Advies voor aanschaf precisie cirkelzaagtje

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

gniaw

Re: Advies voor aanschaf precisie cirkelzaagtje

Bericht door gniaw »

BertDB schreef:
Dat lijkt mij ook wel handig, wie weet haal ik er ook wel één :mrgreen:
We kijken uit naar je review :sure:

Van die dremel zal je alvast geen spijt krijgen.
Ik heb er al ééntje versleten (werd dan ook erg vaak gebruikt), maar tis zo'n onmisbaar en erg veelzijdig toestelletje dat ik onmiddellijk een nieuw gehaald heb :rock:
Accessoires zijn wel vrij duur..
Een review van iemand met twee linkerhanden en ook nog een ferm. Gevaarlijk in het kwadraad!!! :mrgreen:

Het is een mini zaagmachinetje dus wordt een mini review. Ik zet het vanavond of morgenochtend erop.
gniaw

Bericht door gniaw »

Zoals beloofd hieronder een mini review van de Ferm CSM1035 Precisie cirkelzaag (FPS-400). De eisen die ik heb gesteld aan deze machine en de technische specificaties staan in de openingspost.

Prijs:
Dit machinetje heb ik op vrijdag besteld bij ferm-gereedschap.nl voor € 69,95 excl. € 6,75 verzendkosten. Dinsdag is het geleverd.

De Ferm Precisie cirkelzaag wordt geleverd samen met de accessoires en toebehoren in een harde kunststof koffer:
DSC02631.jpg
DSC02632.jpg
DSC02636.jpg
DSC02638.jpg
De behuizing van de cirkelzaag is van hard kuststof en ligt redelijk goed in de hand, iig minder prettig dan de Dremel 4000. De afmeting van deze machinetje is iets groter dan de Dremel.
DSC02661.jpg
De bevesting van de stofzuigerslang zit op een ongelukkige plek. De bevestigingsklem moest ik op een zodanige positie draaien zodat deze het schuiven van de stofkap niet belemmert. Deze stofkap is één van de belangrijste onderdelen van het apparaat die de zaagdiepte regelt.
DSC02665.jpg
Gereedmaken voor gebruik:
Eerst moest er een zaagblad in de machine gemonteerd worden en dat heeft even geduurd. Ik probeerde dit te doen zonder de handleiding te lezen. Dat was kansloos voor mij, misschien kwam dat door mijn geringe vaardigheid. De handleiding uit de koffer gepakt en probeerde de instructies te volgen. Met de gevonden instructies kwam ik ook niet ver. Het is een vertaling uit een Chinese versie met een automatische translate machine. Na half uur klooien was het mij toch gelukt om het zaagblad stevig te bevestigen.

Voor deze review heb ik het HSS zaagblad T44 (met 44 tands) en T66 (met 66 tands) gebruikt. Eerst een strookje uit mdf paneel 12 mm dik vervolgens een strookje uit een plexiglas paneel 5 mm dik gezaagd. Zaagblad verwisseld en beide strookjes opniew zagen. Helaas heb ik hier geen aluminium paneel om ook een test te doen in alu.
DSC02644.jpg
DSC02648.jpg
DSC02670.jpg
DSC02675.jpg
Resultaat MDF:
DSC02672.jpg
Linker strookje is met T44 zaagblad en rechter strookje is met T66 gezaagd. De maximale zaagdiepte van 12 mm was gehaald. De zaagsnede van het met T66 gezaagde strookje is mooi glad en heeft veel minder vezels dan het T44 strookje. Het resultaat is boven mijn verwachting. Het zagen met een houten of een aluminum geleider ging heel soepel.

Resultaat Plexiglas:
DSC02684.jpg
Strookje links boven is gezaagd met T44 zaagblad, rechts boven met T66 en onderste strookje is gesneden met een lasercutter. Ook zagen in plexiglas is het resultaat ver boven mijn verwachting.

Algemeen indruk bij gebruik:
De machine ligt goed stevig in mijn hand en gaf mij tijdens het zagen een stabiel gevoel. Voorlopig vertonen alle onderdelen geen speling. Het zagen langs een geleider ging gemakkelijk. Ik denk wel dat de dunne kunststof zaagkap na intensief gebruik wel speling zal gaan vertonen.

Het zagen met zo'n machinetje is in het begin wel even wennen. Ik ben gewend dat ik tijdens het zagen de zaaglijn (zaagblad) volg, maar door de zaagkap is dat niet mogelijk. Omdat ik niet kon zien waar ik moet stoppen, kan ik hiermee niet een hoek uit een paneel zagen. Dat is wel erg jammer.

Met een vochtige doek maakte ik de machine schoon. Ook bij het schoonmaken heb ik kritiek op die zaagkap. Die kon ik niet schoonmaken zonder chirurgische ingrepen. Alles weer in de koffer gestopt en in de berging gezet. En uiteraard hele huiskamer weer stofzuigen, pfffff.... maar dat kon de ferm niks aan doen.

Gezien de aanschafprijs is het resultaat van het zaagwerk boven mijn verwachting. De kwaliteit van het machinetje komt evenredig met de prijs: ferm kwaliteit voor een ferm prijs. Meest kristische onderdeel van het geheel is de stofkap. Of gehele stofkap van dik transparant kunststof zodat het zaagblad zichtbaar wordt of gehele stofkap van aluminium zou een betere keus zijn geweest.

Groetjes, Wai
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Wai,

Ben benieuwd naar je ervaringen na langer gebruik, dan heb je meer handigheid met zo'n machine en kan je ook meer zeggen over de plus- en minpunten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
gniaw

Bericht door gniaw »

SSassen schreef:
Bedankt Wai,

Ben benieuwd naar je ervaringen na langer gebruik, dan heb je meer handigheid met zo'n machine en kan je ook meer zeggen over de plus- en minpunten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Helemaal eens.. Ik zal over een paar maanden een review deel II doen, en neem ik ook alu mee.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”