar een geluid, daar kan nog geen Bose tv tegenop
Een platte tv voor in de woonkamer laat nog even op zich wachten, ik zie nu voor het eerst modellen die Flac bestanden kunnen afspelen (eindelijk).
De middelste speaker is de center voor 5.1.
