Of is het mogelijk op een moment te stellen dat de kritische fase voorbij is en de optimale omstandigheden te duiden zijn?
El Cuerno
Moderator: Beheerdersteam
Re: El Cuerno
Mij word inmiddels duidelijk dat het plaatsen van dit soort/ type luidsprekers, met mogelijk de nadruk op "luid"
, erg kritisch zijn om deze in een ruimte te integreren.
Of is het mogelijk op een moment te stellen dat de kritische fase voorbij is en de optimale omstandigheden te duiden zijn?
Of is het mogelijk op een moment te stellen dat de kritische fase voorbij is en de optimale omstandigheden te duiden zijn?
Re: El Cuerno
In theorie zou een dergelijke speaker juist makkelijker te plaatsen moeten zijn dan een conventionele luidspreker. Vooralsnog heb ik El Cuerno alleen in Bertors kamer beluisterd, in een opstelling die je als niet-optimaal zou kunnen kwalificeren. In deze situatie werkt het al uitstekend. Mijn verwachting is dat het bij een betere opstelling nog beter zal klinken.
Re: El Cuerno
OK,
Dan word het in "Breda" dus helemaal spannend, vol verwachting klopt nog steeds ... het is dan al weer 6 Dec, maar in Mei kan dat dus ook nog
Dan word het in "Breda" dus helemaal spannend, vol verwachting klopt nog steeds ... het is dan al weer 6 Dec, maar in Mei kan dat dus ook nog
Re: El Cuerno
Waarom laat je ze niet meer alle vier meespelen?bertor schreef:Momenteel spelen er nog maar 2 subs mee, maar die trekken het ook prima.
Re: El Cuerno
Volgens mij waren de versterkers nog niet klaar.Martijn M schreef:Waarom laat je ze niet meer alle vier meespelen?bertor schreef:Momenteel spelen er nog maar 2 subs mee, maar die trekken het ook prima.
In het oosten van het land wordt aardig geëxperimenteerd dus dat beloofd wat voor Breda
Re: El Cuerno
Ja, we zijn goed bezig in deze uithoek. Misschien moet Daniel DDIY Zutphen maar weer 's aanslingeren!k.p. schreef:Volgens mij waren de versterkers nog niet klaar.Martijn M schreef:Waarom laat je ze niet meer alle vier meespelen?bertor schreef:Momenteel spelen er nog maar 2 subs mee, maar die trekken het ook prima.
In het oosten van het land wordt aardig geëxperimenteerd dus dat beloofd wat voor Breda.
Re: El Cuerno
hannesie schreef:Mij word inmiddels duidelijk dat het plaatsen van dit soort/ type luidsprekers, met mogelijk de nadruk op "luid", erg kritisch zijn om deze in een ruimte te integreren.
Of is het mogelijk op een moment te stellen dat de kritische fase voorbij is en de optimale omstandigheden te duiden zijn?
Het is natuurlijk zo dat El Cuerno sterk bundelt. Als ik dan bijvoorbeeld een cd van tafel pak en daarbij in de bundel sta, dan is dat heel goed te merken op de luisterplek. Het geluidsbeeld stort dan gelijk in, he MartijnMartijn M schreef:In theorie zou een dergelijke speaker juist makkelijker te plaatsen moeten zijn dan een conventionele luidspreker. Vooralsnog heb ik El Cuerno alleen in Bertors kamer beluisterd, in een opstelling die je als niet-optimaal zou kunnen kwalificeren. In deze situatie werkt het al uitstekend. Mijn verwachting is dat het bij een betere opstelling nog beter zal klinken.
De verwachting is dan ook dat El Cuerno minder gevoelig is voor plaatsing en luisterruimte dan minder bundelende speakers. We zullen zien. Voor degenen die niet kunnen wachten, de afstand van west naar oost is even groot als van oost naar west
Re: El Cuerno
bertor schreef:Voor degenen die niet kunnen wachten, de afstand van west naar oost is even groot als van oost naar west
Re: El Cuerno
Ik ben nu in het bezit van een geluidsmeter (bedankt Bart!) en em maar eens flink opengedraaid.
Madonna - Hollywood speelt op 103 dBC / 94 dBA op de luisterplek, volume op 80 % ofzo. durfde em niet verder open te draaien. Aangenaam is het dan niet meer...
Madonna - Hollywood speelt op 103 dBC / 94 dBA op de luisterplek, volume op 80 % ofzo. durfde em niet verder open te draaien. Aangenaam is het dan niet meer...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Dat heb je niet met Leq gedaan.
Probeer eens een 5min Leq te nemen.
En je bedoelt hopelijk niet dBc, maar "flat" (zonder weging)
Probeer eens een 5min Leq te nemen.
En je bedoelt hopelijk niet dBc, maar "flat" (zonder weging)
Re: El Cuerno
Nee, het was Lp, slow
Die weging is toch gewoon filtering volgens deze figuur:?
Ik heb wel c-weging toegepast, maar de meter kan inderdaad ook flat.
Leq is standaard 10 seconden, maar na veel gepruts de handleiding er maar eens bijgepakt en gevonden hoe je de tijd kan instellen
Is 1 minuut niet wat realistischer voor muziek?
Die weging is toch gewoon filtering volgens deze figuur:?
Ik heb wel c-weging toegepast, maar de meter kan inderdaad ook flat.
Leq is standaard 10 seconden, maar na veel gepruts de handleiding er maar eens bijgepakt en gevonden hoe je de tijd kan instellen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Lp betekent gewoon geluidsdrukniveau 
C is idd een weging, maar niet gelijk aan "flat"
1 min Leq kan ook.
Maakt niet heel erg veel uit.
C is idd een weging, maar niet gelijk aan "flat"
1 min Leq kan ook.
Maakt niet heel erg veel uit.
Re: El Cuerno
Hmm, misschien is Leq voor muziek wel een beetje tricky, omdat er best veel niveauverschil kan zitten tussen luide en minder luide passages. Dus misschien dat die 10 seconden niet zo gek is voor een passage in de muziek.
In de oefenruimte lagen de Lp waarden trouwens tussen de 105 en 110 dB(A) slow, je kunt daar dus niet zijn zonder doppen...
In de oefenruimte lagen de Lp waarden trouwens tussen de 105 en 110 dB(A) slow, je kunt daar dus niet zijn zonder doppen...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: El Cuerno
Nee, dat heet nu equivalent
Dat is niet tricky, dat andere is jezelf voor de gek houden
Kortere Leq tijd nemen heeft dan ook helemaal geen zin meer.
Wat je sowieso best kunt doen is Leq en Lmax (=pieken) vermelden.
Dan weet je dus wat het gemiddelde niveau was en hoe dynamisch.
Normaal gebruiken ze trouwens iets van 10-15min Leq.
In je oefenruimte kun je prima zonder doppen, mits je niet te lang daar staat.
Sta je daar wekelijks uren te spelen dan zou ik je het kunnen overwegen.
Maaruhm, volgens mij hoort dit in een ander topic thuis
Kortere Leq tijd nemen heeft dan ook helemaal geen zin meer.
Wat je sowieso best kunt doen is Leq en Lmax (=pieken) vermelden.
Dan weet je dus wat het gemiddelde niveau was en hoe dynamisch.
Normaal gebruiken ze trouwens iets van 10-15min Leq.
In je oefenruimte kun je prima zonder doppen, mits je niet te lang daar staat.
Sta je daar wekelijks uren te spelen dan zou ik je het kunnen overwegen.
Maaruhm, volgens mij hoort dit in een ander topic thuis
Re: El Cuerno
Dat is misschien wel het beste, zeker voor je muziekinstallatie. Juist bij de dynamische passsages gaat het nog wel eens mis.b_force schreef:Nee, dat heet nu equivalentDat is niet tricky, dat andere is jezelf voor de gek houden
![]()
Kortere Leq tijd nemen heeft dan ook helemaal geen zin meer.
Wat je sowieso best kunt doen is Leq en Lmax (=pieken) vermelden.
Dan weet je dus wat het gemiddelde niveau was en hoe dynamisch.
Normaal gebruiken ze trouwens iets van 10-15min Leq.
Reactie hierb_force schreef:In je oefenruimte kun je prima zonder doppen, mits je niet te lang daar staat.
Sta je daar wekelijks uren te spelen dan zou ik je het kunnen overwegen.
Maaruhm, volgens mij hoort dit in een ander topic thuis
Re: El Cuerno
Nu weer 'on topic' 
Een foto van de achterzijde:
Het schuim moet voor de cardioide afstraling zorgen, maar zoals uit de metingen zal blijken, dit effect is minimaal.
Een foto van de achterzijde:
Het schuim moet voor de cardioide afstraling zorgen, maar zoals uit de metingen zal blijken, dit effect is minimaal.
Re: El Cuerno
Allereerst de ruwe respons van de mid als dipool:
De respons is het horizontale afstraalgedrag van 0 naar 90 graden, in stappen van 15 graden, en nog een meting op 135 graden, dus aan de achterzijde. In het tweede plaatje zijn de metingen op 60, 75 en 90 graden weggelaten, om het plaatje wat overzichtelijker te maken.
Het is goed te zien dat er bij 500 en 800 Hz twee pieken zijn. Deze zijn ook aanwezig op 135 graden, eigenlijk is de dipool hier aan het rondstralen.
De respons is het horizontale afstraalgedrag van 0 naar 90 graden, in stappen van 15 graden, en nog een meting op 135 graden, dus aan de achterzijde. In het tweede plaatje zijn de metingen op 60, 75 en 90 graden weggelaten, om het plaatje wat overzichtelijker te maken.
Het is goed te zien dat er bij 500 en 800 Hz twee pieken zijn. Deze zijn ook aanwezig op 135 graden, eigenlijk is de dipool hier aan het rondstralen.
Re: El Cuerno
De gefilterde respons laat beter zien hoe de mid zich in werkelijkheid zal gedragen:
Er is een 4e orde laagdoorlaat toegepast op 1500 Hz. De twee pieken bij 500 en 800 Hz kunnen prima worden weggeregeld. Helaas zit er tussen de 60 en 90 graden nog een grote piek bij 800 Hz en ook op 135 graden is er een bult in de respons tussen 500 en 800 Hz.
Er is een 4e orde laagdoorlaat toegepast op 1500 Hz. De twee pieken bij 500 en 800 Hz kunnen prima worden weggeregeld. Helaas zit er tussen de 60 en 90 graden nog een grote piek bij 800 Hz en ook op 135 graden is er een bult in de respons tussen 500 en 800 Hz.
Re: El Cuerno
En nu de ruwe respons van de mid als cadioid:
Ook hier weer de twee pieken op 500 en 800 Hz. Hier is echter ook goed te zien dat het schuim wel zijn werk doet boven de 1 kHz, de repons bij 135 graden is zo'n 5 dB lager dan bij de dipool versie.
Ook hier weer de twee pieken op 500 en 800 Hz. Hier is echter ook goed te zien dat het schuim wel zijn werk doet boven de 1 kHz, de repons bij 135 graden is zo'n 5 dB lager dan bij de dipool versie.
Re: El Cuerno
De gefilterde versie:
De pieken bij 800 Hz op 60, 75 en 90 graden zijn wat lager. Ook is de bult op 135 graden wat meer 'versmeerd' en iets lager. Het schuim heeft dus wel enig effect, maar veel te weinig. Voor een echt cardioide mid is het waarschijnlijk nodig om de laagdoorlaatwerking al te laten beginnen bij zo'n 300 Hz. Daarvoor is waarschijnlijk een factor 2 a 3 aan laagdikte nodig.
Nog genoeg te doen dus. Ik denk dat er wel beter schuim mogelijk is, dit is spul van de praxis. Heeft iemand een suggestie, ook voor eventueel ander dempingsmateriaal?
De pieken bij 800 Hz op 60, 75 en 90 graden zijn wat lager. Ook is de bult op 135 graden wat meer 'versmeerd' en iets lager. Het schuim heeft dus wel enig effect, maar veel te weinig. Voor een echt cardioide mid is het waarschijnlijk nodig om de laagdoorlaatwerking al te laten beginnen bij zo'n 300 Hz. Daarvoor is waarschijnlijk een factor 2 a 3 aan laagdikte nodig.
Nog genoeg te doen dus. Ik denk dat er wel beter schuim mogelijk is, dit is spul van de praxis. Heeft iemand een suggestie, ook voor eventueel ander dempingsmateriaal?
Re: El Cuerno
Thanks!
Die noppenschum nop30s en nop50s, is dat dat bouwmarktspul en staat het getal voor de dikte?
Als ik het zo zie moet ik de D40/50 of D40/100 hebben. Het zijn geperste polyester platen, is dat spul nog een beetje te buigen?
Die noppenschum nop30s en nop50s, is dat dat bouwmarktspul en staat het getal voor de dikte?
Als ik het zo zie moet ik de D40/50 of D40/100 hebben. Het zijn geperste polyester platen, is dat spul nog een beetje te buigen?
