De Philips CD753 modificeren

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Bart0l0meus

Re: De Philips CD753 modificeren

Bericht door Bart0l0meus »

johnrtd2 schreef:
U maakt hier "zekersteweten" een denkfoutje. In veel, merendeels goedkopere, CD-spelers worden de voedingslijnen vervuild door klokresten. Door tijdverschuivingen binnen de verschillende chips zijn die klokresten niet synchroon en mede daardoor ontstaat jitter. Dat laat onverlet dat er meerdere oorzaken voor jitter kunnen zijn.
Een compliment aan Philips wegens het eenvoudigweg toepassen van een RC-filter in de chip-voedingen is daarom op zijn plaats. Overigens past Philips al meer dan dertig jaar iets dergelijks toe in analoge medische apparatuur (en wij maken graag gebruik van dat idee).
Het is buiten kijf dat een schone voeding van groot belang is in zowel analoge als digitale elektronica.

John
Dat ben ik met u eens, maar het is onzin dat de jitter weg is door de RC filter wat u in uw eerdere post wel laat blijken. Jitter heeft veel meer oorzaken dan alleen een slechte voeding. De digitale filter die toegepast wordt jittert namelijk ook als de ziekte. Maar buiten dat blijft het erg netjes van philips om dit principe toe te passen...
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Het wordt nog steeds niet onderkend dat een goede voeding belangrijk is. In een CD-speler worden de diverse digitale chips vaak gevoed via veel te dunne koperbaantjes. Het gevolg is dan dat de klok en de door de chips vertraagde kloksignalen op die voedingsbanen verschijnen en langs die weg de andere chips aanstoten zodat daar de klok nog verder verschoven wordt met als gevolg dither.
Dat fenomeen bepaalt in hoge mate de uiteindelijke dither aan de uitgang van de speler en doet de werking van een extra aangebrachte klok volledig teniet.
Het is overigens de vraag of een externe klok, al dan niet goed gevoed, enig verschil zou uitmaken. De afwijking van het standaard kristal binnen de klokperiode is zo klein dat daardoor nauwelijks (hoorbare) dither kan ontstaan. Wel kan het van belang zijn externe trillingen die tot het kristal doordringen te onderdrukken. Een beetje siliconen lost dat doorgaans goed op.
Een andere modificatie die wij toepasten op die CD-753 was het aanbrengen van plaatjes koperfolie op de diverse chips (met dank aan Peter van Willenswaard). Dat absorbeert eventuele straling en ook dat kan dither veroorzaken.

John
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

johnrtd2 schreef:
Het wordt nog steeds niet onderkend dat een goede voeding belangrijk is. In een CD-speler worden de diverse digitale chips vaak gevoed via veel te dunne koperbaantjes. Het gevolg is dan dat de klok en de door de chips vertraagde kloksignalen op die voedingsbanen verschijnen en langs die weg de andere chips aanstoten zodat daar de klok nog verder verschoven wordt met als gevolg dither.
Dat fenomeen bepaalt in hoge mate de uiteindelijke dither aan de uitgang van de speler en doet de werking van een extra aangebrachte klok volledig teniet.
Het is overigens de vraag of een externe klok, al dan niet goed gevoed, enig verschil zou uitmaken. De afwijking van het standaard kristal binnen de klokperiode is zo klein dat daardoor nauwelijks (hoorbare) dither kan ontstaan. Wel kan het van belang zijn externe trillingen die tot het kristal doordringen te onderdrukken. Een beetje siliconen lost dat doorgaans goed op.
Een andere modificatie die wij toepasten op die CD-753 was het aanbrengen van plaatjes koperfolie op de diverse chips (met dank aan Peter van Willenswaard). Dat absorbeert eventuele straling en ook dat kan dither veroorzaken.

John

Ik ben wel de laatste die zegt dat een goede voeding niet belangrijk is, ik wou alleen wijzen op het feit dat de jitter niet weg is door een rc filter of goede voeding. Er zijn meer componenten die jitter introduceren.
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Even back to the main subject :
Zou ik het onderstaande schema voor 6H6P schakeling er zo aan kunnen "knopen" ?
Eigenlijk is hij voor de HK DAC, maar aangezien beide DAC's V-Out zijn, en beide ong. 1,5 V Out hebben, zie ik geen problemen
Bijlagen
IMG_5143[1].jpg
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Inderdaad, dat "kan"!
Ik denk wel dat je met een goede op amp een beter resultaat krijgt dan met zo'n (te) simpele kathodevolger. Als je beter wilt kijk dan eens naar een White-follower.

John
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Hoe zou zo'n White Follower er dan uit zien ?
Ik heb wel op internet gezocht, maar er staat vooral veel over koptelefoonversterkers.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Marvin.

Bericht door Marvin. »

Die had ik ook al gevonden, maar snap er helemaal niets van :cry:
Het schema is wel duidelijk, maar welke waarden, en vooral, hoe je ze moet berekenen vind ik erg vaag.
Welke buis zou voor een dergelijke schakeling het beste zijn ?
En welke waardes moet de transformator hebben ?
Sorry voor mijn onwetendheid, het is pas mijn eerste project (had ik dat al gezegd ? :oops: :D )

Maar als het eenmaal gedaan is... :rock:
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Kijk op http://www.tubecad.com/may2000/page16.html. In het tweede schema zie je een Loftin-White cathode volger.
In die schakeling wordt het nadeel van een "gewone" cathode volger (en bij transistoren de emittervolger) opgeheven.

John
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Inderdaad, fantastisch !
Waarom wordt dat eigenlijk niet veel vaker gebruikt ?!
Maar goed, dat maakt het berekenen van de waarden er niet meer begrijpbaar door.
En er staat ook niets over het buis-gebruik.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

johnrtd2 schreef:
Nou nee, da's een kwestie van niet juist ontkoppelen of geen kaas gegeten hebben van hoe dergelijke crosstalk de nek om te draaien.
johnrtd2 schreef:
Trillingen moeten wel extreem zijn om enige beïnvloeding van het kristal te geven omdat deze op Fres resoneert en het is verdomd lastig (lees: kost veel energie) om hem daar vanaf te brengen.
johnrtd2 schreef:
Da's kolder, in dezelfde trant als C37 lak en dergelijke.
johnrtd2 schreef:
Ik ben wel de laatste die zegt dat een goede voeding niet belangrijk is, ik wou alleen wijzen op het feit dat de jitter niet weg is door een rc filter of goede voeding. Er zijn meer componenten die jitter introduceren.
Eens, ook moet men het jitterspook niet teveel voeren, er zijn ernstiger zaken die veel meer aandacht behoeven in een CD-speler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd jitterverwijderaar
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Dit brengt me echter niets verder met mijn epische queeste om het circuit.
Verder ben ik het helemaal met je eens, Sander.
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Beste Marvin
De redenatie van Sander is wellicht op papier juist maar in de praktijk (met commerciële CD-spelers) ligt het toch wel anders. En dat is gewoon meetbaar.
Ik begrijp uit je vragen dat je het liefst een kant-en-klaar schema zou willen zien, maar dat gaat op deze plaats wat ver. Op de genoemde sites kun je voldoende informatie vinden om zelf aan het rekenen te kunnen slaan.
En, zoals eerder gesteld, ik denk dat een goede, ofwel betere, op amp in elk geval tot een beter resultaat leidt dan die cathodevolger.
John
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een mod die ik eerder ergens in een cd-speler zag was het voeden van de verschillende delen van de speler door afzonderlijke regelaars. Zo voorkom je ook dat delen van de speler elkaar beinvloeden. Ik vermoed dat dat ook de reden is geweest waarom philips een spanning van 5,5V heeft gebruikt. De voorschakelweerstand zorgt weer voor ongeveer 5V die de digitale circuits liever hebben.

Ik heb ook nog een niet veel gebruikte 753 staan, dus ik volg je topic met interesse. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een manual heb liggen.

Groeten,
Mischa
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb er ook 1. :mrgreen:

Is dit wat?
http://elektrotanya.com/?q=showresult&m ... schematics
Ik kan de servicemanuel niet uploaden, is te groot. :roll:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Voor de geïnteresseerden: ik heb de manual inmiddels als pdf. Wellicht is hij via PB te verdelen.

@Hans: Wellicht is het ook beter om hem niet te uploaden ivm rechten. Zo houden we het forum schoon. :wink: :wink:

Groeten,
Mischa
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Wow, eindelijk tijd voor deze fantastische cd-speler !
De laatste weken/maanden had ik er ècht geen tijd voor.

Voortgang :
Ik heb de mute-transistoren verwijderd, en, geloof het of niet, het geluid is weer een beetje verbeterd !
Bovendien : het was maar 10 minuutjes werk en kost geen cent.
Het enige "probleem" is dat de speler "plopt" of beter gezegd "sist" als je hem aanzet, maar dit is verder niets ernstigs (geeft zo'n ding ook weer een beetje karakter :lol: ).

De service manual had ik trouwens al gedownload van hifi-manuals.com (voeg die maar toe aan je favorieten !).
Die komt best wel van pas.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marvin. schreef:
Het enige "probleem" is dat de speler "plopt" of beter gezegd "sist" als je hem aanzet, maar dit is verder niets ernstigs (geeft zo'n ding ook weer een beetje karakter :lol: ).
Goh, waar zouden die mute-torren ook alweer voor zijn :rock: :rock: . Dit is simpel op te lossen, zet eerst je cd-speler aan en dan pas de rest van je apparatuur.

Groeten,
Mischa
Marvin.

Bericht door Marvin. »

Precies, dat wàs hun functie :D
Nu rusten ze in vrede in een gelabeld zakje :lol:
Plaats reactie