AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het vervangen van de elco,s voor 35v exemplaren was een goede zet,meeer space in het geluid [lucht,adem etc.] :D

De boel 2 uur laten spelen.soms klinkt het wel wat veel spacy,hol zelfs :? Er moet wat meer controle komen in het geluidsbeeld!!!!

De analoge voeding van de receiver maar weer voorzien van een bypasse,nu niet keramisch[te veel hoog , een beetje bloed in je oren gevoel] maar MKT.

Bingo,,,, de controle is er weer,misschien wel snelheid :lol:

Dan maar gelijk doorzetten en de twee elco,s in de analoge voeding van de AD-dac ook voorzien van een MKT,er. :wink:

Het geluidsbeeld is nu weer samenhangend en doorzichtig,we komen er wel............... :mrgreen:

Een volgende stap die ik wil proberen ,is de 2 elco,s in de analoge voeding van de dac chip vervangen voor nichicon muse KZ types,maar deze onderdelen zijn nog niet binnen.........de 2 oscon,s blijven daarom nog even op hun plaats.
Bijlagen
aanpassingen.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

nichicon muse KZ 100uF/25v binnen gekregen.
De twee oscon,s in de analoge voeding van de AD1865 vervangen + de laatste elco in de LM317 voedingsgedeelte door deze jongens vervangen.

Klinkt in het begin al veelbelovend,na een uurtje bloeit het geluid al wat open,dat wordt inbranden :mrgreen:

De nichicons blijven :mrgreen:

De dac heeft nu het niveau van dac1/2 [en dat nog zonder buizentrap !!!]

Wat valt er nog meer te tweaken; de ,5x, 10 ohm scheidingsweerstanden vervangen door Kiwame,Takman of Allan bradley. {weet niet of dit nog wat brengt}

De twee I/V weerstanden vervangen door peperdure exoten,nog niet, maar misschien in de toekomst.............. :wink: [13 euro!!!!!! voor een weerstandje ?????[TX2575],Democles, ben je wel goed bij je hoofd,,,,,,,, :shock: ]

Vandaag is ook de trafo voor de buizentrap gearriveerd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:,,,,, ,ging helaas weer retour op de post,,,,, verkeerde type gekregen ,dan dat ik besteld had,dat wordt weer een week wachten!!!!!!!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil:

Dan ondertussen maar de cd-dac inbranden.............................wat een straf :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag belde de ijzerboer,,,,Je plaatwerk is klaar,,,, :mrgreen:

Dus dat wordt hakken en zagen dit weekend................... :rock:

[platen 3mm alu,voor dac-3 en de cd-speler]
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Een klein, maar hoorbaar, tweakje aangebracht aan de cd-dac.

De doorverbinding tussen LM317 spanningsregelgedeelte en de 5 scheidingsweerstanden voorzien van 5 koolstofkraaltjes,meer rust in het geluid en piano en brushes klinken beter :D [,,,niet geschikt voor wetenschappers,,,]

Ben me er van bewust dat deze tweak een hoog,, VooDoo,, gehalte heeft,zelf neem ik geen enkele verantwoording voor deze tweak,toe te passen op eigen risico , niet wetenschappelijk onderbouwd!!!! , 12 jaar en ouder, etc................................ :sure: [zo nu ga ik eerst even een tijdje tegen bomen praten,dat lucht op,stond je al lang op me te wachten?] :mrgreen: :mrgreen:
{{een en ander,na commentaar verderop te lezen}} :wink:
Bijlagen
koolstofkralen.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 12 feb 2011, 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door SSassen »

democles schreef:
Een klein, maar hoorbaar, tweakje aangebracht aan de cd-dac.

De doorverbinding tussen LM317 spanningsregelgedeelte en de 5 scheidingsweerstanden voorzien van 5 koolstofkraaltjes,meer rust in het geluid en piano en brushes klinken beter :D
Goed, ik vind het leuk en informatief om andermans zelfbouwprojecten hier de revue te zien passeren, maar deze, en vergelijkbare subjectieve mededelingen, zijn wat mij betreft geheel persoonlijk. Ik heb 't een tijdje aangezien, maar nu wil ik er toch wat van zeggen. De ervaringen die je omschrijft zijn namelijk volledig subjectief en persoonlijk en mits e.e.a. niet een belabberd slechte PSRR heeft zullen deze verschillen in metingen en een blinde ABX volledig door de mand vallen.

Dat eenieder op z'n eigen wijze met deze hobby bezig is is prima, maar op het moment dat men dergelijke beweringen gaat doen zet je mensen op het verkeerde been, niet in de laatste plaats omdat er hier met stelligheid beweerd wordt dat e.e.a. hoorbaar is.

Ik zou je willen vragen met enige terughoudendheid zulke beweringen hier te posten, omdat namelijk zonder uitzondering blijkt dat deze in een blinde ABX volledig wegvallen, kortom je bent slachtoffer van je eigen verwachtingspatroon.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Klopt volledig,beoordeel volledig gehoormatig :mrgreen:

Dit heeft niets te maken met verwachtingspatronen,als het niet werkt,vertel ik dat ook!!!!!!!!!!!

Muziek is beleving :wink:

[zal in vervolg vermelden,,,,niet geschikt voor de wetenschappers,,,,]

Ondertussen luister ik even verder naar deze dac :mrgreen:

Toch bedankt voor je commentaar, Sander

[En ik maar denken ,wanneer komt Sander nu eens met commentaar :lol: ]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wat een K. . weer vandaag.

Hier in het noorden de hele dag sneeuw en regen,dus van dat hakken en zagen in de buitenlucht is weinig gekomen. :(

Dan maar even tijd besteed aan het messing beslag van dac-3.
Bijlagen
beslag.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door SSassen »

democles schreef:
Klopt volledig,beoordeel volledig gehoormatig :mrgreen:

Dit heeft niets te maken met verwachtingspatronen,als het niet werkt,vertel ik dat ook!!!!!!!!!!!

Muziek is beleving :wink:

[zal in vervolg vermelden,,,,niet geschikt voor de wetenschappers,,,,]

Ondertussen luister ik even verder naar deze dac :mrgreen:

Toch bedankt voor je commentaar, Sander

[En ik maar denken ,wanneer komt Sander nu eens met commentaar :lol: ]
Mijn commentaar gewoon met een korrel zout nemen hoor, ik waardeer je enthousiasme, maar ben ietwat allergisch voor 'zwart tussen instrumenten', 'alsof er een gordijn wordt weggetrokken' en opmerkingen van gelijke strekking.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt Sander,was er al bang voor een oorlog te ontketenen tussen wetenschap en beleving.

Ik begrijp dat je allergisch bent voor bepaalde verwoordingen [ja het is moeilijker geluid te omschrijven ,dan metingen te interpreteren en daarom gebruiken mensen elkaars uitdrukkingen,zwarte achtergrond ,gordijn etc....,ik beschrijf puur hoe ik de veranderingen ervaar,kom oorspronkelijk uit het onderwijs en heb daar geleerd dingen te beoordelen zonder de eigen emotie te laten meespreken,althans te weten wanneer de eigen emoties de beoordeling in de weg staat,maar ja ,muziek is emotie,daarom probeer ik niet gelijk te oordelen.maar omschrijf de veranderingen wel. ook als het niet werkt.]


Nogmaals,bedankt [kunnen we weer rustig verder bouwen.] O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

vanavond ook even bezig geweest met het meest moeilijke op audio gebied: ,,,,DE W.A.F. FACTOR,,,,, :evil:

Even een proefopstelling gemaakt,zo hollands mogelijk,.....................................

Helaas heeft het vrouwtje het nest afgebroken,vergt nog verder onderzoek......................................... :?
Bijlagen
waf.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag helaas niet verder kunnen luisteren naar de cd-dac,stond gisteren in de motregen het plaatwerk op maat te flexen met als gevolg dat er nu wat holtes dicht zitten
en alles klinkt alsof je naar een jaren 70 transistorradiootje zit te luisteren :evil:

Dan maar met de cd bekisting bezig,na wat opmerkingen van,,,WAT EEN LIEF KASTJE!!!!!,, hier ook maar mee gestopt.......[je weet wel de W.A.F. factor :twisted: ]

Vandaag zit het niet mee....................................gvr..gvr...gvr................ :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Gelukkig beginnen de holtes weer een beetje leeg te raken en komt het gehoor weer een beetje terug,,,IK HAAT WINTERS :evil: ,,,,,,,,,Sneeuw is leuk,maar dan alleen op een kerstkaartje!!!!!!!!!! :twisted:

Ben ondertussen nog wat aan het schuiven met de componenten opstelling van de cd-dac en dac 3,nog niets defenitiefs........................maar we komen er wel :wink:

Maar de 4 dac,s hebben me wel aan het denken gemaakt,zou het niet mogelijk zijn om i.p.v. ,de over de top, 7 shuntvoedingen van dac 3,een dac te voorzien van 4
shuntvoedingen [1 voor 4x digitaal en 3 voor 3x analoog]. En dit alles moet dan op een print van 16x20cm [zonder het lidmaatschap van de ,,anti SMD club,, te moeten op zeggen :D ]........... Compact met shuntvoedingen DUS................

I AM AN EVIL GENIUS,,, HA HA HA HAAAAAA :rock:


Dit is het plan: -schema als dac 2
- verwijderen van alle bypasse condensatoren in de shunts [advies van de shuntontwerper, Salas ]
- geen TL431 meer toepassen [ in wezen een tweede shunt en 1 is genoeg]
- 16x20cm print, dac 2 was 30x20cm
- geen SMD [op de receiver na,maar dit wordt de DILL versie :mrgreen: ]
- Inbouw in behuizing van dac 2
- digitale en annaloge aarde scheiden d.m.v. smoorspoeltje


Het probleem met compacte FET voedingen ,is de ruimte die de koeling van de FET,s innemen op de print.

Het plan is ze gezamenlijk op 1 koelplaat vast te schroeven, het ontwerp zal hier op aangepast moeten worden.......[echt warm worden ze niet,maar koeling is gewenst]


En hoe noemen we het kindje? :D .......... Ta daaaaaa,,, ,,,,,,,,,, dac-5 =D> =D> =D>
Bijlagen
DAC-END-cricuit.jpg
Sala-shunt-for-DAC.jpg
dac 2.JPG
Laatst gewijzigd door democles op wo 23 feb 2011, 16:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het ontwerp.........................

Dac-5 en gelijkrichter/elco bord[x2]
Bijlagen
dac 5.JPG
elko.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

Netjes die shunt voeding! Ik wil er nog eens eentje bouwen voor m'n squeezebox! Ik volg het met plezier, noeste zelfbouw!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Hallo, Fokko,,

Ik voelde me al een beetje,,, Remie,,,[alleen op de wereld] op deze toppic.
Shunt voeding voor de squeesebox misschien goed idee. Altijd beter dan geschakelde.......

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... lator.html

Informatie over Salas shunt,,,veeeeeel,en in het engels,alleen voor lange winters :D
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

democles schreef:
Ik voelde me al een beetje,,, Remie,,,[alleen op de wereld] op deze toppic.
Nee hoor, ik lees ook nog mee...

Heb dit weekend een bordje gesmeed voor de discrete uitgangstrap van mijn nos 1451 dac... met 6 Salas shunts...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
democles schreef:
Ik voelde me al een beetje,,, Remie,,,[alleen op de wereld] op deze toppic.
Nee hoor, ik lees ook nog mee...

Heb dit weekend een bordje gesmeed voor de discrete uitgangstrap van mijn nos 1451 dac... met 6 Salas shunts...


Mooi, Man......... ben benieuwd,,,kun je een foto plaatsen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Gisteren even bezig geweest met de printjes voor dac-5. :wink: [voor ,,even ,, lees 5 uur,de ets bak wilde niet warm worden :( K.. Winter...............]

Vandaag de gaten boren en de meeste componenten er op solderen,de 36 panasonic,s FC [1800uF/25 volt]voor de voeding zijn nog onderweg,kan nog wel een week duren :evil: ,maar wat er op kan gaat er op.
Bijlagen
dac-5 print.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Waren toch, nogal wat gaten te boren,[3 boortjes gesneuveld :( ]

Maar het geheel ziet er compact uit :D
Bijlagen
dac 5 -1.JPG
dac 5-2.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Koop jij voor elke nieuwe versie van de dac alle componenten opnieuw? (bijv. elke dac heeft 36 elco's nodig, dus jij hebt nu 5 boards met 36 panasonic elko's liggen?)

Dure hobby.... :)

Ik heb begrepen dat de componenten voor mijn uitgangstrap aangekomen zijn, dus ik zal volgende week foto's maken. Het liefst laat ik foto's zien van een werkende dac :roll: Ik werk overigens wel met de printplaten van Oliver van diyaudio, met uitzondering van de uitgang.... dat is mijn eerste eigen baksel (volgens ontwerp van Pedja Rogic).
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

oooh dat is mooi........

De AD's lopen niet gebalanceerd toch? Gewoon naast mekaar?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nee alleen de belangrijkste componenten,Ebay [Asie].

36 panasonics voor 4 shunts klopt........................... :mrgreen: :mrgreen: [hier betaal je een klein vermogen per stuk,in asie niet!!!!!!] :mrgreen:

Beetje zoeken op het net,we blijven namelijk Hollander...... :rock:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Mmm... interessant... ik bestel meestal in amerika, maar asie is misschien een beter idee.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Amerika duurt langer [strenge controles etc,,,,] Asie is goedkoper!!!!!

Vraagje,,,Waar komen onze tv,s/fototoestellen/computers en de rest van onze elektronica vandaan????? 8-[

Precies,en daar moet je dan ook zijn voor de onderdelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
oooh dat is mooi........

De AD's lopen niet gebalanceerd toch? Gewoon naast mekaar?

Beter kijken, maar 1 plekje voor een AD1865 :lol:
Plaats reactie