Buizenvoeding temmen
Moderator: Beheerdersteam
Buizenvoeding temmen
Ik heb een leuk klein ELL80 versterkertje waar ik mee aan het klooien ben en gelijk aan het studeren ben op het buizengebeuren; nu komt het ding uit de 220 Volt eeuw en wordt hij erg enthousiast van die 230 Volt; gloeispanning 7 Volt en 250 Volt is 286.
Hoe breng ik dit op een nette en verantwoorde manier omlaag?
Meteen voor de trafo iets doen, of per uitgang iets van een spanningsdeler of regelaar?
Er is natuurlijk nogal verschil in amperes tussen die 7 Volt (1.8A) en de 286 (120mA)
Ben niet helemaal noob, met een handje weerstandjes kan ik misschien wel wat knutselen?
Ruud
Hoe breng ik dit op een nette en verantwoorde manier omlaag?
Meteen voor de trafo iets doen, of per uitgang iets van een spanningsdeler of regelaar?
Er is natuurlijk nogal verschil in amperes tussen die 7 Volt (1.8A) en de 286 (120mA)
Ben niet helemaal noob, met een handje weerstandjes kan ik misschien wel wat knutselen?
Ruud
Laatst gewijzigd door Rudolf op do 03 mar 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
Re: Buizenvoeding temmen
Heb je die spanningen belast of onbelast gemeten?
Van 220 naar 230 is maar 4 procent.
Van 6,3 naar 7 is 10%. Vandaar mijn vermoeden dat je onbelast hebt gemeten.
Je kunt de boel gerust meten met de buizen erin, daar kunnen ze best wel even tegen.
Van 220 naar 230 is maar 4 procent.
Van 6,3 naar 7 is 10%. Vandaar mijn vermoeden dat je onbelast hebt gemeten.
Je kunt de boel gerust meten met de buizen erin, daar kunnen ze best wel even tegen.
Ja ik heb belast gemeten, vond het ook veel, maar het is een rommeltjesversterker die iemand uit restjes heeft getimmerd.
Hij doet het best goed, beetje brom. Ik heb verschillende schemaas, allemaal beetje anders maar deze waarden zijn te hoog. Ik probeer hier in te klooien en er van te leren door zaken op te zoeken en aan experts te vragen (jullie dus?)
Slijmen helpt, weet ik!
230 Volt gelijkgericht en gebufferd komt boven de 280Volt. Max. voor de buisjes (ELL80 en ECC83) is 300 Volt geloof ik, schema wil overal ongeveer 250 Volt zien.
Ruudjoo
Hij doet het best goed, beetje brom. Ik heb verschillende schemaas, allemaal beetje anders maar deze waarden zijn te hoog. Ik probeer hier in te klooien en er van te leren door zaken op te zoeken en aan experts te vragen (jullie dus?)
Slijmen helpt, weet ik!
230 Volt gelijkgericht en gebufferd komt boven de 280Volt. Max. voor de buisjes (ELL80 en ECC83) is 300 Volt geloof ik, schema wil overal ongeveer 250 Volt zien.
Ruudjoo
hoi rudolf,
ik ben ook met vintage spul aan het klooien voor het moment en ik ga een 15va trafo in tegenfaze met de primaire van de trafo zetten (sorry 15-18volt)en dan is gelijk het probleem opgelost
mvg
audioot
ik ben ook met vintage spul aan het klooien voor het moment en ik ga een 15va trafo in tegenfaze met de primaire van de trafo zetten (sorry 15-18volt)en dan is gelijk het probleem opgelost
mvg
audioot
- RobertD
- Contacteer:
Check wel even de isolatiewaarde van die 15VA trafo. Die moet wel 230VAC op zijn primaire aankunnen.audioot schreef:hoi rudolf,
mvg
audioot
- audiomanics
- Contacteer:
Ik denk dat ik weet hoe dat er uit gaat zien... heb je ook maar een heel klein trafotje voor nodig... primair zijn de stromen niet zo hoog..
Zet je de 230V primaire van dat trafotje dan ook achter je tegenfasewikkeling?
Kees
Zet je de 230V primaire van dat trafotje dan ook achter je tegenfasewikkeling?
Kees
ik heb het geprobeerd met het kleine trafootje direkt op het net en dan de secundaire van dit trafootje in tegenfaze met de grote trafo ook op het net en dat gaat uitstekend
mvg
audioot
mvg
audioot
Audioot heeft een goed idee
hij legt het alleen zo rottig uit
.
Het gaat in weze om een autotrafo (niet voor een wagen
) waarbij de primaire en secudaire een gedeelte gemeenschappelijk hebben.Zo hoeft eigenlijk enkel het verschil omgezet.
Bijv. 220V en 220W (ik maak het me makkelijk) stroom dus 1A.Voor 230V km je 10V bij 1A tekort en heb je een trafo nodig voor die 10Vx1A=10W,niet 220W.
Tekeningetje tot slot,
Anne
Het gaat in weze om een autotrafo (niet voor een wagen
Bijv. 220V en 220W (ik maak het me makkelijk) stroom dus 1A.Voor 230V km je 10V bij 1A tekort en heb je een trafo nodig voor die 10Vx1A=10W,niet 220W.
Tekeningetje tot slot,
Anne
- audiomanics
- Contacteer:
Mooi getekend...
Ik zat nog te denken : zou er nog iemand vragen hoe dat moet?... Dan had ik 'm nog wel getekend staan..
(eerst even de mensen laten denken..is goed voor ze..)
Kees
Ik zat nog te denken : zou er nog iemand vragen hoe dat moet?... Dan had ik 'm nog wel getekend staan..
(eerst even de mensen laten denken..is goed voor ze..)
Kees
Ik zal het wel niet goed hebben uitgelegd, maar ik ben jullie nu al kwijt.
Sorry. No Knowhow hier.
Ik dacht dat binnen een versterkerschema toch overal spanningen worden aangepast (verlaagd) met weerstanden.
Stroom uitrekenen en dan Wattage van de weerstand berekenen oid?
Ik ga verder studeren.
Ruud
Sorry. No Knowhow hier.
Ik dacht dat binnen een versterkerschema toch overal spanningen worden aangepast (verlaagd) met weerstanden.
Stroom uitrekenen en dan Wattage van de weerstand berekenen oid?
Ik ga verder studeren.
Ruud
- audiomanics
- Contacteer:
Als die stromen redelijk constant zijn kan dat wel met een weerstand..
Echter bij fluctuerende belastingen (wat de meeste versterkers toch zijn) moet je toch iets van "stabilisatie" toepassen.
De truck met dat trafotje doet dat heel goed als je een 220 instelling op 230V wil gebruiken.
Hoewel deze afwijking maar ca5% is en er bij ontwerpen vaak gerekend wordt met een grotere afwijking.
Kees
Echter bij fluctuerende belastingen (wat de meeste versterkers toch zijn) moet je toch iets van "stabilisatie" toepassen.
De truck met dat trafotje doet dat heel goed als je een 220 instelling op 230V wil gebruiken.
Hoewel deze afwijking maar ca5% is en er bij ontwerpen vaak gerekend wordt met een grotere afwijking.
Kees
Is er dan ook niet zo'n 3 poot spanningsregelaar die van pak weg 6-9 Volt AC stabiele 6,3 Volt maakt? (evt. met wat weerstandjes er omheen?)
Na 100 jaar buizen met 6,3 Volt gloeispannig moet dat toch wel bestaan?
Of deden ze dat vroeger met een buisje?
Ruud
Na 100 jaar buizen met 6,3 Volt gloeispannig moet dat toch wel bestaan?
Of deden ze dat vroeger met een buisje?
Ruud
Je kunt inderdaad de gloeispanning stabiliseren, bijvoorbeeld met een uA7806. Maar ......... die regelaar levert slechts 1 A en als je meerdere buizen in de schakeling hebt dan kan dat te weinig zijn.
De oplossing die ik gebruik is een uA78S05, waarbij de referentiepoot "opgetild" wordt door 2 diodes in serie naar de nul. Dan kun je 2A er uit halen bij een spanning van 6,2 Volt. Meestal voldoende.
John
De oplossing die ik gebruik is een uA78S05, waarbij de referentiepoot "opgetild" wordt door 2 diodes in serie naar de nul. Dan kun je 2A er uit halen bij een spanning van 6,2 Volt. Meestal voldoende.
John
- RobertD
- Contacteer:
Dit is ook zo'n schemaatje:
Leuk ding, wil ik ook nog eens maken van wat rommeldoosonderdelen.
Leuk ding, wil ik ook nog eens maken van wat rommeldoosonderdelen.
OK, ik snap dat de amperes roet in het eten gooien.
Weer wat geleerd, en daarom ben ik hier !
Ja dat laatste russische schemaatje zag ik ook ergens, staat een beetje weinig info op maar leuk als voorbeeld.
Ruud
Weer wat geleerd, en daarom ben ik hier !
Ja dat laatste russische schemaatje zag ik ook ergens, staat een beetje weinig info op maar leuk als voorbeeld.
Ruud
- audiomanics
- Contacteer:
Om alleen voor je gloeistroom een weerstand te zetten is niets mis mee.. De stroom door de gloeidraad is min of meer constant.
Je hoogspanning zal wel wat hoger liggen op 230V maar dat zal vermoedelijk ook wel binnen de ontwerppmarge liggen.
Kees
Je hoogspanning zal wel wat hoger liggen op 230V maar dat zal vermoedelijk ook wel binnen de ontwerppmarge liggen.
Kees
Ja, volgens mij moet ik alleen wat aan de 7 Volt gloeispanning doen; beide buisjes kunnen 300 Volt max wel aan heb ik opgezocht en daar blijftie wel ruim onder.
Ruud
Ruud