Technics SL-1500 opknappen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Goeiemorguh

Technics SL-1500 opknappen

Bericht door Goeiemorguh »

Hallo allemaal,

Ik heb pas een Technics SL-1500 gekocht bij de lokale kringloop, echter moet er nog wel het een en ander aan gebeuren. De eerste keer dat ik hem aan had gezet draaide hij veel te langzaam en schommelde de snelheid behoorlijk. Daarna heb ik de boel uit elkaar gehaald om te kijken of ik kon zien waar het probleem zat, nadat ik alles weer in elkaar had gezet draaide hij een stuk beter. Met wat afstellen aan de interne potmeters draait hij nu op een goede en vrij stabiele snelheid. Misschien ergens een vuil contactje of iets dergelijks? Ik ben in ieder geval van plan alle elco's te vervangen voor het geval dat. Heeft het ook nog nut om de potmeters te vervangen? Ik heb een schema gevonden op internet, ik kan daar wel wat uit opmaken maar veel verstand heb ik er nog niet van (ik ben nu 1e jaars electro student).

Dan het volgende probleem, het naaldje staat scheef en ziet er niet al te best meer uit. Het liefst zou ik er een compleet nieuw element in zetten, bijvoorbeeld een Grado Prestige Black of een Audio Technica AT95 (ik ben maar een arme student ;)) maar ik twijfel of deze elementen in de huidige headshell gemonteerd kunnen worden. Er zitten namelijk geen gaatjes in de headshell zoals je bij de meeste headshells wel ziet. Er zit nu een Phillips '400' element in, deze is vanaf de onderkant in de headshell geschroefd. Heb ik een nieuwe headshell nodig als ik een ander element wil monteren of kan dat ook in de huidige headshell? Of zou het verstandiger zijn om een nieuw naaldje voor de phillips '400' te kopen?
Ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan maken om dit verhaal wat duidelijker te maken.

Alvast bedankt :)

edit:

Hier een paar foto's

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Zo te zien heb je niet per se een andere headshell nodig, wel zul je er sowieso andere (kortere) schroefjes en/of evt. wat busjes tussen moeten zetten.

Ik denk dat het vervangen van de condensatoren minder nut heeft dan het vervangen van de potmeters, persoonlijk zou ik 'm zo goed mogelijk afstellen, de potmeters los maken en de weerstand meten tussen de loper en beide uiteinden (tenzij dat niet van belang is natuurlijk, b.v. als een uiteinde en de loper b.v. aan aarde liggen).
Vervolgens zou ik de potmeter vervangen door een meerslagen pot en evt. een paar weerstanden zodat je het geheel nauwkeuriger kunt afstellen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het is altijd verstandig de elco's te vervangen, deze hebben de vervelnde eigenschap dat na een jaar of 20 de toleraties ruimer gaan worden. ook kunnen ze gaan lekken.
je zou ook de koolweerstanden door metaalfilm kunnen vervangen.
dat geldt ook voor de (instel)potmeters
indien er een motorsturing aanwezig is zal deze er niet slechter van gaan werken als je zoveel mogelijk onderdelen vervangt.
Goeiemorguh

Toen ik de elco's aan het bestellen was bij conrad kwam ik ook een technics lookalike headshell tegen voor 8 euro, ik heb hem maar besteld. Voor de prijs verwacht ik er niet al te veel van maar ik kan me niet voorstellen dat het desastreuze gevolgen zal hebben voor het geluid. Nu dus wachten totdat alles binnen is en dan kan ik verder gaan klussen.
Als ik dan toch bezig ben ga ik meteen kijken wat ik aan de potmeters kan doen voor de pitch regeling. Nu staan er per snelheid (33 1/3 rpm en 45 rpm) 2 potmeters in serie, 1 trimpot van 2k en 1 potmeter van 600ohm (de daadwerkelijke pitch knop). De trimpot zou ik kunnen vervangen door normale weerstanden nadat ik de ideale weerstand gemeten heb en dan zou ik voor de pitch een 100 of 200 ohm pot kunnen nemen om evt nog wat aan de snelheid aan te kunnen passen. Of het veel zal helpen weet ik niet, maar het valt zoiezo te proberen.
Nu nog op zoek naar een leuk elementje, ik zit zelf aan een grado prestige black of een audio technica at95/at110 te denken, zouden dat geschikte elementjes zijn voor deze tafel?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor die philips elementje moet je volgens mij ook losse naaldjes kunnen kopen. Even speuren op internet.

Een Grado element moet vast wel kunnen.

Als je headshell van Conrad niet geschikt is, dan heb ik ook nog wel een headshell liggen die ik niet gebruik. Tegen verzendkosten op te sturen.
Goeiemorguh

Ondertussen zijn de elco's vervangen en heb ik een Grado Prestige Black gekocht. Ook meteen maar David Gilmour - On an island meegenomen, dat word genieten vanavond :D

Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie