Smalle luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Smalle luidsprekers

Bericht door L2GX »

Ik ben op zoek naar een projectje voor mijn Home Theatre.

Op het ogenblik heb ik een zelfbouwsub en een paar vintage Philips luidsprekers met piepschuim woofer/breedbander en een tweeter.
Deze zijn ooit wat verbouwd door mijn vader, maar lopen ondertussen toch wel tegen de 30/40 jaar aan (exacte model nummer is niet bekend bij verzamelaars) en de linker tweeter valt steeds uit.
Restauratie zit er niet meteen, de tweeters kan ik misch wel vervangen maar de filter is me dunkt door mijn vader gebouwd en het geheel heeft dus enkel nog waarde als hobby project.


Het plan is om drie identieke speakers te bouwen van 20 breed, 40 hoog en tot 40 diep. Tussen de speakers in komen dan twee kastjes van 50cm breed met ongeveer dezelfde hoogte. Tussen kastjes en speakers is weinig plaats voorzien, een centimeter of twee.

Nu zijn die philips boxen best potig in het laag, en mijn sub komt niet tot de 100hz.. Dus moeten de vervang luidsprekers liefst naar onder tot 50hz lineair.. Vanwege de plaatsing is een zijdelings vurende woofer niet mogelijk, bovendien wil ik liefst een tweeweg.

Budget voor drivers en filter: 200 euro per paar. Pritex en aansluitklemmen heb ik nog liggen.

Alleen: ze mogen niet breder dan 20cm!

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door markbakk »

Ja tjee, een Rapid van Speaker & Co? Of één van de vele ontwerpen op dit forum of het internet?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door wouter »

ik zeg Mark Start a 49,- per kant voor drivers, filters etc. Heb je nog genoeg over voor een elegante afwerking.

Is hier op het forum ook wel gebouwd, o.a. te zien hier: http://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::759.html

Afbeelding
Is qua breedte wel binnen de 20 cm te houden... mag rustig eventueel een cm of 2 (niet veel meer dan dat) smaller gemaakt worden

Drivers o.a. hier te koop: http://www.juoiga.nl/
Ook hier, kun je ook filtermateriaal bestellen als het niet ergens als kit wordt aangeboden in nederland: http://www.rumoh.nl/35-creative-sound-solutions

succes
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door Tweety »

L2GX schreef:
Ik ben op zoek naar een projectje voor mijn Home Theatre.

Op het ogenblik heb ik een zelfbouwsub en een paar vintage Philips luidsprekers met piepschuim woofer/breedbander en een tweeter.
Deze zijn ooit wat verbouwd door mijn vader, maar lopen ondertussen toch wel tegen de 30/40 jaar aan (exacte model nummer is niet bekend bij verzamelaars) en de linker tweeter valt steeds uit.
Restauratie zit er niet meteen, de tweeters kan ik misch wel vervangen maar de filter is me dunkt door mijn vader gebouwd en het geheel heeft dus enkel nog waarde als hobby project.


Het plan is om drie identieke speakers te bouwen van 20 breed, 40 hoog en tot 40 diep. Tussen de speakers in komen dan twee kastjes van 50cm breed met ongeveer dezelfde hoogte. Tussen kastjes en speakers is weinig plaats voorzien, een centimeter of twee.

Nu zijn die philips boxen best potig in het laag, en mijn sub komt niet tot de 100hz.. Dus moeten de vervang luidsprekers liefst naar onder tot 50hz lineair.. Vanwege de plaatsing is een zijdelings vurende woofer niet mogelijk, bovendien wil ik liefst een tweeweg.

Budget voor drivers en filter: 200 euro per paar. Pritex en aansluitklemmen heb ik nog liggen.

Alleen: ze mogen niet breder dan 20cm!

Iemand een idee?
Hoi L2GX,

...Best potig... Verbaasd me niets. Uit je beschrijving maak ik op dat je vader in die Vintage Philips een Bombardon woofer heeft gebruikt... Wil je er wel wat zuinig mee omgaan? Want als dat klopt dan is het een verzamelaars object. Uit mijn hoofd gebruikte Philips ook wel de codering AD5200. Maar dat zal ik op moeten zoeken (bij mijn vader...)

Groetjes en succes,
Wido
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door Vuurkat »

L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door L2GX »

Wegens intresse even de gegevens die ik over de Philips luidsprekers heb:
-de luidsprekers waren deel van een Philips stereo set. Volgens de verkoper, 'een vrijgezel', was die set bij aankoop 'heel duur'.
-Op de kast zit een sticker met de code 22 GL 264
-op de woofers staan de volgende codes: 'AD 3702s' en '33-66-ah'
-op de tweeters : 'AH AD3408 SM' en '32-66'

smartphone foto met wat bewerking onderaan, u ziet de toestand.
De box is van licht en dun hout (denk multiplex). Tussen tweeter en woofer een plank met gaatjes (door mijn vader verwijdert, hij heeft rond de tweeter een plastic 'kom' gezet (geel op de foto). De hoeken zijn met latjes versterkt.
Luidspreker doek is bij de rechter box verwijdert omdat er gaten in zaten wat de katten te aantrekkelijk vonden, de drivers laten ze met rust- junior doet dat helaas niet dus meer reden om vervanging te zoeken.
Demping was er niet.

Als iemand me zou zeggen dat het helemaal geen Philips is maar uit taiwan komt zou het me niet verbazen, afwerking en de gebrekkige invulling van de verschillende zelfklevers wijzen in ieder geval niet op die 'dure aankoop' waar de verkoper mijn vader over vertelde.

Hoop dat dat de kijklustigen tevreden stelt :)

Wat betreft het projectje dat ik zoek heb ik verkeerdelijk 200eu per paar aangegeven, dat moest dus 200 per stuk zijn. Mischien dat daarmee de voorstellen wat beter gaan stromen..

Ook even aangeven dat gesloten constructie mijn voorkeur heeft.. eventueel een Br-pijpje, maar geen hoorn.
Bijlagen
philips.jpg
CBR600
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 10:01
Locatie: Rotterdam

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door CBR600 »

Hallo,

De maten 20 x 40 x 40 cm zijn niet zo gunstig om staande golven tegen te gaan. Je verstrekt hier namelijk drie maal dezelfde frequentie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door markbakk »

L2GX schreef:
Wat betreft het projectje dat ik zoek heb ik verkeerdelijk 200eu per paar aangegeven, dat moest dus 200 per stuk zijn.
Dan kun je bv. kijken naar de ERDXT van Mark K. Als je op de gok wil bouwen (is wel goede gok vlgs. mij). En anders verwijs ik je toch echt naar een luisterdag of naar een zelfbouwzaak. Om te gaan luisteren.
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: Smalle luidsprekers

Bericht door L2GX »

markbakk schreef:
Dan kun je bv. kijken naar de ERDXT van Mark K. Als je op de gok wil bouwen (is wel goede gok vlgs. mij).
Hij komt wel goed aangeschreven, door Zaph onder andere. De crossover lijkt me wat ingewikkeld, maar dat is een van de dingen die ik toch ga moeten aanleren (te beginnen met metingen) gezien de 'baffle' van die kastjes.
Ga me eens wat verdiepen in de bouwbeschrijvingen, in ieder geval bedankt!

@CBR600
Wat betreft de afmetingen is 20*40*40 natuurlijk een richtlijn, als het kleiner kan in een dimensie zoveel te beter. Maar dat volume is wel beschikbaar. Met wat scheve binnenvlakken en voldoende demping denk ik dat de verhoudingen in principe geen probleem mogen zijn. Er zijn natuurlijk andere interessante opties, denk maar aan golvende lamellen enzo. Ik *durf* meer op het gebied van behuizing dus daar maak ik me weinig zorgen over.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”