Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Er wordt door een mid nauwelijks enige druk in de behuizing opgebouwd. Bij een lage tonen unit creer je een massa-veersysteem, daardoor zie je ook grote veranderingen in het gedrag bij een wijziging van het interne volume.

Een lekke behuizing heeft dan, volgens mij, alleen zin als er toch enig vorm van druk opgebouwd wordt. Een semi-open behuizing kan WEL zin hebben om geluidsenergie te laten ontsnappen (gedempt) om resonanties en/of staande golven te verminderen.

Formules heb ik hier ook nooit van kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Ik denk dat ik gewoon op safe moet spelen en de Rapide binnenkast ga gebruiken. Deze is met heel wat zorg en metingen samengesteld en klinkt ook erg goed. Waarom dan het wiel opnieuw uitvinden?
Dit weekend toch nog even wat kunnen doen. Op 1 baskast zit nu een complete zijkant op bestaande uit 8mm buigtriplex en 12mm buigmdf. De binnenkant is al voorzien van 5mm vilt voor de demping. Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit met gaan verdubbelen naar 10mm.

Wat ik nog wel een issue vind is de (ont)koppeling van de mid en tweeter kast en de kabeldoorvoer.
Ik heb nog getwijfeld om vooraan ipv spikes een reep siliconenkit te gebruiken naar aanleiding van wat de Nescio heeft. Dit gaat denk ik niet werken omdat het gewicht van de mid en tweetkast dusdanig groot zal zijn dat de kit enorm gaat inzakken. Om een gelijke hoogte te krijgen tussen de 3 kasten lijkt me bijna onmogelijk. Dit zullen dus echt spikes moeten worden denk ik. Wel zal er onder de spikes een metalen plaatje (of een verzonken imbus kop) oid moeten komen om de spikes te centreren en om te zorgen dat ze niet langzaam het hout inzakken.

De kabeldoorvoer is nog een obstakel. Ik wil de kasten demontabel houden. Dat betekend dat de kabels los moeten kunnen zonder solderen en zonder dat de kasten open moeten. Een Speakon plug is het meest voor de hand liggend maar deze vind ik veel te lomp en niet mooi. Overigens wil ik geen kabels aan de achterkant! Is het een idee om een simpele cinch plug te gebruiken?

Dit weekend heb ik ook goed nagedacht over de afwerking. Origineel idee was om alleen de zijkanten te fineren en de top/bodem/front in bijv zwart te spuiten. Nu neig ik alleen heel sterk om de hele kast te fineren. Misschien dat ik dan alleen een designplaatje maak voor de tweeter zoals de Utopia om het front te breken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Je zou de aansluitingen voor de topkasten kunnen laten verlopen via de spikes of pootjes van de topkasten!

Als je deze hol maakt met een connector aansluiting erin, dan ben je er al. Moet niet al te moeilijk te realiseren zijn. Je zou zelfs de spikes kunnen gebruiken (is metaal) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Haha ja daar had ik ook al aan gedacht maar dat is natuurlijk niet audiofiel verantwoord. Ik vind het niet spannend als ik de kabels kan zien maar hoe zorg je ervoor dat je een connectie kan maken (en breken) zonder teveel gepiel. Stel je voor hoe je deze kasten op/af bouwt. Baskast neerzetten. Dan tweetkast met een stekker connecten aan de baskast, dan plaatsen op de baskast en uitlijnen op de spikes. Zelfde voor de midkast. Word de midkast verbonden met de baskast of gaat deze naar de tweetkast en heeft die een dubbele set naar de baskast? In geval van het eerste, hoe kom je bij de aansluiting op de baskast? Er zit immers een tweetkast nog tussen. Snap je het probleem?
Daarom dacht ik aan een tulp aansluiting. Vrouwtje aan de onderliggende kast en mannetje met stukje kabel in de bovenste kast. De mid en tweetkast zouden dan een klein gat moeten hebben waar het uiteinde van de plug en kabel in kan verdwijnen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
Haha ja daar had ik ook al aan gedacht maar dat is natuurlijk niet audiofiel verantwoord. Ik vind het niet spannend als ik de kabels kan zien maar hoe zorg je ervoor dat je een connectie kan maken (en breken) zonder teveel gepiel. Stel je voor hoe je deze kasten op/af bouwt. Baskast neerzetten. Dan tweetkast met een stekker connecten aan de baskast, dan plaatsen op de baskast en uitlijnen op de spikes. Zelfde voor de midkast. Word de midkast verbonden met de baskast of gaat deze naar de tweetkast en heeft die een dubbele set naar de baskast? In geval van het eerste, hoe kom je bij de aansluiting op de baskast? Er zit immers een tweetkast nog tussen. Snap je het probleem?
Daarom dacht ik aan een tulp aansluiting. Vrouwtje aan de onderliggende kast en mannetje met stukje kabel in de bovenste kast. De mid en tweetkast zouden dan een klein gat moeten hebben waar het uiteinde van de plug en kabel in kan verdwijnen.
Wat dacht je van 4mm banaanstekkers? Bus in de ene kasthelft, connector in de andere? Kan meteen functioneren als bevestiging van de kasten op elkaar? Of een holle uitsparing maken en daar een stuk kabel met connector in stoppen? Onderstaande connectoren zijn erg geschikt hiervoor, daar kan ik je wel een aantal van sturen als je ze wilt gebruiken.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9572

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Je kan ook een 5-polige Neutrik gebruiken. Die heb je in diverse mooie metalen uitvoeringen. Dan heb je 1 plug waar je alle bedrading mee bedient.

Uiteraard kan je deze ook verborgen maken in 'de staander' die aan de achterkant van je kasten komt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Hmm die plugjes zijn er niet verkeerd uit nee. Dit is een nette oplossing. Nadeel is dat er dan geen mooie chassisaansluiting is. Het zou dan een simpel gat zijn. Vooral bij de baskast zie ik dit niet zo zitten. Dichtkitten vind ik geen optie... ;) Kun je mij eens PB'en wat de prijs zou zijn voor 6 van die plugsetjes? Ik ga even nadenken hoe ik dat kan oplossen.

@MichaelB
Ja die plug is idd erg makkelijk omdat alles er in past. Nadeel is dus dat het een fugly plug is! En wegstoppen gaat niet werken omdat je een knopje in moet drukken om hem te ontgrendelen. Vergeet ook niet dat er maar zo'n 25mm ruimte is, en dat is ook alleen aan de achterkant. Twee pluggen zijn al hoger dan de hele tweetkast. Dan zou ik ze iets moeten laten inspringen tov elkaar. Denk niet dat dat heel mooi word.

Daarom dacht ik aan cinch. De neutrik versie daarvan kan mooi verzonken worden en sluit vooral de baskast luchtdicht af. De plug kan dan in de tweetkast verdwijnen door een gat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MichaelB »

Oh ja, die plug is idd. Fugly... :oops: Bij mij zitten ze aan de achterkant van de kast bij de grond.

Jups, die cinch aansluitingen van Neutrik zijn erg mooi en stevig. Dat zou je goed kunnen gebruiken. Is ook geen schande als deze in het zicht zitten!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Jups, die cinch aansluitingen van Neutrik zijn erg mooi en stevig. Dat zou je goed kunnen gebruiken. Is ook geen schande als deze in het zicht zitten!
Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Ik zou ze dan niet in kunnen frezen zoals Arno maar ben met je eens dat het een mooie connector is. Dat im combi met een mooie cinch plug, al dan niet met vergrendeling... 2 stuks in de baskast en 1 in de tweetkast.

Om nog even terug te komen over de afwerking. Zo had ik het dan in gedachten. Afwerking met Coromandel fineer. De units lijken hier erg grijs maar dat is alleen om het toonbaar te houden, anders zie je alleen een zwart gat. Istwat?
Bijlagen
Epilogue in Ebony.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door hannesie »

Kan het niet zijn dat de lengte van de RCA stekker dan te groot is?.
Net even gemeten met een simpele, dat is dan al 3,5 cm.
Heb je die ruimte, en is het 1 zijdig?, snoertje uit de kast naar de andere kast, of 2 maal RCA met male en female.
Ik denk niet graag in problemen, maar wil ze vaak wel voorkomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Het zou dan een eenzijdige connectie zijn. Er zouden dan 2 cinch chassisconnectors op de baskast moeten. De tweetkast heeft aan de bovenkant 1 zo'n chassisconnector en aan de onderkant 2 gaten waaruit een klein stukje kabel steekt met een cinch plug. De midkast heeft een dergelijke kabel/plug aan de onderkant.
Bij monteren van de tweet/midkast plug je eerst de plug op de chassisconnector en de plug zal dan in het gat vallen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door hannesie »

OK, beter er van te voren het probleem zien als er na. 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door MechanicalAnimal »

hannesie schreef:
Kan het niet zijn dat de lengte van de RCA stekker dan te groot is?.
Zijn er misschien haakse RCA-stekkers? Misschien zou dat handig zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door hannesie »

MechanicalAnimal schreef:
hannesie schreef:
Kan het niet zijn dat de lengte van de RCA stekker dan te groot is?.
Zijn er misschien haakse RCA-stekkers? Misschien zou dat handig zijn?
Ja, die zijn er wel, ik heb er hier nog wel een paar liggen, omdat ik het probleem vergelijkbaar had. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Haakse pluggen heb ik ook aan gedacht. Dan zou ik geen echt gat hoeven maken maar hoeft er alleen maar een klein stukje kabel uit te komen. Hannesie, kun jij misschien opmeten wat de hoogte zou worden als een haakse plug in een connector gestoken is?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door hannesie »

Ik heb even gemeten, en kom met dat de buitenste rand van de RCA male tot de hoek op 25 mm.
Bijlagen
haaks.jpg
haaks.jpg (29.33 KiB) 437 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

@Hannessie
Dank je wel voor het meten! Helaas is dit al te hoog. Voor deze pluggen zou ik net zo goed een gat moeten maken dus dat heeft geen zin.
Vinculum schreef:
De binnenkant is al voorzien van 5mm vilt voor de demping. Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit met gaan verdubbelen naar 10mm.
Wat adviseren jullie?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Nog even een vraag:
Kan ik het beste eerst fineren en dan de drivergaten frezen of kan het ook andersom? Het laatste heeft bij mij de voorkeur zodat ik zo snel mogelijk kan luisteren/testen. Het fineer rondom de driver zou ik kunnen schuren met een ronde schijf waarvan de rand voorzien is van schuurpapier. Volgens mij moet dat werken maar aangezien ik geen fineer ervaring heb vraag ik het even.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
Nog even een vraag:
Kan ik het beste eerst fineren en dan de drivergaten frezen of kan het ook andersom? Het laatste heeft bij mij de voorkeur zodat ik zo snel mogelijk kan luisteren/testen. Het fineer rondom de driver zou ik kunnen schuren met een ronde schijf waarvan de rand voorzien is van schuurpapier. Volgens mij moet dat werken maar aangezien ik geen fineer ervaring heb vraag ik het even.
Kan allebei, als je eerst fineert en dan gaten freest zal je 't fineer wel moeten afdekken anders beschadigt de bodemplaat van je frees 't fineer en da's zonde. Doe je het omgekeerd dan zal je een mal moeten gebruiken en een kopieerfrees als je je drivers verzonken hebt gemonteerd (tenminste zo doe ik 't, de meubelmakers op het forum hebben wellicht een trucje daarvoor?).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door cve »

Eerst fineren en de gaten voor de drivers snij je er zo uit met een scalpel. Op die manier heb je geen splinters, beschadigingen etc.

Groet, Co
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Wowly »

Eh co, je bedoelt 'eerst gaten maken, dan fineren, het fineer snij je er met een scalpelmesje zo uit"?

Ik heb destijds bij mij eerst de gaten gefreesd. later gefineerd. Gaat heel erg makkelijk, alleen moet je bij het snijden wel wat "vlees" over houden zodat je dat weg kunt schuren; volmaakt rond.

Mocht je ijzeren zenuwen hebben/veel ervaringen met alles in één keer goed frezen of lekker snel willen werken doe je eerst fineren daarna fresen. Die krasjes voorkom je met goed gereedschap of wat dun vilt over de freeszool plakken. Ik doe dat niet omdat je de krasjes makkelijk wegwerkt; fineer is een dun laagje hout wat makkelijk te schuren is. Moet er allee niet te lang mee door gaan haha.

groetjes

Jan
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door cve »

Eh co, je bedoelt 'eerst gaten maken, dan fineren, het fineer snij je er met een scalpelmesje zo uit"?
Ja, dat bedoel ik inderdaad Jan. Wat onnadenkend geformuleerd van me :oops:

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Helaas ben ik de afgelopen week veel afwezig geweest. Mijn vrouw is vandaag gecuretteerd na een zwangerschap van ruim 8 weken. Het was een pittige week maar het gaat nu goed.
Als afleiding heb ik me af en toe kunnen uitleven op wat MDF en powertools. Ik kan je zeggen dat dit heel therapeutisch werkt!
Ik zal dit weekend even wat foto's plaatsen maar hier alvast een teaser.
Bijlagen
DSCF0031 Resized.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door cve »

Dat is even minder leuk nieuws Vinculum. Goed te horen dat het weer wat beter gaat. Sterkte en doe rustig aan.

Groet, Co
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”