Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door cve »

Vandaag zijn de mooie platte halfrondkopimbusschroeven (scabble iemand?) binnengekomen dus gelijk de units aansluiten en erin hangen.
Mooooooi!!!!!
Vergis ik me nu of steken die mooie scrabbleschroeven nu echt zo ver uit bij die 10F?
Wordt erg mooi Vinculum.

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Nee klopt. De 10F zit nog niet echt vast geschroeft. Hij zit nogal strak ingefreesd eerlijk gezegd. Aangezien hij voor het fineren er toch nog uit moet heb ik hem nog niet goed vastgezet. Zit nog ongeveer 1mm tussen schroef unit.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door TubeHead »

Nu nog snel de DSP ertussen ! :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

@cve
Deze schroeven heb ik gebruikt:
Afbeelding
4x25mm
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door WMC »

Heb je daar een online adres voor? Zien er goed uit, lekker grote spoed.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Bij Speaker & Co voor 14 cent.
Link
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Jaaa! De DSP werkt nu ook!
Dat klinkt al een heel stuk beter! Ik ga me nog niet wagen aan echte luistersessie want de woofers moeten eerst maar eens beetje loskomen en naar 2 verschillende kasten luisteren is geen succes natuurlijk.
Maar wat ik tot nu hoor is wel lekkah!
Hier mijn uitgangspunt in de DSP:
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-02-07 om 9.18.13 AM.png
Schermafbeelding 2011-02-07 om 9.18.33 AM.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Niemand commentaar? Ik doe het toch niet in 1 keer goed lijkt me?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Uhm, wat moet je zeggen op wat instellingen in een DSP? :mrgreen:

Als dit lekker klinkt en het meet goed (2e is niet noodzakelijk), dan IS het goed!

Ennuh, ze zijn toch nog niet luisterklaar?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Ennuh, ze zijn toch nog niet luisterklaar?
ik ben anders het hele weekend al heerlijk muziek aan het luisteren... De beide 10F's zijn gelijk gefilterd en met gelijke kasten. De peerless laag heb ik even als gesloten kast ingezet dus dus staat veel zachter te spelen. Ok dit is natuurlijk verre van ideaal of klaar maar het verschil is enorm! Veel meer dynamiek en kracht in het laag vooral. Wat me opvalt is dat dit juist ook bij hele lage volumes er echte bas aanwezig is. Laag is ook lekker strak en niet boomerig. Ik ben heel benieuwd hoe het is als er 2 kasten staan en alles ingespeeld is. Zelfs de 10f klinkt anders, veel helderder lijkt het en opener. Vreemd, want er zou technisch weinig verschil moeten zijn. Ik hoop binnenkort wat te kunnen gaan meten, en natuurlijk verder bouwen aan kast 2.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Zelfs de 10f klinkt anders, veel helderder lijkt het en opener. Vreemd, want er zou technisch weinig verschil moeten zijn.
Jouw front is toch recht. en de Rapide kastjes zijn rond, dat kan volgens mij naast een andere afstemming, best eens een verschil zijn.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
ik ben anders het hele weekend al heerlijk muziek aan het luisteren...
Ah, kijk, dat wisten we nog niet, want in dezelfde post zeg je:
Vinculum schreef:
Ik ga me nog niet wagen aan echte luistersessie want de woofers moeten eerst maar eens beetje loskomen en naar 2 verschillende kasten luisteren is geen succes natuurlijk.
:mrgreen:

Voorheen filterde je toch passief? Dat zou het verschil in klank deels kunnen veroorzaken en dat het uiteraard totaal andere kasten in een andere luisteromgeving zijn.
Heb je meetspullen? Ik wil anders best wel een keer langskomen om het e.e.a. met je door te nemen!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Ah, kijk, dat wisten we nog niet, want in dezelfde post zeg je:
Vinculum schreef:
Ik ga me nog niet wagen aan echte luistersessie want de woofers moeten eerst maar eens beetje loskomen en naar 2 verschillende kasten luisteren is geen succes natuurlijk.
:mrgreen:
Klopt. Ik ga ook nog niet echt serieus luisteren en tweaken omdat dat natuurlijk onmogelijk is met 2 verschillende kasten.
MichaelB schreef:
Voorheen filterde je toch passief? Dat zou het verschil in klank deels kunnen veroorzaken en dat het uiteraard totaal andere kasten in een andere luisteromgeving zijn.
Heb je meetspullen? Ik wil anders best wel een keer langskomen om het e.e.a. met je door te nemen!
Ook dat klopt. Bovendien staan de 10F's nu ook hoger tov elkaar. Ik heb meetspullen maar je bent van harte welkom om te helpen want ik ben er nog niet echt bedreven in.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Gisteren is het gefreesde alu tweeterplaatje binnen gekomen. Gelijk maar gemonteerd en een fotoke genomen. I like! :mrgreen:
Bijlagen
DSCF0057 Resized.jpg
DSCF0059 Resized.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
Gisteren is het gefreesde alu tweeterplaatje binnen gekomen. Gelijk maar gemonteerd en een fotoke genomen. I like! :mrgreen:
Veels te netjes, demonteren dus! :boos:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door scanspeakman »

Meestal vind ik dat soort frontjes met erin gefreesde fantasie-naam en -logo echt te kitsch voor woorden maar dit ziet er juist erg netjes uit! Hulde!

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Dank je! Dat was ook mijn intentie. Het is niet diep ingefreesd en met een heel dun bitje dus het valt nauwelijks op. Eigenlijk pas als het licht er van opzij op valt zie je het vanaf de luisterplek. De PI in ePIlogue is ook maar heel subtiel anders. Ik vind het ook erg geslaagd al zeg ik het zelf.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Leeuwarden »

Mooi!
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Jacco »

Dit ziet er zeer strak en professioneel uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door blueznl »

Er onmiddelijk uit slopen! (Veels te mooi... :cry: )
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door cve »

Bah wat lelijk, afschuwelijk gewoon :mrgreen:

Nee, hoor prachtig juist. =D> =D> Is het nog gelukt met de zijkanten?

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

En zie daar, de eerste metingen.
Ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Zo niet, dan hoor ik graag wat ik fout doe.

De eerste meting is van de midunit, de 10F:
Epiloque - Midunit @ 1m.jpg
Deze meting is gedaan met de mic op 1m afstand op de hoogte van de midunit. De versterker voor de woofers stond uiteraard uit. Hieronder zie je de settings die ik gebruikt heb voor de gating.
Epiloque - Gated settings Midunit @ 1m.jpg
En dan de woofers. Deze zijn gemeten op 1cm van het midden van de stofkap. Groen is de bovenste woofer en blauw de onderste. Je ziet hier tussen 200 en 250Hz een heel raar verschil. Wie kan mij verklaren waardoor dit komt?
Epilogue - Woofers @ 1cm.jpg
Ik moet er nog bij vermelden dat er nog een aantal zaken nog niet gebeurd zijn zoals demping in de woofer en midkast en de midkast is nog niet gechamferd aan de binnenkant.

En als laatste nog een fun-meting vanaf de luisterplek. Mic is dus op oorhoogte en gericht op de luidspreker. Dit zou dus moeten zijn zoals het geluid bij mijn oren komt.
Epilogue - Luisterplaats.jpg
Hmmm, gaat dit wel goed? [-o<
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Iets verschil in je woofer output is wel te verwachten, aangezien ze op een verschillende plek in de kast zitten en elkaar beïnvloeden. Ik weet de exacte hoogte van je kasten (intern) niet, maar zou het geen restant van een staande golf of interne reflectie kunnen zijn? Meet je het bij beide kasten?
Ik meet bij de Jordan/CSS combi ook een iets andere output bij de onderste en bovenste woofer.

Op zich niet heel interessant, als er maar geen schokkende zaken naar voren komen, want het gaat uiteindelijk om de luisterplekken.

Die luisterplek meting vind ik nog heel behoorlijk zelfs! Voor die meting zet ik zelf de gating op maximaal. Volgens mij wil je daar namelijk alles meten, zoals de oortjes het horen, zeg maar :lol:
Het beste meet je die op verschillende plekken rond de luisterplek en neem daar een redelijk gemiddelde van.
Te strak op 1 ideale plek focussen word je helemaal gestoord van, als je gaat verzitten (been there, done that :oops: ).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door wouter »

De bovenste woofer zal meer staande golf laten zien dan een woofer die meer halverwege de kast zit verwacht ik.

Verder vind ik het dal rond 250 Hz wel enorm. Fase onderkast/bovenkast in orde?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door markbakk »

Dat dal rond 250Hz wordt eerder veroorzaakt door te laag affilteren van de B of te hoog van de M. Ik zou de B wat hoger zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”