El Cuerno
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Je moet echt voor die Akotherm basic gaan. Werkt een stuk beter dan noppenschuim.
Is volgens mij te buigen.
Noppenschuim onderling verschilt bijna niets.
Daar zou ik dan ook geen tijd, geld en moeite in steken.
Is volgens mij te buigen.
Noppenschuim onderling verschilt bijna niets.
Daar zou ik dan ook geen tijd, geld en moeite in steken.
Re: El Cuerno
Jammer, dan hadden we een dealtje kunnen maken 
Ik heb dat zwarte akotherm D20/50 besteld, ben benieuwd...
Ik heb dat zwarte akotherm D20/50 besteld, ben benieuwd...
Re: El Cuerno
Nou, de akotherm is binnen. Ik vraag me af of het gaat werken, het lijkt namelijk heel sterk op BAF watten. Zo even op het gehoor voor de speaker gaf geen demping, terwijl het noppenschuim van de praxis wel wat doet...
Re: El Cuerno
Zonde.
Misschien naar de vijverboer. Geddes geeft aan dat je daar het benodigde foam zou moeten kunnen vinden.
Misschien naar de vijverboer. Geddes geeft aan dat je daar het benodigde foam zou moeten kunnen vinden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Ik vind het vreemd.
Heb de metingen gezien van dat noppenschuim en akotherm, waren op exacte dezelfde manier conform ISO 354 getest.
Heb de metingen gezien van dat noppenschuim en akotherm, waren op exacte dezelfde manier conform ISO 354 getest.
Re: El Cuerno
Dat is het wel ja, als ik dat had geweten dan had ik het niet gekocht. Nouja, geen ramp, komt vast wel weer ergens van pas.
Het gaat om het dempen van de mid aan de achterzijde zodat een cardioide afstraalgedrag wordt verkregen. Ik denk dat ik het moet zoeken in de richting van dat 5 cm dikke Visaton noppenschuim bijvoorbeeld. Tot die tijd kan ik wel eens experimenteren met een dubbele laag praxis schuim, kijken welke kant het opgaat.
Het is niet voor in de waveguide, het juiste schuim daarvoor zit er al inMartijn M schreef:Zonde.
Misschien naar de vijverboer. Geddes geeft aan dat je daar het benodigde foam zou moeten kunnen vinden.
Re: El Cuerno
Pardon, ik was niet aan het opletten.
Ik heb ook zitten denken aan het ontwerpen van een speaker als die van jou. Het lijkt mij het meest handig om van kippegaas of een fijnmazig rooster een soort rechthoekige behuizing achter de speaker te maken, waardoor je het uiterlijk van een box krijgt. Door de ruimte die je dan krijgt volledig met dempingsmateriaal te vullen (ik zat te denken aan simpelweg glaswol, omdat dat zo goed dempt en weinig kost) zul je naar achteren maximale demping krijgen, maar aan de zijkanten slechts beperkte demping. Daardoor zou het dipoolgedrag bij lagere frequenties redelijk in stand moeten blijven, maar zou je bij hogere frequenties beter cardioïde gedrag moeten zien.
De behuizing van kippegaas of het rooster zou je kunnen bespannen met speakerdoek om het een beetje netjes te laten ogen.
Ik heb ook zitten denken aan het ontwerpen van een speaker als die van jou. Het lijkt mij het meest handig om van kippegaas of een fijnmazig rooster een soort rechthoekige behuizing achter de speaker te maken, waardoor je het uiterlijk van een box krijgt. Door de ruimte die je dan krijgt volledig met dempingsmateriaal te vullen (ik zat te denken aan simpelweg glaswol, omdat dat zo goed dempt en weinig kost) zul je naar achteren maximale demping krijgen, maar aan de zijkanten slechts beperkte demping. Daardoor zou het dipoolgedrag bij lagere frequenties redelijk in stand moeten blijven, maar zou je bij hogere frequenties beter cardioïde gedrag moeten zien.
De behuizing van kippegaas of het rooster zou je kunnen bespannen met speakerdoek om het een beetje netjes te laten ogen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Ik zal binnenkort eens vragen op mijn stage waarom dit zo anders is.
Je hebt zelf ook die grafiekjes gezien.
Heb je overigens zelf ook al geprobeerd en metingen gedaan?
Je hebt zelf ook die grafiekjes gezien.
Heb je overigens zelf ook al geprobeerd en metingen gedaan?
Re: El Cuerno
Ik heb de grafieken gezien en op basis daarvan gekozen...
Ik ga de akotherm zeker proberen, kleine moeite. Moet er alleen nog even tijd voor vinden
Ik ga de akotherm zeker proberen, kleine moeite. Moet er alleen nog even tijd voor vinden
Re: El Cuerno
Ik heb nog een mat Visaton noppenschuim liggen trouwens. Ik doe er niks mee, mag je wel een keer komen halen 
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: El Cuerno
Wat een heerlijke forumspirit weer!bertor schreef:Zo, gehaaldRonkel, bedankt!
Re: El Cuerno
Ik krijg er ook een warm gevoel door 
- Bijlagen
-
- warm_group_hug.jpg (82.8 KiB) 729 keer bekeken
Re: El Cuerno
Is ie al op? 
Ik ben nog niet toegekomen aan de mat, vandaag 2 van de 4 werkloze subs aangesloten op de versterker die martijn_m had achtergelaten. Had behoefte aan wat stevig laag
Dit is de ruwe respons, dus zonder correctie met dsp, blauw is 2 subs en paars is 4 subs. De absolute niveaus kloppen waarschijnlijk niet, dus je kunt niet zonder meer zeggen dat bij 4 subs 20 Hz 4 dB luider is dan met 2 subs. Je kunt wel wat zeggen over de frequentierespons, wat opvalt is dat er bij 2 subs een enorme mode zit op 47 Hz (15 dB boven gemiddeld) en dat de respons met 4 subs veel vlakker is. Met 4 subs is er dus minder correctie nodig.
Qua klank lijkt er, na correctie, wel een klein verschil te zitten in respons. Met 4 subs is het laag wel strakker, maar bij sommige opnamen pakt dat een beetje raar uit. Bij Metallica - One lijkt het alsof je met je hoofd bijna in de kickdrum zit, de gitaren komen van voren maar de kick is alom aanwezig, vreemd... De fysieke impact is wel erg lekker
Ik ben nog niet toegekomen aan de mat, vandaag 2 van de 4 werkloze subs aangesloten op de versterker die martijn_m had achtergelaten. Had behoefte aan wat stevig laag
Dit is de ruwe respons, dus zonder correctie met dsp, blauw is 2 subs en paars is 4 subs. De absolute niveaus kloppen waarschijnlijk niet, dus je kunt niet zonder meer zeggen dat bij 4 subs 20 Hz 4 dB luider is dan met 2 subs. Je kunt wel wat zeggen over de frequentierespons, wat opvalt is dat er bij 2 subs een enorme mode zit op 47 Hz (15 dB boven gemiddeld) en dat de respons met 4 subs veel vlakker is. Met 4 subs is er dus minder correctie nodig.
Qua klank lijkt er, na correctie, wel een klein verschil te zitten in respons. Met 4 subs is het laag wel strakker, maar bij sommige opnamen pakt dat een beetje raar uit. Bij Metallica - One lijkt het alsof je met je hoofd bijna in de kickdrum zit, de gitaren komen van voren maar de kick is alom aanwezig, vreemd... De fysieke impact is wel erg lekker
Re: El Cuerno
Waar zit je xo? Ik zet hem zelf op 85 voor 2 en 95 voor de andere (subs die achter me staan) 2 subs.
Re: El Cuerno
De subs worden onder de 70 Hz mono aangestuurd. De voorste subs draaien ook nog in een corner/boundarywoofer configuratie tot 200 Hz. Dus de voorste woofers krijgen onder de 70 Hz een mono signaal en boven de 70 Hz een stereo signaal.
Het flowschema van BruteSPK1 is nog wel van toepassing voor het laag, de waarden kloppen niet meer.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=10590
Het flowschema van BruteSPK1 is nog wel van toepassing voor het laag, de waarden kloppen niet meer.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=10590
Re: El Cuerno
Ik heb wat foto's van de schuimplug in de waveguide toegevoegd:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1494320
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1494320
Laatst gewijzigd door bertor op zo 23 jan 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: El Cuerno
Dit weekend aan het knutselen geweest met de Visaton schuimplaat van Ronkel (bier al op?
). Het schuim alleen doet niet veel meer dan het bouwmarktschuim, maar met een stuk karton is het toch gelukt om een super/hyper-cadioide afstraalgedrag te krijgen.(http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone ... r_patterns)
De ruwe meting op 135 graden laat het volgende vergelijk zien met de dipool, het bouwmarktschuim en de versie met het karton:
Bij de dipool en het bouwmarktschuim lag de respons tussen de 500 en 800 Hz slechts 5 dB onder de on-axis respons. Dit is nu verbeterd tot 15 dB.
Het afstraalgedrag van 0 tot 180 graden ziet er nu als volgt uit:
De metingen zijn in stappen van 30 graden om het overzichtelijk te houden. Het niveau is op 120 graden het laagst, wat overeenkomt het het patroon van een hyper/supercardioid.
Het lijkt dus goed mogelijk om een cadioide afstraalgedrag in het mid te krijgen, met buigtriplex o.i.d. wordt het vast allemaal nog veel mooier
. Ook zal de ruimte tussen de magneet en het karton van invloed zijn, ik vermoed dat een smallere gap meer demping geeft zodat het gedrag meer naar een zuivere cardioid gaat.
De ruwe meting op 135 graden laat het volgende vergelijk zien met de dipool, het bouwmarktschuim en de versie met het karton:
Bij de dipool en het bouwmarktschuim lag de respons tussen de 500 en 800 Hz slechts 5 dB onder de on-axis respons. Dit is nu verbeterd tot 15 dB.
Het afstraalgedrag van 0 tot 180 graden ziet er nu als volgt uit:
De metingen zijn in stappen van 30 graden om het overzichtelijk te houden. Het niveau is op 120 graden het laagst, wat overeenkomt het het patroon van een hyper/supercardioid.
Het lijkt dus goed mogelijk om een cadioide afstraalgedrag in het mid te krijgen, met buigtriplex o.i.d. wordt het vast allemaal nog veel mooier
Re: El Cuerno
Interessant
. Zou het nog beter worden als je de schuim/kartonring dieper maakt en dan aan de achterzijde nog een cirkelvormig stuk schuim plakt? Zou dit dan meer naar cardioid gaan? Of ben je tevreden met het patroon dat je nu hebt?
(Het bier is gisteravond op gegaan, smaakte goed
)
(Het bier is gisteravond op gegaan, smaakte goed

