misschien domme maar wel serieuze vraag RCA XLR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hpnonthuis

misschien domme maar wel serieuze vraag RCA XLR

Bericht door hpnonthuis »

ik heb een eindversterker, met per kanaal een xlr ingang en twee rca pluggen. bij de RCA gaat het om het positieve en negatieve signaal. Als ik een voorversterker heb die ongebalanceerde uitgangen heeft, kan ik b.v. alleen de positieve RCA ingang gebruiken, of de negatieve, en eventueel de andere niet gebruikte wel of niet voorzien van een kortsluit plug.
Nu is mijn vraag, kan ik deze twee RCA pluggen ook gebruiken als twee verschillende ingangen, m.a.w. mag ik hier twee bronnen op aansluiten, die, bij het luisteren uiteraard niet beide signaal geven?
Ik zou nl. graag de cd speler direct op de eindbak aansluiten, met zijn geregelde uitgang, en op de andere rca de uitgang van mijn voorversterker.
Kan ik hier iets mee kapot maken, of is het een kwestie van aansluiten en luisteren?
alvast bedankt voor de input
BertDB

Re: misschien domme maar wel serieuze vraag RCA XLR

Bericht door BertDB »

Allereerst, domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden :wink:

Ik weet niet of ik het nu wel duidelijk snap.
Je wil dus op het positieve signaal van het gebalanceerde signaal de Cd speler aansluiten, en op de negatieve een voorversterker met een ander signaal ?

In je versterker zelf zit een differentieelversterker die het verschil bepaalt tussen de + en -.
Dat is vooral goed om bv storing die op beide zit te elimineren.
Wat jij als resultaat gaat krijgen (verschil tussen Cd speler en een andere bron) is wss alles behalve aangenaam om naar te luisteren :p
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Dat is pas origineel, dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb. De bedoeling van balanced is om storingen te vermijden. Maar zoals een mengpaneel 2 signalen optelt, zal je nu 2 signalen van mekaar aftrekken in de opamp van de XLR. Op zich is dat geen enkel probleem. Onafhankelijke bronnen mogen perfect in tegenfaze staan. In faze is enkel nodig als je hetzelfde signaal 2 keer stuurt (bv 2 microfoons, of links en rechts van 1 bron). Ik denk dat je op deze manier een gratis mengpaneel hebt.
Vergeet niet dat beide bronnen moeten geaard zijn!
Als je slechts 1 bron gebruikt op RCA, moet je wel de andere RCA kortsluiten. Dat is dan volgens het standaard schema om een XLR toch unbalanced te gebruiken.
Ik ben benieuwd.
hpnonthuis

[quote="BertDB"]Allereerst, domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden :wink:

Ik weet niet of ik het nu wel duidelijk snap.
Je wil dus op het positieve signaal van het gebalanceerde signaal de Cd speler aansluiten, en op de negatieve een voorversterker met een ander signaal ?

Het is ook niet mijn bedoeling om ze tegelijk te luisteren, maar ik heb voor mijn voorspeakers een andere einversterker, die ik via een separate voortrap aan wil sluiten.
sluit ik hier mijn 5.1. voortrap op aan, b.v. op de tape ingang, is dit signaal zo zacht dat het niet te corrigeren valt. dus in het ene geval wil ik via de ene voortrap luisteren naar cd, in het andere geval, via de andere 5.1 voortrap naar de dvd. Dus geen actief signaal op beide tegelijk, verkeerd schakelen daar gelaten. zal dan niet klinken, maar toch ook niet kapot gaan
henk
hpnonthuis

waarom is dat kortsluiten noodzakelijk? (technisch gezien) het geeft eigenlijk geen hoorbaar verschil. als dit echter wel noodzaak is, werkt mijn plan dus niet, omdat ik de niet gebruikte kant aangesloten wil laten, op de op dat moment niet gebruikte voorversterker. een andere oplossing zou dat zijn een schakeling te bouwen die wisselt tussen de beide voorversterkers, dit moet dan wel zonder meet (hoorbare) verliezen gaan. dit zou dan het voordeel hebben dat ik de ene preamp gebalanceerd aan kan sluiten (cd luisteren) en de andere rca met kortsluitpluggen in de andere kant.
Welke componenten zou ik hier het beste kunnen gebruiken (relais met goudcontacten ? iets om het schakelen stil te laten verlopen?)
groeten, henk
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Kortsluiten is noodzakelijk om storingen vanuit de andere kant te vermijden. Veranderingen van de ingangsspanning doordat de ingang hoogohmig afgesloten is zullen direct hoorbaar zijn. Daarom best kortsluiten.
Je kan schakelen met een doodgewone schakelaar, of met een relais. Best aan de ingang van de opamp een weerstand naar aarde leggen, maar meestal is die er al. Ook aan de ingang van de schakelaar kan je zo'n weerstand zetten (1MOhm), maar ik zet die zelf niet, ik neem het kleine schakeltikje er graag bij.
Als relais gebruik ik altijd dezelfde: RY5W-K Takamisawa 5V/167R, Conrad 502852. Die relais bestaat ook in een uitvoering met 4 wisselcontacten, die heb je nodig om balanced te gaan. Bestaat ook in andere spanningen. Ik heb dit type gekozen wegens hermetisch afgesloten contacten en goede commentaren op diverse plaatsen.
In jouw geval zou ik zeker gaan voor de relais-oplossing, dan kan je voordeel blijven halen uit je balanced preamp. Je zou dan het relais kunnen sturen vanuit 1 van de 2 toestellen: aanzetten schakelt het relais om, dan heb je geen extra schakelaar nodig.
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Je kunt NIET tegelijkertijd twee bronnen op de eindversterker aansluiten. De niet gebruikte bron sluit dan de andere kort.
Omschakelen gebeurt normalerwijs in de regelversterker. Als je die wilt overslaan kun je er een schakelkastje (Conrad?) tussen zetten.

John
hpnonthuis

[quote="johnrtd2"]Je kunt NIET tegelijkertijd twee bronnen op de eindversterker aansluiten.
Dit kan dus blijkbaar wel, maar ik ga toch voor de schakeling met relais. Er zit nl. een, welliswaar nauwelijks hoorbaar, nadeel aan, de versterker klinkt gebalanceerd aangesloten net iets beter als ongebalanceerd. toch genoeg reden dit met een relais op te lossen. Hoeveel verlies in kwaliteit kan ik verwachten met twee extra xlr plugverbindingen in de signaal lijn? ik ga voor de Neutrik xlr met goudcontacten.
hpnonthuis

Ik heb inmiddels besloten voor de relais omschakeling te gaan, hoe moet ik omgaan met de afscherming van het geheel, om zoveel mogelijk storing te vermijden? Moet ik alle afscherming verbinden met elkaar en het aluminium kastje? moeten er nog extra weerstanden ingezet worden tussen signaal en aarde om te ontstoren? Welk draadtype is het geschiktst voor de interne bedrading van zoiets?
elk advies is welkom, maar geef er een onderbouwing bij zodat ik er wat van kan leren (a.u.b.) :D :D
alvast bedankt
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gewoon proberen,gaat best.Het enige wat kan is dat het toestel dat niet aan staat storingen binnenbrengt (vanuit het lichtnet).
Anne
Plaats reactie