Hersenspinsel: Rear speakers als ri/di-pole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Apparition

Hersenspinsel: Rear speakers als ri/di-pole

Bericht door Apparition »

Sinds een week zijn we bijna klaar met het maken van een thuis bioscoop bij een vriend van me, was een leuk project, wel veel werk, maar film kijken daar is echt heel erg vet.
Als rear speakers (in nu een 5.1 opstelling) heeft hij de B&W DS6: http://www.listenup.com/B%26W+DS6-p-DS6-p-.html
Dit zijn volgens B&W Dipole speakers. Wat volgens mij inhoudt dat de 2 (ik neem aan) breedbanders uit fase staan met elkaar.

Of dit technisch het meest ideale is, weet ik niet, maar het klikt als de (*^*&(*&^*& brandweer!! Heel erg diffuus beeld en mits goed ingesteld heel erg subtiele rears.

Nu vroeg ik mij af of dit niet ook gewoon mogelijk is met 2 breedbanders.

Het grootste probleem lijkt mij het laag, dit zal deels worden gedoofd.
Zal dit te compenseren zijn met plaatsing? BSC? of moet er echt een woofer bij komen??

Iemand al eens iets als dit geprobeerd? Of iemand een idee?

Pls help my brainstorm.

Thnx
Peter
wouter
Ook commercieel actief

Re: Hersenspinsel: Rear speakers als ri/di-pole

Bericht door wouter »

Opzich lijkt me dat prima mogelijk al heb ik wel wat bedenkingen - zelf hiermee geen ervaring - ik zal hard op denken:

Die B&W dipolen zijn voor zover ik B&W ken robuust. Qua materiaal en sound zal het goed mee komen in luide passages.
Een volledige dipoolwerking zal het niet helemaal hebben, aangezien vanaf het gebied dat de 2" hogetonenluidsprekers gaan werken er dipool diffusie plaatsvindt.

Indien je breedbanders gaat gebruiken dan is dit tot een bepaalde frequentie handig, het laag lijkt me niet iets dat dipool moet gebeuren wat dat kost een hoop (mechanische) energie die bij correcte werking volledig verloren gaat door uitdoving.

Een vrij uniek en mooi ontwerp had visaton vroeger, ik ben het verder eigenlijk nergens tegengekomen. De woofers gingen tot 200 Hz samen op om daarboven in tegenfase te spelen. Dit was in de CT dipol 130 en ~100.

http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html

Als je met breedbanders gaat werken zouden dit grotere units moeten zijn voor fysieke prestaties, echter die bundelen weer sterk waardoor je dipoolwerking verminderd optreedt. Dus een (array) kleinere breedbanders lijkt me handig, en dat combineren met een compacte belastbare woofer.... kom je weer uit op de B&W setting :D

Ik ben benieuwd naar input van anderen...

Hier een gebouwd setje, misschien dat je kunt vragen naar de ervaringen: http://www.2dehands.be/audio-video-tv/a ... 19327.html
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Met breedbanders (full range) kun je een prima surround opstelling maken, zowel in 5.1 als in 7.1. Normalerwijs komt er bij de frontkanalen een extra sub-bas bij. Maar het bevordert de echtheid van de beleving als er ook middenachter een sub wordt toegevoegd.

John
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Of natuurlijk omni-directioneel:
Mijn Ohmnia's
Apparition

Vinculum schreef:
Of natuurlijk omni-directioneel:
Mijn Ohmnia's
Dat is inderdaad ook een coole oplossing!! Hoe heb je die kegel zo gekregen/gemaakt/berekend?
Apparition

Zou het een mogelijkheid zijn om een breedbander te nemen en deze niet direct naar het oor te laten wijzen, maar juist achter langs, zodat de ruimte veel meer gaat helpen met verspreiden?

Of is het zelfde effect te bereiken met een breedbander aan het plafond, die naar beneden kijkt?? De luisterafstand wordt dan wel heel erg groot.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dat de rear-kanalen diffuus klinken ligt niet aan de speakers. Het feit dat de speakers in alle richtingen afstralen of uit fase staan zorgt er niet voor dat je gehoor de gewenste ruimtelijkheid waarneemt.

Die ruimtelijkheid of diffuse indrukken komen doordat de rear-kanalen ongecorreleerde en vertraagde signalen uitsturen. Met name een lage correlatie tussen beide kanalen is erg belangrijk. De eigenschappen van het geluidsveld dat de speakers zijn veel minder van invloed. Verschillende HT receivers (o.a. THX-gecertificeerde) hebben features om surroundkanalen te decorreleren, als dat nodig is.

Ik zou dus niet zomaar voor een di/bipole gaan als rear-speakers en eerst eens wat meer soorten beluisteren (het liefst met hetzelfde bronmateriaal). Technisch gezien is een bipole ook niet zo'n ideale surround speaker. De reden dat ze bestaan is dat vroeger werd aangenomen dat hun 'diffuse' afstraalpatroon ook een 'diffuus' klankbeeld zouden bewerkstellingen.
Apparition

Hoi Ronkel,
In de HT opstelling waarin we de DS6 dipoles hebben getest hebben wij ook al eens B&W 601 (weet niet welke versie) beluisterd.
Deze vonden wij veel meer aanwezig en vaak op het irritante af, omdat het op een of andere manier te direct was.
Met de dipoles van B&W wat het aanwezige weg en werd het veel meer een mooi effect.

Overigens hebben wij dit allemaal getest met de DTS track van Fear of a blank planet van Porcupine tree.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Apparition schreef:
Hoi Ronkel,
In de HT opstelling waarin we de DS6 dipoles hebben getest hebben wij ook al eens B&W 601 (weet niet welke versie) beluisterd.
Deze vonden wij veel meer aanwezig en vaak op het irritante af, omdat het op een of andere manier te direct was.
Met de dipoles van B&W wat het aanwezige weg en werd het veel meer een mooi effect.

Overigens hebben wij dit allemaal getest met de DTS track van Fear of a blank planet van Porcupine tree.
Ik weet dat er genoeg surroundopnames zijn waarbij de signalen in de surroundkanalen niet gedecorreleerd zijn. Lage correlatie is een absolute voorwaarde voor de juiste ruimtelijke indruk. Als de tracks een te hoge correlatie hebben, zou een bipole dat wel enigszins kunnen verbeteren maar m.i. blijft het suboptimaal. Ik kan me voorstellen dat bij sommige tracks een bipole wel voordelen heeft, maar ik vermoed dat het probleem dan ligt in een te hoge correlatie van de surroundkanalen.

Hebben jullie de mogelijkheid om de surroundkanalen te decorreleren? Ik ben wel benieuwd of het verschil tussen de verschillende typen luidsprekers dan nog zo groot is. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt wel wat op dit:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=457

en iirc zwerft er op t forum nog zo'n soort ontwerp, maar dan met breedbanders
Apparition

Interessant ik ga er eens even in grasduinen.
Voorlopig zal ik nog niet beginnen aan het maken van rears, daar gaan nog wat etentjes en bloemetjes aan vooraf.

Deze zaterdag gaan we overigens spelen met een 6.1 opstelling, met een extra center achter. Ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken.

Is het ook geen gek idee om een breedbandertje in een klein gesloten kastje te doen, en deze in de hoek van de muur en het plafond te plaatsen, met de speaker naar beneden of onder een kleine hoek.
De afstand wordt zo heel groot en hoek zal misschien het laag wat helpen
Iemand ervaring met rears aan het plafond?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”