Klopt Cornelis, ik hou inderdaad geen rekening met een serieweerstand omdat er door het DSP gebruik geen filter in de cornerwoofers zit en dus ook geen spoel aanwezig is.CornelisJ schreef:HH heeft bij het berekenen van de kastinhoud rekening gehouden met een Vorwiderstand (serie-weerstand) van 0,5 Ohm. Heb jij deze serie-weerstand ook meegenomen in jouw simulatie? Deze weerstand zou je in AJHorn moeten invoeren onder "Crossover".
Door de serie-weerstand van 0,5 ohm wordt de elektrische Q-factor van de Scan-Speak 26W/4867T00 met een factor (3,6+0,5)/3,6 = 1,139 verhoogd. De Qes wordt dan 0,41 in plaats van 0,36, en de Qts wordt bijna 0,38 in plaats van 0,33. Dat betekent dat je een fors grotere kast nodig hebt om op een systeem Q van 0,7 uit te komen.
0.5 Ohm is wel fors en dat dit zo'n grote impact heeft op de Qtc was ik me niet van bewust. Weer wat bijgeleerd!
Nu is alleen nog de vraag welke VAS de juiste is, die van HobbyHifi of die van ScanSpeak. Ik kan me niet voorstellen dat er in de praktijk zoveel verschil zit tussen verschillende exemplaren en al zeker niet binnen de zo stabiele Revelator reeks.. Ik vermoed dat het te maken heeft met de manier waarop hij gemeten is (dmv volume of massa).
ScanSpeak heeft recent melding gemaakt dat zij een nieuwe meet en simulatiemethode hanteren mbt de TS parameters. Daarbij zijn als ik het goed begrijp, enkele extra parameters toegepast die door toepassing van de juiste software een betere simulatie weergeven.
Omdat hier nog geen software voor beschikbaar is stellen zij zelf een Excell spreadsheet ter beschikking om de simulatie uit te voeren. Ik heb de spreadsheet gedownload maar ben op de Macro's vastgelopen doordat ik met open office werk en daarmee het ding niet aan de praat krijg.
Hierbij de link http://www.scan-speak.dk/toolbox.htm
Die verschillen vallen wel mee Rizzo, tenminste als je de HobbyHifi parameters hebt gebruikt. Het verschil zit hem in de ver uit elkaar liggende VAS waarden.Rizzo schreef:Wat ik niet begrijp hoe het komt dat er zulke verschillen in benodigd volume zitten tussen Asterduc en boxcalc en ik met met WinISD? Nu kom ik uit op 48 liter om met de 26W een Q te halen van 0.7 VS de 26/28 liter die Asterduc hierboven vermeldt.
Het andere verschil is een gevolg van de door HH toegepaste voorschakelweerstand (die de laagdoorlaatspoel moet voorstellen) zoals Cornelis reeds aangaf.