Ingangsgevoeligheid LM3875

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Ingangsgevoeligheid LM3875

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Op een ander forum kwam ik op het idee om een geïntegreerde versterker te bouwen met een buizenvoortrapje en een Gainclone als eindtrap.

Hiervoor zou ik graag weten wat de ingangsgevoeligheid is van de LM3875 voor maximale uitgangsvermogen?

Groeten,
Mischa
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Hangt van de weerstanden af die je erbij neemt.

Leesvoer
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja natuurlijk ligt dat daaraan, maar misschien weet je het nog niet, maar slechts weinig mensen bouwen hem anders dan hoe ze hun pakket geleverd krijgen. Hierin zitten meestal dezelfde weerstanden.

Ik had liever een reactie gehad van iemand die het ding gebouwd heeft.

Hm, de kits die ik hier heb liggen zijn van Audiosector en hebben weerstanden van 20k en 620ohm in de terugkoppeling. Hiermee kom ik op een versterking van 33x voor de non-inverting versie.

Plat gerekend kom ik voor 56W op een Uuit van 21V. Dit gedeeld door een versterking van 33 kom ik uit op een Uin van 640mV voor maximale output. Dit betekent dat ik een trapje kan inzetten met een versterking van 1 voor de meeste ingangen. De phono krijgt zowieso een aparte voorversterker.

Klopt mijn redenering een beetje (het is lang geleden dat ik echt eraan heb moeten rekenen namelijk)?

Groeten,
Mischa
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Edit: dat wilde ik net posten :lol: (maar na het posten zag ik dat je het al had uitgerekend).

Volgens mij klopt je redenering wel, maar er staat ook dat de versterker kortstondig 100W kan leveren. Voor 100W moet er ongeveer 0.86V op de ingang staan.

Maar het is wel handig als de voorversterker iets meer versterkt dan wat nodig is.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Klopt, ik wil deze ook niet tot aan de grenzen van zijn kunnen pushen. Ik wil er een buffertje tussen zetten met 2x ecc83 (die heb ik nog liggen).

Maar eens kijken of ik dit een beetje zelf berekend krijg (geen ervaring met buizen).

Groeten,
Mischa
Plaats reactie