Mijn Gainclone in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dankjewel Rudy, da's exact waar ik op doelde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Leuk, mijn simpele versterkertje wordt zo nog een heel leerzaam onderwerp.
Die simulatie van de sinus, is dat nou voor maximale uitsturing?
Ik geloof niet dat ik dat hier in huis ooit ga halen - in elk geval niet zonder burenruzie. Mijn speakers zijn namelijk nogal gevoelig en maken met een paar Watt al een heleboel decibellen.
Die simulatie van de sinus, is dat nou voor maximale uitsturing?
Ik geloof niet dat ik dat hier in huis ooit ga halen - in elk geval niet zonder burenruzie. Mijn speakers zijn namelijk nogal gevoelig en maken met een paar Watt al een heleboel decibellen.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
D'r is toch iets mis met die grafiek bij 1mF
Als de sinus naar z'n max.loopt moet de voeding zakken en met de 100Hz pieken min of meer herstellen en daarbij de sinus mee omhoog trekken,niet een deuk erin meppen.Is die sinus soms tov de voeding en niet het midden (massa)
Anne
Als de sinus naar z'n max.loopt moet de voeding zakken en met de 100Hz pieken min of meer herstellen en daarbij de sinus mee omhoog trekken,niet een deuk erin meppen.Is die sinus soms tov de voeding en niet het midden (massa)
Anne
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Is bij 40Vp-p ( ~2/3 van de maximum uitsturing ), met andere woorden 20V uitsturing piek tov de massa, komt overeen met 25W, en uiteraard word het plaatje >25W erger.RobertD schreef:Leuk, mijn simpele versterkertje wordt zo nog een heel leerzaam onderwerp.
Die simulatie van de sinus, is dat nou voor maximale uitsturing?
Ik geloof niet dat ik dat hier in huis ooit ga halen - in elk geval niet zonder burenruzie. Mijn speakers zijn namelijk nogal gevoelig en maken met een paar Watt al een heleboel decibellen.
En zoals ik al zij, het zijn sinussen, geen muziek.
mvg Rudy
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Het klopt wel, de deuk zit vlak voor het herstellen in het deel dat de condensator wordt leeg getrokken.Ah!buis schreef:D'r is toch iets mis met die grafiek bij 1mF![]()
Als de sinus naar z'n max.loopt moet de voeding zakken en met de 100Hz pieken min of meer herstellen en daarbij de sinus mee omhoog trekken,niet een deuk erin meppen.Is die sinus soms tov de voeding en niet het midden (massa)![]()
Anne
Een van de eigenschappen van de originele gaincard is vooral snelheid, volgens mij vooral gerelateerd aan de voeding.
De kleine buffer Elco's hebben de stroom snel beschikbaar en laden ook weer rap op, ik ben van mening dat vooral de voeding bij 47labs maakt wat het is en er voor zorgt dat hij zo klinkt.
De keerzijde is dat je aanzienlijk minder vermogen hebt dat onvervormd is maar als je hoogrendement luidsprekers hebt en niet op party sterkte wil draaien dan heb je daar genoeg aan.
Persoonlijk zou ik toch wel voor een groter buffer capaciteit kiezen en ook een wat zwaardere trafo, wellicht met meerdere kleine Elco's ipv twee grote zoals eerder in dit topic al is aangegeven.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hoezo hebben kleinere elco's stroom sneller beschikbaar? Sneller impliceert een tijdsconstante en dus praat je hier dan over A/ms of A/s. Even sec gezien zijn er twee variabelen die je hierbij kunt hanteren, namelijk de ESR van de elco en de capaciteit van de elco. Hoe lager de ESR en hoe groter de capaciteit hoe meer A/ms de elco kan leveren, immers de ESR limiteert de maximaal de leveren stroom en de totale buffercapaciteit de duur van de te leveren stroom. Het is zeker waar dat het parallel schakelen van meerdere kleine elco's met een lage ESR een voordeel heeft tegenover het plaatsen van één grote elco met een ESR groter dan de parallelschakeling van de kleine elco's. Echter als we praten over een parallelschakeling van kleine elco's met een vergelijkbare ESR als één grote elco dan zijn de twee gelijkwaardig.Mr Tube schreef:Het klopt wel, de deuk zit vlak voor het herstellen in het deel dat de condensator wordt leeg getrokken.Ah!buis schreef:D'r is toch iets mis met die grafiek bij 1mF![]()
Als de sinus naar z'n max.loopt moet de voeding zakken en met de 100Hz pieken min of meer herstellen en daarbij de sinus mee omhoog trekken,niet een deuk erin meppen.Is die sinus soms tov de voeding en niet het midden (massa)![]()
Anne
Een van de eigenschappen van de originele gaincard is vooral snelheid, volgens mij vooral gerelateerd aan de voeding.
De kleine buffer Elco's hebben de stroom snel beschikbaar en laden ook weer rap op, ik ben van mening dat vooral de voeding bij 47labs maakt wat het is en er voor zorgt dat hij zo klinkt.
De keerzijde is dat je aanzienlijk minder vermogen hebt dat onvervormd is maar als je hoogrendement luidsprekers hebt en niet op party sterkte wil draaien dan heb je daar genoeg aan.
Persoonlijk zou ik toch wel voor een groter buffer capaciteit kiezen en ook een wat zwaardere trafo, wellicht met meerdere kleine Elco's ipv twee grote zoals eerder in dit topic al is aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dit was eigenlijk ook mijn uitgangspunt bij het toepassen van meerdere kleine elco's (afgezien van het feit dat ik er daar voldoende van in huis had.)
Sander, heb jij hierbij ook nog een advies over het toepassen van een bypass condensatortje bij de voedingselco's?
Ik zit erover te denken om kort bij de aansluitingen van de LM3875 een paar kleine C'tjes van enkele nF te plaatsen. Maar dat is meer op gevoel en omdat ik het elders gezien heb dan dat ik echt kan verklaren dat het wat extra's brengt.
Misschien moet het puur uit nieuwsgierigheid maar eens proberen.
Sander, heb jij hierbij ook nog een advies over het toepassen van een bypass condensatortje bij de voedingselco's?
Ik zit erover te denken om kort bij de aansluitingen van de LM3875 een paar kleine C'tjes van enkele nF te plaatsen. Maar dat is meer op gevoel en omdat ik het elders gezien heb dan dat ik echt kan verklaren dat het wat extra's brengt.
Misschien moet het puur uit nieuwsgierigheid maar eens proberen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Op de voedingspinnen, en dan bedoel ik ook echt erop, kan je het beste twee keramische multilayer condensatoren solderen (100nF) en de aansluitdraden echt zo kort mogelijk houden. Liefst soldeer je er ook nog twee 100 ... 1000uF condensatoren erbij. Zeker als de draden vanaf je voeding (brugcel en elco's) langer zijn dan pakweg 10cm. Je hebt nu lokaal e.e.a. goed ontkoppeld en de elco's zorgen ervoor dat de voeding een zo laag mogelijk impedantie heeft en de versterker dus voldoende stroomreserve. Deze elco's worden bijgeladen door de bufferelco's in de voeding die nu gerust >10cm verderop gemonteerd mogen worden.RobertD schreef:Dit was eigenlijk ook mijn uitgangspunt bij het toepassen van meerdere kleine elco's (afgezien van het feit dat ik er daar voldoende van in huis had.)
Sander, heb jij hierbij ook nog een advies over het toepassen van een bypass condensatortje bij de voedingselco's?
Ik zit erover te denken om kort bij de aansluitingen van de LM3875 een paar kleine C'tjes van enkele nF te plaatsen. Maar dat is meer op gevoel en omdat ik het elders gezien heb dan dat ik echt kan verklaren dat het wat extra's brengt.
Misschien moet het puur uit nieuwsgierigheid maar eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
De draden van de voeding naar de chip zijn vrij kort (zie foto's) het gaat om de paarse en oranje draden. Ik heb deze dubbel genomen in verband met de dikte. Volgens mij is het langste stukje 6cm.
Ik zal het eens proberen met een 100nF c'tje op de pootjes. Moet dat per sé keramisch zijn? Ik heb nog wat MKPtjes van 68nF oid liggen.
Anders zijn die keramische zo besteld hoor.
bij de gelijkrichtdiodes is het ook nog een optie, maar die zijn geloof ik al redelijk goed.
De draden van de voeding naar de chip zijn vrij kort (zie foto's) het gaat om de paarse en oranje draden. Ik heb deze dubbel genomen in verband met de dikte. Volgens mij is het langste stukje 6cm.
Ik zal het eens proberen met een 100nF c'tje op de pootjes. Moet dat per sé keramisch zijn? Ik heb nog wat MKPtjes van 68nF oid liggen.
Anders zijn die keramische zo besteld hoor.
bij de gelijkrichtdiodes is het ook nog een optie, maar die zijn geloof ik al redelijk goed.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Je hebt nu niks op je IC's zitten, da's niet verstandig. En ja, keramische multilayers, zo klein mogelijk, zo dicht mogelijk op de pinnen. 10nF keramische multilayers over de gelijkrichtdiodes kan ook geen kwaad. En dan 100uF elco's over de pinnen per voedingsrail.RobertD schreef:http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
De draden van de voeding naar de chip zijn vrij kort (zie foto's) het gaat om de paarse en oranje draden. Ik heb deze dubbel genomen in verband met de dikte. Volgens mij is het langste stukje 6cm.
Ik zal het eens proberen met een 100nF c'tje op de pootjes. Moet dat per sé keramisch zijn? Ik heb nog wat MKPtjes van 68nF oid liggen.
Anders zijn die keramische zo besteld hoor.
bij de gelijkrichtdiodes is het ook nog een optie, maar die zijn geloof ik al redelijk goed.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Bedankt voor je reactie. Ik ga bij gelegenheid eens even experimenteren. Daar is dit versterkertje uitermate geschikt voor.
Die keramische multilayers zal ik eens gaan bestellen.
Nog even voor de goede orde: jij bedoelt dus één keramisch C'tje per LM3875 tussen de plus en de min van de voeding en twee elcootjes per LM3875 tussen rail en massa?
(Sorry voor de vragen, maar ik ben nou eenmaal meer een buizenknutselaar).
Die keramische multilayers zal ik eens gaan bestellen.
Nog even voor de goede orde: jij bedoelt dus één keramisch C'tje per LM3875 tussen de plus en de min van de voeding en twee elcootjes per LM3875 tussen rail en massa?
(Sorry voor de vragen, maar ik ben nou eenmaal meer een buizenknutselaar).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Nee, keramische C per voedingsrail naar massa, dus twee stuks per IC, idem voor de elco's.RobertD schreef:Bedankt voor je reactie. Ik ga bij gelegenheid eens even experimenteren. Daar is dit versterkertje uitermate geschikt voor.
Die keramische multilayers zal ik eens gaan bestellen.
Nog even voor de goede orde: jij bedoelt dus één keramisch C'tje per LM3875 tussen de plus en de min van de voeding en twee elcootjes per LM3875 tussen rail en massa?
(Sorry voor de vragen, maar ik ben nou eenmaal meer een buizenknutselaar).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Als ik een beetje reclame mag maken voor een LM3886 ontwerp gebaseerd op de BPA-200 van National... Geeft +- 300W aan 4 ohm.Mr Tube schreef:... Als je echt power wil dan zou ik er een paar van de LM38xx parallel zetten en liever nog 22000uF in de voeding, dan heb je kans dat de laagweergave staat als een huis...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=7474
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
De ESR geldt vooral voor lage frequenties, vele grote Elco's beginnen boven de 1000Hz al in te storten. Op een component analyzer heb ik ook gezien dat oudere Elco's het vooral op dit punt laten afweten.SSassen schreef:Hoezo hebben kleinere elco's stroom sneller beschikbaar? Sneller impliceert een tijdsconstante en dus praat je hier dan over A/ms of A/s. Even sec gezien zijn er twee variabelen die je hierbij kunt hanteren, namelijk de ESR van de elco en de capaciteit van de elco. Hoe lager de ESR en hoe groter de capaciteit hoe meer A/ms de elco kan leveren, immers de ESR limiteert de maximaal de leveren stroom en de totale buffercapaciteit de duur van de te leveren stroom. Het is zeker waar dat het parallel schakelen van meerdere kleine elco's met een lage ESR een voordeel heeft tegenover het plaatsen van één grote elco met een ESR groter dan de parallelschakeling van de kleine elco's. Echter als we praten over een parallelschakeling van kleine elco's met een vergelijkbare ESR als één grote elco dan zijn de twee gelijkwaardig.Mr Tube schreef:Het klopt wel, de deuk zit vlak voor het herstellen in het deel dat de condensator wordt leeg getrokken.Ah!buis schreef:D'r is toch iets mis met die grafiek bij 1mF![]()
Als de sinus naar z'n max.loopt moet de voeding zakken en met de 100Hz pieken min of meer herstellen en daarbij de sinus mee omhoog trekken,niet een deuk erin meppen.Is die sinus soms tov de voeding en niet het midden (massa)![]()
Anne
Een van de eigenschappen van de originele gaincard is vooral snelheid, volgens mij vooral gerelateerd aan de voeding.
De kleine buffer Elco's hebben de stroom snel beschikbaar en laden ook weer rap op, ik ben van mening dat vooral de voeding bij 47labs maakt wat het is en er voor zorgt dat hij zo klinkt.
De keerzijde is dat je aanzienlijk minder vermogen hebt dat onvervormd is maar als je hoogrendement luidsprekers hebt en niet op party sterkte wil draaien dan heb je daar genoeg aan.
Persoonlijk zou ik toch wel voor een groter buffer capaciteit kiezen en ook een wat zwaardere trafo, wellicht met meerdere kleine Elco's ipv twee grote zoals eerder in dit topic al is aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Ik zie ook al opmerkingen voorbij komen over bypass condensatoren, dat is zeker een goede optie.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hangt van het type af, elco's specifiek ontworpen voor het gebruik in schakelende voedingen hebben in de regel zelfs bij ettelijke 100-en kHz een lage ESR, logisch, want veel schakelende voedingen werken op die frequenties. Praten we over grote bekerelco's vooral bedoeld voor gebruik in linear geregelde voedingen dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Daarom kijk ik altijd met gefronste wenkbrauwen naar mensen die even een versterker recappen maar zich nimmer afvragen wat de rol is van een bepaalde elco in de schakeling en welk type daar het best op z'n plaats is.Mr Tube schreef:De ESR geldt vooral voor lage frequenties, vele grote Elco's beginnen boven de 1000Hz al in te storten. Op een component analyzer heb ik ook gezien dat oudere Elco's het vooral op dit punt laten afweten.
Ik zie ook al opmerkingen voorbij komen over bypass condensatoren, dat is zeker een goede optie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dus zoals op deze site te zien is, maar dan zonder de keramische C's:SSassen schreef:Nee, keramische C per voedingsrail naar massa, dus twee stuks per IC, idem voor de elco's.
http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html
Maar dan met 100uF ipv de 2200uF zoals op de foto's te zien?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ja, en dan niet die Wima 0.1uF, maar keramisch 100nF, alhoewel 't met de Wima ook prima gaat werken hoor, dit is geen RF waar met signalen tot ettelijke MHz wordt gewerkt.Corprius schreef:Dus zoals op deze site te zien is, maar dan zonder de keramische C's:SSassen schreef:Nee, keramische C per voedingsrail naar massa, dus twee stuks per IC, idem voor de elco's.
http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html
Maar dan met 100uF ipv de 2200uF zoals op de foto's te zien?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
100 tot 470uF is een prima waarde, meer levert geen voordelen. Het gaat erom dat je een lokaal reservoir hebt van electronen dat aangesproken kan worden bij piekbelastingen. De bufferelco's op de voeding hebben dan alleen tot taak de elco's bij het IC op te laden en uiteraard de voedingsrimpel uit de gelijkrichter (100Hz) af te vlakken.Corprius schreef:En de elco's op de chip, waarom 100uF? Of is meer ook goed?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Als je een schema kunt tekenen en hier wilt posten dan geef ik je met alle plezier suggesties hoe je 't uiterste uit zo'n LM3886 kunt halen.Corprius schreef:Zo wordt mijn lijstje met wensen als maar groter
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik denk dat je mij met IJsbier verward, hij heeft een versterker een LM3886 gebouwd. Ik ben van plan dit met de LM3876 te doen. Als deze ooit nog geleverd gaat wordenSSassen schreef:Als je een schema kunt tekenen en hier wilt posten dan geef ik je met alle plezier suggesties hoe je 't uiterste uit zo'n LM3886 kunt halen.
Ik post met plezier wat schema's met mijn plannen tot nu toe. Houdt er wel rekening mee dat ik een newbee in zelfbouw-audioland. Ik denk dat ik morgen wel een schema kan posten, wordt mij nu te laat...
ps. moet zeggen dat ik al behoorlijk wat kennis heb vergaard zowel hier als op andere sites. Nu de kennis nog in praktijk brengen
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Als ik zo brutaal mag zijn van dit aanbod gebruik te maken? Momenteel ben ik ook bezig met een 3886 versterker(tje)SSassen schreef:Als je een schema kunt tekenen en hier wilt posten dan geef ik je met alle plezier suggesties hoe je 't uiterste uit zo'n LM3886 kunt halen.
Deze moet ingebouwd worden in een 1 HE kast. Binnehoogte is dus maar een paar cm. daarom heb gekozen om 2 x 20 elko's van 330 uF paralel te zetten.
(het mag ook niks kosten, en ik had nog een hele zak van die dingen liggen.)
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik kan me haast niet voorstellen dat een eenvoudige voeding als deze draadbrugjes nodig heeft. Plaats bijvoorbeeld je diodes wat handiger. Verder zijn de chipjes van National erg leuk om mee te spelen. Mocht ik nog aan een leuke subwoofer driver komen ga ik een subamp maken met wat LM4780's
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Jij? Altijd, je mag me zelfs midden in de nacht bellen. Ik kom d'r vanmiddag of vanavond even op terug, heb 't druk momenteel.ray5150 schreef:Als ik zo brutaal mag zijn van dit aanbod gebruik te maken?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
