Enkele grote voeding of semi-discreet?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper

Enkele grote voeding of semi-discreet?

Bericht door Jasper »

Ben nu bezig met de voeding van een 5 kanaals UcD versterker.
Ik heb een 500VA tranformator (30Vac) en 10x10000uF elko's. Daarnaast heb ik nog genoeg brugcellen.
Voor mijn 5 kanaals UcD180 versterker heb ik nu dus de keuze om vanaf de trafo discreet te gaan, dus per UcD een eigen brugcel en twee elko's, of een grote voeding te bouwen waar alle UcD's aanhangen. Overigens overweeg ik niet om 5 losse trafo's aan te schaffen.

Voordeel van discreet is dat er mogelijk betere kanaalscheiding is. Voordeel van 1 grote voeding is dat de ripple waarschijnlijk kleiner blijft omdat bijna nooit alle 5 kanalen het maximale vragen en ik ook vaak stereo zal luisteren. Daarnaast wordt het met discreet een stuk drukker in het kastje (meer brugcellen, zekeringen, langere bedrading).

Ik kan de voor- en nadelen niet goed tegen elkaar afwegen, dus graag jullie mening.
richard

Re: Enkele grote voeding of semi-discreet?

Bericht door richard »

Jasper schreef:
Voordeel van 1 grote voeding is dat de ripple waarschijnlijk kleiner blijft omdat bijna nooit alle 5 kanalen het maximale vragen en ik ook vaak stereo zal luisteren.
Lijkt me ook een belangrijk voordeel. Bij stereo kun je het volle potentieel van de voeding gebruiken, dat lijkt me een groter voordeel dan het nadeel dat de voeding niet 100% gescheiden is.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik zou 1 grote voeding nemen daar ucd's niet zeer voedingsgevoelig zijn
mvg
audioot
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je zult je benaming beter moeten gebruiken. Een discrete voeding wil niet zeggen dat deze gescheiden is. Wat jij bedoelt is eigenlijk 5x full mono of zo. Of noem het gescheiden voedingen.

Je zou kunnen kijken of het vergroten van de kanaalscheiding door volledig gescheiden te gaan voeden wel zin heeft op de manier waarop je hem gaat aansturen. De cijfers van de bron zijn hier waarschijnlijk meer doorslaggevend dan de opbouw van je voeding.

Dat je bij een brede voeding over al je kanalen meer reserve hebt bij stereogebruik staat als een paal boven water.

Groeten,
Mischa
Jasper

Bericht door Jasper »

Bedankt voor de antwoorden, ik ga voor een grote voeding!

Wat de terminologie betreft;

Discrete
-------------
Definitie: (Nederlands) betrekking hebbend op afzonderlijke, van elkaar gescheiden of trapsgewijs variabele, elementen of op een weergave door middel van afzonderlijke elementen, zoals tekens
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Jasper schreef:
Bedankt voor de antwoorden, ik ga voor een grote voeding!

Wat de terminologie betreft;

Discrete
-------------
Definitie: (Nederlands) betrekking hebbend op afzonderlijke, van elkaar gescheiden of trapsgewijs variabele, elementen of op een weergave door middel van afzonderlijke elementen, zoals tekens
In dit geval is een discrete voeding een voeding die is opgebouwd uit losse componenten, niet een aantal gelijke voedingen naast elkaar :wink: .

Succes met de bouw. Denk je ook aan een inschakelvertraging?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie