Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Moderator: Beheerdersteam
Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Ik heb nog een 8" Tangband liggen en nog een oude kenwood car amp dus ik dacht 1+1=2
Echter, als ik de boel met winisd simuleer, waar moet ik dan op letten ivm cabin gain?
Heeft iemand een suggestie vwb de afstemming?
Gr,
Bukem
Echter, als ik de boel met winisd simuleer, waar moet ik dan op letten ivm cabin gain?
Heeft iemand een suggestie vwb de afstemming?
Gr,
Bukem
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Cabin gain laat zich helaas heel slecht voorspellen, en is sterk afhankelijk van de grootte en sterkte van de auto.
Waar je ongeveer op mag rekenen, is een versterkingscurve die vanaf ~80Hz met 12dB/oct of minder oploopt naar de laagste frequenties. Je mag dus toch wel rekenen op een 'gratis' versterking van 15-20dB op 20 Hz. Boven de 80 Hz wordt het een onvoorspelbaar zooitje, en ook in het sub zelf zul je nog wel de nodige variatie hebben.
Meestal wordt ervoor gekozen om het sublaag wat harder te zetten, of op te laten lopen naar het laag.
Enerzijds omdat het sublaag wat gemaskeerd wordt door rijgeluiden, en anderszijds omdat het laag subjectief beoordeeld niet zo 'vet' hoeft te zijn als een meting laat zien.
Ook nog een linkje dat claimt cabin gain te kunnen simuleren met winISD : http://linearteam.proboards.com/index.c ... thread=283
Het komt er eigenlijk op neer, dat je je sub een stuk minder diep afstemt dan je in de huiskamer zou doen. Ik zelf zou het echter niet helemaal vlak proberen te trekken; subjectief mis je dan vaak toch het laagste laag in een auto.
EDIT> Een goed verstaander zou het wellicht al begrepen hebben, maar de zwakkere afval van een gesloten kast (-12dB/oct) wordt dus in principe mooi aangevuld door cabin gain. De steilere afval (-24dB/oct) van een basreflexkast is veel lastiger om (richting) vlak te krijgen...
Waar je ongeveer op mag rekenen, is een versterkingscurve die vanaf ~80Hz met 12dB/oct of minder oploopt naar de laagste frequenties. Je mag dus toch wel rekenen op een 'gratis' versterking van 15-20dB op 20 Hz. Boven de 80 Hz wordt het een onvoorspelbaar zooitje, en ook in het sub zelf zul je nog wel de nodige variatie hebben.
Meestal wordt ervoor gekozen om het sublaag wat harder te zetten, of op te laten lopen naar het laag.
Enerzijds omdat het sublaag wat gemaskeerd wordt door rijgeluiden, en anderszijds omdat het laag subjectief beoordeeld niet zo 'vet' hoeft te zijn als een meting laat zien.
Ook nog een linkje dat claimt cabin gain te kunnen simuleren met winISD : http://linearteam.proboards.com/index.c ... thread=283
Het komt er eigenlijk op neer, dat je je sub een stuk minder diep afstemt dan je in de huiskamer zou doen. Ik zelf zou het echter niet helemaal vlak proberen te trekken; subjectief mis je dan vaak toch het laagste laag in een auto.
EDIT> Een goed verstaander zou het wellicht al begrepen hebben, maar de zwakkere afval van een gesloten kast (-12dB/oct) wordt dus in principe mooi aangevuld door cabin gain. De steilere afval (-24dB/oct) van een basreflexkast is veel lastiger om (richting) vlak te krijgen...
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Kortom in een auto kan een br kast al te snel boemerig gaan klinken? Ik heb nooit anders dan met gesloten gespeeld. dat bevalt mij prima.
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Ik zie er niks staan over de woofer naar de zijkant gericht? in mijn situatie ligt de box rechts achterin met de woofer naar links gericht. Tja kleine kofferbak he? swift is niet zo groot wat dat betreft...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
en ook nix over de sub helemaal niet in de koffer. in mijn auto klonk het r*k met de sub ik de kofferbak, sub op achterbank (of zoals nu achter de voorstoel) klinkt veel beter
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Heren,
Bedankt voor de waardevolle info. Het is mij duidelijk.
Henkjan, is wat jou betreft 5L de optimale inhoud voor een gesloten toepassing?
Gr,
Bukem
Bedankt voor de waardevolle info. Het is mij duidelijk.
Henkjan, is wat jou betreft 5L de optimale inhoud voor een gesloten toepassing?
Gr,
Bukem
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Hoewel ik geen Henk Jan heet
toch een antwoord.
Puur op basis van de parameters (heb de driver nooit gebruikt en ken je auto niet), laat 5 liter al een nagenoeg recht plaatje zien tot 20 Hz als je simuleert zoals in mijn eerdere link.
Mijn persoonlijke 'vanaf het scherm'-voorkeur zou dan ietsje groter zijn; tot een litertje of tien. Kleine 3dB lift naar 30Hz in-car.
Als je luid speelt kom je dan wel zijn mechanische limieten wat eerder tegen.
We hebben het eigenlijk een beetje over verschilletjes-in-de-marge....Het volume van de kast is wel de kleinste fout die je tegen zult komen in de auto;-). Simulaties hebben niet heel veel zin; de werkelijkheid is altijd vrij dramatisch anders.
Testkastjes uit spaanplaat maken biedt misschien nog de meeste zekerheid.
Puur op basis van de parameters (heb de driver nooit gebruikt en ken je auto niet), laat 5 liter al een nagenoeg recht plaatje zien tot 20 Hz als je simuleert zoals in mijn eerdere link.
Mijn persoonlijke 'vanaf het scherm'-voorkeur zou dan ietsje groter zijn; tot een litertje of tien. Kleine 3dB lift naar 30Hz in-car.
Als je luid speelt kom je dan wel zijn mechanische limieten wat eerder tegen.
We hebben het eigenlijk een beetje over verschilletjes-in-de-marge....Het volume van de kast is wel de kleinste fout die je tegen zult komen in de auto;-). Simulaties hebben niet heel veel zin; de werkelijkheid is altijd vrij dramatisch anders.
Testkastjes uit spaanplaat maken biedt misschien nog de meeste zekerheid.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
tja, wat is optimaal...
bw: hier wat inspiratie:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8633
bw: hier wat inspiratie:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8633
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Beetje fors voor achterin een Swift, maar dit is ook wel leuk met een Tangband 8". Ik had er zo een achterin mijn vorige auto. Nog geen tijd gehad om in de huidige auto draadjes naar achteren te trekken. Het is nu erg stilletjes onderweg 
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Tangband W8-740P afstemming - cabin gain
Bukem,
Die link van Henkjan is naar mijn sub, en echt... achterin de laadruimte is een afrader. Dat is tenminste mijn eigen ervaring. Het bleef maar bonken. In de "cabine" is top, maar vergt wel enigszins creativiteit om het te laten integreren
M.v.g.
Chris
Die link van Henkjan is naar mijn sub, en echt... achterin de laadruimte is een afrader. Dat is tenminste mijn eigen ervaring. Het bleef maar bonken. In de "cabine" is top, maar vergt wel enigszins creativiteit om het te laten integreren
M.v.g.
Chris
