6 kanaals poweramp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

NurEinTier

6 kanaals poweramp

Bericht door NurEinTier »

Mijn 7.1 kanaals Onkyo duurde te lang om geleverd te krijgen dus die heb ik geannuleerd.

Tijd om eens na te denken over zelfbouw.
Zijn er 6 kanaals poweramp diy kits?
Onder de 600 euro?

Off topic vraagje: is het waar dat het echte vermogen van av-receivers lager is dan opgegeven?
Ik kan mij vaag iets herinneren dat een av amp met 100w per kanaal maar 50w zou zijn als het gemeten zou worden als een stereo amp.
indoubt

Bericht door indoubt »

Over het vermogen van HT receivers: Ik heb voor films een sony receiver (destijds kleine 1000€) die 6 maal 120 watt geeft (klasse AB). Hij neemt ruim 300 watt op uit het lichtnet. De rest komt van de miniatuur kerncentrale die is ingebouwd om de rest van het vermogen te leveren. Er is ongetwijfeld genoeg uranium aanwezig voor de levensduur van het apparaat :D

Mijn oude versterker had niet zo'n kerncentrale. Die gaf 2 maal 140 watt en nam bijna een kilowatt uit het lichtnet
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn HK heeft voor HT een ietwat lagere W spec per kanaal als stereo. maar het verschil is niet zo groot, maar die heeft dan ook een enorme trafo waarvan de rating "klopt" met 5*opgegevenperkanaalvermogen (preciese getallen ff niet in m'n hoofd)

maar 6 kanaals zelfbouw voor onder de 600... geen UcD dan, dat wordt meer ben ik bang. mss iets met een veleman of 41Hz kitje?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Corrigeer me meteen als ik het fout zeg:

maar de geleverde vermogens aan de kant van de speaker aansluiting hoeft toch geen 1 op 1 relatie te hebben met het opgenomen vermogen van het lichtnet?
Er zitten toch dikke buffers in een amp d.m.v. de elco's van 10000'en micro farrad?

Het kan dan toch zo zijn dat een amp kortstondig 100Watt kan leveren, maar slechts 50W opneemt? Uiteraard is dat kortstondig en slechts bij pieken.

Mijn Marantz is bijv. 7x125W bij 8ohm, maar de power consumption is "slechts" 700W...
markje

Bericht door markje »

Kortstondig wel ja, maar 5*100W continu bij een opgenomen vermogen van 300W is je reinste verkoopkul. Veel praatjesmakers in winkels smijten met continuvermogens. En kortstondig 1000W bij een opgenomen vermogen van 300W is heel kortstondig...

Groeten Mark
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat verhaal is al eens eerder aan de orde gekomen..
Het continue vermogen of RMS vermogen is dat vermogen dat door de versterker afgegeven kan worden als er een sinus ingestopt wordt en de vervorming nog onder de procent blijft.
Laten we een sinus een informatie-dichtheid geven van 100%, dan heeft de gemiddelde muziek hooguit een informatiedichtheid van 25%, enkele zeer heftige underground metal/punkrock muziek uitgezonderd... deze kunnen de 60% wel eens halen..
Er is niemand, volgens mij, die naar een sinus gaat zitten luisteren bij vol vermogen.
Bij een informatiedichtheid van 100% is het opgenomen vermogen van een versterker ook veel hoger dan het afgegeven vermogen. Het rendement van de versterker... De klasse D versterkers scoren hoog met 80-95% maar een klasse A versterker of een buizenversterker komt meestal niet veel verder dan een paar procent.
Gemiddeld genomen zal het opgenomen vermogen dan ook een stuk lager zijn dan het opgegeven uitgangsvermogen..
De praktijk wijst dat ook uit: even een voorbeeldje op een heel ander vlak, hoewel het ook geluid maakt... mijn freesbank:
Er zit een 900W motor in, de stappenmotoren zijn aangesloten op 50V en trekken per wikkeling 3 Ampere.. (pulsbreedte gestuurd maar ze worden behoorlijk warm dus gok ik het vermogen op zo'n 90 Watt per stuk x 4)
Er zit een PC ingebouwd die zelf al 120 W consumeert Nog de nodige ventilatie (totaal 12 ventilatoren) en dan nog een monitor..
Als ik alles bij elkaar optel kom ik globaal aan zo'n 3000W... Echter met een verbruiksmeter er tussen heb ik bij zware klussen waarbij de motor nog maar net energie genoeg heeft om niet stil te vallen, het energieverbruik zelden of nooit boven de 550W zien uitkomen.. Gemiddeld is het zelfs maar 300-350W.. Dat scheelt toch behoorlijk..
(in mijn voordeel :wink: )

Kees
NurEinTier

Bedankt voor alle reacties. :D
Ook met 41Hz lijkt het mij moeilijk om rond de 600 euro te blijven.
Misschien toch het budget omhoog schroeven.

Een nieuwe off-topic vraag; Wat is de Dap ba-150 voor iets?

http://www.highlite.nl/index.php/highli ... nge/ba_150

Een amp om een passieve speaker actief te maken?
Dus zonder ingebouwde crossover?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Idd. en dan meer voor een roadshow, gezien de microfoon aansluitingen en line-out. Er zit ook een soort van "loudness" regeling op.

Dit is meer voor een feest tent ofzo bedoeld. Jaja, HIER EENTJE VOOR MEVR. VAN TILLINGEN MET LOTNUMMER 341: FRANSJE BAUERRRRR! \:D/
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

NurEinTier schreef:
Ook met 41Hz lijkt het mij moeilijk om rond de 600 euro te blijven.
Misschien toch het budget omhoog schroeven.
En dit is niets voor je? Of dit? Waarschijnlijk ben je daarmee voor een paar honderd euro klaar, v.w.b. eintrappen en voeding. Klankmatig zijn LM3886-gebaseerde versterkers dik in orde.

Overigens weet ik niet of je enkel aan een 6-kanaals eindversterker denkt of aan een volledige HT-versterker, maar in het laatste geval komt het kostenplaatje er heel anders uit te zien. Dan zal je ook op zoek moeten gaan naar een 6-kanaals volumeregelaar (daar zijn meerdere oplossingen voor, maar geen van allen zijn ze goedkoop). En dan nog heb je geen decoder aan boord.

Misschien begint het tij inmiddels te keren, maar afgelopen jaren was het vrij moeilijk om een losse decoder te vinden, en in veel gevallen viel dat ook nog eens duurder uit dan een volledige HT-versterker. Wel iets om rekening mee te houden.
NurEinTier

Bedankt voor het linkje maar de gainclone is niet krachtig genoeg.
41hz.
Als ik het goed begrijp heb ik voor 6 kanalen dit nodig;
3 Truepaths = 300,-
1 PSU1-VR Voltage Regulator = 28,-
1 PSU1-SS Soft Start and Mains Filter = 44,-
1 PSU1-PS Power supply = 76,-
hetasinks, kast, klein spul e.d. = ?
Zal moeilijk worden om rond de 600 euro te blijven.

Het doel is niet HT maar gewoon sttereo.
Ik wil een drieweg speaker gaan bouwen maar het is mij duidelijk dat ik 0 kans heb om zelf een cossover te maken.
Als uitweg wil ik een 6 kanaals versterker gebruiken met een pc crossover (of cdx2496).
Een aardige ht receiver begint al met 250,- , 3 half-fatsoenlijke pro amps zal 500 a 600 euro zijn. .
Ik verwacht van beide opties geen topgeluid.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor hoog en mid heb je toch niet zo veel power nodig?

btw: die Amplimo kitjes, is dat niet wat? zijn iirc ook niet echt duur
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ik zou gewoon tweedehands shoppen.

Een leuke Parasound 1206 kan je al voor rond de €600 hebben.
Top spul. Daar kan je niet zelf voor bouwen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

NurEinTier schreef:
Bedankt voor het linkje maar de gainclone is niet krachtig genoeg.
Mwah... met een paar honderd Watt (of zelfs 3x ca. 80W bij 35VDC) per kanaal voorzie je toch een volledig huizenblok wel rijkelijk van muziek. En helemaal als de woofer een paar LM3886's voor zichzelf krijgt. Ga je dat vermogen daadwerkelijk benutten, dan vraagt dat om minimaal 1000VA.

Is dat niet voldoende, dan zou ik inderdaad het budget verhogen en aan de UCD gaan, want dan red je het met de gemiddelde HT-versterker waarschijnlijk ook niet.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Als je voor stereo wil gaan, waarom zwaai je dan steeds met een 'HT receiver' ?
Ga toch eenvoudig voor
bronnen -> pre-amp -> X-over -> power-amp

Dat je receiver een home theater functie heeft voegt toch niets toe aan het geheel als je deze niet wil gebruiken?
NurEinTier

@Henkjan Amplimo kits kan ik niet vinden, een linkje misschien.

@Bart_M Tweedehands is een optie maar dat probeer ik te vermijden.

@Nils_vn
>>>Als je voor stereo wil gaan, waarom zwaai je dan steeds met een 'HT receiver' ?
Ga toch eenvoudig voor
bronnen -> pre-amp -> X-over -> power-amp
Dat je receiver een home theater functie heeft voegt toch niets toe aan het geheel als je deze niet wil gebruiken?<<<

Het enige wat ik van een HT amp wil zijn de 6 kanalen.
Die heb ik nodig voor een 3 weg software/dcx2496 crossover.
Met 3 poweramps kan dat ook maar ik zou niet weten hoe dat met een enkele amp zou kunnen.
Mijn enige source is pc, zowel voor muziek en films.
Pre-amp is niet nodig.

De speakers die ik voor ogen heb;
8 goedkope woofers OB curved linearray,
8 peerless sds 6" curved OB column,
4 BG neo3 tweeters, niet curved.
Crossover iets van 200hz@12db 2000hz@24db

De mids en woofers in paralel vragen veel vermogen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Eerst met dezelfde drivers nog wat spelen met;
sealed push-pull out-of-phase back-to-back,
sealed met de onder en bovenkant van de kast open,
omnidirectional,
waveguide
woofers in de hoeken, onder en achter de tv, downfiring etc.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ILP Power Amplifiers (voorheen Amplimo Power Amplifiers, daarvoor eveneens ILP). Farnell is een officiele distributeur van ILP Electronics. Bij andere leveranciers kom je ook nog wel exemplaren van Amplimo tegen.
NurEinTier

Dank je. :D
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

NurEinTier schreef:
Het enige wat ik van een HT amp wil zijn de 6 kanalen.
Die heb ik nodig voor een 3 weg software/dcx2496 crossover.
Met 3 poweramps kan dat ook maar ik zou niet weten hoe dat met een enkele amp zou kunnen.
Mijn enige source is pc, zowel voor muziek en films.
Pre-amp is niet nodig.

De speakers die ik voor ogen heb;
8 goedkope woofers OB curved linearray,
8 peerless sds 6" curved OB column,
4 BG neo3 tweeters, niet curved.
Crossover iets van 200hz@12db 2000hz@24db
Dus als ik het goed begrijp, wil je de ht receiver enkel voor het 6 kanaals eindversterker gedeelte, met daarvoor de actieve X-over, en daarvoor je geregelde bron (PC)?
Volgens mij maak je het geheel nodeloos duur en ingewikkeld.

Waarom hoog en mid actief crossen? Echt veel vermogen hoef je daar niet in te stoppen en een passief filter is (meestal) goedkoper dan een extra amp.
Rendement is meestal ook niet zo heel gek verschillend. En je kan nog steeds je 'basis' met de DCX tweaken, dus evt room correctie doen.

Een extra amp voor de bas zie ik het nut wel weer van in, wat zwaarder dan de 1e en actief crossen voor het filter en evt. rendements verschil...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

NurEinTier schreef:
@Henkjan Amplimo kits kan ik niet vinden, een linkje misschien..
:roll: http://www.amplimo.nl/ dûh
daniel

Bericht door daniel »

Bijkomend voordeel van een HT receiver achter een DCX is dat je er meteen een 6-kanaals volumeregeling bij krijgt.

Bij losse amps moet je die er zelf bijzetten, ofwel voor de DCX volume regelen, hetgeen je resolutie kost.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
He, dat is nieuw voor me. ILP modules gingen op een gegeven moment verder door het leven als Amplimo. Toen de naam ILP weer veelvuldig opdook, nam ik dan ook voor het gemak aan dat Amplimo (v.w.b. AMP's) weer ILP was geworden. Blijkbaar bestaan beiden nu naast elkaar.
NurEinTier

amplimo.nl/ had ik al gevonden maar een poweramp kit kan ik daar niet vinden.

>>>Dus als ik het goed begrijp, wil je de ht receiver enkel voor het 6 kanaals eindversterker gedeelte, met daarvoor de actieve X-over, en daarvoor je geregelde bron (PC)?<<<

Precies.

>>>Volgens mij maak je het geheel nodeloos duur en ingewikkeld.
Waarom hoog en mid actief crossen? Echt veel vermogen hoef je daar niet in te stoppen en een passief filter is (meestal) goedkoper dan een extra amp.<<<

De mids worden 8 peerless woofers OB in parallel (http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=20).
Daalt de ohm impedantie daardoor niet heel veel?
Waardoor een hoog vermogen versterker noodzakelijk is?

De reden om actief te crossen is alleen maar omdat ik 0 kans heb om zelf een passief filter te maken. :oops:
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Wat wil je er eigenlijk van maken? want 8 woofers + 8 mids + 2 tweeters per kant is niet niks...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

NurEinTier schreef:
De mids worden 8 peerless woofers OB in parallel (http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=20).
Daalt de ohm impedantie daardoor niet heel veel?
Waardoor een hoog vermogen versterker noodzakelijk is?
Aha, vandaar de drang naar zulke hoge vermogens.

Het geleverde vermogen en de aangesloten impedantie dien je afzonderlijk te bekijken. Aan een 200W versterker die tot 4 Ohm stabiel is kan je slechts 2 parallel geschakelde drivers van 8 Ohm hangen. Aan een 20W versterker die stabiel is tot 2 Ohm kan je er 4 parallel hangen. Kies gewoon het te leveren vermogen op basis van wat je redelijkerwijs denkt nodig te hebben, en let er verder gewoon op dat die versterker de aangesloten impedantie kan aansturen.

Parallel schakelen van 8 woofers met een impedantie van 8 Ohm resulteert in 1 Ohm. Omdat Re in werkelijkheid lager ligt (vaak grofweg varierend van 5 tot 7 Ohm), kom je zelfs op minder dan 1 Ohm uit. Geen versterker die dat kan aansturen, ongeacht het vermogen. Je dient dus de drivers op een andere manier te schakelen.

Enkele opties:
- 4 drivers parallel = 2 Ohm. Zet 2 zulke groepen in serie, en je hebt 2x2 = 4 Ohm.
- 2 drivers parallel = 4 Ohm. Zet 4 zulke groepen in serie, en je hebt 4x4 = 16 Ohm.

--

Nog even checken.... voor die SDS wordt een Re opgegeven van 6.2 Ohm. Geschakeld zoals voorgerekend kom je dus respectievelijk uit op 3.1 Ohm of 12.4 Ohm. Vind je een versterker die tot 3 Ohm stabiel is, dan kan je voor de eerste optie gaan. En anders ging ik voor optie 2, waarbij de versterker bij 8 Ohm minimaal 1.5 x gewenste vermogen dient te leveren, omdat een belasting van 12.4 Ohm resulteert in minder uitgangsvermogen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

NurEinTier schreef:
amplimo.nl/ had ik al gevonden maar een poweramp kit kan ik daar niet vinden.
idd, http://www.amplimo.nl/index.php/Amplifi ... dules.html is een lege pagina.... mail ze eens zou ik zeggen
Plaats reactie