Mijn Gainclone in aanbouw - II

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Corprius

Mijn Gainclone in aanbouw - II

Bericht door Corprius »

Ik heb eindelijk mijn LM chips binnen, echter heb ik de LM3875TF ontvangen ipv de LM3875T. Ik begrijp dat je deze zelf nog moet isoleren van het koelprofiel. Kan ik hiervoor het beste mica plaatjes gebruiken?
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Bij de TF zou dat juist niet hoeven, als hij helemaal van plastic is, hoef je geen mica te gebruiken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Corprius schreef:
Kan ik hiervoor het beste mica plaatjes gebruiken?
Als dat degene is met metalen tab: Ja. Mica werkt het beste i.c.m. koelpasta hier. Rubberen isolatieplaatjes hebben een te hoge R_th. Als je niet een geschikte kunt vinden kun je ook 2 TO220 mica's naast elkaar gebruiken, dat heb ik tenminste gedaan.

Bij de volledig "plastic" versie juist geen isolatieplaatjes gebruiken, is al geïsoleerd. Wèl koelpasta!
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 26 feb 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Corprius

Bericht door Corprius »

Het voelt anders niet als plastic, maar meer als metaal of steen-achtig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Corprius schreef:
Het voelt anders niet als plastic, maar meer als metaal of steen-achtig.
Fotootje?
Corprius

Bericht door Corprius »

Dat wordt dus mica plaatjes bestellen...
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

Ik dacht te hebben gezien dat de plastic versie helemaal zwart (ipv metaalkleurig) is, anders kun je hem natuurlijk even alle pootjes naar de behuizing doorpiepen.
Corprius

Bericht door Corprius »

Ze zijn ook helemaal zwart, maar zeker niet van plastic.

ik heb mij camera op mijn werk liggen dus een foto gaat niet lukken, wel een link naar een exact hetzelfde uitziende chip: http://www.tme.eu/katalog_pics/c/6/d/c6 ... 3875tf.jpg
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

Dat is een TF, is al geisoleerd. Voor de zekerheid doorpiepen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Corprius schreef:

ik heb mij camera op mijn werk liggen dus een foto gaat niet lukken, wel een link naar een exact hetzelfde uitziende chip: http://www.tme.eu/katalog_pics/c/6/d/c6 ... 3875tf.jpg
Dat is idd de TF. Ook al lijkt het geen plastic, het is het wel (epoxy). Deze zijn juist bedoeld om zonder extra isolatie te monteren. Gebruik wel koelpasta!

B.t.w. het staat er als het goed is ook duidelijk op gedrukt of gelaserd: T of TF
Corprius

Bericht door Corprius »

Juist ja, dat scheelt dan weer. Koelpasta heb ik nog wel ergens liggen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Ja. Mica werkt het beste i.c.m. koelpasta hier. Rubberen isolatieplaatjes hebben een te hoge R_th. Als je niet een geschikte kunt vinden kun je ook 2 TO220 mica's naast elkaar gebruiken, dat heb ik tenminste gedaan.
Ik heb dit materiaal gebruikt. Heeft dezelfde warmteweerstand als mica (0,4 K/W), is groot genoeg om er 2 op maat uit te knippen en je hebt geen koelpasta nodig.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Corprius schreef:
niet van plastic maar wel van kunsstof, zet maar gewoon een ohmmeter op de behuizing dan zul je zien dat deze isolerend is.
Corprius

Bericht door Corprius »

Mr Tube schreef:
Corprius schreef:
niet van plastic maar wel van kunsstof, zet maar gewoon een ohmmeter op de behuizing dan zul je zien dat deze isolerend is.
De behuizing is inderdaad isolerend. Al zou je zweren dat deze van metaal is wanneer je de behuizing tegen je tanden tikt. :-D
Straks de weerstandjes er op solderen..
Laatst gewijzigd door Corprius op zo 27 feb 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oh ja, nog een tip: Zet die LM3875 vast met een ringetje EN een veer ringetje zodat het bij warm worden nog enige vering heeft. Heb je geen veer ringetje kan het ook wel maar draai het dan niet te al te vast.
Corprius

Bericht door Corprius »

Ik heb zojuist de chips aangesloten en de boel even doorgemeten.

Tot mijn verbazing meet ik over de speakeraansluitingen 32 volt. Kan dit kloppen? Ik heb nog geen bron aangesloten, ook de volume potmeter niet.
Laatst gewijzigd door Corprius op zo 06 mar 2011, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als jij dat meet zal dat wel kloppen, maar dasniegoe hè :mrgreen:

Lijkt op een ernstig soldeerfoutje. Alles zorgvuldig nalopen of er nergens sluiting zit of een losse verbinding en even los de voeding meten of daar wel plus en min ongeveer 30V uit komt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aangesloten zonder potmeter :shock:
Dan hangt de ingang van de versterker nergens aan,klopt er niks meer van de gelijkstroominstelling.
Omdat zoiets ook kan gebeuren als de loper van de potmeter slecht werkt (kraakt) wordt er meestal,voor de veiligheid een weerstand van zo'n 100k tussen ingang en massa gezet.
Anne
Corprius

Bericht door Corprius »

Aha... :? Niet zo handig dus... Ik kan geen soldeer foutjes ontdekken. Wanneer ik de voeding los meet meet ik 64 V van plus naar min en 32V van plus naar de aarde. Ik heb een trafo van 2x24 serieel geschakeld, dus kom dan na gelijkrichten op 64V. Dat moet goed zijn.

Dus eerst alles volledig aansluiten en dan pas meten. Had ik kunnen weten... :roll:

Even voor de duidelijkheid. Je meet toch van de plus speakeraansluiting naar de nul/min (dus de andere speakeraansluiting)?
Corprius

Re: Mijn Gainclone in aanbouw - II

Bericht door Corprius »

Vandaag heb alles voor mijn Gainclone aangesloten en nu meet ik op het linker kanaal bij de speaker aansluiting enkele millivolts, maar bij het rechter kanaal meet ik 32 V.
Ik heb alles een aantal keer bekeken en kan nergens een soldeerfout vinden. Ik heb zelfs alles al eens los gehad en weer opnieuw gesoldeerd, met het zelfde resultaat.

Ik heb het vermoeden dat de condensator tussen de plus en de massa de boosdoener is. Als ik vanaf de plus naar de massa de weerstand meet dan krijg ik geen meet waarden of soms heel kort een hele hoge weerstand.
Wanneer ik van de min naar de massa meet loopt de weerstand terug net als bij de wel werkende chip. Ook krijg ik geen meetwaarden wanneer ik direct tussen de min en de plus van de chip meet. Bij de wel werkende chip krijg ik wel meetwaarden en loopt de weerstand eveneens terug.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Plaats eens een foto van je versterker Cor, misschien zien we iets dat jij over het hoofd hebt gezien.
Corprius

Bericht door Corprius »

Ik zal vanavond even een fotootje schieten van beide chips.
Corprius

Bericht door Corprius »

Paar dagen later...

De foto's zijn te onduidelijk. Maar wanneer ik 1 chip (ongeacht welke) aansluit meet ik 29 mv over het speakerkanaal, dit lijkt mij toch een goede indicatie dat alles correct is aangesloten. Sluit ik beide chips aan dan meet de ene ook 29 mv en de andere 32 V !????

Wat mijn opvalt is dat wanneer ik de linker ingang vanaf de potmeter wissel met de rechter dan meet ik nog maar 5 mv over het speaker kanaal.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het lijkt er toch op dat er iets verkeerd is aangesloten.
In mijn Gainclone zitten beide chips aangesloten op een gemeenschappelijke voeding. Dat moet dus kunnen.

Met je wisselspanning of gelijkspanning? Wat voor meter heb je?
Het kan ook zijn dat er een oscillatie optreedt, dat kan ook door de bedrading komen.
Corprius

Bericht door Corprius »

toch een paar foto's redelijk gelukt...
Bijlagen
Chip 1
Chip 1
en Chip 2
en Chip 2
Laatst gewijzigd door Corprius op za 24 dec 2011, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie